Bakfiets, fietskar of 2e auto?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Gruffalo123, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Met de tweede onderweg zijn we al een paar maanden aan het denken wat nu de beste oplossing is voor vervoer van en naar school van twee kinderen. Oudste zit nu achterop de fiets, is 3 en dus te groot voor voorop de fiets. Kan ook nog niet zelf fietsen en met de gevaarlijke weg hier pas een optie als hij een jaar of 6 a 7 is.
    Binnenkort komt er een baby bij die ook mee moet met brengen van en naar school straks als oudste naar de basisschool gaat. Basisschool ligt op 4 km dwars door de altijd winderige polders. Hier waait het altijd en vaak ook harde wind, dus zwaar fietsen.
    Wat is dan het meest handig om twee kinderen (en in de toekomst hopelijk nog meer) te vervoeren?
    Opties die we tot nu toe bedacht hebben:
    - nieuwe elektrische fiets (fiets is aan vervanging toe) en dan een goede fietskar erachter.
    • Voordelen. Goedkoopste optie. Fiets kost 2500-3000 euro en goede fietskar rond de 500. Even ruwe schatting qua kosten.
    • Nadelen: brede kar achter je. Geen zicht op baby. Past naast Maxi-Cosi geen peuter/kleuter dus alsnog een kind achterop. Wordt als derde kind snel komt ook nog lastig.
    - bakfiets aanschaffen. Voorkeur gaat uit naar de Urban Arrow.
    • Voordelen. Passen meerdere kinderen en Maxi-Cosi in. Kinderen blijven droog in tent. Elektrische ondersteuning dus ook met tegenwind goed te doen.
    • Nadelen. In een keer een grote kostenpost. Onderhoud is iets duurder dan bij elektrische fiets.
    - tweede auto.
    • Voordelen. Droog en warm vervoer. Ook gemakkelijk als er toch een keer wat verder gereden moet worden.
    • Nadelen. Kosten voor verzekering/onderhoud/wegenbelasting/benzine enz. Met een beetje pech toch een minder goede tweedehands auto gekocht en dan met een jaar of twee alweer een nieuwe. Plus dat er dan nieuwe stoeltjes aangeschaft moeten worden. Geen parkeerplaats voor het huis, dus altijd wat verderop moeten parkeren en dan met een paar kinderen een stukje langs de weg moeten lopen.
    Hoe doen andere ouders met meer kinderen dit?
    Meest ideale optie lijkt ons een bakfiets, maar het kan zijn dat ik me daar helemaal in vergis. Dus hoor ik graag de mening van mensen met ervaring hiermee!
     
  2. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Auto! Ten eerste haat ik fietsen om zelf te doen en in het verkeer heb ik een hekel aan bakfietsen haha.

    Maar je zit altijd droog. Met sneeuw en storm zoals laatst zit ik liever in de auto dan op een bakfiets. En in de zomer als t bloedheet is trap je je niet t apelazerus maar heb je lekker airco.

    Zo’n ding achter je fiets zou ik nooit doen, lijkt mij best gevaarlijk.
     
    klaver85 en Popidepi vinden dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Ik zou of de auto of de bakfiets doen. Bakfiets voor die afstand lijkt me prima, en je kunt je kinderen prima kleden op het koude weer, de wind of regen.
    In een bakfiets kun je ook nog een tas boodschappen naast je kindjes kwijt, of bijvoorbeeld vriendjes die komen spelen meenemen.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Rekening houdend met de toekomst (dus eventueel meer kinderen en de sporten, speelafspraakjes, doktersafspraken etc.) zou ik voor een tweede auto gaan.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.572
    113
    Auto. Wij hebben andere opties geprobeerd, bakfiets en fietskar, want ik vond een 2e auto zo zonde. Maar nu hebben we sinds een jaar een 2e auto en heb er gewoon spijt van dat we dat niet jaren eerder gedaan hebben.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.572
    113
    Ja, dat idd ook. Heel handig met kindjes die sporten etc.
     
  7. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    Bakfiets! Wij hebben vorig jaar onze 2e auto weg gedaan en een elektrische bakfiets gekocht. We hadden daarvoor al een gewone bakfiets, maar elektrisch is wel een must. Onze 2e auto is dan weg, maar onze huidige auto staat ook wel vaak thuis. Maar voor de grote boodschappen bij Lidl bv pak ik toch de bakfiets. Vriendjes van school vinden het ook prachtig om daarmee weg gebracht te worden.
    Het onderhoud hoeft overigens net als de aanschaf niet heel duur te zijn. Ik kocht 'm bij de plaatselijke fietsenmaker en kreeg daar een onderhoudschema bij. De 1e x was gratis, de 2e x 15 euro en de 3e en volgende keren geloof ik 25 (ex evt materiaal natuurlijk). Hij is wel iemand die je nooit een poot uit zou draaien. De aanschaf was ook net een 1600 euro voor een nieuwe Troy incl. een tentje voor de regen, een sterkere accu en een dik kabelslot extra naast het gewone slot. Wij zouden niet anders meer willen!
     
  8. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Sporten wordt het niet hier in de buurt. Er zijn geen sportverenigingen in de buurt evenals muziekles. Voor en nadeel van wonen te midden van het nergens :p.
    Speelafspraken daar heb ik inderdaad nog niet echt aan gedacht. Kind speelt nu met kinderen uit het dorp, dorp is 3 straten groot.
    Doktersafspraken daar ga ik dan zelf mee en dan hebben we wel een auto.
    Zwemles later over een jaar of 2 moet sowieso met de auto en dan op mijn vrije dag gepland worden, zwembad ligt op 30 km. Zwemles is hier gelukkig ook maar 1 keer in de week.
     
  9. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hoever zit je bij de rest vandaan? En hoeveel zou je een auto gaan gebruiken?

    Wij hadden eerst een tweede auto, maar die is inmiddels ingeruild voor een bakfiets.
    Bij de bakker etc kon ik niet komen met de auto en met naar school brengen was iedereen nat van de regen (met in-& uitladen) in plaats van alleen ik.
    Daarnaast gebruikte ik hem te weinig om de maandelijkse kosten te rechtvaardigen.

    Persoonlijk vind ik de bakfiets ideaal. Kindjes zitten droog, je kan er overal mee komen, je kan veel meenemen en je hebt geen hoge maandelijkse kosten.
    Het scheelt wel dat wij tegen het stadscentrum aan zitten, dus alles op fietsafstand is.;)
     
  10. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Vergeet mijn vorige post maar :p
    In dit geval zou ik zeker voor een tweede auto gaan:thumup:
     
    5meiden vindt dit leuk.
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Tweede auto is het meest toekomstbestendig denk ik, maar ook verreweg het duurst.
    Ik hou van fietsen en heb mn beweging hard nodig en al dat autorijden is slecht voor het milieu. Dus wij hebben bij ons tweede kindje gekozen voor een bakfiets. Heerlijk hoor, hij gaat nooit meer weg! Je zegt dat het onderhoud van een bakfiets duur is... maar ik heb die van mij 4 jaar geleden gekocht, 2 keer gratis onderhoudsbeurt gedaan en verder geen cent aan uitgegeven!

    Inmiddels hebben we ook een tweede auto, vooral voor mijn mantelzorgtaken voor mijn vader. Hij past niet in de bakfiets☺️
     
    Love1987 vindt dit leuk.
  12. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Ik vind bakfietsen ondingen. Oke, je kan er makkelijker kindjes in vervoeren en er is wat meer ruimte voor een boodschap dan bij een gewone fiets. Maar in het verkeer zijn het gevaarlijke, lange, lompe dingen. Sommige ouders kunnen er ook totaal niet mee omgaan. Als het regent wordt jij gewoon zeiknat. En wat dacht je van al dat gewicht! Volgens mij moet je aardig trappen om vooruit te komen. Of je moet een elektrische variant nemen. Maar die zijn weer duur. En wat dacht je van stalling? Heb je een grote schuur/ garage? Want bakfietsen zijn diefstal gevoelig.

    Ik zou echt gaan kijken voor een 2e hands auto. Het is wel wat duurder, maar zoveel veiliger en meer comfort!
     
    Boommm vindt dit leuk.
  13. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Boodschappen die doen we 1 keer per week, vanwege de afstand. School ligt wel naast de supermarkt en op een paar honderd meter van huisarts. Andere voorzieningen zijn er niet in de buurt.
     
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    We gaan sowieso voor een elektrische bakfiets. Stalling is geen probleem, komt binnen te staan.
    We wonen helemaal buitenaf en komen er niet mee in de stad, dus dan is er ook minder hinder voor het overige verkeer denk ik ;).
     
  15. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ik lees in ieder geval veel voorstanders voor een tweede auto.
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Wij hebben zowel een tweede auto als een elektrische bakfiets aangeschaft toen de tweede kwam. Ik vind het fijn om te kunnen kiezen. Wij hebben een tweedehands Babboe, was maar € 1000 en daar kunnen vier kinderen in totaal in dus ook plek voor vriendjes. Een fietskar vind ik zelf echt minder veilig. Heel eerlijk vind ik de tweede auto best een luxe, want ik rij echt heel weinig kilometers en heb toch best wel wat onderhoudskosten per jaar, maar goed het kan financieel en geeft een hoop mogelijkheden.
     
  17. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Ik zou de bakfiets en fietskar beiden serieus overwegen. Dan ben je zelf mooi in beweging en de kinderen zijn lekker buiten.
    Zelf heb ik een fietskar waar 2 kindjes in passen. Met een hangmatje voor de baby past er een kleuter nog net naast ( is wel krap, maar dat zou alleen nodig zijn bij regen lijkt me, anders lekker achterop).
    Voordeel vind ik hiervan dat je hem loskoppelt en zo meeneemt de school in. Hoef je de baby niet te sjouwen. Over je schouder kijkent kun je snel zien of het goed gaat met de kindjes en je hoort hen natuurlijk ook gewoon!
    Ik vind het brede echt meevallen hoor. Past prima door een gewone door bijv. en ook het Kruidvat lukt!

    Maar een bakfiets klinkt ook erg handig omdat daar meer kinderen inkunnen. Dan ben je op school alleen wel weer zelf aan het sjouwen met de baby.

    Succes met je keuze!
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.572
    113
    Oh, dan zeker een auto zou ik zeggen. Hier sporten/zwemmen ze nu samen (3 kids) 8 keer per week. Dan is een auto heel fijn en dan nog niet te spreken over speelafspraak/kinderfeestjes.
     
  19. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Wij hebben echt alles :rolleyes: 2 fietsen met fietsstoeltjes, 2 auto’s en nu dus ook een elektrische bakfiets die ik echt ideaal vind! Als het prut weer is neem ik wel de auto maar anders overal met de bakfiets. Ook nu ik bijna 35 weken zwanger ben nog prima te doen.... maaaaar ik woon bijna in het centrum dus alles op fiets afstand.... ik zou toch voor een tweede auto kijken :thumup:
     
  20. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Sporten gaat kind niet op, ook niet als we wel met de auto zouden kunnen. Hij kan lekker buiten spelen, beweging genoeg. Zwemmen is maar 1 keer per week en moet sowieso met de auto, gaat dan op mijn vrije dag.
    Dan zouden alleen de speelafspraken nog zijn, maar ik ga er vanuit dat dat voornamelijk met de andere dorpskinderen is en dan is het in dezelfde straat of 1 straat verder.
     

Deel Deze Pagina