kan je hier iets mee

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kimmeding, 13 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Op het dagverblijf waar mijn dochter komt zit een jongetje die verwaarloost wordt betreft hygiene.
    Hij is 4 maanden en al weken niet in bad of onder de douche geweest.
    Ze zegt dat zijn huid vreselijk reageerd alleen al op water en dat ze hem elke dag invet met olie.

    Hij heeft kaaskorsten in elke huidplooi en als de leidsters het schoon maken dan komt er een vuur rode en bloedende huid onder vandaan.

    Volgends het cb doet ze het prima door hem niet in bad te doen maar ik denk zelf dat ze niet alles heeft verteld.
    Ik snap zoiezo niet dat dit het cb niet is opgevallen maar goed.

    Verder hangt hij de hele dag in de draagzak bij haar en ze slaapt met hem aan haar borst in bed.
    Dit zijn dingen daar deo je opzich niet zoveel kwaad mee maar dat geeft wel aan dat ze veel van hem houd.

    Ik vind dat niet badderen zo zielig voor hem en hij ruikt gewoon niet lekker.
    Kun je hier iets mee als kdv ondanks dat het groepshoofd vind dat ze niets kunnen doen?
     
  2. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Wat een verhaal joh... heb je dit van haarzelf gehoord? Als ze zo open tegen je is, staat ze misschien ook open voor tips van jouw kant? Ik vind het bijv een vreemd verhaald dat het kind nooit in bad of onder de douche wordt gedaan. Het kan best last hebben van een droge, gevoelige huid, maar ga dan om de dag in bad bijvoorbeeld en gebruik een goed badprodukt zoals balneum extra vettend. Of was het gewoon met een nat washandje op de commode.
    De moeder zou toch zelf ook wel zien dat het kind korsten in de huidplooien heeft?

    Ik denk dat het KDV hooguit een adviserende rol kan hebben maar de wensen van de ouders dienen toch gerespecteerd te worden...
     
  3. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Heel moeilijk dit soort dingen, want ze zorgt (op haar manier misschien) wel goed voor hem.

    Hoe ziet z`n huid eruit dat je wel kunt zien? Onrustig of niet. Elke dag olie lijkt mij de huid ook te verstikken, maar misschien heeft hij wel echt een huidprobleem. Exceem kan ook bloederige korsten geven en dan mag je inderdaad niet te veel in bad, maar wel zo vaak dat je geen tenenkaas krijgt. Getsie dat is wel heel erg vies.
     
  4. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Pff moeilijk. Maar je kan je kind toch nooit wassen? hoe moet dat later dan ook nooit douchen ofzo? Sneu voor het kindje hoor... Want als dit zo doorgaat wordt dit kindje een mikpunt van pesterijen als hij ouder is. Dan was je hem toch met zeep die echt goed is voor de huid? dus een zeep die goed voor hem is? Als het echt zo is wat de moeder verteld dan had ik al lang met mijn zoon bij de HA gezeten, want baden en douchen moet echt gebeuren.
     
  5. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Tips wil ze niet meer hebben want de leidsters hebben al veel antwoorden en tips gegeven en ze is er klaar mee.
    Zijn huid ziet er rustig uit behalve de plooien.
    Heb van de week zijn nek gezien en die huidplooien zien helemaal vuur rood en zitten vol aangekoekt vuil en olie.

    Ze is BOM moeder en daar is natuurlijk niets mis mee maar je kan je kindje exceem of niet toch geen 3,5 maand niet badderen.
    De aangedroogde ontlasting zit aan zijn piemel.
    Vind het zo zielig voor hem want hem knuffelen doe je al bijna niet omdat hij ook gewoon stinkt.
     
  6. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wacht niet te lang! Help die moeder, laat haar zien dat er iets niet klopt en als ze echt niets er aan doet en haar kind niet lijkt te helpen (ondanks de bloederige korsten, of iets dergelijks) zou ik toch misschien Meldpunt Kindermishandeling bellen. Klinkt hard, maar dit kan echt niet bij zo'n jong kind. Zelfs al zouden die korsten van de eczeem komen, dan kan daar wel wat aan gedaan worden! Wekenlang niet in bad gaan en niet verzorgd worden (want zo klinkt het), is echt niet de oplossing!

    Ik ken iemand die juist het advies kreeg om elke dag met Balneum Extra Vettend in bad te gaan met een kindje met veel eczeem, omdat het de huid juist helpt, die vette olie! Wij gebruiken het ook en Julia heeft dan totaal geen last van een droge huid door het water.

    Ik zou haar adviseren en laten zien wat je bedoelt, en anders echt wel ingrijpen. Dat kan ook anoniem!
     
  7. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik vind dat je met dit soort dingen moet oppassen. Je weet niet precies hoe hij verzorgd wordt en wat voor zorg zijn huid nodig heeft.
    Sowieso zo ik het persoonlijk vreselijk vinden als iemand anders zich zou bemoeien met de zorg van mijn eigen kind. Een moeder weet als de beste wat goed is voor haar kind. Een cb heeft een adviserende rol maar kan dingen ook constateren. Mocht er door het CB geconstateerd worden dat dingen niet helemaal in orde zijn, zal er heus actie op ondernomen worden. Ik vind niet dat het aan jou is verder.
     
  8. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Dat is dus de pest, ik zie die vrouw eigenlijk nooit.
    Ik wilde als ik haar een keer trof tussen neus en lippen door het op mijn dochter haar huid gooien en dat ik haar in badolie badder enzo bla bla bla verzin eens wat.

    Vind het moeilijk omdat ik eigenlijk van niets hoor te weten maar omdat de leidsters vriendinnen zijn en mijn mening wilde hebben hebben ze mij gevraagt wat ik zou doen.

    Maar als het cb maar voor de helft weet hoe en wat en zij niets met adviesen.
    Tuurlijk als moeder weet je het altijd beter dan een ander maar jij kan mij niet vertellen dat jij niet allang bij een arts had gezeten als de huid van jou kind heftig reageerd op iets.
    Ze vraagt heel veel advies ook aan de leidsters maar doet er dan niets mee en wil er niets mee doen.
     
  9. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Sorry, maar ik vind dit echt te ver gaan. Ts kent haar van een kdv en verder niet. Er zijn altijd veel misverstanden over hoe een met haar zijn kind omgaat. Op basis van wat zij vertelt vind ik niet dat je woorden als bellen met de kinderbescherming in je mond moet nemen.
     
  10. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Wat een raar verhaal...
    Het is eerste wat in me opkomt is wat ontzettend zielig voor dat jochie.
    Misschien is het inderdaad een vorm van eczeem. Is ze er al mee naar het ziekenhuis geweest of een dermatoloog??
    Of doet ze maar wat en houdt ze het goed vet met een creme die ze zelf zonder recept gekocht heeft?
    Wat ik me ook afvraag is of het kind er last van heeft? Krabt het zich vaak aan die korsten, jeukt het zodat hij vaak huiliger is? Want dan moet ze echt naar de huisarts vind ik, anders is het gewoon tè zielig voor hem.
    Of merkt hij het niet (lijkt me sterk)?

    Triest hoor...
     
  11. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ze smeert hem in met gewone baby olie en doet dit zelfs in de middag op het dagverblijf.
    Hij huilt veel maar dat is ook omdat ze op het kdv niet de hele dag met hem kunnen lopen en dat is hij gewent van thuis.
    Nou ja krabben kan hij nog niet echt en waar het zit kan hij niet bij.
     
  12. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb zelf veel met gehandicapte/verwaarloosde kinderen gewerkt, en ik kan je vertellen dat het vaak echt veel te lang duurt voordat mensen durven bellen. Echt, het is geen grote schande of verwijt als iemand het beste voor heeft met een kind, en het kan zoveel verschil maken voor een kind!

    Stel je voor, dit kindje wordt wel verwaarloosd. Gaat nooit in bad, moeder doet maar wat met babyolie en geeft het kind geen aandacht. Zit thuis misschien alleen maar in de box zonder speelgoed, zonder liefde en geborgenheid, ligt overdag niet in z'n bedje te slapen, maar valt in de box slaapt omdat hij oververmoeid is. Moeder heeft misschien de emotionele vaardigheden niet om dit kindje te verzorgen en op te voeden. Als dit zo is en niemand heeft het lef om te bellen omdat het 'alleen maar' om de fysieke verzorging van het kindje gaat, dan merkt niemand misschien dat er iets met de baby aan de hand is tot hij op z'n eerste verjaardag nog helemaal niets kan en inmiddels dus op alle vlakken al een achterstand heeft opgelopen!

    Ik overdrijf en weet natuurlijk totaal niet of de situatie zo is of niet, maar begrijp wel wat er voor verhaal achter dat kleine stukje zit wat je wel ziet. De rest van het verhaal ken je niet, en dat maakt het juist vaak zo lastig om de gevallen van verwaarlozing wél te herkennen: iedereen ziet namelijk maar een klein stukje van het plaatje! Als er niets aan de hand is, dan zal de kinderbescherming dit ook echt wel zien en een kind wordt echt niet zomaar uit huis geplaatst of zoiets door 1 melding! Er wordt alleen wel geholpen waar nodig.
     
  13. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Nou ja in zijn box of eigen bed komt hij niet hahaha.
    Hij hangt de hele dag in de draagzak te slapen of wakker te zijn.
    Zelfs eten doet hij daar in.

    Het enige wat ik dan echt heel erg vind is dat hij er dus altijd vies en smoezelig uit ziet en ruikt.
    Die open plekken en kaas korsten kunnen ook niet in mijn ogen.

    Ben er trouwens niet op uit om discussies te starten maar om tips te vragen.
    Ik snap dat gentle aangeeft om te bellen maar aan de andere kant hoor ik dit niet te weten.
     
  14. linnie83

    linnie83 VIP lid

    20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Ik vind het heel erg op smetplekken lijken. Dat komt vaak door de olie enz.
    Mischien moeten ze gewoon eerlijk zijn tegen die moeder en zeggen dat ze zich zorgen maken om het kindje.
    Ik zelf zou zo'n moeder eens verwijzen naar de HA zodat er nageken wordt, maar weken niet in bad doen vind ik persoonlijk geen optie.
    De HA kan andere zalf voorschrijven die sneller intrekt en waar je geen smetplekken van krijgt door wrijving van de huid.
     
  15. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik kan het doorgeven maar volgens het beleid mogen ze geen gesprek aangaan over de verzorging of opvoeding van het kind.
    De leidsters zitten er dus mee in de knoop en willen graag helpen maar overal komt tegenwerking vandaan.
     
  16. kdvjuffie

    kdvjuffie Niet meer actief

    Werk zelf op een kdv en daar hebben wij zelf wel eens kindje in bad gedaan omdat ze zo vies waren. Stel dat ze het moeilijk vinden om eerlijk te zeggen dat het is omdat hij zo vies is kunnen ze ook zeggen dat ze hem niet schoon kregen bij het verschonen want de poep aan zijn piemeltje moet gewoon goed weggehaald worden!
     
  17. linnie83

    linnie83 VIP lid

    20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Je gaat dan toch ook geen gesprek aan over de opvoeding of iets. Zeg alleen maar dat je jezelf zorgen maakt over de plekken en dat ze mischien beter een keer langs de HA kaan gaan. Zodat die het even nakijkt en mischien tips kan geven.
     
  18. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Het gaat niet alleen om het piemeltje he.
    Ze hebben toen hij net kwam hem inderdaad een keer gewassen in zijn okselplooi en toen begon het gewoon te bloeden.
    Ze zouden hem best kunnen badderen daar maar daar schiet de situatie verder niet mee op.

    Hoe zit dat bij jou dan met het beleid?

    Oh daar had ik niet aan gedacht, gewoon aangeven dat je je zorgen maakt of het geen zalfje nodig heeft omdat het iets kan zijn.
    Vind het alleen raar dat ze dat zelf niet kan bedenken :)
     
  19. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Misschien dan gewoon de confrontatie aangaan met de moeder? Misschien kun jij je vriendinnen die leidster zijn daar adviseren om ze haar de tips te geven van een bezoek aan de huisarts/ andere creme etc? En als ze hier niks mee doet...tsja... dan ben ik bang dat het voor jullie daar ophoudt.
    Kinderbescherming oid vind ik wel erg ver gaan omdat ik zo opmaak uit je verhaal dat de moeder echt wel liefde geeft aan haar kind etc. Misschien mist ze de financiele middelen of de kennis? Maar om daar nou de kinderbescherming voor te laten komen?
     
  20. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Het is een lastig verhaal.

    Mijn zoontje heeft ook een exceem huid en het advies is om hem 2 keer per week max 5 minuten in bad/douche te doen. Daarna droogdeppen en insmeren met vette creme. Elke dag de exceemplekken insmeren met vette creme, soms meerdere keren. Als het echt hevig is hydrocortison creme smeren 1 keer per dag, max 5 keer per week.

    Ik ben ook een bam moeder en het is soms lastig dat je geen klankbord hebt. Hierdoor doe je snel wat je zelf goed vindt/denkt te zijn en dat kan soms de verkeerde beslissing zijn. Ik zou als leidster zijnde op een vriendelijke manier uitleggen wat het algemene advies aan baby;s met exceem. Ik zou haar vooral niet het gevoel geven dat ze beschuldigt wordt. Hopelijk opent dit de deur tot een gesprek heirover.

    Liefs Suzanne
     

Deel Deze Pagina