Baby 10 weken spuugt veel

Discussie in 'Voeding' gestart door HvO, 8 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

    HvO Niet meer actief

    #1 HvO, 8 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2018
    Ik ga het hier toch even vragen.

    Onze zoon is nu 10 weken en spuugt best veel. Reflux is al uitgesloten. En het is verder ook een hele vrolijke en nieuwsgierige baby. Hij heeft zelf zoals het lijkt ook geen last van het spugen.

    Hij krijgt 5 x 120/4. Proberen hem zo lang mogelijk rechtop te houden. Maar het is eigenlijk de hele dag door dat hij spuugt. Soms vermoed ik door het enthousiaste bewegen wat hij aan het doen is en soms gebeurt het met oppakken.

    In eerste instantie maak ik mij niet echt zorgen omdat hij wel goed groeit. Maar ben eigenlijk bang dat het straks misschien stagneert.

    Is het een idee om terug te gaan naar 90/3? Kan dat “zomaar”?

    En andere tips zijn ook welkom!!
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Onze dochter spuugde ook zo makkelijk, maar had er verder geen last van dus ik liet het gewoon zo. Hier groeide ze als kool dus in dat opzicht maakte ik me ook niet druk. In de loop van de maanden werd het minder, rond de 6/7 maanden was het helemaal weg.
    Je kan kleinere flesjes geven als hij daar genoeg aan heeft, maar dan zou ik wel wat vaker voeden.
     
  3. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik zou wel terug willen gaan naar 90/3 en vaker willen voeden. Maar hij zit nu in een goed ritme (wilde overdag niet slapen en overprikkeld) en ben dan bang dat ik zijn ritme weer verstoor.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Ik zou proberen hoe het gaat met 90/3. Als hij meer honger heeft gaat hij vanzelf z’n ritme aanpassen door weer eerder om een flesje te vragen. Probeer hem te volgen.
    En dan verder gewoon de boel houden zoals het nu is. Niet (teveel),op de klok kijken.
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hoe heb je dat uitgesloten dan?
     
  6. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik heb dat zelf niet uitgesloten. Is uitgesloten door CB en KA. Hij heeft verder ook geen ander symptoom/klacht dan spugen.
     
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dan ben ik nog steeds nieuwsgierig hoe zij dat hebben uitgesloten ;) is eigenlijk alleen uit te sluiten met een inwendig onderzoek toch maar neem aan dat ze dat niet gedaan hebben bij je kleintje?
     
  8. HvO

    HvO Niet meer actief

    Er is geen inwendig onderzoek gedaan inderdaad, wist ook niet dat dat nodig zou zijn om het uit te sluiten?

    Zij hebben het uitgesloten op basis van het ontbreken van symptomen, hij groeit goed en is verder gewoon een tevreden baby. Zij zagen dus geen aanleiding tot het vermoeden van reflux.
     
  9. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Welke symptomen bedoelen ze dan? Ik heb ook een blije baby die goed groeit maar toch echt reflux. Het enige andere symptoom dan spugen is dat haar spuug wel eens zuur rook/zij uit haar mondje rook. Hier hebben de leefregels heel veel verbetering opgeleverd en inmiddels lijkt ze er behoorlijk overheen gegroeid.

    @Averlhach heeft een hele goede blog geschreven over reflux missxhien kun je die lezen en heeft zij wellicht tips. Want bij veel spugen denk ik toch echt gewoon aan reflux. Maar goed ik ben geen arts natuurlijk alleen een moeder met haar eigen ervaring.

    En dat inwendig onderzoek doen ze in principe nooit hoor! Is veel te belastend voor zo’n kleintje. Maar ik bedoel daar mee mee te zeggen dat reflux voor zover ik weet niet zomaar “uit te sluiten” is. Sowieso heeft geloof ik 90% van de baby relfuxachtige klachten en heeft de een er gewoon meer last van dan de ander.
     
  10. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Zolang hij geen last heeft van het spugen is het alleen vervelend voor de was ;)
    Mijn zoontje heeft tot bijna 1 jaar gespuugd. Gek werd ik ervan af en toe, maar het kan geen kwaad.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    o_O
    Cb en ka weer door de bocht door eigen gebrek aan kennis.

    Reflux is namelijk weinig meer dan het niet goed sluiten van een maagklepje waardoor de maaginhoud terug stroomt. En eigenlijk is het maagklepje (spier) iets wat bij elk kindje moet volgroeien. Echter hebben sommige kindjes er last van en dat wordt reflux genoemd en andere niet en kunnen vallen onder de term "happy spitter". Een vrolijke spuger.
    Een kindje wat tevreden is heeft er geen last van, alleen de ouders/verzorgers ivm de was. Maar een happy spitter kan wel een ontevreden reflux kindje worden!

    Echter zijn er wel dingen die je al kan doen om te kijken of je er een groot gedeelte van het spugen uit kan halen.

    De eerste stap bij jou, ongeacht verder gewicht oid, is kleinere flessen. 120/4 is te groot voor een baby van 10 weken. Ja cb zegt dat het kan, ja de verpakking geeft aan bij kg dat het kan. Maar jouw baby geeft blijkbaar al aan dat het niet kan.
    Als je kijkt naar de natuurlijke maaginhoud van een baby is deze veel kleiner dan de 135 cc voeding die jij geeft. En in een glas van 100cc kan je geen 135cc water indoen.
    Daarnaast is de vraag hoe lang duurt elke fles, kwa drinktijd precies. En aub geen 15-20 minuten, want daar zit enorm veel tijdverschil in. Minimaal moet 15 minuten zijn, maar veel liever 20 minuten drinktijd.
    Als je de combinatie minder voeding en langere drinktijd combineert zal er niet direct een probleem onstaan als ontevreden na een voeding. Misschien zal er wel vaker een flesje gegeven moeten worden, maar dat mag en kan.

    De rest staat in mijn handtekening wel.
     

Deel Deze Pagina