Bang.. Baby 11/12 weken grote blaas

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BlessingInside, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Hallo,

    Zijn er hier vrouwen die zich misschien herkennen in dit verhaal en ervaringen of tips willen delen?

    2 juli had ik de termijnecho. Ik was toen 11+4 weken zwanger. Alles zag er goed uit en ik was helemaal gelukkig.
    De volgende dag werd ik gebeld door de verloskundige dat ze toch iets hadden gezien op de echo waarover ze zich een beetje zorgen maakte. Het kindje had namelijk een vergrote blaas dus ze stuurde me door naar het ziekenhuis hier.

    Daar kon ik gelukkig de volgende dag al terecht. Ik was al erg zenuwachtig voor wat er ging komen. Op de echo was idd een erg grote blaas te zien. Het kindje zelf was 5 cm en de blaas 1 cm..
    De echoscopiste haalde de gynaecoloog erbij en die vertelde dus dat dit eigenlijk in de meeste gevallen betekende dat het erg slecht nieuws is. Er is een heel kleine kans dat het vanzelf weg trekt/ goed komt maar vaak zien ze dat de blaas zich alleen maar verder vult en blijft groeien en zo de andere organen verdrukt. Over nu nog 1 week moet ik weer terug komen voor een echo en dan gaan ze kijken hoe het ervoor staat. Mocht de echo niet goed zijn kan het zijn dat ze me doorsturen naar Arnhem of Nijmegen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. En dan zouden er evt (hele nare) keuzes gemaakt moeten worden..

    Ik voel me gebroken.. Ik probeer hoop te houden maar ben heel bang voor een slechte afloop..
     
  2. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee, maar ik wil je wel heel sterkte wensen in deze spannende tijd! Ik hoop voor jullie op een goede uitkomst.
     
  3. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Dankjewel!! Dat hopen wij ook
     
  4. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Dit is de echofoto uit het ziekenhuis (4-7-18)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.304
    113
    @Bubbels84 Jij hebt hier - helaas - ervaring mee, geloof ik?
     
  6. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Hoi,

    Ja helaas ervaring en helaas een slechte afloop.
    Bij ons was de blaas volledig afgesloten en vulde de blaas zich dus alleen. De nieren worden dan al snel aangedaan en alle organen komen in de verdrukking.. ons kindje zou de 20 weken niet halen dus hebben wij besloten af te breken.

    Heel soms gaat het nog goed als er een klepje vast zit en los schiet. Dat geldt alleen bij jongetjes. En er moet geen syndroom aan te grondslag liggen.

    Wij hadden een jochie maar de uitzondering ging dus helaas niet op..

    @RoGiJuLi zie jij ook een nub?

    Sterkte en als je vragen hebt, roep!
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Yup.... een jongen.

    Sterkte ts!
     
  8. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Jeetje wat erg. Heb er geen ervaring mee maar wilde je toch sterkte wensen! Ik hoop dat jij bij de (kleine) groep zult zitten waarbij het uiteindelijk wel goed gaat.
     
  9. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Bedankt voor het delen van jouw verhaal. Wat heftig.. Ik hoop dat jullie het voor zo ver dat kan natuurlijk een plekje hebben kunnen geven.
    met hoeveel weken was het bij jullie bekend dat het niet goed was met de blaas?

    Liefs
     
  10. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Dankjewel!! Wij hopen het ook!
     
  11. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Kun je dat zo vroeg al zien? Dankjewel!!
    ons gevoel zei ook al dat het een jongetje zou zijn.
     
  12. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik had de eerste echo s met 7 en 9 weken. Was niks aan de hand. Met 10.6 meette ze een blaas van 0.8 cm en die is tot 2 cm geloof ik gegroeid. Elke echo nam het toe. Wij hadden met 11 echo in ziekenhuis en met 11.4 al vlokkentest. Ik hoefde gelukkig geen week er tussen te wachten . Toen 3 dagen op uitslag test gewacht tot net na 12 weken.
    Wij hadden gunstige uitslag dat het geen syndroom was en een jongetje dus was er nog een sprankje hoop. Maar toen 3 x tussentijds echo gehad en de groei bleef. In de 14e week bleken de nieren al helemaal aangedaan en dat was voor mij genoeg. Na het weekend is de bevalling toen ingeleid.
    Daarna is het kindje nog onderzocht maar uiteindelijk bij ons dus een gevalletje pech.
    Als je daarna nog een kinderwens hebt en je wilt genetisch onderzoek, heb ik ook nog wel tips of mijn verhaal maar daar sta je nu nog niet.
    Ik hoop voor jou dat het blaasje gewoon nog open gaat en het storm in een glas water was..

    Als je op internet zoekt op vergrote blaas kom je veel andere dingen tegen. Officieel heet het megablaas. Al weet ik niet of googlen je gaat helpen, maar voor het geval..

    Bij ons heeft het een plekje gekregen, wij zijn een jaar later in tijd opnieuw bevallen van een jongetje die ons gezin compleet mocht maken :)
     
  13. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Vanaf 12 weken daar voor staan ze eigenlijk in meisjes stand. Maar ik vond hem ook al duidelijk een jochie.. Maar omdat het geslacht bij dit verhaal best belangrijk kan zijn wilde ik even een expert erbij halen voor wat zekerheid.
    Is overigens geen garantie he de nub theorie maar als het een jongetje zou zijn zou dat wel wat hoop kunnen geven..
    Kan je het goed aan nu, dat afwachten? Ik vond dat echt zo naar niks kunnen doen en maar weer wachten op de volgende echo..
     
    Pip020 vindt dit leuk.
  14. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Zo wat heftig zeg.. vreselijk om telkens op de echo te zien dat de blaas toch weer gegroeit was lijkt me. Ik snap dat je het genoeg vond zo.. je wilt ook niet dat dat kleintje pijn voelt in de buik.
    Lijkt me heel moeilijk om zo'n bevalling mee te moeten maken en daarna afscheid te nemen :(
    Hier eerst maar afwachten en idd hopen op het beste. Op Google heb ik idd al wel gekeken maar daar werd ik nou niet echt bepaald gerust door gesteld en er kwamen alleen maar meer vragen :confused:

    Wat fijn dat jullie het een plekje hebben kunnen geven. En dat jullie gezin nu compleet is ♡
     
  15. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Vonden het zelf idd ook wel echt een jochie, maar helemaal zeker weet je het natuurlijk niet tot het daadwerkelijk te zien is :p
    Ik moet eerlijk zeggen dat dat afwachten en die onzekerheid mij toch wel heel zwaar valt. Het leven gaat natuurlijk gewoon door. Soms vind ik het fijn dat ik afleiding heb van mijn werk en onze dochter, maar soms heb ik ook het gevoel dat ik in bed wil gaan liggen er niet eerder uit wil komen dan de dag van de echo. Al gaat me dat natuurlijk ook niet helpen o_O
     
  16. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    #16 Bubbels84, 10 jul 2018
    Laatst bewerkt: 10 jul 2018
    Zo herkenbaar.. Bij ons deden ze gelijk vlokkentest als de omvang boven bepaalde waarde was. Bij jou wachten ze nog even. Ik weet de grenswaarde niet meer maar hebben ze daar iets over gezegd ?


    Bij ons was er een gehele afsluiting dus ons Kindje zou sowieso tijdens de zwangerschap overlijden.
    Soms is er een gedeeltelijke afsluiting en halen de kindjes wel de geboorte. Laat je goed informeren over wat de gevolgen van elke optie zijn zodat je achter welk besluit je ook moet gaan nemen kan staan.
    Wij hebben gepraat met maatschappelijk werkster misschien is dat wat? Iemand die mee kan denken...
     
  17. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Ik had aan de ene kant ook liever gelijk de vlokkentest gedaan, al brengt dat ook weer een risico met zich mee.. bij mij zal die grenswaarde dan nog wel niet bereikt zijn, maar daar hebben ze het niet over gehad.
    ik hoop dat de blaas niet volledig af gesloten is.. Ben natuurlijk erg bang dat ons kindje de zwangerschap niet haalt maar ben ook wel erg bang dat wanneer hij of zij het wel haalt, er iets niet goed is waar hij of zij misschien wel het hele leven last van gaat houden. Ook iets om met de arts te gaan bespreken volgende week.

    Misschien is een maatschappelijk werkster idd een goed idee, hadden jullie dit gewoon via het ziekenhuis?

    Heel erg bedankt voor je tips, het delen van je verhaal en je lieve woorden. Dat doet me erg goed.
     
  18. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Via het ziekenhuis is soms mogelijk en anders is vaak in een huisartsenpraktijk ook een maatschappelijk ondersteuner aanwezig. Ik vond het wel fijn om te bespreken welke gevolgen welke uitslag met zich mee zou brengen zodat je een weloverwogen besluit kan nemen waar je ook achter kan staan.

    Stel dat er geen algehele afsluiting is dan moet worden gekeken hoeveel urine terug de buis in loopt naar de nieren en in hoeverre die worden aangetast. Zonder nieren kan je niet leven dus als die teveel worden aangedaan is geen leven mogelijk. maar als de nieren goed blijven dan zou eventueel een operatie na de geboorte mogelijk zijn.
    Er is ook een studie naar het plaatsen van een shunt tijdens de zwangerschap maar ik vond de uitkomsten niet heel veel belovend. Maar ook daar moet je je goed over laten informeren. Bij ons was die studie al geen optie meer door de aangedane nieren.
    Vlokkentest is idd niet zonder risico dus goed dat ze dat niet zomaar doen! Maar als het wel nodig is dan gord je rust nemen nadien, misschien ook met je baas bespreken welke ruimte je daar voor kan krijgen? Sowieso voor alle spanningen en mogelijk de afspraken die nog volgen?
     
  19. BlessingInside

    17 nov 2016
    41
    17
    8
    Ik zal eens kijken naar de mogelijkheden hier voor een maatschappelijk werkster, denk zelf ook dat we daar wel baat bij kunnen hebben.
    Ik heb een stuk gelezen over een shunt, maar kreeg hier zelf niet echt een goed gevoel bij.. Maar mocht het een mogelijkheid zijn en zou het zo ons kindje kunnen redden zouden we het natuurlijk heel goed overwegen.
    Net als eventuele andere behandelingen. Maar daarvoor zouden we eerst volgende week af moet wachten.

    Ik ga deze week mijn baas inlichten over wat er allemaal speelt. Ik denk namelijk dat wanneer uitslag volgende week erg slecht is, ik de volgende dag niet in staat ben om naar mijn werk te gaan. En met alles wat nog komen gaat is het goed dat ze er rekening mee kan houden.
     
  20. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ja slim! Ik ben na het eerste ziekenhuis bezoek al thuis gebleven. Kon mijn hoofd er niet bijhouden. Had toen ook vakantie toevallig maar heb me wel ziek gemeld.
    Wanneer is de volgende echo?
     

Deel Deze Pagina