Baby heeft pijn door overproductie moedermelk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Wenniepenny, 29 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Daan is de laatste dagen erg onrustig tijdens en na de borstvoeding, en huilt sinds gisteren veel. Het lijkt erop dat hij last heeft van mijn overproductie van moedermelk (hyperlactatie)!
    Er staat soms zoveel druk op mijn borsten dat de moedermelk met grote snelheid zijn keel in schiet. Dan kan hij niet rustig drinken, met als gevolg dat er veel melk terugkomt. Gisteren heeft hij buitengewoon veel gespuugd en elke keer als ik hem wilde neerleggen of liggend op mijn arm hield, begon hij te krijsen. Hij slaapt weinig, wil ook vaker drinken maar drinkt dan maar kort. Volgens mij heeft het arme jochie een geïrriteerde slokdarm door het maagzuur omdat hij zoveel gespuugd heeft.

    Dus ik ben vandaag begonnen om de moedermelk die wegspuit/wegloopt op te vangen met een doekje of flesje in plaats van mijn tepel direct in Daan's mondje te duwen. Zo kan hij rustiger drinken en spuugt hij hopelijk niet zoveel melk meer uit. Verder wissel ik niet iedere voeding meer van borst, als hij zich binnen 4 uur weer meldt bied ik hem nogmaals de 'legere' borst aan. Na die 4 uur wissel ik van borst.
    Ik kreeg van iemand het advies om het teveel aan melk af te kolven, maar volgens mij houd ik dan juist de overproductie in stand.

    Aanvankelijk dacht ik dat Daan vandaag rustiger was dan gisteren, er kon zelfs alweer een klein lachje af. Maar de onrust neemt nu weer toe en ik weet niet zo goed wat ik er nog meer tegen kan doen.
    Ik twijfel heel erg of ik hiervoor met Daan langs de huisarts moet gaan, of dat ik het eerst nog een paar dagen zal aanzien.

    Wat adviseer jij?

    Bedankt en groetjes, Wendy
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Mijn advies is om voor het aanleggen het de eerste melk (druk) met je hand af te kolven om vervolgens daan aan te leggen. Als hij voldoende heeft aan één borst zou ik wel de volgende voeding de andere borst aanbieden. Eerst weer even de druk er af halen met je hand en dan Daan aanleggen. Zo stemt de hoeveelheid Bv zich aan op wat daan nodig heeft.
    Als je daan weer dezelfde borst gaat aanbieden wordt er aan die borst om meer melk gevraagt...dus ook meer produktie..met als gevolg dat je nog meer stuwing gaat krijgen.
    Tip:voor de voeding even een warme doek op je borst leggen. Stroomt de melk makkelijk toe waardoor jij de druk er makkelijker af krijgt.

    Als je het idee hebt dat hij pijn bij het slikken heeft door het vele spugen zou ik dat even overleggen met je HA. Maar ik weet niet of je al zo snel de slokdarm kan beschadigen na één dag veel spugen.

    Ilja
     
  3. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Bedankt voor je snelle antwoord!

    Ik kijk het nog even aan, want Daan lijkt vandaag alweer minder te spugen dan gisteren. En hij lacht inderdaad weer ietsjes meer.
    Hij lijkt niet zozeer pijn bij het slikken te hebben als wel pijn of irritatie als er melk terugloopt in zijn slokdarm.

    Met de hand de druk eraf kolven vind ik lastig, maar ik zal jouw advies van een warme doek eens volgen. Wellicht helpt dat.

    Groetjes, Wendy
     

Deel Deze Pagina