Baby beweegt veel minder, voel me machteloos

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Desse, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Desse

    Desse Bekend lid

    11 okt 2017
    840
    920
    93
    Hoi,

    Ik voel me zo machteloos en rot en ben zo bang dat het niet goed zit met ons kindje, dat ik graag even mijn verhaal kwijt wil en om advies wil vragen...

    Gistermiddag na een controle bij de VK een CTG gehad: voelde de kleine heel weinig. Eenmaal aangesloten werd ze super druk en moest ik langer blijven om haar basishartslag vast te stellen. Ze was een half uur flink druk (160-180 hartslag) en daarna zakte het eigenlijk niet onder de 140, paar keer snelle daling tot 105. Uiteindelijk alles goed bevonden en naar huis gegaan. Vanaf 18:00 op de bank gelegen en ik voelde nog minder beweging dan die ochtend, ongeveer eens in het half uur heel licht, met tussen 21:00-22:00 4x per uur heel licht als hoogtepunt. Ik heb haar tussen 18:00-23:30 2x duidelijk gevoeld. Uiteindelijk toch om 23:30 voor alle zekerheid weer gebeld om even te overleggen: CTG was immers goed die middag, wist niet zo goed of ik me zorgen moest maken. Ik moest toch langskomen, dus wederom een CTG. Hier reageerde ze even toen ze werd aangesloten, om vervolgens ook daar nauwelijks te bewegen. Gyn kwam binnen om aan te geven dat ze me langer liet hangen, want ze mocht nu slapen maar niet langer dan 45 minuten. Ik gaf aan dat dit dus al 6 uur lang zo gaat (er waren ook in haar slaap heel af en toe lichte bewegingen waar te nemen en dat waren de bewegingen die ik thuis ook gevoeld heb). Uiteindelijk werd ze wakker en was er beweging: beweging zoals tijdens de CTG van die middag. Toen de echo: mijn vruchtwater was nog maar 2,2cm (ondergrens is 2). Assistente maakte de echo. Zij zei tegen mij: ik ga even overleggen, want alles bij elkaar plus als jij je zorgen maakt, lijkt het me niet dat we met 39 weken nog heel moeilijk moeten doen over inleiden. Ik ga even met de gyn overleggen. Om vervolgens terug te komen met de mededeling: 'Je hebt vandaag 2x een CTG gehad waarop je 2x hebt gezien dat het goed zit, dus daar moet je maar op vertrouwen, ook als ze morgen nog steeds rustig is. We maken voor begin volgende week een belafspraak met 'jouw' gynaecoloog (heb ik tijdens de GUO's ooit gezien), daar mag je je zorgen mee bespreken'...

    Nou echt, uiteindelijk om 3:30 uur gaan slapen maar werd met zo'n huilbui wakker om 7:00. Ik voelde me al zo bezwaard en de hele tijd drukken ze op je hart om te bellen als je het niet vertrouwt, krijg je dat! Ik heb veel pijn in mijn buik aan de voorkant met staan/lopen of op m'n rug liggen en ik heb de baby helemaal niet meer gevoeld op die manier. Ik voel haar wel heel licht bewegen als ik op m'n zij lig. Ik voel me zo machteloos dat ik er niets over te zeggen heb wanneer mijn baby mag komen, ik wil haar er uit hebben, het voelt niet normaal dat ze van een super drukke baby naar een extreem rustige baby gaat van het ene op het andere moment, al geven ze me 1000 goede CTG's. Dat is toch niet zo gek?
    Ik ben nu nog maar een uurtje wakker en ik heb haar op mijn zij al wel gevoeld, als ik rechtop zit voel ik helemaal niks want de voorkant van mijn buik is hard en doet zeer (maak me enigszins zorgen over de placenta die ook voor ligt). Ik wil eigenlijk afwachten tot 18:00 voordat ik ga bellen...

    Ik ben zo bang en onzeker en ik wil ze graag vertrouwen, maar ik ben zo ongerust en weet niet wat ik moet doen :(
     
  2. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    He bah zeg... kan het me echt heel goed voorstellen. Ik zou gewoon weer bellen en uitleggen dat je je een enorme zeur voelt maar dat je enorm bang bent. Dat je non stop in paniek bent en veel moet huilen ervan. Waarom zouden ze dat willen?
     
  3. momim

    momim Niet meer actief

    Gewoon bellen!! Beter 1 keer te veel dan te weinig als je het niet vertrouwd
     
  4. Mellshariff

    Mellshariff Bekend lid

    22 jun 2018
    520
    575
    93
    Vrouw
    Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar toen ik in verwachting was van mijn zoontje heb ik een beetje hetzelfde gehad. Was een hele drukke baby voelde hem de heledag en in ene was het heek stil in mijn buik voelde me er ook naar bij bleef steeds drukken in me buik voor een schopje of een duwtje terug. Ben toen ook naar het ziekenhuis geweest en aan de ctg gelegen waar alles er normaal op uitzag etc.. 3 dagen later ben ik bevallen van een gezonde boy. De gyn vertelde me wel dat baby’s zich wel eens kunnen klaarmaken voor de bevallig en daarom heel stil zijn, weet niet of het zo is maar bij mij leek dat wel het geval te zijn.
     
  5. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik geloof dat je baby op het einde 8/10x per dag moet voelen. En dat doe je ook toch..
    Ik snap dat het eng is zo aan het einde maar probeer toch rustig te blijven. Teveel spanning kan ook een eventuele bevalling tegenhouden.
    Misschien is ze zich wel klaar Aan het maken voor de bevalling.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  6. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Ik denk ook dat er kans is dat ze zich aan het klaar maken is voor de bevalling. Je hoort het wel vaker. Ik moet zeggen dat ik het 3 weken terug ook had. Dat het drukste kindje ineens een paar dagen heel rustig was. Ook zorgen om gemaakt uiteindelijk was alles goed. S6 hoop dat je snel jullie kleine meid in jullie handen hebt.
     
  7. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Het enige wat ik kan zeggen is: volg aub je gevoel, dan maar een zeikerd maar doe wat je gevoel zegt, en als dat bellen is, bel dan aub!
     
    Lenaroos, Sabje333 en Jajo vinden dit leuk.
  8. Desse

    Desse Bekend lid

    11 okt 2017
    840
    920
    93
    Bedankt voor jullie lieve reacties :)

    Gister was er op de CTG wel iets van harde buiken/weeënactiviteit te zien. Ging niet hoger dan 40, maar het waren duidelijke bergjes die met een zekere regelmaat kwamen. Ik heb sinds eergisteravond af en toe rugpijn en menstruatiepijn, begint sinds afgelopen uur wat heftiger te worden dus wie weet is dat het inderdaad, ik hoop het zo! Fysiek trek ik het allemaal nog prima, maar mentaal ben ik er nu zo klaar mee. Na twee miskramen was deze zwangerschap al niet echt onbezorgd, dan ook nog een hoofdje dat in P1 viel (zorgen van de 20 weken echo tot de 30 weken GUO, toen bleek t bijgegroeid tot P44) en nu dit waardoor ik bang ben om haar alsnog op het laatste moment te verliezen... Merk dat ik er emotioneel redelijk doorheen zit en wil ik niets liever dan gewoon onze dochter gezond en wel in m'n armen houden. Dan zijn de zorgen niet voorbij maar kunnen we in elk geval zien hoe het met haar gaat ;)

    Ik had vandaag met mezelf afgesproken om tot 18:00 eens te observeren wat er gebeurt: aantal bewegingen turven, opletten hoeveel tijd er tussen zit. Dan kon ik ook met wat meer concrete informatie bellen. Gelukkig is ze wat actiever dan gister, bij lange na niet wat het was, maar ze reageert ook weer op mijn pogingen contact te zoeken (gister deed ze dat niet). Gedurende de hele dag wat meer activiteit en het laatste uur is ze regelmatig aanwezig! Ik ga dan ook niet bellen (voor nu) want ik maak me nu gelukkig niet meer zoveel zorgen :)

    Wat betreft die 10 bewegingen: ik had gister in het begin van de middag controle bij de VK en toen ik aangaf dat de baby iets rustiger was dan normaal (had haar toen een keer of 5 a 6 gevoeld), stuurde ze me wel direct door voor een CTG... Vind het heel moeilijk in te schatten wanneer het dan 'zorgelijk' is. En zij gaf heel duidelijk aan dat een CTG een momentopname is en dat er bij nieuwe zorgen toch opnieuw gekeken moet worden. Voelde me daarom gister ook zo... Vervelend neergezet... Ik voelde me super bezwaard om die tweede keer te komen voor een CTG, maar er was ook daadwerkelijk weinig activiteit, dat hebben ze zelf gezien... En buiten die twee keer aan de CTG, heeft ze ook geen echt actieve momentjes gehad (alleen een enkel duwtje of draaitje per half uur).
     
  9. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Fijn dat je haar vandaag wat meer gevoeld hebt. Ik snap je zorgen, en zou ook echt op mijn gevoel afgaan. Dan vinden ze je maar een zeur ( al denk ik dat niet hoor), maar je kindje gaat voor alles.
    Hopelijk hebben jullie haar gauw gezond en wel in jullie armen!
     
  10. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Dit!! Echt hoor. Dan voel je je maar een zeikerd maar echt doen.

    Je wilt niet weten hoeveel ik aan de telefoon heb gehangen de laatste weken van de zwangerschap + aan de ctg heb gelegen. Maar ik werd er zo onzeker en bang van dat ik ze bijna niet voelde..
     
  11. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Het kan best zijn dat ze zich inderdaad aan het voorbereiden is voor de bevalling. Hier ook een super drukke baby die de laatste dagen van de zwangerschap ineens akelig rustig was. De artsen zeiden toen dat qua bewegingen ze altijd luisteren naar wat de moeder voelt en niet zozeer wat de CTG laat zien qua aantal bewegingen. Dus als je het nog steeds niet vertrouwd gewoon bellen! Wellicht tref je nu een een arts die wel goed tegenover inleiden staat (was hier in ieder geval wel zo).
     
  12. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Hier mijn verhaal van alle 4 mijn kinderen en ik hoop dat je er wat aan hebt. En ook wil het niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is.

    Bij 3 van de 4 was het veeeeeele malen rustiger zijn van de baby een teken van een aankomende bevalling. Weet het nog dat ik toen ook altijd mij zo enorme zorgen maakte maar in die zelfde week begonnen de weeën of braken mijn vliezen.

    Maar echt gewoon blijven bellen als je je zorgen maakt. Dit is ook niet goed voor jou en je hebt alle energie nodig voor de bevalling
     
  13. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ach jee wat een narigheid zo:(. Bij zorgen gewoon bellen hoor, wat een botte reactie zo. Hopelijk idd gewoon een teken van een naderende bevallig!
     
  14. Lenaroos

    Lenaroos Niet meer actief

    Hopelijk begint het idd snel! En anders bellen hoor! De laatste 3 weken van mijn 1e zwangerschap voelde ik ook steeds minder. Heb niet eens vaak gebeld omdat ik geen paniekvogel wou zijn.

    Maar de 2e keer toen ik voor een ctg mocht komen Omdat ik helemaal niets meer voelde bleek ze niet meer gegroeid te zijn in 2 weken en werd ik met spoed ingeleid.

    Volg dus ook je moedergevoel!
     
  15. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Oh wijffie, wat vervelend! Zeker ook de manier waarop ze je behandeld hebben. Wat de rest ook al zei, gewoon bellen als je het echt niet vertrouwt, je gevoel zegt ook veel in deze. Een zenuwachtig/bezorgd gevoel bij de mama was volgens mijn ziekenhuis zeker een goede reden om te bellen! Maar hopelijk is het inderdaad een teken van een naderende bevalling, ik ga duimen :)

    Ik heb de laatste 4 weken van mijn zwangerschap dagelijks een ctg gehad (ivm ziekenhuisopname), en nooit boven de 30 uitgekomen qua weeenactiviteit (30 was ook maar zeer sporadisch). Ik zou dus zeggen dat er zeker wat bezig is bij je.. :) spannend!!
     
  16. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu met je?
     
  17. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Hopelijk betekend geen bericht dat de kleine meid besloten heeft dat het tijd was om geboren te worden..
     
    Nieuwsgierigbijtje vindt dit leuk.
  18. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Dat hoop ik ook :D
     
  19. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Je houdt het spannend, Desse! Ik hoop dat alles goed gaat met jullie.
     
  20. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Ik hoop ook dat alles goed gaat!!
     

Deel Deze Pagina