Baby 3 weken drinkt veel

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Anna2017, 2 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna2017

    Anna2017 Actief lid

    21 feb 2017
    115
    114
    43
    NULL
    NULL
    Hallo! Meneertje hier woog al 4420 bij zijn geboorte en drinkt zeker 7/8 flessen van 120/4 op. Nu redde hij gisteren de 3 uur niet eens dus we geven sinds vandaag 150/5 en dan gieten we het af naar 140cc (dus is maar ietsje meer dan 120+12 van de schepjes). Nu vraag ik mij af of er meer mensen zijn die zo een jonge baby hebben die zoveel drinken!
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is inderdaad behoorlijk veel. Om de twee à drie uur drinken is perfect normaal en gezond, maar hij drinkt wel érg grote hoeveelheden.

    Mijn onmiddellijke vraag is dan: hoe lang duurt een fles? Hij moet minstens twintig minuten kunnen zuigen om aan zijn zuigbehoefte te voldoen. Gaat een fles te snel, dan zal hij blijven zuigen zonder honger. Als jij dan steeds grotere flessen geeft, ga je hem overvoeden en zijn maag uitrekken. Dus: kies voor de juiste speen, zodat alles traag gaat.

    Andere optie: hij blijft drinken om pijn weg te drinken. Zijn er signalen die wijzen op reflux?
     
    Anna2017 vindt dit leuk.
  3. Anna2017

    Anna2017 Actief lid

    21 feb 2017
    115
    114
    43
    NULL
    NULL
    Hij drinkt met een avent natural 0 speen en drinkt alles in een minuut of 15/20 op wisselt een beetje hoe hongerig hij aanvalt Alle andere flessen gaan veeeel sneller!
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Avent heeft erg grote gaatjes. Dr Brown is veel kleiner, eventueel zelfs met premature speen. Mijn zoontje heeft daar uit gedronken tot hij bijna zes maand was, omdat het anders te snel ging.

    En vijftien minuten over een veel te grote hoeveelheid, is natuurlijk te snel. Op deze leeftijd zou hij twintig minuten over 100 ml moeten doen.
     
    Anna2017 vindt dit leuk.
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je gaf met 7/8 flessen van 120/4 al over de max heen.
    In nl kennen we de grens van max 30 schepjes per dag, bij 8 flessen gaf je al 32 schepjes. Nu geloof ik niet heilig in die max, maar wel bij zo'n jonge baby!

    Bij een baby van 4,5 kg id het advies;
    4,5 kg x 150cc = 675 cc voeding per dag
    Maximaal is 810 cc voeding.
    Bij 8 flesjes mag je dus maximaal 90/3 (=100 cc) geven

    Als een baby op deze leeftijd niet genoeg heeft aan 100cc voeding zal je naar andere opties en mogelijke oorzaken moeten kijken ipv (onbeperkt) ophogen.

    De eerst optie is gericht kijken naar de drinkduur. Ik vind het altijd mooi om te zien dat iemand 15/20 minuten schrijft, want er zit gewoon 25% tijdsverschil in. En dat is fors. Dus heb je echt een timer gezet? En er wordt echt de ene keer 15 minuten gedronken en de andere keer 20 minuten? Of is het een gok en weet je dat het ongeveer zolang hoort te duren?
    Bij een hongerige baby moet je echt wel naar die 20 minuten.
    En terug naar 90/3, want nu ben je aan het overvoeren. Te veel voeding kan meerdere problemen nu geven, maar ook in de toekomst. Voor nu; krampen, problemen met ontlasting, reflux klachten, onnodig oprekken van de maag, straks niet meer uitkomen aangezien je tot 17 weken alleen fv mag geven en in de toekomst vergrote kans op obesitas (door het nu oprekken van de maag)

    Als een voeding echt 20 minuten duurt en je kindje heeft echt niet genoeg aan 90/3 kan je eens kijken of 100/3 voldoende is.
    Zo niet en je weet dat er bijvoorbeeld geen reflux speelt kan je 1 schepje normale voeding vervangen door forte voeding. Dit vult wat langer dan normale voeding. En dat kan je uiteindelijk ook uitbreiden naar volledige forte voeding. Echter het is vaak raadzaam om het per schepje te doen en te kijken of dat voldoende is. Dan heb je extra ruimte achter de hand.


    Toevoeging, shakes zegt het al, maar de dr browns heeft de kleinste en rustigste speen. Level 1 gaat vaak al rustiger dan alle andere spenen en indien nodig kan je nog de prematuur kopen.
     
    Anna2017 vindt dit leuk.
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ons zoontje heeft ook hongerige periodes gehad waarin hij ontzettend veel kon drinken, omdat hij na een aantal weken in een grote groeispurt terecht kwam. Alleen met 3 weken kreeg hij niet 120cc weg.
    150/5 voor drie weken oud is erg veel.
    Pakt hij een speentje? Misschien een idee om tussendoor een speentje aan te bieden en hem dan lekker bij je te nemen en zijn speentje voor hem in zijn mondje te houden (kleintjes hebben soms moeite om een speentje in te houden) wordt hij dan rustiger?
     
    Anna2017 vindt dit leuk.
  7. Anna2017

    Anna2017 Actief lid

    21 feb 2017
    115
    114
    43
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor alle reacties! Mijn andere zoontje kreeg ook met 3 weken geen 120 cc weg maar die woog toen ook geen 5 kilo en paste in maat 62.

    Heb overleg gehad met consultatiebureau en die zeggen, ophogen en een fles minder geven. Nu weet ik niet of ik durf op te hogen, denk ook dat hij gisteren veel spuugde omdat hij beetje overprikkeld was (we hadden eters).

    Vandaag weer even terug is de rust reinheid en regelmaat en ik ga goed kijken waar hij om vraagt.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Cb heeft helaas blijkbaar standaard het advies van ophogen.

    Heb je al eens getimed hoe lang een voeding exact duurt? Nagedacht over een kleinere speen? Gecontroleerd of er misschien sprake is van reflux en/of pijn?
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ophogen is, in mijn ogen, absoluut niet het juiste antwoord.

    Cb geeft altijd standaard het advies ophogen, zonder goede achtergrond informatie. Zelfs als je die als ouder geeft. Mijn zoon dronk met 3 maanden net 120/4 en was zeer tevreden. Ik moest ophogen naar 180/6, ondanks de reflux.

    Ik hoop dat je mijn vorige post nog eens goed doorleest en bij specifieke vragen geef ik graag antwoord.
     
  10. Anna2017

    Anna2017 Actief lid

    21 feb 2017
    115
    114
    43
    NULL
    NULL
    Ophogen vond ik zelf ook geen goed idee, minder geven vond baby geen goed idee. We zitten inmiddels bij de huisarts, misschien dat de voeding wat dikker moet.
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Maar waarom het niet eerst zoeken in de basis, zoals beschreven door @Shakes en @Averlhach ?
     
    Shakes vindt dit leuk.
  12. Anna2017

    Anna2017 Actief lid

    21 feb 2017
    115
    114
    43
    NULL
    NULL
    Er is idd sprake van reflux, heb nu comfort voeding en minder per fles. Dit pikte hij wel!! Ook omdat het dikker is deed hij er even lang over. Hij wordt nog soms wakker van maagzuur, arm ding. Maar lijkt er minder last van te hebben dan de dagen hier voor.
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Indikken van voeding kan helpen, echter dit hoort pas stap 2 te zijn.
    Stap 1 is altijd de leefregels en stap 2 is indikken icm leefregels. Zonder die leefregels zal het nooit optimaal kunnen helpen.
     
  14. Anna2017

    Anna2017 Actief lid

    21 feb 2017
    115
    114
    43
    NULL
    NULL
    Daarom had ik geprobeerd om minder te geven maar van de gewone voeding werd hij echt kwaad als ik maar 90/3 maakte en kwam hij nog vaker waardoor hij alleen maar nog meer ging drinken.

    Hij is nu tevreden na elke fles dus ik ben blij! Bedankt voor jullie adviezen!
     
    Shakes vindt dit leuk.
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar mindere voeding is 1 van de vele leefregels.

    Fijn dat het nu beter gaat!
     
    Anna2017 vindt dit leuk.
  16. 2Cupcakes

    2Cupcakes Actief lid

    3 okt 2017
    116
    37
    28
    Vrouw
    Ff snel door alles doorgelezen, dus als ik iets gemist heb alvast bij deze: sorry!

    Vroeger was het advies niet meer dan 1 liter per dag aan flesvoeding bij een jonge baby, zijn ze van terug gekomen omdat het niet schadelijk bleek te zijn voor de nieren.

    Je baby moet drinken waar je baby behoefte aan hebt, uit eigen ervaring met grote babies, zonder zwangerschapsdiabetes/diabetes bij de baby oid (4+ kilo), weet ik dat dat bij de mijne iig erg snel opliep tot rond/boven de 1 liter. Ook al wel bij 3 weken.

    Ik zou inderdaad wel opletten dat het niet om zuigbehoefte gaat maar om echt dorst, maar wat een baby te veel binnen krijgt spugen ze er over het algemeen gewoon weer uit.

    Maak je niet te veel zorgen! ;)
     
  17. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Heb je daar een bron van? Ik zou er graag meer over lezen, dan kan ik het voor mezelf ook loslaten...
     
  18. 2Cupcakes

    2Cupcakes Actief lid

    3 okt 2017
    116
    37
    28
    Vrouw
    Geen bron online oid, heb via de jeugdarts van het CJG, de kraamzorg en de verloskundige gehoord dat het niet slecht voor een baby is om meer dan een liter te drinken en ze gewoon moeten drinken wat ze moeten drinken.

    Online vind je nog HEEL veel verouderde info over dat 1 liter echt de max is, vandaar dat ik het OVERAL nagevraagd heb, ook toen het nog niet van toepassing was. Alledrie gaven aan dat rustig opbouwen in het begin belangrijk is voor de nieren en bloedsuiker e.d. maar dat na een paar weken je gewoon met 30 ml water en 1 schepje mag ophogen wanneer je merkt dat de baby meer wil. Ze gaven ook aan: 150 ml per kilo lichaamsgewicht is het MINIMUM, niet de max. ;)

    Mijn beide kinderen (al is de tweede nu nog maar een maand) dronken van af jongs af aan veel. De oudste is bijna twee en is nog nooit te dik geweest, altijd lang en sterk. Beide bewogen ook meer dan gemiddeld vanaf het begin en 'trainde' meer, dus ik denk dat ze daar ook extra voeding voor nodig hebben.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wauw. Wat een compleet bizarre opmerking. Het kan toch nooit de bedoeling zijn om je baby maar te blijven voeden, tot hij het teveel er weer uit kotst?
     
  20. 2Cupcakes

    2Cupcakes Actief lid

    3 okt 2017
    116
    37
    28
    Vrouw
    Dat is ook nooit de bedoeling geweest, het werd mij meerdere malen verteld als geruststelling dat als je baby echt te veel binnen krijgt je dat wel door gaat hebben. ;)

    Maar ik heb zelf de ervaring dat 'te veel' laten drinken niet lukt, ze stoppen met drinken/moeite doen wanneer ze niet meer willen en dan haal je de fles eruit, uiteraard. ;)
     

Deel Deze Pagina