Baby komt niet genoeg aan volgend consultatiebureau

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Amy83, 9 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amy83

    Amy83 Lid

    12 feb 2016
    41
    1
    6
    Vrouw
    NULL
    Amsterdam
    Zoals het onderwerp al zegt, het consultatiebureau vindt dat mijn zoon niet genoeg is aangekomen afgelopen 2 maanden. Hij is nu 7 maanden, 65 cm en weegt 6 kilo.
    Bij z'n geboorte (36 weken) was hij 2,5 kg. Een klein mannetje dus en wat te vroeg, maar ik denk dat zijn aziatische genen (ik heb een Indonesische vriend) misschien ook meespelen in zijn lengte. Mijn vriend is zelf ook niet heel groot. Nu zat hij altijd mooi op zijn eigen curve, tussen -1 en -2 SD. Maar met de laatste weging vlakte zijn gewicht wat af. Ze adviseerden om na elke borstvoeding nog 50cc kunstvoeding te geven met de fles. Nu vind ik dat echt onzin, want ten eerste heb ik genoeg melk, en ten tweede wil hij gewoon echt niet meer. Ik heb het dus wel geprobeerd, maar dan met afgekolfde melk. Maar hij weigert de extra voeding uit de fles. Uit de fles drinken gaat normaal trouwens altijd goed, op de 3 dagen bij de opvang krijgt hij gewoon afgekolfde melk uit de fles zonder probleem. 150 cc per keer, waarvan hij soms 20-30 laat staan.
    Hij krijgt nog 5 melkvoedingen op een dag, de laatste om 22:00 uur. Tussendoor krijgt hij in de ochtend wat fruit en in de avond groente. Voor de laatste melkvoeding moet ik hem echt uit een diepe slaap halen, waar hij echt niet vrolijk van wordt. Vandaar dat ik zelf twijfelde om die te laten vervallen. Maar dat "mocht" al helemaal niet van het consultatiebureau.

    Verder is het een hele vrolijke, wakkere en gezellige baby, dus ik maak me ook niet echt zorgen. Slaap ook nog eens goed. Bovendien heeft hij heerlijke bolle wangen en spekbeentjes, dus als ze het niet hadden gezegd bij het cb dan was het nooit in me opgekomen om hem te licht te noemen.

    Ik ben heel benieuwd of andere ook ervaring hebben met te licht baby's. En wat jullie gedaan hebben. Of zal ik het gewoon naast me laten liggen en als ik denk dat hij eraan toe is, laten doorslapen om 22:00 uur?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je zijn lengte en gewicht al eens op een WHO curve uitgezet? Dat kan bijvoorbeeld met de app Growth. Want de curves van het cb zijn sowieso niet gericht op bv kindjes.
     
  3. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Hoeveel groente en fruit krijgt hij? Ik zou er persoonlijk voor kiezen om dan wat meer bijvoeding te geven ipv kunstvoeding. Het feit dat hij afgekolfde melk weigert is voor mij een reden om te denken dat hij genoeg melk krijgt ;) Misschien dat een extra fruitmomentje wel in de smaakt valt, of een stukje brood bij de lunch?
     
  4. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Hier geen te lichte baby, althans ze was 2,8 kg bij geboorte maar inmiddels aardig gemiddeld volgens mij, morgen 4 maanden en net de 6 kg gepasseerd. Lengte weet ik niet...
    Maar in ieder geval is kunstvoeding nageven geen handig advies...
    Ik zou proberen of hij met borstcompressie aan het einde van de voeding net wat meer wil drinken. En bij groente en fruit geven, eerst de borst aanbieden en dan pas groente of fruit. Het is nu namelijk nog bijvoeding en melk bevat meer calorieën.
    Die laatste voeding, wat gebeurd er als je hem zichzelf laat melden? Ik zou eigenlijk volledig op verzoek doen, en als hij dan misschien te weinig drinkt en je een droomvoeding wilt doen, dit niet doen als hij heel diep slaapt maar juist als hij licht slaapt. Dat kan je dan niet precies op een bepaald tijdstip doen, maar als hij in lichte slaap is zelf hij waarschijnlijk effectiever drinken.
     
  5. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hoe ziet zijn curve eruit? Zolang dat niet dipt of opeens terugvalt, hoef je je geen zorgen te maken.
    Die onzin altijd over baby's die niet 'genoeg' aankomen... vaak is er niets aan de hand. Zet anders zijn groei eens in een curve van de WHO, zoals Shakes zegt. Dat kan je heel makkelijk op internet doen.

    En dat advies is idd onzin. Weer geen borstvoedingsvriendelijk CB... je krijgt er toch wat van.
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Vraagje is hij toevallig ook de laatste tijd vaak ziek geweest, dat kan ook nog invloed hebben namelijk. Onze dochter kreeg ook borstvoeding groeide ook even rond die periode wat minder en haalde het daarna netjes weer in. En idd zoals eerder geschreven buigt het echt heel erg af of alleen wat vlak?
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Idd, even de WHO-curve invullen. Extra groente en fruit zal niet helpen, daar zitten weinig calorieën in. Dan zou je meer vetten moeten toevoegen, zoals roomboter, avocado, banaan etc.
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Ik lees niets over lengte? Volgt hij daar wel een mooie curve? Mijn dochter dipte ook met haar gewicht rond de 6 maanden, maar hier zeiden ze op het consultatiebureau dat dat normaal is bij borst baby's, aangezien die juist wat harder groeien de eerste maanden en als je dan de gemiddelde curve gebruikt (waar in nl erg veel fleskindjes inzitten), het dan lijkt of ze dippen. Als ze daarna maar weer een nieuw lijntje gaan volgen. Dit verhaal geldt alleen als de lengte curve wel gevolgd wordt, anders is er wel sprake van een slechte groei.
     
  9. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    Is normaal bij bv kindjes. Onze dochter dipte ook heel erg tussen de 6 en 11 maanden. Hele lijn omlaag. Maar zolang ze tevreden zijn is het goed.
     
  10. Ikdus

    Ikdus VIP lid

    1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Gek dat het bij cb zo verschild hier van +2 naar onder de 0 en hij groeide keurig!

    Ik vind 6 kilo wel weinig voor zijn leeftijd. Maarja mijn zoon woog dan met 2.5 mnd al 6 kilo.

    Flesje kv zou ik niet doen. Zou eerder volle producten ernaast aanbieden
    Alleen fruit en groente en maar 5 voedingen is best weinig.

    Mijn zoon kreeg toen nog 6x180/6 + pap in elke fles.
    Brood, fruit, avond eten met de pot mee.

    Dus misschien na zijn groentes nog griekse yoghurt geven? En als ontbijt bv met pap.. verder zou ik me er niet te druk om maken. Zolang hij ontwikkeld en vrolijk is.
     
  11. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Zl is van 0 naar -1 afgebogen. Wel ook veel ziek geweest, maar afgelopen maand juist niet en hij is wel verder afgebogen. Afgelopen maand 190gr gegroeid.
    Ik maak me nog geen zorgen omdat het een heel actief ventje is. Tijgert nu ook rap dus dat zal ook meespelen.

    Van t cb moest ik nu wel regelmatig komen wegen. Maar veel meer kan ik toch niet doen. Meer eten zal ik er niet in krijgen en volle producten gaat ook niet ivm kma. Dus dat speelt misschien ook wel mee bij zl.
    Verder een super tevreden kereltje.

    Als je kindje goed eet en het zo goed doet zou ik me ook geen zorgen maken..
    Gezien zijn geboortegewicht en Aziatische achtergrond is het helemaal wat vertekend denk ik.
     
  12. Amy83

    Amy83 Lid

    12 feb 2016
    41
    1
    6
    Vrouw
    NULL
    Amsterdam
    Bedankt voor alle berichten! Er zit geen daling in zijn lijn, blijft stijgen alleen wat minder stijl dan voorheen. Ik ga proberen meer groente en fruit aan te bieden. En misschien wat brood tussendoor. En de WHO curves bekijken. Ik weet dat je het consultatiebureau niet (altijd) te serieus moet nemen, maar toch...
    Hij is inderdaad wel een aantal keer verkouden geweest en daarbij ook een weekje vakantie waarbij hij minder at.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Weinig?
    Dat is echt afhankelijk van je eigen perspectief.
    Hier begon ik met 6 maanden (oudste dochter iets eerder) met bijvoeding. No way dat ze een maand later al op pap brood fruit en groente, met de pot mee eten zaten.
    Dat het zo kan is prima, maar het is absoluut geen must en dus ook niet per se weinig.
     
  14. Ikdus

    Ikdus VIP lid

    1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn jongste begon ook pas met 6 mnd te eten. Daarvoor wel aangeboden maar hij weigerde.

    En als ts haar kindje uit de borst 5x 120 drinkt is dat echt niet veel hoor.
    In de ochtend kan er best pap gegeven worden door de bv of een schaaltje yoghurt na de bv.

    Ik moest toevallig vandaag weer naar het cb mijn zoontje is wel afgevallen en dus afbuigende lijn. Maar er wordt niets mee gedaan behalve extra wegen over 4 mnd.
     
  15. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    5 voedingen is voor een bv-kindje van 7 mnd niet veel. Bv is licht verteerbaar en meer voedingen dan 5 zou niet gek zijn. 7-8 zou wenselijker zijn. Er zijn kinderen en moeders die met 5 prima uitkomen, maar als een kindje niet goed of niet voldoende groeit zou k eerder het aantal voedingen opschroeven dan de hoeveelheid groente en fruit.

    Wat bijvoeden betreft: hier ook met 6 mnd a la Rapley begonnen maar gewoon met de pot mee vanaf dag 1. Niet dat er veel binnen komt, maar dat hoeft ook niet want melk is hoofdvoeding tot 1 jaar en volstaat ook nog tot ver na de eerste verjaardag als belangrijke aanvulling op de vaste voeding.
    Van groente en fruit kom je niet aan, dat eten ij als volwassenen voornamelijk als we willen afvallen, toch? Waarom het cb denkt dat kindjes daar wel van aan komen heb ik nooit goed begrepen.
     
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw

    Jij verwoord het beter dan ik, dit bedoelde ik ook.
    5 voedingen is inderdaad niet veel (hoewel het er wel aan ligt hoe je kindje drinkt natuurlijk, je hebt nu eenmaal de snack types en de ik-drink-in-1-keer-heul-veel figuren).

    Maar om te stellen dat met 7 maanden de bijvoeding weinig is als je kindje groente en fruit eet, daar was ik het niet mee eens.
    Hier altijd combi rapley-beetje prak gedaan. Ook daarbij gemerkt dat het ene kind meteen alles naar binnen werkt en de ander rustig aan doet.
     
  17. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar groeien gaat met sprongetjes. En kinderen met een aziatische achtergrond zijn kleiner en lichter gemiddeld.
    Zolang hij goed drinkt en niet ziek oogt, is er niks aan de hand. Ene oor in, andere oor uit. Als hij opeens flink af gaat vallen is er mogelijk wat aan de hand, maar stilstaan in de groei gebeurt wel vaker. Kijk naar je kind, niet naar de schema's heb ik inmiddels wel geleerd.

    Vooral niet overvoeren. Daar creeer je een kind mee dat straks helemaal niet meer wil eten en drinken
     
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #18 Zoe123, 10 mei 2017
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
    Waar staat dat haar kindje 5x120 drinkt?
    Ze heeft het over opvangdagen, dus overdag,als ze niet zelf kan voeden,
    dan drinkt hij 120/130 cc gekolfde melk per fles. Prima toch?
    Dat komt behoorlijk overeen met de natuurlijke maaginhoud van een baby van 7 maanden.
    En wat hij aan de borst drinkt...er staan geen streepjes op een borst.

    Vaker aanleggen is wellicht wel een idee.
    Maar nogmaals het is een perceptie.
    Jij bent van mening dat grotere flessen,brood,pap,groente en fruit met 7 maanden de norm is.
    Ik denk daar anders over.
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
     
  20. Amy83

    Amy83 Lid

    12 feb 2016
    41
    1
    6
    Vrouw
    NULL
    Amsterdam
    Normaal drinkt hij 150 per keer bij de opvang ;) Soms laat hij alleen wat staan, maar dan nog drinkt hij 120/130. Ik heb ook wel geprobeerd vaker aan te leggen, maar dan is hij ook echt wel sneller klaar met drinken en drinkt niet mn volledige borst leeg. Als je de (wel fles)schema's mag geloven is 125 per keer verdeeld over 5 momenten genoeg voor zijn gewicht.

    6 kg is inderdaad niet veel, maar zowel qua lengte als gewicht houdt hij dezelfde lijn aan (tot de laatste weging dan). En dat hij een maand te vroeg was, speelt ook mee natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina