Baby weigert kunstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mamavanlogan, 23 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanlogan

    6 jul 2017
    95
    26
    18
    Vrouw
    Hi dames,

    Onze dochter is nu 1 week en 1 dag oud. Madame vertikt het om haar flesjes leeg te drinken.. Vanavond hoort ze opgehoogd te worden naar de 100cc maar ze drinkt met moeite (1 uur verder) een kleine 70cc op met ook terug gave van melk.

    Ze valt standaard bij 40cc in de buik in slaap en we krijgen haar op geen enkele manier meer wakker.
    We hebben voetjes/handjes geprikkeld, washandje, koud leggen, tussendoor verschonen, onder der kin/nekje kietelen.. Niets werkt!

    Ook is het voorgekomen dat ze gewoon wakker is en ook na de 40cc stopt met drinken, ook dan krijgen we terug gave..

    Ik begin me aardig onzeker te voelen op deze manier..

    We hebben nu ook speen 2 van Browns erin gedaan zodat ze minder moeite hoeft te doen en ook Avent fles gebruikt maar alles lijkt niet echt werking te hebben..

    Wie kan me helpen? Onze zoon dronk wel altijd netjes zijn flesjes..
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ze is een week oud! Waarom zou ze in hemelsnaam 100 ml moeten drinken? Dat is al zo ver over de natuurlijke maaginhoud van een pasgeboren baby.

    Niet jouw fout dat je dit doet hoor, maar het is zo frustrerend dat verpleegsters en vroedvrouwen die mega hoeveelheden die aangegeven worden vanuit fv fabrikanten blijven propageren... Het is volledig natuurlijk en gezond voor een baby om kleine hoeveelheden om het uur à twee uren te drinken. Je meisje doet dat dus perfect. Geen zorgen!
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Waarom moet je ophogen? Wij zijn in de kraamweek gestopt bij 70cc. Dat hebben we een heel tijdje gehouden tot hij steeds eerder hongersignalen ging vertonen. Dan pas weer 10 cc erbij.
    Het is beter om vaker kleinere beetjes te geven dan minder vaak te grote plonzen.
     
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  5. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Mijn dochter dronk 90 cc toen ze 3 maanden was. Ze had gewoon niet meer behoefte.
    Maar 100 cc voor een week oud? Dat vind ik wel een beetje veel hoor.
    Ik zou lekker die 1 speen gebruiken en ze drinkt echt wel wat ze nodig heeft.
    Vind 70 cc al redelijk wat hoor voor een week.
     
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Er zijn al veel goede adviezen gegeven. Ik wilde nog even inhaken op dit stukje:
    Hoe lang doet ze over de fles met de nr 2? Een flesje hoort namelijk 15, liever 20 minuten te duren.

    Mijn dochter is 5 mndn en voor haar gaat de nr 2 zelfs nog te snel. Kijk dus even goed of dit wel het juiste speentje is.
     
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  7. mamavanlogan

    6 jul 2017
    95
    26
    18
    Vrouw
    Soms kunnen de voedingen uitlopen tot 3 kwartier..
     
  8. mamavanlogan

    6 jul 2017
    95
    26
    18
    Vrouw
    Dank je wel dames, jullie geven me een goed gevoel! Ben altijd dankbaar voor dit forum.
    Ze heeft vannacht 2x 75cc op ipv 40cc dus dat geeft me ook al een prettiger gevoel.
    Ze kwam zelf om de 3 uur.

    Nu maar weer zien hoe de dag gaat verlopen qua voedingen, overdag moeten we haar vaak wakker maken.
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je kan kijken naar wat de richtlijn is voor minimaal per 24 uur drinken.

    Deze richtlijn geeft aan dat een kindje 120cc voeding per 24 uur per kg drinkt.

    Stel ze weegt 3 kg tot 3,5 kg
    3 kg x 120 = 360cc voeding
    3,5 kg x 120 = 420 cc voeding.
    4 kg x 120 = 480 cc voeding
    Dat zegt niets over hoeveel per fles, daarin is kleine beetjes per keer juist beter.

    Dus als je uitgaat van 400cc voeding bij 8 flesjes (elke 3 uur) mag je al uitkomen op 50cc per fles.
     
    mamavanlogan, Prettykitty en Fuddey vinden dit leuk.
  10. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    @Averlhach mag ik daar even op inhaken? Want dit geldt niet oneindig. Vanaf hoeveel kg wordt het weer anders, en hoe reken je dan?
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Klopt. In nl kennen we de 1 liter grens. Dus je mag maximaal 1 liter voeding (= 30 schepjes) geven per 24 uur. Let wel op dat als jij bijv 160/5 geeft je dus gerust 6 flessen mag geven, omdat die 10cc extra water wel mag. En dit niet tot voeding berekend hoeft te worden.
    Echter in belgie kennen ze deze grens weer niet. Dus wat is juist?

    Ik hou daarom zelf altijd wel 30 schepjes aan, maar zie geen drama's als je een paar schepjes erover heen gaat. Ik zou het wel proberen te voorkomen en niet 10 schepjes eroverheen gaan ;)
     
  12. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
  13. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Fijn dat je gerustgesteld bent dat jij en je kleintje het goed doen! Toen ik je OP zag schrok ik nogal dat jou is verteld dat je baby 100ml moet drinken. Mijn zoontje kreeg dan wel bv, maar als ik er niet was dronk hij uit een fles. En pas rond een jaar zat hij op 120ml per fles. En het is een flinke kerel hoor :D
     
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Gelukkig heb je inmiddels al een hoop adviezen gehad!
    Je hoeft echt zo snel niet op te hogen. Toen de kraamzorg hier op dag 8 wegging dronk onze dochter 7x 60-70cc, meer kreeg ze gewoon niet op. Haar eerder wakker maken voor een fles werkte niet en alles er maar in proppen zorgde voor een hoop gespuug. De kraamzorg zei op dag 4 of 5 al, ze wil het gewoon zelf regelen. Ik vind het standaard ophoogschema erg snel ophogen, onze dochter regelde het uiteindelijk allemaal vanzelf, kwam soms wel op 8 flesjes uit omdat ze dan wat minder dronk, maar met een week of 4-5 zat ze opeens op 6 flesjes van 120cc.
     
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  15. mamavanlogan

    6 jul 2017
    95
    26
    18
    Vrouw
    Hi dames, dank voor alle reacties!

    Onze dochter heeft nu vandaag 3x 75cc en net 100cc gedronken!

    Nu mijn volgende vraag.. Hoeveel uren laten jullie hier tussen?
    Of laten jullie je kindje zelf komen?

    Dit was mijn schema van vandaag tot nu toe:

    03:00 - 75cc
    06:00 - 75cc
    09:30 - 75cc
    13:30 - 100cc

    's nachts laat ik haar zelf komen & overdag moeten we haar zelf wekken.
    Volgens de kraamzorg moest ik vanaf 70cc er 4 uur tussen laten en bij 100 echt wel 5 uur.

    Bij onze zoon had ik dit allemaal niet, die had vrij snel een vast ritme, maar ik vind dit zo ellendig.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    5u tussen voedingen met 1 week oud? Oef, dat vind ik echt énorm lang... Dan zit je op 4 flessen per dag, daar zaten wij echt pas met bijvoeding op, dus rond 6 mnd.
     
  17. mamavanlogan

    6 jul 2017
    95
    26
    18
    Vrouw
    Precies dat dacht ik dus ook!

    Ik zit er dus over na te denken om gewoon om de 4 uur te voeden en haar snachts zelf te laten komen, ze kwam de afgelopen nachten zelf dus dan zit ze alsnog op 6 a 7 flessen, dat is betere koek denk ik zo.
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste kon er prima 4 uur tussen laten, al heel snel.
    Mijn jongste kreeg op verzoek, maar liet er eigenlijk standaard ongeveer 3 uur tussen.

    Om een goede verdeling te krijgen en te zorgen dat er snachts niet ingehaald wordt wat er overdag te weinig gedronken wordt is het altijd verstandig om er overdag niet meer dan 4 uur tussen te laten.
    Als er namelijk overdag te weinig gedronken wordt heb je kans dat ze dat snachts gaan inhalen. Een nachtvoeding is voorlopig nog heel normaal en hoort er ook echt bij, maar je wilt niet dat je in de nacht om de 2 a 3 uur moet voeden en overdag maar 2 keer. Dan is het dag en nacht ritme helemaal omgedraaid.

    En een baby van deze leeftijd pas om de 5 uur (overdag) voeden is gewoon zielig.


    Je kan prima op verzoek voeden met max 4 uur ertussen. Dan kan je kijken wat ze doet en hoeveel ze komt.
     
    mamavanlogan vindt dit leuk.
  19. mamavanlogan

    6 jul 2017
    95
    26
    18
    Vrouw
    Dank je wel voor je berichtje heel erg fijn, heb ik echt iets aan!!
     
  20. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Geen probleem.
    Hier zijn altijd wel moeders die mee willen denken ;)

    Ik ben vooral gewoon verbaasd over het advies wat je hebt gekregen en schrik daar eigenlijk ook wel van. Als moeder van je eerste denk je toch vaak dat zo iemand het wel zal weten en het juiste advies geeft.

    Ik weet niet hoe je de fles klaar maakt, maar het advies is om voeding per keer klaar te maken. Koud water opwarmen, dus geen warm kraanwater, en dan het poeder erbij. Nooit halve schepjes, gewoon 60/2 of 90/3 klaar maken. Dan vooral rustig roeren om lucht te voorkomen. Je dochter, ondersteund, zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder lucht in de speen.
     

Deel Deze Pagina