Astma...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door itsourlove, 7 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Goedemorgen nog dames...

    Al heel lang een astmapatiënt hier en de vorige twee zwangerschappen geen problemen meegehad en het bevallen zonder problemen.

    Maar blijkbaar is er in de loop der jaren wat verandert en moet ik dus nu ivm de medicatie (allemaal al aangepast op wens en zwangerschap) en astma langs op consult bij de gyn.

    Wie heeft hier ervaring mee? Wat gaat de gyn doen? Blijf je onder de vk vallen of word je regelmatig naar de gyn gestuurd??

    Merk dat ik er even onrustig van word namelijk.
     
  2. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    In principe is het beleid dat als je aanvalsvrij bent je bij de vk onder controle kunt.
     
  3. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Oh. Ik heb ook astma, gebruik dagelijks medicatie en heb daar alleen in het begin een gesprek met de huisarts over gehad.
    Mijn medicatie wordt afgeraden bij zwangerschap, (ik heb een combinatie van luchtwegverruimer en ontstekingsremmer) maar het alternatief (alleen luchtwegverruimer) is voor mij niet afdoende.
    Dat hebben we ervaren bij de vorige zwangerschap, dus deze keer waren de opties ook beperkt.

    Ik heb echter nog nooit een doorverwijzing naar de gynaecoloog gehad hiervoor... Ben wel benieuwd hoe dat uiteindelijk gaat en wat ze dan verder doen.
    Hou je ons op de hoogte?
     
  4. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb bij de zs wens al met de huisarts gezeten die heeft de onderhoud er toen voor omgewisselt van symbicort naar pulmicort.
    Vento mag gewoon dus die gebruik ik fijn.


    En ja uiteraard. Merk dat ik gewoon onrustig van het hele gedoe word...and thats the last thing I can use right now.
     
  5. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb eigenlijk nooit heftige aanvallen gehad, maar ik ben wel vaker gewoon benauwd (inspanningsastma al vanaf ukkie zijnde...fijne combi met alles zeg maar astma/copd)
     
  6. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Pulmicort heb ik bij de vorige zwangerschap gehad, maar dat effect was bij mij dus niet om over naar huis te schrijven. :(
    Wel fijn dat ie bij jou wel helpt!
     
  7. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Volgens mij is het de bedoeling dat de gynaecoloog je beter monitort ivm verhoogd risico als je niet aanvalsvrij bent. En wat ze dan onder aanvalsvrij verstaan moet ook de gyn beslissen iom de longarts (?). Dus met mazzel alleen een gesprek bij de gyn en dan terug naar de vk.
    Succes!
     
  8. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Hier goede ervaring met gebruik van visolie, hierdoor heel stuk in medicatie terug kunnen gaan, dus misschien een optie om te proberen! Ik zou wel willen overleggen met de gyn of longarts, niet alle huisartsen zijn even handig met zwangeren en astma...
     
  9. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja was ik blij om van de symbicort kreeg ik vaak hoofdpijn..
     
  10. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik hoop het zo..gezien ze 8 en 12 jaar terug er niets mee deden en toen was ik ook niet 'aanvalsvrij'
     
  11. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn huisarts raadpleegt altijd als hij dingen niet weet.
    En visolie gaat mijn rikketik van omhoog :'-) not such a good plan.
    Ik ga morgen meemaken wat er gebeurd en ik hoop stiekem nog een echo te krijgen.
     
    Love1987 vindt dit leuk.
  12. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ook met medicatie niet?
     
  13. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben sowieso al jaren aanvalsvrij...doordat ik mijn medicatie gebruik...
    Alleen zonder die medicatie gaat het dus niet.
     
  14. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar dat geeft niet. Als je met medicatie nog aanvallen hebt dan wordt het misschien een probleem. Maar als het met medicatie onder controle is dan is het waarschijnlijk helemaal prima
     
  15. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Daar ga ik eigenlijk ook wel vanuit. Nog eventjes en ik weet het.
     
    marb vindt dit leuk.
  16. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    @marb ben enkel zo slecht met het feit dat ik zonder eigenlijk veel informatie word doorgestuurd. Terwijl ik nog zeg tegen de vk...ik ben gewoon tweemaal zonder gezeur bevallen (ja medicatie naast het bed ..niet gebruikt)
     
  17. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Het gaat niet zozeer om de bevalling, maar om risico's die jij en de baby lopen als je (veel) aanvallen hebt tijdens de zwangerschap (denk aan premature bevalling, laag geboortegewicht en pre-eclampsie). Vandaar dat ze dit goed in kaart willen hebben. Be je bij je vorige zwangerschappen helemaal niet bij de gynaecoloog geweest?
     
  18. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nope
    Werd gewoon gevraagd wat gebruik je eventueel aan medicatie. En heb je aanvallen.
    Doorgegeven en nee gezegt..en klaar.
    Maar protocollen zullen wel aangescherpt zijn.
     
  19. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Nou ja, het ligt ook nog wel eens aan hoe voorzichtig de vk is. Is het dezelfde als vorige keren?
     
  20. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Astma met gebruik van symbicort en bricaniel en voor heftige aanvallen atrovent. (Andere variant van ventolin)

    Ik ben bij de gynaecoloog moeten blijven. Het was de ene afspraak gyn andere afspraak VK van het ziekenhuis.
     

Deel Deze Pagina