Loopt mijn kindje achter qua ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Melrose, 14 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

    Melrose Fanatiek lid

    26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi,

    Deze vraag heb ik uiteraard ook al aan de consultatiebureau-arts gesteld, maar ik hoor ook graag reacties van mama's uit de dagelijkse praktijk!

    Ons meisje is nu 6 maanden en 4 dagen.
    Het kindje van mijn collega is 1 dag ouder en kan al kruipen en zelfstandig zitten. Het kindje van mijn schoonzus is 4 dagen jonger en kan zichzelf al opdrukken met de armpjes. Ook kan hij zijn billen omhoog doen.

    Deze dingen lukken nog niet bij mijn meisje. Ze vindt het heerlijk om overeind te zitten, maar als ik haar los laat valt ze na 3 seconden weer in slow motion omver. :) En kruipen doet ze niet, wel een beetje heen en weer bewegen over de vloer door haar armen te verschuiven.

    Mijn vraag is: is mijn kindje (te) laat met deze ontwikkelingen?

    Oh, en het antwoord van het consultatiebureau was: "Een kindje hoeft pas met 1 jaar zelfstandig te zitten."
    Klinkt zo oud? :$

    Ik hoor graag wat jullie ervaren bij jullie baby's!
     
  2. Tuttie

    Tuttie Fanatiek lid

    11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    mijn meisje is ietsje jonger maar die rolt nog niet eens ;)
    heel af en toe als ze het in haar bol krijgt ligt ze ineens op haar zij maar
    voor de rest vindt zij het ook wel best.
    ze kan wel erg goed haar hoofd omhoog houden en dan ook wel wat pakken en in het rond kijken maar veel verder komt ze niet hoor.
    ik zou me er niet druk om maken (doe ik ook niet ), het komt vanzelf
     
  3. Ospiri

    Ospiri Actief lid

    5 apr 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor!
    Alle kindjes zijn uiteraard verschillend, die van mij is nogal snel met alles maar die van mijn vriendin (drie weken jonger dan de mijne) niet. Hij is bijna 9 maanden en kruipt nog totaal niet, wel achteruit schuiven alsmede op z'n buik ligt maar meer niet. Hij lijkt het kruipen ook over te slaan want vindt staan sinds een paar dagen leuk.
    Dus no worries, je meid is niet traag!
     
  4. seentjuh

    seentjuh Fanatiek lid

    12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou, die andere kindjes zijn gewoon erg vroeg ;)
    Ik vind het heel normaal dat ze nog niet kruipen en zelfstandig kunnen zitten met 6 maanden. Deed mijn zoontje ook niet op die leeftijd hoor! was pas met kleine 9 maanden dat hij ging tijgeren en beetje kon zitten haha
     
  5. Mamajuli2008

    Mamajuli2008 Actief lid

    11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    onze jongste kan per ongeluk wel rollen maar nog niet bewust. Wel naar zn zij rollen. Kruipen en zelfstandig zitten doet hij nog niet en dat zit er volgens mij voorlopig ook nog niet in. Geeft niks, t gaat al snel genoeg :D
     
  6. 3Hearts1lOve

    3Hearts1lOve Actief lid

    19 jan 2012
    137
    0
    0
    Thuismama
    Kerkrade Limburg
    Huh?! Nou, jou kindje is echt niet traag hoor :) Mijn dochter ging rollen by 6 maanden, los zitten by 7 maanden, tijgeren by 8 mnd, staan by 8 mnd, optrekken by 10 maanden, stappen by 10-11 mnd, zelf gaan zitten vanuit lig naar zit by 11 mnd en kruipen by 1 jaar. Laat je niet onzeker maken door snelle kindjes :) Dat heb ik heel erg gehad, en nu zie je geen verschil meer ;) Het komt ECHT goed :) Miss is jou kindje met iets anders weer sneller :) Lekker eigen tempo meis :)
     
  7. 3Hearts1lOve

    3Hearts1lOve Actief lid

    19 jan 2012
    137
    0
    0
    Thuismama
    Kerkrade Limburg
    O ja, en ze vonden mijn dochter langzaam, terwijl het cb zei dat ze het prima deed/doet en alles naar het gemiddelde ;) Ze moeten al zoveel kunnen ;) Niet naar kijken/luisteren. Elk kindje is anders ;)
     
  8. Ushi1982

    Ushi1982 Actief lid

    4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon rolde voor het eerst op zn buik toen hij net 7 maanden was! Met 10 maanden ging hij kruipen. Alle kinderen van vriendinnen en kenissen om mij heen waren veel vlugger! Daarna ging het wel hard hoor! 11 maanden optrekken en staan aan tafel. En nu sinds drie weken kan hij los lopen en ook direct goed. Elk kind is anders en 6 maanden is nog jong! Komt vanzelf wel
     
  9. Melrose

    Melrose Fanatiek lid

    26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Ladies, bedankt voor jullie reacties.
    Ben erg blij te horen (lezen) dat andere kindjes met die leeftijd ook niet altijd zitten of kruipen....!

    Ik weet niet of ik nu tot slechte mama word gebombardeerd, maar....
    soms voel ik me een beetje opgelaten wanneer een ander kindje al iets kan en de mijne niet, en die mama aan mij vraagt: "kan de JOUWE dat al?"
    Op zo'n toon, zo van: ha-ha mijn kindje is zo snel.
    Snap je wat ik bedoel?
     
  10. Stefanie78

    Stefanie78 Fanatiek lid

    7 jul 2010
    3.744
    0
    36
    Friesland
    Met 6 maand ging die van mij nog geen kant uit ;) Omdraaien beide kanten uit tussen 6,7 en 7 maand, tijgeren met 8-9 maand, los zitten met 9 maand en zelf gaan zitten met 10 maand, kruipen met 11 maand, optrekken 12 maand en goed loslopen met 14 maand :) Ze begon laat maar is daarna best snel gegaan
     
  11. 3Hearts1lOve

    3Hearts1lOve Actief lid

    19 jan 2012
    137
    0
    0
    Thuismama
    Kerkrade Limburg
    Ja, herkenbaar!
     
  12. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Nee hoor. Ieder kind ontwikkelt op zijn/haar manier. Met 6 mnd rolde mn zoontje alleen maar heen en weer. Vanaf 7 maand ging het hard! Zitten, tijgeren, kruipen, optrekken en nu stapt hij voorzichtig langs de tafel.. Voor je t weet gaat de ontwikkeling van je dochter als een speer! Geen zorgen maken.
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik snap je reactie hoor, maar je moet maar denken: Die mama's moeten hun trots ook ergens kwijt ;) . Hier ook een traag dametje hoor. Ze ging pas rollen met 9,5 maand. Bijna alle kindjes kunnen het uiterlijk met 9 maanden, maar zelfs hier maakte cb zich geen zorgen over. Ze was toevallig veel meer bezig met haar fijne motoriek, liggend op de grond stofjes oprapen met duim en wijsvinger enzo.. En andere zijn weer bezig met andere dingen.
    Maar tóén ze het eenmaal kon (wat ze ook kon) kon ik het ook wel van de daken schreeuwen hoor. Hoe onbenullig dat dingetje ook leek - maar ik was zo trots... Het komt alleen heel vaak verkeerd over als je dat gaat uiten ;) , je schept al gauw op, terwijl dat helemaal niet zo bedoelt is.
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Tot de 8 maanden rolde je jongste zich alleen van rug naar buik. Ineens kon ze binnen een maand zitten, kruipen en optrekken tot staan. Nu is ze 10 mnd en loopt aan de hand en langs tafel, box en alles wat haar houvast geeft.

    Kijk dus niet teveel naar anderen, maar als je je zorgen maakt zou je altijd naar een kinderfysio kunnen gaan.
     
  15. blauwespeen

    blauwespeen Fanatiek lid

    20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Verschrikkelijk vind ik het en helas zeer herkenbaar....
    Ik probeer er zelf op te letten om het niet te doen. Door algemeen te vragen hoe het met hun kindje is. En probeer er weinig van aan te trekken. Wat soms moeilijk is.
    ik luister nu alleen nog maar naar de verhalen die ik wil horen.
    Mijn kindje (toen 7 mnd) lag de ene dag nog alleen maar op zijn buik en een week later kroop hij. Dus wie weet gebeurd dat bij jou ook.
     
  16. marike

    marike Bekend lid

    21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Lekker blijven genieten van je kindje. En probeer je inderdaad niet druk te maken...Het gaat allemaal al snel genoeg vind ik. Ieder kindje ontwikkeld zich op zn eigen tempo en manier. Waarschijnlijk is jou kindje met andere dingen weer verder.
     
  17. NooNoo

    NooNoo VIP lid

    18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik ben ook een tijdje gevoelig geweest voor dat soort opmerkingen, maar op een gegeven moment was ik daar gewoon klaar mee... Weet je, who cares anyway? Sommige moeders (ouders) zullen dat altijd doen, dat vergelijken en doen alsof het een wedstrijd is. Lekker eerlijk voor alle hummeltjes ;)

    Dochter is dus ook niet zo'n hele snelle, lekker belangrijk. Het is mijn skeetie toch wel. Laat maar lekker liggen als ze nog niet kan kruipen, ze kan nog lang genoeg kruipen. Nu kan ik er nog naast gaan liggen, kroelen en knuffelen zonder dat ze 'm peert. Laat maar lekker tijgeren/kruipen als ze nog niet kan lopen. Heb ik tenminste nog een goed excuus om haar heel vaak te tillen :p

    Met sommige dingen was/is ze gemiddeld, met andere dingen later. Uiteindelijk gaan ze het allemaal toch wel doen en ik geniet liever van alle fases dan steeds uit te kijken naar het nieuwe.

    Oh en met 6 maanden rolde ze alleen nog maar van de rug naar buik. Terug lukte niet en als we niet snel genoeg hielpen, werd ze woest :D Toen ze dat uiteindelijk wel zelf kon, lukte het ook alleen maar naar rechts, dus als ze niet verder kon omdat ze tegen de kast lag, dan liet ze dat wel weer horen.
    Met 10,5 maand kon ze zitten, maar alleen als we haar neerzetten. Helemaal zelfstandig was een week of 3/4 later geloof ik.
     
  18. Ka85

    Ka85 Fanatiek lid

    14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Herkenbaar hoor! Maar je dochter is zeker niet langzaam! Onze fysio zei dat ze met 9 maanden ongeveer 'moeten' kunnen rollen en dat ze het liefst zien dat ze voor 1 jaar kunnen kruipen.
    Onze jongste dochter was wat traag, maar leerde in 1 maand ineens heel erg veel. Met 10.5 maand begon ze pas met rollen en toen ging ze ook tijgeren. Met 11.5 maand kon ze kruipen, zelf gaan zitten en overal aan gaan staan. Ze zat met 10 maand stevig als je haar neer zette. Verder is het ene kind gewoon sneller qua motoriek dan het andere kind. Onze dochter vind kletsen veel leuker en zegt wel verschillende woordjes. De oudste was motorisch heel snel en met haar praten veel langzamer. Ze kunnen niet alles tegelijk.
     
  19. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Niks aan de hand hoor! Je zult je verbazen hoe snel ze straks ineens kan zitten. En hoe vanuit het niets ze ineens weg kruipt.
    Hier was ik rond de 6 maanden ook op het CB en zat er een mevrouw met een meisje langs ons en dat kindje was nog geen 3 weken ouder maar echjt een wereld van verschil. Ik kon niet geloven dat mijn kindje dat rond de 7 maanden ook deed.
    Maar jawel hoor, paar weken laten zat ze of ze nooit anders gedaan had, in enkele dagen tijd kan er zoveel veranderen!

    Maak je niet druk, geniet van je kleine en wat de rest van de kindjes kunnen is leuk voor de ouders maar niets beter dan jou kindje!
     
  20. adi

    adi Niet meer actief

    Nog sterker: een baby hoeft pas te rollen met 9 maanden!

    Loszitten met 6mnd is niet iets wat je moet willen voor je kind. Een baby hoort op haar buik te liggen, en zich daaruit zelfstandig te ontwikkelen.

    Ik zou zulke verwachtingen echt niet stellen bij zo'n jonge baby. Gemiddelde baby kan zelfstandig gaan zitten rond 9-10mnd. Neergezet worden telt niet, dat is provoceren.
     

Deel Deze Pagina