Babynestje; veilig of niet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Merell90, 6 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Hoi ladies,

    Ik zie tegenwoordig overal van die leuke babaynestjes. Maar ik lees soms ook kritiek op die dingen dat het niet veilig is, doordat ze te warm kunnen zijn.

    Weet iemand hoe het zit?

    Groetjes Francis
     
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Nou volgens mij is er een heel duidelijk verhaal van VeiligheidNL dat het niet veilig is. Iets met rebreathing tegen de zijkanten.

    Desalniettemin is het in Scandinavië onderdeel van elke uitzet en slaapt mijn 1 week oude dochter er heerlijk in.

    Zoals met alles moet je je eigen afweging maken.
     
    Huismuisie en Merell90 vinden dit leuk.
  3. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Heb hier geen baby nestje maar zou niet weten wanneer ik het zou moeten gebruiken ook, ze heeft d'r ledikantje en d'r box en af en toe slaapt ze gewoon op de arm
     
    Merell90 vindt dit leuk.
  4. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Volgens mij is het goed om te gebruiken onder toezicht, bijvoorbeeld overdag in de woonkamer of om mee te nemen als je ergens heen gaat. Maar niet voor een hele nacht als je geen toezicht hebt.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  5. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Volgens mij zijn de zelf gemaakte nestjes en van andere merken dan sleepyhead niet veilig.

    Ik heb zelf al vanaf de geboorte mijn Zoon in een sleepyhead. Eerst de kleine versie nu slaapt mijn zoon in de grote variant. En hij slaapt echt heel goed.
     
    Merell90 vindt dit leuk.
  6. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    VeiligheidNL zegt het volgende:

    Is een babynestje veilig?
    Ons advies voor het gebruik van een babynestje:
    • VeiligheidNL raadt het gebruik van een babynestje af in het ouderlijk bed, de wieg of het ledikant. De opstaande zachte randen vormen een risico. Zodra een baby gaat omrollen, bestaat de kans dat hij met het gezichtje tegen dit kussenachtige materiaal aankomt, waardoor de ademhaling belemmerd wordt. Om deze zelfde reden raden wij ook het gebruik van hoofdbeschermers, grote knuffels en stabilisatierollen en -wigjes in het bedje af.
    • Gebruik je een babynestje in een box of op een kleed op de grond, hou dan altijd toezicht.
    Hier komt er 1 in de box, de baby slaapt op de 2e verdieping en de eerste week schijnt traplopen een taboe te zijn. Ik weiger echter op de slaapkamer te blijven, dus loop wel 1x per dag naar beneden. (Wij slapen dan tijdelijk op de 1e met de baby) en dan vind ik een babynestje in de box wel fijn.
     
  7. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Het is niet veilig volgens de richtlijnen, maar wij doen wel meer dingen die niet mogen, zoals knuffels, op de buik laten slapen, het deken niet vastmaken in de zijkanten .. hier heeft ze erin geslapen tot 5 maanden, voordien wilde ze niet slapen in haar "grote" bed, dan ging ze van de ene kant naar de andere kant verschuiven, haar bedje stond ook redelijk scheef (18-20°) en zonder het babynestje zakte ze altijd scheef. Rond 5 maanden is ze beginnen rollen van rug naar buik en heeft ze zelf van de ene dag op de andere beslist dat ze hem niet meer wilde :)

    Ze lag wel altijd met haar gezicht tegen de zijkanten gericht en vond dat rustgevend bij het inslapen, nu doet ze dat nog steeds met haar knuffeldoekje
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik zou niet weten waarom die van Sleepyhead zogenaamd wel veilig zou zijn. Wij hebben een Voksi trouwens.

    Maar wat hierboven ook gezegd werd, ook wij doen zat dingen die niet veilig zijn zoals buikslapen en we leggen ze vaak in een wikkeldoek te slapen ipv onder laken en dekentje. Daar mag je als ouder natuurlijk gewoon zelf voor kiezen.
     
  9. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Voski ken ik niet.

    Sleepyhead heb ik zelf uitvoerig uitgeplozen en heeft vele testen in Amerika en Europa doorstaan. Zelf vind ik het fijn als je met je gezicht in de zijkussens drukt dat je gewoon kan blijven ademen
     
  10. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Wij hebben sleepyheads en ze worden alleen overdag in de woonkomer gebruikt. Inderdaad omdat het toch niet helemaal veilig is. De meisjes slapen er heerlijk in.
     
  11. MaLuc

    MaLuc Fanatiek lid

    2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Wij hebben er bij zoon een gehad en heel veel gebruikt. Ik hoorde ook later pas dat het niet veilig zou zijn. Sowieso bij slaapjes in de box, even op de bank liggen, maar ook toen hij uit de wieg was gegroeid nog een tijdje in zijn ledikant. Mijn zoon was erg gehecht aan het knusse. Hij slaapt nu met zijn ruim 2.5 jaar ook nog heerlijk in zijn ledikant (allang niet meer in een babynestje natuurlijk :D).
     
  12. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Het erdoorheen kunnen ademen doet er niet toe. Bij Aerosleep kan dit ook en hun claims dat ze wiegendood ermee voorkomen zijn nooit bewezen.

    Voksi claimt ook niet dat je je kind er veilig in kunt laten slapen. Het is bedoeld om je kind wakker in te leggen.

    Wij laten haar er wel in slapen, tussen ons in. En daar voelen wij ons prettig bij (want zij en wij slapen tenminste) maar veilig is het niet. En dat is het in die van Sleepyhead ook niet.
     
    Nan87 vindt dit leuk.
  13. MaLuc

    MaLuc Fanatiek lid

    2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Dat vergat ik nog; zoon heeft ook heel lang tussen ons in geslapen, in zijn babynestje dus. Ik vond het zelf fijner voelen dan los tussen ons in.
     
  14. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Hier werdt het door de kraamzorg afgeraden zoals veiligheidNL ook al aangeeft.
    Je kan het overdag gebruiken onder toezicht.
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Dat je erin kan ademen maakt het alleen maar gevaarlijker, want je ademt je uitgeademde lucht dan weer in, daar zit teveel CO2 en te weinig zuurstof in, rebreathing dus.

    Maat zolang ze braaf stil liggen kan het wel denk ik. Vraag me alleen af wat de toegevoegde waarde is.
    Ik heb hem in ieder geval nooit gemist.
     
  16. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb er in de kraamweek eentje gebruikt. Zoontje lag er lekker knus in, leek me prettiger dan zo'n klein hummeltje 'los' in de box. Geeft toch een gevoel van geborgenheid, zo'n ding.

    Ik heb ook geprobeerd (1×) om hem er in de nacht in te leggen, maar toen kreeg ik zelf geen oog dicht omdat ik constant ging checken of hij nog wel goed lag. :rolleyes:

    Na de kraamweek hebben we zoonlief op zijn buik laten slapen, want op zijn rug kreeg hij direct de hik en moest hij spugen. En dat buikslapen wilde ik sowieso niet in dat ding. Leek me te benauwd.
    Hij leek me heel handig voor als je op visite gaat, om dan ter plekke je kindje in te kunnen leggen. Maar in de praktijk is het ding ons huis niet uitgeweest :D
     
  17. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Naar mijn weten is het bedoeld voor gebruik onder toezicht. Dus idd niet voor de nacht
     
  18. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik heb twee kinderen gehad die ik de eerste 6-8 weken echt niet snachts kon weg leggen want dan sliepen ze niet.

    Wij hebben toen een nestje gekocht tweedehands om eens uit te proberen, dat lag dus tussen ons in in bed en daar sliepen ze in met een wikkeldoek waar ze in lagen.
    Ik vond het echt de uitvinding van het jaar want had gewoon bewegingsvrijheid ipv dat er een baby boven op me lag de hele nacht of dat ik tachtig keer m’n bed uit kon en kon gaan wiegen op m’n arm.

    O, en ook nu ligt het nestje alweer klaar voor de baby, en zal echt veelvuldig gebruikt gaan worden!:)
     
  19. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Ik heb hem in de box liggen omdat ze dan inderdaad wat knusser ligt. En voor op visite vind ik het ideaal. Hoef ik niet elke keer de kinderwagen in te pakken.
     
  20. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    In Zweden heeft bijna iedereen er wel een, en inderdaad gebruiken ze die ook om samen te slapen.
     

Deel Deze Pagina