Baby te licht ervaring? "Bang" voor Sondevoeding

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Coco Flanel, 1 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicci1982

    Nicci1982 Niet meer actief

    Mijn zoon was ook mini in gewicht maar wel gemiddeld lang. Als ik kijk naar jou laatste meting dan zat hij er nog onder in gewicht bij dezelfde lengte. Wel was hij pas 4 mnd toen hij die lengte had.

    Maar hier was de stelregel: eigen lijn blijven volgen. Mijn zoon was gemiddeld lang met flink ondergewicht. En zo is hij nog steeds. Inmiddels zit hij onder de -3 lijn omdat hij steeds langer word maar weinig aankomt. Ze keken naar zijn lengte, als die op dezelfde lijn bleef dan kreeg hij genoeg binnen. En dat was ook altijd zo.
    Ook keken ze naar hem. Hij was vrolijk en actief dus geen reden tot zorgen.

    Wel dronk hij ook weinig. Advies was om snel over te gaan naar gewoon normaal eten en melk te stoppen (11 mnd). Blijkbaar vond hij het niet lekker genoeg.
    Ook zeiden ze; gooi maar slagroom door de vla, hij kan het hebben. En lekker volle producten gebruiken.
    Ze hebbenHeeft een extra controle ingelast om te kijken of hij met peutertijd niet te laag in gewicht zou komen omdat ze dan vaak minder goed gaan eten. Maar hij eet best prima.

    Wel hier ook vermoeden voor intolerantie voor koemelk. Dus dit beperken we. Als baby hadden wij ook het vermoeden maar hier werd niets mee gedaan.
     
  2. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier ook een ervaringsverhaal. Mijn zoontje werd geboren met 2525 gram (dysmatuur). Hij heeft nooit zijn gewicht ingehaald. Drink altijd zeer slecht. 100cc was meestal de max. Tot zijn 3e jaar amper gegeten. Nu eet hij bijna alles maar hij is nog steeds een heel mager mannetje met zijn 1.20m en 17 kg. Overigens liepen wij vanaf zijn geboorte bij de kinderarts. En die heeft zich tot zijn 2e jaar geen zorgen gemaakt. Pas tien na bloedonderzoek bleek dat hij veel teveel ketonen in zijn bloed had moest ik alles gaan geven wat hij luste. Hij hongerde zich gewoon uit.
     
  3. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ja hier een dochter
    40 weken zwangerschap
    2146 gram
    en nu is ze bijna 3 jaar.. en groot en op de lijn die moet zijn ..

    het komt goed ! het is even wennen in het begin.. maar het komt goed
     
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Ik zou het zeer onverstandig vinden om niet in te gaan op een verwijzing naar de kinderarts! Daar sturen ze je niet zomaar heen. En ja dat is medisch en misschien niet leuk. Maar ze behandelen daar niet voor de lol. Vind ik iets dat je als ouder ervoor over moet hebben. Even niet op TO gericht maar op de collega...

    Ik heb helaas de gevolgen van te licht zijn van dichtbij gezien. Ouders deden er ook weinig aan. Het gevolg was wel dat het jongetje altijd te klein en smal bleef. Als ze eenmaal op school komen wordt dat steeds meer een probleem. Andere kinderen zijn immers heel hard. Hij was nog een baby, mocht niet meedoen etc. En jongens zijn ook veel lichamelijker ingesteld. Dus veel meer duwen en trekken. Daar kon hij gewoon niet tegen op. Bij de gymles en later op de sportclub kon hij gewoon minder goed meekomen omdat hij veel minder kracht had dan de andere jongens van zijn leeftijd. Problemen bleef houden met (verkeerd) eten. En doordat hij te licht was ook weinig weerstand. Heel vaak ziek waardoor hij veel school en leuke dingen heeft gemist.

    Ik zou dus alles proberen om hem aan het eten te krijgen en te houden. Ook als dat speciale voeding is om aan te komen (ze hebben daar van die pakjes voor met extra calorieën). Of desnoods sondevoeding. Alle voedingsstoffen die ze nu tekort komen halen ze later lang niet altijd meer in.
     
  5. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vraag me echt af waar je dat vandaan haalt....
    Bij 42 weken is < 2700 gram dysmatuur .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. AnnaCF

    AnnaCF Niet meer actief

    Zoontje is ook dysmatuur geboren (zei het ziekenhuis) bij 41+4 was hij 2730 en is na de geboorte afgevallen naar 2640. Hij is altijd klein gebleven maar niet te klein. Zat op de min 1 lijn en kwam wel aldoor aan alleen toen hij met 11 maanden ging lopen is hij wat afgevallen en dat is toch wel weer bijgetrokken.
    Hij is een vrolijke blije baby, heeft 15 maanden bv gehad en idd dus ook een KMA waar hij nu overheen is gegroeid. Maar ik heb toen we er achter kwamen alle koemelk uit mijn dieet geschrapt voor een tijd. KV ging hier heel slecht toen ik dat ivm een ab kuur moest geven. Maar op BV deed hij het prima en vanaf 9 maanden kreeg hij soms een flesje nannycare geitenmelk.
    Pas vanaf 7 maanden serieus hapjes bij gaan voeden. voor die tijd wilde hij het ook niet echt.

    Zo licht als jou zoontje is die van mij rond die leeftijd niet geweest toen zat hij al rond de 7 kilo. Maar hij was nu met 15 maanden 10.2 kg en 76 cm. Wel handig hij past nog in de MC.

    @Amberxx ik hoop toch dat ik mijn zoon kan leren dat iedereen gelijkwaardig is maar niet gelijk. Dat hij kindjes dus niet gaat pesten die anders zijn dan hij. Eerlijk wat je hier omschrijft is gedrag waarvan ik vind dat de school het moet corrigeren. Een kind is zoals hij is en als er medisch wat aan de hand is moet je daar wat mee. Maar als het puur en alleen gewicht en lengte is vind ik het onacceptabel dat je je kind maar vol moet proppen omdat hij anders gediscrimineerd wordt.
     
  7. Nuf

    Nuf Actief lid

    6 jan 2015
    395
    1
    0
    Mijn zoontje zakte vabaf 3 maanden 2 lijntjes naar beneden.. woog wel wat zwaarder dan ide van jou met 6 maanden. Maar nu met 2 jaar 10,1 kilo en 87cm. De ka zei toen (met 6 maanden zolang hij groeit en wel aankomt zal er niet zoveel aan de hand zijn. Er is toen wel bloed geprikt ivm vele ziek zijn.. de ene groeit sneller dan de ander..
     
  8. Tannetje

    Tannetje Actief lid

    12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    wij hebben 2 te kleine kinderen en te licht voor leeftijd
    Dochter volgt haar eigen lijn en is ook nooit ziek. Zit net boven de -2 lijn.
    De jongste vanaf geboorte problemen met voeding gehad. Dysmatuur en vertoonde prematuur gedrag. Na een jaar klooien met logopedie redelijk zijn lijn kunnen houden. Ondertussen ruim 1,5 en weegt tegen de 8 kilo.
    Is doorlopend ziek in de winter en ook in ontwikkeling ligt hij achter. Eet enorm slecht. zijn de hele dag bezig om er wat te eten in te krijgen.
    Vanaf december lopen we bij de kinderarts en afgelopen week bij de dietiste geweest. Om hem te helpen krijgt hij nu calogen 3 x per dag door zijn eten en 3 x daags fantomalt door het eten. Mocht hij s'nachts honger hebben krijgt hij ipv babyvoeding een flesje nutrini. Diëtiste hoopt dat hem dit net wat meer calorieën geeft die hij nu te kort komt. Sondevoeding beginnen ze niet zomaar aan. Achteraf heb ik nu toch wel spijt dat ik niet eerder naar de dietiste ben gegaan met hem. Of het helpt weet ik nog niet want we zijn nog maar net begonnen
     

Deel Deze Pagina