Autostoel groep 0/1

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Logan, 18 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Logan

    Logan Niet meer actief

    Dames,

    Wij hebben tijden terug al een autostoel gekregen, waarvan we dachten dat het een vervolgstoel (groep 1) was.
    Van de week heb ik hem eens even goed bekeken en ik zag dat het een G0/1 stoeltje was. (Het is een volgens mij merkloze stoel bij de autodealer gekocht. Wordt via isofix bevestigd en ziet er goed stevig en degelijk uit)
    Boekje dus even opengeslagen en je kan hem voor- en achterwaarts monteren. Als we hem achterwaarts monteren zouden we hem dus al kunnen gebruiken? Het is wel echt een 'stoel' en geen kuipje zoals de stoel die we nu hebben. (Maxi Cosi Citi)
    De maxi cosi citi gaat via de gordel en ik vind isofix er wel veiliger uitzien dus ik zou hem graag willen gebruiken maar ik ben even benieuwd naar ervaring. :)
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het lijkt me wel handig om te wachten tot je kind stevig kan zitten, anders krijg je gedoe met scheef of voorover zakken. En een goede slaapstand Is wel echt aan te raden, weet niet of de stoel dat heeft? Dat heb ik wel echt gemist bij de vervolgstoel destijds, bij het slapen ging altijd dat koppie voorover.
    Maar als de stoel een goede slaapstand heeft kun je hem alwel gebruiken lijkt me, dan zet je hem wat meer achterover voor nu.
     
  3. Logan

    Logan Niet meer actief

    De stoel kan inderdaad gekanteld worden en onze zoon kan goed zitten, van het weekend maar even proberen hoe het zit :)
     
  4. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ook goed om even te kijken of de stoel zelf rechtstreeks in de isofix-haken kan of dat je er eerst nog een isofix-base bij moet kopen (omdat hij ook achterwaarts kan en kan kantelen klinkt het mij wel als het laatste namelijk).
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Wij hebben ook een isofix achterwaartse (en mogelijk voorwaartse) stoel zonder base met slaapstand dus dat kan wel gewoon
     
  6. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Logan,

    Ik heb je vraag met onze deskundige op het gebied van veilig vervoer besproken. Zij geeft aan dat je even goed moet kijken hoe je de stoel in de auto moet installeren. Zeker bij autostoeltjes die voor meerdere fasen geschikt zijn, is het 'gemakkelijk' om een installatiefout te maken.

    Sowieso heeft het gebruik van Isofix de voorkeur boven het gebruik van de gordel, omdat hiermee minder installatiefouten gemaakt kunnen worden.

    Verder moet je zoontje inderdaad nog achteruit vervoerd worden. Liefst zo lang mogelijk.
    Als het een iSize stoel is, vervoer je hem tot minimaal 15 maanden achteruit.

    Wanneer de groep 0 stoel overgaat in de groep 1 stoel, pak je het beste de gebruiksaanwijzing er nog eens bij. Mogelijk moet de stoel dan op een andere manier geïnstalleerd worden.

    Als je nog verdere vragen hebt, horen we het hier graag!

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
    Logan vindt dit leuk.
  7. Logan

    Logan Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties!

    Er zijn twee bevestigingsramen zeg maar. Eentje voor voorwaarts en eentje voor achterwaarts vervoer.
    Ik wil sowieso zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren en dus het bevestigingsding (?) voor achterwaarts vervoer gaan kopen.
    Er staat geen isize keurmerk op maar het huidige keurmerk.
    Als wij zoontje tot minstens 15 maanden achterwaarts vervoeren voldoet het dan überhaupt aan de regels? (Ik krijg er bijna hoofdpijn van :D)
     
  8. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Voor de huidige regelgeving geldt dat kinderen achteruit vervoerd moeten worden in de groep 0 stoel (meestal tot ongeveer een jaar).

    Als ze over gaan naar een groep 1 stoel, mogen ze vooruit vervoerd worden. Pas als de groep 0 stoel echt te klein wordt (de kruin van het hoofdje van de baby komt boven de bovenkant van het stoeltje uit), moeten ze overstappen naar de groep 1 stoel. Dat is vaak al eerder dan 15 maanden.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  9. Logan

    Logan Niet meer actief

    Bedankt! Ik ga van het weekend het bevestigingsding kopen voor achterwaarts en dan zien we tot hoe lang het gaat. :)
     
  10. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Waarom vervoer je hem niet voorlopig nog even in de maxicosi? Als hij daar nog gewoon goed inpast, zou ik pas over gaan als hij eruit gegroeid is.
     
  11. Logan

    Logan Niet meer actief

    Omdat, zoals ik al typte, dit een stoeltje is met isofix bevestiging. Het lijkt me beter dan met de gordel bevestigen. Ik zet hem niet in een vervolgstoel maar in een combistoel. Groep 0/1. Met kussentje te gebruiken vanaf 0kg, hij kan in een ligstand. Achterwaarts is het een groep 0 stoel en voorwaarts is het een groep 1 stoel.
    Ik ga hem heus niet in een te grote stoel zetten. Mijn vraag was alleen of ik het nu goed begrepen had en dat heb ik dus.
     
  12. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik had ook zo'n combi gekocht, maar heb hem pas gebruikt als groep 2 stoel. Hier was het namelijk ook wel exht een stoel, zoals de groep 1 stoelen en ik vond dat voor zo'n kleintje nog niet de ideale manier van zitten, dus vandaar mijn vraag waarom je hem niet nog even in de maxi laat liggen/zitten.
     
  13. Logan

    Logan Niet meer actief

    Omdat de bevestiging beter is en hij a) zelfstandig kan zitten en b) de stoel zo plat kan dat hij op een mc lijkt. Ik ben de laatste die onverstandige keuzes maakt qua vervoer ;)
     

Deel Deze Pagina