Baby 's ochtends lang wakker, 's middags wel slapen herkenbaar?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Modra, 20 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    #1 Modra, 20 okt 2017
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
    Hi!

    Ik vroeg me af of dit voor iemand herkenbaar is?

    Onze baby van 3 weken lijkt standaard in de ochtend een aantal uren wakker te zijn. Dit varieert van 2 tot ongeveer 3 uren waarin ik haar niet in slaap krijg. Ze doezelt wel wat, maar echt slapen lukt niet... Ik voed haar, probeer haar te laten boeren knuffel nog even, leg haar in de kinderwagen. Het lukt haar niet te gaan slapen, ik probeer haar te helpen, maar met weinig succes... Ze wordt steeds weer wakker. Ook als ik haar vervolgens op de arm neem etc, ze doezelt wat weg en wordt weer wakker.

    Zolang ze bij je is huilt ze niet echt.

    Als die 3 uren voorbij zijn valt ze met wat hulp, na nog een borstvoeding uiteindelijk in slaap... En slaapt dan veelal een paar uren. Als ze dan weer wakker wordt lukt het daarna meestal wel haar weer (vaak met een beetje hulp) in slaap te krijgen. 'S avonds is ze ook vaak wat onrustiger, 's nachts lukt het wel haar te laten slapen.

    Maar nu de vragen die ik hierbij wil stellen!

    -Herkent iemand dit? Zo ja, hoe ontwikkelde zich dit bij jouw kindje?
    -Zou dit 'gewoon' haar ritme zijn of zou dit een voorbode zijn voor slecht slapen gedurende de hele dag?

    Ik ben erg onzeker wbt slapen gezien mijn zoontje altijd een zeer moeizame slaper was die we uren hebben gedragen, getroost, hulpmiddelen hebben ingezet enzovoorts... Ben erg bang dat het weer zo moeizaam gaat worden en ik vind het moeilijk dit los te laten.

    Ze heeft trouwens wel wat last van het omhoog komen van voeding. Soms ligt ze net lekker, valt bijna in slaap, dan zie ik haar gezicht vertrekken, begint ze te kreunen, huilen, spartelen met beentjes en armen en komt er wat voeding omhoog. Soms zurig, soms niet.
     
  2. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik snap je bezorgdheid, zeker na de ervaring met je zoontje. Maar met 3 weken kan je nog niet echt van een ritme spreken. Dag en nacht zijn dan nog zelfs inwisselbaar voor ze. Gewoon nog even aanzien en doorgaan met proberen een ritme te creëren.

    Heb geen ervaring met een refluxbaby maar misschien kan iemand anders zeggen of haar gedrag erop duidt.

    Succes in ieder geval!
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Met 3 weken sliep hij alleen op mij of mijn vriend en echt niet in een box, kinderwagen of bedje :p
    Wat dat betreft heb je nu al een betere slaper dan die van ons was.
    Zou haar alleen niet in slaap wiegen oid. Nu gewoon lekker bij of op jou laten slapen en wanneer haar overdag slaapjes een ritme krijgen dan kun je haar leren om in een bedje of wagen te gaan slapen door haar gewoon weg te leggen met een vast ritueeltje, zodat ze leert om zelf in slaap te komen.

    Uiteindelijk is het goed gekomen inderdaad...
    Zijn slaapjes overdag werden duidelijker, hij kreeg zichzelf in slaap en kon cyclussen aan elkaar plakken
     
  4. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat dit een voorbode is van slecht slapen, haar andere slaapjes gaan prima.
    Het kan best dat ze op dat moment gewoon niet zoveel slaap heeft, niet voldoende om in slaap te vallen in elk geval. Ik herinner me vaaglijk dat mijn dochter dat ook had, een paar uur per dag.
    Stel je erop in, speel wat met haar in die tijd of ga wandelen of zo. Dan een voeding en lekker slapen.
     
  5. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Bedankt dames, voor de reacties! Probeer me niet teveel zorgen te maken, vind het gewoon erg lastig om los te laten gezien mijn ervaring met mijn zoon! Zie om me heen ook veel van die zelf in slaap vallende, zoete babytjes, die me nog meer onzeker maken. :oops:
     
  6. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Die van ons heeft tot 3-4 maanden superslecht geslapen overdag. Jouw baby doet het nu al beter dan die van ons in de eerste paar maanden gedaan heeft.
    Hier ook geen reflux baby, maar een heel alert kindje, wat veel last heeft gehad van krampjes.
     
  7. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Mijn baby is op dit moment 4 weken en doet precies hetzelfde. In de ochtend wordt meneer wakker en blijft dan 2-3 uurtjes wakker. In de middag gaat het slapen prima, maar vanaf een uurtje of 17u is hij ook weer een paar uurtjes wakker. Zo na 21u gaat hij weer slapen. Na de late avondvoeding en in de nacht gaat het slapen ook prima.

    Maar op deze leeftijd kan het volgende week weer helemaal anders zijn. Niets om je druk over te maken.
     
  8. Aag

    Aag Actief lid

    31 jul 2016
    267
    97
    28
    hey, ik heb de eerste weken tegen veel mensen gezegd: ' mijn baby slaapt soms helemaal niet overdag ( was soms van 8 u tot 20U wakker, wat we ook probeerden)', na 4 weken zei ik: ' ik krijg hem heel moeilijk in slaap overdag, in de voormiddag sowieso niet, maar intussen heb ik er vertrouwen in dat hij in de namiddag minstens 1 keer (van soms wel 3 uur) slaapt' en nu op 13 weken heeft hij een ritme, waarbij hij tussen elke voeding gemiddeld 1 uur slaapt. Dus ook in de voormiddag, vroege middag, late namiddag en 's avonds. Hij slaapt nog niet vanzelf, ik moet hem elke keer nog helpen door even naast hem te komen liggen, of hem te wiegen, maar hij slaapt dan steeds sneller. Ik hoop hem binnenkort ook gewoon te kunnen wegleggend dat hij zichzelf in slaap brengt...
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Het regelmatig omhoog komen van al dan niet zure melk is volgens mij redelijk normaal gedurende een aantal maanden.
    Ik herken het iig. wel en hier geen sprake van reflux.

    Ook het deel van het op je arm moeten wiegen van je kindje, omdat dat het enige is waarbij hij/zij nog énigszins rustig wordt, herken ik maar al te goed.

    Hier is het uiteindelijk allemaal goed gekomen.
    Ik meen zo ongeveer tegen de tijd dat ie twee slaapjes overdag met regelmaat ging doen.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.796
    14.141
    113
    Hier wel een reflux baby en flinke krampen in de eerste weken. Je kan in elk geval de reflux leefregels toepassen, daar wordt geen enkel kind slechter van en dingen als jhbpm (johannesbroodpitmeel) en medicatie kan je nog gewoon weglaten.

    De leefregels zijn meer de dingen als boeren, overeind houden na voeding, manier van fles bereiden (fv), houding bv, slapen en verschonen. Het is even aanleren maar elk kind, ook de happy spitters kunnen daar mee overweg. Tis meer voor papa en mama omschakelen totdat t een tweede natuur is. Merk je na een tijdje dat t daarmee beter gaat kan je altijd nog verder kijken. @Averlhach heeft een heel blog er over geschreven.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In mijn weblog heb ik een aantal dingen die je kunt doen mbt reflux beschreven. Een aantal dingen zijn wel gericht op flesvoeding, omdat daar mijn eigen ervaringen liggen. Echter heel veel dingen zijn ook goed bij borstvoeding. Een vaker een kleine fles geven kan je prima vertalen in liever vaker dan minder de borst aanbieden. Soms word er namelijk geadviseerd om maar 1x per 4 uur te voeden en dat is voor zowel fles- als borstvoeding eigenlijk helemaal niet prettig.

    De leefregels geven vaak al veel rust bij een kindje en heeft verder geen nadelig effect, wat jbpm en medicatie dus bijvoorbeeld wel kunnen hebben.

    Nu slecht(er) slapen hoeft niets te zeggen over later. Mijn oudste zoon krijste vrijwel de hele dag met korte pauzes, maar sliep na alle aanpassingen prima. Pijn of ongemak kan ervoor zorgen dat een kindje uit de slaap wordt gehouden terwijl het wel wil en kan slapen.
     
  12. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Thanks meiden. Voor mij wel enigzins geruststellend dat niet alle baby's zoet slapen en dat die baby's op wat 'latere' leeftijd niet per se slecht blijven slapen...

    Fijn om jullie ervaringen te lezen! Het is soms ook gewoon alsof je alleen de makkelijke baby's ziet ofzo! ;)

    Of ze echt reflux heeft denk ik tot nog toe niet... Ze heeft er wel wat last van dat het wat omhoog komt, maar ze huilt in principe weinig... Zolang ze bij je is en geen honger heeft. ;)
    Hoor ook wel van reflux kindjes dat er veel gehuild wordt, dat is hier gelukkig niet zo. Maar ga er wel om denken wat betreft leefregels.
    Heb ook wel eens het idee dat de melkstroom voor haar wat veel is om te verwerken. Ze laat ook vaak los bij de toeschietreflex of verslikt zich dan.

    Ze krijgt wel vaak de borst. Om de 2-3 uur. Soms laat ze er iets langer tussen, maar niet meer dan 4 uur.
     
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.908
    3.324
    113
    Mama's met moeilijke(re) kindjes blijven ook veel meer thuis, dus zie je sowieso niet. Moet je je niet aan willen meten hoor.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.796
    14.141
    113
    Precies, de eerste 6 weken was ik amper buiten te vinden. Denk dat ik de keren buiten op 1 hand kan tellen, in elk geval met haar samen. Was ik veels te gaar voor met dat extreme huilen van dr (tot 21 uur en steevast de hele avond en nacht op interval basis).

    Mn moeder haalde me nog wel eens ff op om elders een bakkie te drinken of een plantje te halen terwijl mn man ff haar overnam. Ff uit t gehuil weg voordat je zelf koekoek wordt.

    Mijn dag was geslaagd als ik een paar uurtjes slaap had, kind alle voedingen binnen had, schone luiers wanneer nodig en ik niet met mn kop tegen de muur stond te bonken onderwijl me af te vragen waar we in GODESNAAM aan waren begonnen. Of een willekeurig gesprek met een volwassene dat niet over luiers, flesjes of huilen ging. :D

    En nu is t een kleine pretletter die niet ophoudt met grijnzen naar alles en iedereen, die je uitdaagt om te komen spelen met dr, alle tonen en kreetjes na probeert te doen en met mama probeert mee te zingen, de hele woonkamer al kruipend doorspurt en als ze iets nieuws heeft geleerd t op een apetrots kraaien zet (10mnd). En op dit moment ipv ligt te slapen op dr kont in dr ledikant zit te spelen met dr knuffies en hele verhalen over de babyfoon. Die gaat zo wel tukken maar is denk ik even dr nieuwe vaardigheden met dr beertjes aan t delen.

    Opstarten is altijd ***** volgens mij en elke baby is anders. Denk je dat je de gebruiksaanwijzing net doorhebt komt er weer een sprong (wij noemen ze windows updates: je weet dat ze komen en enigzins wanneer, waarvoor ze globaal zijn maar wat je er voor terug krijgt is een raadsel en je systeem ligt de eerste dagen helemaal overhoop).

    Maar t gaat allemaal over, alles is een fase en de mantra 'ook dit gaat weer voorbij'. Maar vermoeiend en uitdagend is t zeker! En zeker als t je eerste is en in je omgeving slapen ze prachtig lief en zijn ze het toonbeeld van een zoete baby en jij komt met je 'nachtmonster' met een mega temperament en kort lontje voorbij, dan voel je je heeeeeeeeeel onzeker en vraag je je af wat je fout doet. In de regel doe je helemaal niets fout, je hebt gewoon de gevorderde editie gekregen van de categorie uitdagingen.

    Moet erbij zeggen vriendin van ons heeft een meiske die bijna even oud is als die van ons en die is zoooo verschrikkelijk rustig dat wij t er werkelijk benauwd van krijgen. Meisje doet t super goed verder hoor en praat al een beetje maar als die van ons zo rustig zou zijn ineens zitten wij accuut bij de hap. Dus verschil is er heeeeeel veel niet alleen qua slapen.
     
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De simpele leefregels zijn voor elke baby fijn en ook bij geen of weinig last van omhoogkomende voeding kan het wel prettig zijn te doen. Het kan ook ervoor zorgen dat het niet erger wordt.

    Ik werd soms echt opgehaald om even naar buiten te gaan met mijn zoon. Anders bleef ik ook alleen binnen. Op een keer na dat ik met een krijsende baby door de supermarkt liep en een oudere dame in de wandelwagenbak dook en mij vertelde dat hij toch echt honger had en dat ik hem eten moest geven o_O. Met een krijsende baby lopen is gewoon niet fijn...
    De laatste 3 maanden van de zwangerschap en eerste 3 maanden met baby waren echt een ramp voor mij.....

    Voor bv, ik heb er te weinig verstand van, maar weet wel dat bijvoorbeeld liggend voeden prettiger kan zijn.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Modra: ook makkelijke baby's zijn niet altijd even makkelijk ;)
    Ik word er eerlijk gezegd wel eens horendol van als (met name dezelfde) mensen steeds weer opnieuw zeggen: ohh wat is ie toch héérlijk makkelijk!
    Nou, dat is echt niet altíjd zo.. zeg ik dan ook altijd.
    En dan verbaasd zijn als ie ineens een keel op zet en driftig wordt :rolleyes:
    Hoor je ze roepen: ohhh, zo kennen we je niet! o_O
    Nee, maar IK wel! roep ik dan.. :p
     

Deel Deze Pagina