Baby onrustig na overstappen op flesvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Es14, 10 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Onze zoon is 2 weken oud en kreeg eerst borstvoeding maar ik ben dit sinds van de week al weer aan het afbouwen.
    Nu is hij sinds gisteravond erg onrustig als ik hem in zijn bed leg. Hij spuugt veel en trappelt met zijn beentjes. Ook ligt hij te kreunen en begint daarna te huilen. Als hij bij je ligt is hij wel rustig maar zodra hij in zijn bed op zijn rug ligt begint hij weer.
    Ook lijkt hij ineens veel zuigbehoefte te hebben.
    Hij heeft sinds zijn geboorte in bijna elke luier ontlasting maar nu sinds gister niet meer.

    Ik dacht misschien heeft hij darmkrampjes. Op internet lees ik tegenstrijdige dingen mbt het afbouwen van borstvoeding. Ik las dat te snel afbouwen voor darmkrampjes kan zorgen ivm dat de darmpjes moeten wennen maar ergens anders staat weer dat bv en flesvoeding combineren juist weer voor obstipatie en krampjes kan zorgen.
    Ik weet nu niet zo goed of ik langzamer moet afbouwen of dat ik juist beter helemaal kan stoppen en dan afgekolfde melk weg moet gooien ivm de stuwing.

    Ik bel moegen ook even het cb maar ik dacht misschien heeft hier iemand ervaring?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bv is laxerend, dus zeker in zijn geval zou ik toch nog bv blijven combineren met fv voor zo lang het kan. Beetje jammer dat je zou gaan kolven en afgieten, want bv heeft ook bij hem nog steeds voordelen.
     
  3. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18

    Het is inderdaad zonde om bv weg te gooien. Ik was eigenlijk van plan om ‘s nachts bv te blijven geven tot dat hij door slaapt.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik waarschuw je al maar: als je op deze leeftijd afbouwt, is de kans groot dat je binnen een week of twee geen melk meer hebt. En als je baby op die leeftijd al doorslaapt, ben je een grote gelukzak:)
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hoe lang doet je zoontje over de fles? Te snel kan zorgen voor krampjes en dat onvoldoende aan de zuigbehoefte is voldaan.

    Fles moet minimaal 15 maar liever 20 minuten duren.
     
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Naast hoe snel is mijn vraag hoeveel fv geef je per keer en hoe vaak geef je een voeding?
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Inderdaad doet hij 20 minuutjes over z'n flesje. Laat je hem tussendoor boeren? Hoe groot is de fles? Verder de fles klaar maken door te roeren ipv te schudden. Zijn allemaal handigheidsjes die krampjes kunnen verminderen. Verder moeten de darmen ook even wennen aan de andere voeding, dus geef dat ook even de tijd. Borstvoeding blijven geven tot hij doorslaapt gaat denk ik niet lukken. Ten eerste is je productie pas net op gang dus die zal straks snel terug lopen en daarbij wanneer verwacht je dat hij doorslaapt? Hier slaapt ze nu pas de meeste nachten door en is net 11 maanden. Vanaf 9 maanden sliep ze af en toe een nacht door, dus zou er ook niet teveel vanuit gaan dat hij op korte termijn al doorslaapt.
     
  8. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Hij doet er 25 minuten over en ik moet hem vaak zelfs tussen door wakker maken omdat hij na 40 cc al in slaap valt.
     
  9. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Hij krijgt in totaal 7 voedingen waarvan nu 3 flesvoedingen en 4 keer borstvoeding. De flesvoedingen zijn 90 cc met 3 schepjes. Hij weegt ongeveer 4 kilo.
     
  10. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Bedankt voor de tips!
    Misschien dat het inderdaad niet lukt, dan houd het op. Ik had er niet aan gedacht dat het zo snel al terug loopt. Ik ga er inderdaad niet van uit dat hij met een paar weken al door slaapt.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    90/3 is voor een baby zo jong al best veel. Mogelijk zelfs te veel waardoor hij spuugt en mogelijk ook darmkrampen heeft.

    Op deze leeftijd zijn darmkrampjes zelf niet heel vreemd en horen ze er ook wel een beetje bij. Krampjes komen door te veel voeding, te veel lucht en gedeeltelijk door ontwikkeling van de darmen. Dat laatste, daar kan je dus niets aan doen. Dat is afwachten.
    Echter darmkrampjes door lucht kan je zo veel mogelijk voorkomen door goed aan te leggen op de momenten dat hij bij jou drinkt. En bij fv dmv een goede fles met speen, voeding niet schudden en met koud kraanwater (sommige kindjes doen het beter op fleswater) opwarmen en goed laten boeren.
    Te veel voeding per keer of over de gehele kan ook een veroorzaker zijn.

    Kindjes die veel spugen is ook zorgen dat je kleinere flessen aanbied. De kans is aanwezig dat de flessen te groot zijn en simpelweg niet in de maag passen. Dan moet een kindje wel spugen om het eruit te krijgen.
    Voor de leefregels rondom reflux (spugen) staan ook in mijn weblog.


    En mag ik vragen wat de reden is dat je wilt stoppen met borstvoeding? Het klinkt nu namelijk een beetje alsof de problemen zijn ontstaan na de overstap naar fv en dan moet je soms ook kijken wat over het geheel beter is voor jullie beiden. En als hij zo veel last heeft van de fv, weegt dat dan op tegen bv?
    (je hoeft het mij niet te vertellen, je bent niemand verantwoording verschuldigd of iets dergelijks, maar misschien een vraag die je je zelf kunt stellen)
     
  12. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Ik zal eens kleinere flessen proberen, kijken hoe hij het daar op doet. Ik heb nu de handleiding op de verpakking gevolgd.
    Hij spuugt alleen ook na de bv, ik dacht eigenlijk dat ze dan zelf aangeven wanneer ze vol zitten.
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Sommige baby's kunnen dat heel goed, anderen niet. Aangeven of ze vol zitten. Daarnaast moet je moeite doen om de fles leeg te krijgen.

    Wat er op het pak staat houd weinig rekening met de baby zelf. Ze kijken alleen naar gewicht, niet naar leeftijd. Daarnaast willen ze zoveel mogelijk verkopen, dus is het advies een baby zoveel mogelijk te laten drinken. Dat wil niet zeggen dat het beter is voor een baby. Helaas neemt het cb dit advies doorgaans over :(

    Lees de leefregels door en kijk wat je kan verbeteren.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik ben bij de oudste na 1 week over gegaan op fulltime kolven, dit nog 3 weken volgehouden en met 4-5 weken af gaan bouwen. Ik stond binnen 3 weken helemaal droog. De eerste paar voedingen duurde even, maar toen ik eenmaal nog op maar 3x kolven zat was het met 3 dagen klaar, heb dit van meerderen gehoord, dus denk dat het echt snel is afgelopen met de borstvoeding.

    Verder zou ik denk ook beginnen met flesjes van 60/2, hier dronk dochter met 2 weken 7-8 flesjes van 60/2 per 24 uur. Zij stopte wel zelf als ze genoeg had, onze oudste deed dit niet. Die dronk alles op wat we aanboden en (door mijn onwetendheid) dronk hij met 2 weken 8-9 flessen van 100cc afgekolfde borstvoeding op een dag. Achteraf denk ik nu wat stom, maar gelukkig hier een fijn CB die aangaf dat dat toch echt veel te veel was voor zo'n klein mannetje en mij verder op weg heeft geholpen en mij ook het rekensommetje van 150cc voeding per kg lichaamsgewicht gaf en de gewenste drinktijd van 20 minuten.
    Ik zou dus even kritisch kijken wat je eventueel nog kan veranderen in de voeding om het misschien voor hem (en jezelf uiteindelijk natuurlijk) wat prettiger te maken.
     

Deel Deze Pagina