Baby doet lang over fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Snies, 30 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik weet even niet meer hoe of wat, voordat ik een heleboel merken flesjes in huis haal.. Wil ik eerst hier vragen of er dames met dezelfde ervaring zijn.

    Mijn zoontje van nu 3 weken heeft een dr Brown fles met een fase 1 speen.
    Maar hij doet ontzettend lang over zijn fles, ruim een uur.

    Daarnaast valt hij halverwege zijn fles in slaap en dan krijg ik er met geen mogelijkheid de rest erin.
    Hij mag ongeveer 100cc hebben, maar haalt soms maar net 40 cc.

    Nu twijfel ik om de fase 2 speen te halen of een ander merk fles.
    Iemand tips??
     
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Goh hij is nog maar 3 weken. Geef het de tijd. Ik zou voor nu kleinere flesjes geven, maar meer. Dus 60/2 en dat mooi verdelen, bijvoorbeeld.

    Ik geef BV en in die eerste weken vallen ze steevast in slaap aan de borst en kunnen ze ook een uur over een voeding doen.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Het maagje is nog heel ieniemienie, misschien heeft hij gewoon genoeg aan minder. Wat heel aannemelijk is.

    Als je nou voor nu flesjes van 60/2 gaat geven en dan gewoon wat vaker, gaat het dan wel goed?
     
  4. Boedah

    Boedah Niet meer actief

    Hier hadden we precies het zelfde, en zijn we een difrax speen gaan gebruiken. Even opletten of je een smalle of brede dr brown fles hebt, anders past het niet.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op drie weken is 100 cc wel érg veel. Niet moeilijk dat dat niet lukt. En ja, op de pakken staat vast dat het moet, en met wat tegenslag heeft ook de kraamzorg gezegd dat dit de juiste hoeveelheid is. Waarschijnlijk in combinatie met om de vier uur voeden. Je kleintje zal je dankbaar zijn als je dat omgooit naar elke twee uur 60 cc, bijvoorbeeld.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  6. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook erg veel. Dit dronken mijn kinderen allemaal pas met een maand of drie. Ook borstvoeding hier, maar dat moet toch niet uitmaken. De maag blijft even klein.
     
  7. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Nou niet alleen de kraamzorg heeft dat gezegd..
    Toen de kraamzorg weg ging zat hij op 60cc
    Het consultatiebureau zei dat we gewoon 10cc per week moesten ophogen.
    Hij heeft ook een periode gehad dat hij behoefte had aan meer dan 60 cc.
    Vandaar dat we toen zijn gaan opbouwen.. Hij heeft heel lang stil gestaan op 60cc

    Vandaag is de wijkverpleegkundige langs gekomen en 90 cc dronk hij wel op tot kort geleden. maar sinds een aantal dagen is hij slechter gaan drinken. Maar het feit blijft dat hij te langzaam drinkt en daardoor te lang over zijn fles doet, en dan halverwege de fles in slaap valt.
    Met resultaat dat hij daar na weer honger heeft.

    Maar wij moeten dan van het cb wachten met voeden tot de volgende voeding omdat hij anders kort op elkaar voeding binnen krijgt en dan last van krampjes kan krijgen.

    Het is immers mijn eerste kind, en iedereen zegt wat anders .. Inclusief de mensen die er over gaan. En op een gegeven moment weet ik het ook niet meer.

    Het maakt namelijk niet uit hoeveel ik aanbied, hij doet over elke hoeveelheid langer dan een halfuur. En zijn fles gaat dan dus nooit helemaal leeg.

    Cb zegt nu gewoon na een halfuur de fles eruit en laat hem maar honger krijgen dan drinkt hij bij de volgende voeding meer en sneller.
    (had vanmorgen raad gevraagd)
    Maar dan zit ik uren met een huilend kind van de honger.. :(
     
  8. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Sorry maar dat CB heeft een achterlijk advies gegeven.

    Kijk naar j kind. Drinkt hij 60 cc en valt hij daarna in slaap? Prima. Meldt hij zich dan na een uurtje? Geef dan die 30 cc. Puzzel een beetje en houd je behoeftes van je kindje als leidraad. Zo krijg je het beste resultaat.

    En luister niet meer naar dat cb. Laat dat mens zelf maar honger lijden zeg! Stomme tang.
     
    Tuttebelleke en Snies vinden dit leuk.
  9. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Thnx hier heb ik wat aan. :)
    Had in ieder geval een difrax speen geprobeerd bij de laatste voeding en hij dronk nu al sneller als voorheen.
    Dus kijk het even aan met deze speen.
    Misschien dat de andere speen hem sneller moe maakte.
     
  10. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik denk ook dat je je kind moet volgen. Als er een uurtje tussen zit en je geeft weer een voeding en dan een wat kleinere is toch prima? Vergelijk het even met een borst, daar staan geen maatstreepjes op dus dan moet je wel kijken naar je kind I.p.v naar de hoeveelheid uit de fles. Een borstkind zal ook, de ene keer meer honger hebben dan de andere keer of meer moe zijn of wat hij of zij dan ook voelt. Net als jij en ik neem ik aan. Baby’s zijn net mensen, Je kunt ze niet programmeren. Misschien heeft je baby volgende week weer een heel ander drink en slaap ritme, en zo gaat dat nog heel lang. Je kan het beter loslaten en op je kind leren vertrouwen, een baby weet heel goed wat het moet doen om te overleven. Op enkele uitzonderingen na. Geniet van je kind, heerlijk tevreden na een voeding, lekker slapend. Fijn!
     
    Snies vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat een dramatisch fout advies van het cb zeg:(
     
  12. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    We hebben zelf dan ook besloten om dat niet op te volgen en gewoon hem te laten beslissen hoevaak en hoeveel hij wilt drinken.

    Als dat de ene keer 60 cc is en de andere keer 90 cc dan vinden wij het best.
    Gezien jullie antwoorden ga ik een beetje dat "moeten" loslaten van het cb.. En mijn eigen gevoel volgen. ;)
     
    Lafelife en Shakes vinden dit leuk.
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ach jeetje cb weer eens door de bocht :rolleyes:
    Als jij trek of dorst of honger hebt, dan pak je toch ook wat te eten of te drinken? Dan zegt men toch ook niet "nee, het is nog geen 12 uur, dus je mag nog geen eten en drinken". Sommige adviezen zijn gewoon te stom.

    Een baby hoeft niet een bepaalde hoeveelheid te drinken, maar mag het drinken. Kleine beetjes zijn beter dan grote hoeveelheden. Een baby die 8x 60cc drinkt krijgt evenveel binnen als een baby die 4x 120/4 drinkt. Dus kwa hoeveelheid maakt dat niet uit, maar per voeding is het verschil wel zichtbaar.
    Babys hebben van nature een hele kleine maag en daarom is het beter om kleine beetjes te laten drinken en te voeden op verzoek. Dus honger = voeden. (Tenzij er klachten zijn die hongersignalen als symptoom hebben)


    Krampjes horen er wel een beetje bij bij jonge babys, helaas.
    Door te veel voeding per keer, te veel voeding per 24 uur, te snel drinken en voeding verkeerd bereiden of geven veroorzaken krampen. Ook lucht in de buik geeft krampen en overmatig huilen geeft extra lucht in de maag.


    Een uur drinken vind ik voor een flesvoeding wel lang, een half uur is prima.
    Dus als je kindje standaard er een uur over doet kan je idd wel eens kijken naar een andere speen. Ik zou dan niet level 2 van dr browns pakken, maar maat s van difrax of de dentalspeen van difrax. Deze 2 gaan namelijk sneller dan de level 1 speen. De dentalspeen is heel wisselend kwa ervaring. Het ene kindje kan er niets mee, voor een ander is het perfect.

    Het klopt dat heel veel mensen heel veel zeggen en dat ook iedereen anders denkt en ander advies geeft.
    Wat je daarbij kan doen is luisteren naar het advies en het even laten bezinken. Dan even rustig nadenken en bedenken wat jij ervan vind. En of jij denkt dat het goed is of dat het misschien kan werken. En dan kan jij de keuze maken wat je wel, of niet, wilt doen.

    Helaas klinkt het cb vaak alsof ze alles weten en dat zij alle kennis hebben. Dit is echter niet zo. Helaas is dat bij meer organisaties zo.
    Probeer dus ook naar je eigen moederinstinct te luisteren. En anders kan je hier heel goed vragen stellen ;)
     
    Snies en Lafelife vinden dit leuk.
  14. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Wat een fijn advies!
    Echt dankjewel!
    We zien inderdaad met de s speen van difrax al een wereld van verschil.
    Voeden wordt voor zowel hem als ons weer leuk. :)
    En uiteraard laten we hem bepalen wanneer hij wilt drinken en hoeveel hij wilt drinken.

    Zag vanmiddag even door de bomen het bos niet meer.
    En dacht alleen maar straks valt hij af..
    Want hij was ook 3 weken te vroeg geboren.

    En hun zaten er zo bovenop qua hoeveelheid en niet of wel voeden, want ze zeiden ook als je borstvoeding zou geven had je wel op verzoek moeten voeden.
    Maar met fles mag je gerust wachten tot de volgende voeding....

    Bij deze als hij er om vraagt geef ik hem gewoon zijn flesje, en we maken gewoon 90 cc. Zien we wel wat hij er van op drinkt. Stelt mij ook meer gerust en hij is een meer tevreden baby. :)
     
    Blijdorp en Shakes vinden dit leuk.
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Oh boy.
    Zowel met flesvoeding als bv mag je op verzoek voeden. Bv mag onbeperkt, fv niet. Dus moet je met fv opletten hoeveel er over een gehele dag gedronken wordt.
    De richtlijn is 150cc voeding per 24 uur per kg, minimaal 120cc en max 180cc. (voeding incl schepjes, 90/3=100cc voeding)

    Let op dat elke voeding minimaal 15 minuten drinktijd, maar liever 20 minuten. Te snel drinken zal krampen kunnen veroorzaken.

    Heel jammer dat je onzeker bent gemaakt terwijl het absoluut niet nodig is.
     
    Snies vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina