Baby 3 weken slaapt niet overdag

Discussie in 'Verzorging' gestart door Kangerootje, 28 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Mijn dochtertje van 3 weken is overdag heel veel wakker.
    's Nachts slaapt ze heel goed, meestal 4 a 5 uren achterheen, voordat ze weer komt voor een fles.
    's Avonds vanaf een uur of 8 is ze voor pampus en slaapt dan gerust tot smorgens 10 (uiteraard tussendoor voedingen en is ze wel even wakker, ongeveer een uurtje per keer).

    Overdag echter slaapt ze heel weinig! Na de fles van 10 uur ligt ze vaak bij me of in de draagdoek, maar op een gegeven moment wordt ze moe en gaat jengelen.
    Als ik haar dan op bed leg (ik probeer het ook eerder te doen, bij de eerste tekenen van vermoeidheid), gaat ze óf heel wakker liggen kijken, of wat jengelen.
    Echt brullen doet ze meestal niet, dan pak ik haar gelijk.
    Dat jengelen gaat dan af en aan, 10 minuten stil (maar wakker), 3 minuten jengelen, 5 minuten stil, 2 minuten jengelen, 10 minuten stil, 5 minuten jengelen, enzovoort. Dat houdt ze gerust een uur vol!
    Ik ga dan meestal niet, omdat het jengelen is. Soms even speentje of hand op het hoofdje, zachtjes tegen haar praten. Ik laat ze wel liggen, omdat ze dan in mijn ogen zeer moe is.

    Als ze dan een uur wakker is geweest haal ik haar er maar uit, en hou ze bij me tot de volgende fles...
    Hierna begint het hele circus opnieuw, totdat ze totaal oververmoeid is en helemaal overstuur! Gisteravond was ze van 4 tot half 8 wakker, en helemaal uitgeput. Ze wordt dan echt rustig weggelegd, heb ik vanaf het begin gedaan... Niet elke keer op dezelfde plek eerlijk gezegd, ene keer boven in de wieg, andere keer beneden in de wagen als het rustig is beneden....

    Wat moet ik hiermee? Dit is toch niet normaal, dat zon kleintje zulke lange stukken wakker is?
    In de draagdoek of steeds op schoot houden is ook geen optie, want ook dan jengelt ze. Ze is gewoon doodmoe, maar wil gewoon niet slapen, aargh! :)
    In de avond heeft ze ook nog wel eens krampjes en dan hou ik ze lekker bij me. Maar overdag lijkt er verder niets aan de hand te zijn, ze is héél moe maar blijft huilen en valt gewoon niet in slaap, ook niet na heel lang in een lekker warm rustig bedje.......
     
  2. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Vervelend!
    Zou het kunnen zijn dat het te stil is voor haar? Heb je haar wel eens beneden gelegd als het niet erg stil is maar juist met wat achtergrond geluiden? Misschien is de overgang van een rommelende mama-buik naar absolute stilte iets te groot? En dat ze dan 's nachts gewoon te moe is om niet te slapen?
     
  3. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ja ik leg haar ook geregeld beneden. Maar ze gaat op de een of andere manier niet slapen. Als ze dus heel moe is gaat ze jengelen of huilen in de wagenbak, en soms ligt ze ook gewoon een uur met open oogjes te kijken...
     
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ligt ze op der rug?
    Misschien helpt het als je der op der buik legt?
    Mijn zoon wilde overdag ook niet slapen maar toen ik em op zijn buik legde sliep die als een roosje :)
     
  5. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Maar zijn er dan wel geluiden? In je openingspost zei je dat je haar alleen beneden legt als het rustig is, dus vandaar :)
     
  6. Tammie87

    Tammie87 Fanatiek lid

    28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Hier ook een slechte rugslaper. Viel wel in slaap maar dan na 10 min weer wakker en sliep ook onrustig. Sinds ze op haar buikje slaapt slaapt ze als een roosje. Maar je moet je daar ook fijn bij voelen.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Valt ze echt niet in slaap in de draagdoek? Ze is pas 3 weken, dus dat lijkt mij juist herkenbaar voor haar. En daarmee bedoel ik de geluiden, bewegingen en het voelen van jouw hartslag.
    Heb je het idee dat ze ergens last van heeft? Dat de voeding niet lekker valt ofzo?
     
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Mijn oudste zoon sliep op die leeftijd alleen op zijn buik bij iemand op de borst met een pink in z'n mond. Hij wilde wel ergens op sabbelen maar speen pakte hij niet. Wegleggen in box/wagen/bed maakte allemaal niet uit, altijd binnen 10 minuten overstuur.
     
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.144
    1.940
    113
    Bij mijn dochter hielp inbakeren heel goed. Heeft wel een paar dagen geduurd voordat ze zich er aan over gaf.
     
  10. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde, alleen dan een speen ipv pink.

    Overdag slaapt hij nog steeds alleen op mij, of in de draagzak.

    Box of bed niet. Hij wordt dan echt gek en begint alles bij elkaar te krijsen!
    (In zijn box word hij na 5 minuten wakker als ik hem slapend weg leg)
     
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!
    Inmiddels is ze bijna een maand en begin ik een patroon te herkennen.
    's Avonds na een uur of 8 is ze echt heel moe en slaapt dan meestal de hele nacht goed, zelfs tot smorgens 9 a 10 uur!
    Uiteraard komt ze tussendoor voor voedingen en ze is dan heel even wakker. Ze wordt dan of wakker of slapend weggelegd, net wat ze zelf laat zien! En dan valt ze meestal in slaap en laten we haar zelf komen voor de volgende fles, ze maakt dan wel een ruk van 4,5 of zelfs 6 uur!
    Soms heeft ze dan even wat hulp nodig met inslapen, ze wil bijvoorbeeld graag haar speentje of zuigt nog even op mijn pink. Haar wiegje staat op wieltjes naast mijn bed en ik kan dan zo bij haar als ik in bed lig, handig! :)

    's Morgens na 9 a 10 uur is ze dus meestal klaarwakker na een goede nachtrust!
    En tot nu toe slaat ze dus zeg maar één slaapje over, of die na de fles van 10 uur, (dan is ze dus van 10 tot 13 uur wakker), of die na de fles van 13 (van 13 tot 16 wakker), of die na de fles van 16 (van 16 tot 19 wakker)....

    Het is gewoon zo dat ze één slaapje overslaat, hoe dan ook.
    Dus ik probeer dat gewoon te accepteren... Ik leg haar wakker in het wiegje of beneden in de wagenbak en soms slaapt ze - al dan niet na een poos wakker kijken en/of jengelen - in, en soms ook niet...
    Als ze na een uur nog niet slaapt neem ik ze gewoon lekker bij me!
    En ik probeer het zo relaxed mogelijk te zien, heb er zo erg over in gezeten maar nu probeer ik te denken; je slaapt snachts goed, je eet goed, je groeit goed.... Het is niet erg als je af en toe even wakker bent en verwennen kan ik je toch nog niet! :)
     
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Goede instelling :thumup:
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  13. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    want bij mijn zoontje hielp was een app met geluiden van stofzuiger, wasmachine, rijdende auto, de baarmoeder. Deze heb had ik op mijn telefoon gezet( baby sleep pro heette die volgens mij) en als ik hem dan op bed legde legde ik mijn telefoon met de stofzuiger geluid erbij aan en dan sliep hij soms wel 45 minuten in bed.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Gaat goed zo te horen! Enne verwennen met liefde kan nooit. Ben maar niet bang dat ze straks op haar 18e nog steeds jouw pink nodig heeft om in slaap te vallen ;)
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  15. nosilla

    nosilla Fanatiek lid

    31 okt 2016
    1.574
    971
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Heel herkenbaar, mijn dochtertje sliep overdag ook vrijwel niet en als ze wel sliep was het op schoot of in de draagdoek. Ze is inmiddels bijna 8 maanden en ik ben er eindelijk achter wat bij haar het 'probleem' was (tot 2 weken geleden deed ze hooguit 2x per dag een slaapje van 30 min en was dan weer klaarwakker). Voor mijn dochtertje bleek het te stil, ik zet nu muziek aan in de woonkamer (vrij hard zodat je het in haar kamertje nog hoort op de achtergrond) en nu slaapt ze zeker 2 à 3 uur overdag!
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  16. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tip....
    Het gaat op en neer. Het ging even een week heel goed, nadat we gestart waren met inbakeren...
    Maar sinds een aantal dagen weer prut! Vandaag is ze echt wakker geweest van 10 uur vanmorgen tot 7 uur savonds.... Ik heb álles geprobeerd, ze heeft in de kinderwagen tijdens het wandelen 30 minuten geslapen, maar zodra de voorwielen de gang in werden gereden was ze weer wakker.
    Wat pittig zeg.......... :(
     
  17. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Helpt het als je haar in de tuin in de kinderwagen te slapen legt?

    Bij mijn oudste zoon werkte dat perfect en onze nieuwste aanwinst kan soms ook de slaap niet vatten, maar leg hem in de kinderwagen in de tuin, kinderwagen een paar minuten op en neer rijden, en hij is vertrokken. En dan maakt hij vaak een flinke ruk met slapen.
     
  18. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Goed van jou door te accepteren! Dat is imderdaad het beste! Hier ook een dramatische slaper overdag, dat duurde echt wel 4/5 maanden. Ik heb wat gewandeld toen, kilometers achter elkaar. Of in de tuin rondjes lopen, of binnen. Dan viel ze wel in slaap maar na een half uur weer wakker. Ik zou willen dat ik het toen zo kon accepteren, ik was er behoorlijk gestresst van....:)
     
  19. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Vreeeeeeeeselijk he, haha en zo herkenbaar!!!

    Inmiddels is ze 9w en gaat het beter. Ze slaapt nog door, komt smorgens rond 7 uur en gaat na de fles van 7 weer slapen, meestal nog een uurtje tot de fles van 10. Ze slaapt dan nu in elk geval elke ochtend van 11 tot een uur of 2. Elke 3 kwartier word ze half wakker en geeft twee kreetjes of huilt heel even, maar valt dan toch weer in slaap!

    De rest van de dag meestal nog wat hazeslaapjes, en in de avond ligt ze lekker bij mijn man of bij mij op de borst of in de draagdoek....

    Dus ik blijf nu smorgens echt thuis, dan kan ze in haar eigen bed slapen. Ze laat zich nu wakker wegleggen, zo fijn! Vind haar bedje wel heerlijk volgens mij.
    Uitjes plan in dan smiddags, want als ik smorgens wegga en ze blijft wakker, gaat ze de hele dag niet meer slapen.....
    Dus ik ga ook heel strategisch smiddags wandelen, zodat ze nog een hazeslaapje doet in de wagen of draagdoek :)

    Als ik haar verder meeneem is ze wel altijd wakker.... Afgelopen zaterdag een feestje en ze was mee. Heel de familie hangt natuurlijk continue boven de wagen te koeren, nou dan gaat ze echt niet slapen hoor. Wakker van 3 tot 9...
    Mijn familie helemaal verbaasd, is ze nu nóg wakker? Ik blij dat ze het met eigen ogen een keer gezien hadden, want ze snappen niet dat ik haar niet overal mee naartoe neem. Nou, hierom niet dus :)
     
    GDuif vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina