Bang voor Hsg onderzoek

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Shari90, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hoi dames..
    De vraag is hier misschien al gesteld.. maar ik ben benieuwd naar ervaringen met hsg onderzoek.
    Ik ben 27j en sinds gisteren dus de mmm ingestapt. De arts stelde meteen voor om maandag een hsg onderzoek te doen. Dit schijnt als " niet aangenaam" ervaren te worden en ik lees hier en daar horror verhalen. Toen ik vroeger een spiraal liet plaatsen ben ik nl flauwgevallen, heb ik moeten braken, noem maar op. Ik ben dus verschrikkelijk bang...
    Terecht of niet?
    Hoop hier wat reacties te krijgen..

    Groetjes!
     
  2. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.620
    7.272
    113
    Als ik jou was zou ik vragen of je iets van een roesje mag ofzo, ik denk dat het met een roesje prima te doen is. gezien jou ervaring met het spiraaltje willen ze je dat misschien wel geven. Standaard doen ze dat niet. Wat ikzelf belachelijk vind.
     
  3. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.146
    5.092
    113
    Hier een heel positief verhaal: ik heb er bijna niets van gevoeld! Ik ervoer het als een licht ongemakkelijk gevoel in mijn baarmoeder, en net toen ik dacht 'au!' was het al voorbij. En dat terwijl ik tijdens mijn miskraam ook bijna ben flauwgevallen van de pijn, dus ik was heel bang voor dat gerommel in mijn baarmoeder tijdens de HSG. Maar het viel me enorm mee! Nu was bij mij ook alles netjes open. Ik hoor weleens dat een HSG wel veel pijn kan doen als je eileiders dichtzitten. Je kunt altijd vragen om pijnstilling, en bespreek je angsten ook vooral met je behandelaar. Succes! :thumup:
     
  4. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.945
    1.712
    113
    Ik heb een jaar geleden een HSG gehad. Bij mij was alles open. Van te voren zag ik er erg tegenop. Voor mij was een vrouw en die kwam huilend en wijdbeens naar buiten lopen met haar man. Toen werd ik nog banger en dat gaf ik aan bij de arts. Die gaf aan dat ze mij al dapper en positief vond binnenkomen en dat dat ook wel hielp. Ik heb me toen maar over gegeven aan het onderzoek. Ik vond het inderdaad wel echt pijnlijk. Eendenbek ging heel moeilijk naar binnen. Dus denk dat ik ook erg aanspande. En onderzoek zelf deed echt pijn, maar het is na 15 minuten ook echt weer klaar. En nadien had ik geen last. Nadien wel dood op, maar vooral van de spanning. Ik vond het heel fijn dat mijn man mee was. Toch een steunend gevoel. Eerlijk waar... als ik nog 10 keer een HSG moest en dan zwanger zou zijn, dan zou ik het zo doen. Het is echt niet leuk, maar na 15 minuten is het klaar. Veel sterkte!!!!
     
  5. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Dankje dames, voor de eerlijkheid ook.
    Ben toch al ietje geruster.. mijn man gaat idd mee en misschien dat ik toch maar zo een roesje vraag. Wie weet is dat geen probleem.
    Hopelijk is er niets verstopt ofzo en ben ik er vlot vanaf. Een pretje zal het niet zijn maar dat vind ik eigenlijk nooit als ze iets doen down under. Velen vergelijken het met een wee, jammer kan ik er niet over oordelen..
     
  6. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.146
    5.092
    113
    @Shari90 Nou, ik vond het echt níéts in vergelijking met de ontsluitingsweeën die ik had voorafgaande aan mijn miskraam. Echt niets! Probeer er ontspannen in te gaan. Als je ontspant, zal het sowieso minder akelig voelen. Sterkte!
     
  7. Cassie21

    Cassie21 Actief lid

    1 okt 2016
    263
    55
    28
    Hai @Shari90
    Net als jij was ik erg bang voor de HSG. In mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik erachter dat er ook"foam" hsg's bestaan. De eileiders worden danmet schuim ipv gel/olie gevuld, wat de leiders heel zachtjes "open" duwt ipv druk zet.

    Je zou bij jou in de buurt kunnen kijken of er een ziekenhuis/kliniek is die dat doet. In Noord-Holland ken ik er een paar, weet niet waar je woont. Stuur maar een pb als je meer wil weten.

    De foam hsg heb ik overigens niets van gevoeld, de uitslag was 1 dichte eileider.

    Grt
     
  8. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dit wel persoonlijk is want mijn vriendin kreeg in het kader van een onderzoek zowel een HSG als een foam, en zij vond de HSG niet pijnlijk maar de foam echo wel. Al hoor ik het ook wel eens andersom.
     
    Cassie21 vindt dit leuk.
  9. Lotusbloempje

    Lotusbloempje Actief lid

    2 jun 2017
    345
    57
    28
    Vrouw
    Ik had er nog niets over opgezocht ofzo om geen schrik te krijgen. Bij mij viel het goed mee. Doet even pijn maar net als je denkt nu kan ik het niet meer aan is het alweer voorbij. Dus al bij al positieve ervaring mee. Bij mij zat wel alles open..
    Succes!
     
  10. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hoi!
    @Cassie21 ja heb er wel al eens van gehoord, maar blijkbaar doen ze dat hier minder snel in BE.. waarom weet ik eigenlijk niet .. ik ga gewoon zoals jullie zeggen maar proberen te ontspannen en voor de zekerheid pijnstiller nemen zoals de arts zei.. ik doe dat niet vaak en hzd bij spiraal door koppigheid dat dus ook niet gedaan. Je leert snel bij he :rolleyes:. Ook maar eene stoppen met googelen denk ik. Lol. Thx dames, het zal idd ook wel voor iedereen anders zijn.
     
    Cassie21 vindt dit leuk.
  11. Dodo29

    Dodo29 Actief lid

    24 sep 2013
    442
    229
    43
    @Shari90 hier ook een HSG gehad en het was idd net als de verhalen bij mij. Horror. Het moest helaas ook 2x omdat een eileider dicht zat en ze ging het nog een keer doen om hem open te krijgen. Zodra ze klaar zijn met de vloeistof is het idd wel voorbij de pijn, hoogstens nog wat krampjes. Maarrrrr ik ben daarna wel zwanger geworden terwijl ik al 1,5 jaar aan de hormonen zat dus ik ben er wel van overtuigd dat dit heeft geholpen! Ookal zou er niks dicht zitten, schijnt het toch een extra zetje te geven dus al met al zou ik er idd nog zo 10 doen als het moest.

    Ik had destijds ook contact met wat meiden die dit ook hadden gedaan en die beschreven het overigens als ff ongemakkelijk, dus het kan ook echt anders...
     
  12. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.945
    1.712
    113
    Pijnstilling vooraf innemen is inderdaad wel een goed idee. Hier in het ziekenhuis schrijven ze een naproxen 500 voor.
    Als ik jou was zou ik daar nog om vragen zodat je die vooraf kan innemen. En anders bijvoorbeeld ibuprofen innemen o.i.d.
     
  13. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hoi dames, wou jullie effe update geven. Vond het leuk dat ik reacties kreeg dus ik dacht even wat laten horen.
    Het hsg onderzoek is eigenlijk goed meegevallen. Verpleging en arts waren ook erg lief en man mocht erbij.. het duurde wel lang, omdat de dokter niet met de katheter door de baarmoeder raakte, toen kwam er een andere dokter en moest ik in een erg onhandige houding draaien.. net toen ik begon te puffen lukte het. De vloestof zelf heb ik amper gevoeld daarna. Eileiders waren open. Al bij al een succesverhaal dus, spiraal was 100x erger bij mij ...
    Thx allemaal :)
    Donderdag terug en dan waarschijnlijk savonds pregnyl inspuiten.. iemand hier ervaring mee misschien?

    X
     
    Cassie21, nizzie86 en Dodo29 vinden dit leuk.
  14. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.945
    1.712
    113
    Wat fijn dat het is meegevallen! Dat heb je er ook weer opzetten. Pregnyl heb ik ook wel eens gespoten. De laatste keren heb ik steeds Ovitrelle gehad. (de kunsmatige variant van het zelfde middel). Pregnyl dus maar 1x gebruikt. Bij ons maken ze die spuit in het ziekenhuis voor je klaar en moet je dan op het aangegeven moment thuis zelf zetten. Bij mij was de vloeistof erg bijtend helaas. Had er een flinke harde plek van. Bij de ovitrelle had ik dat niet.
     
  15. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Pregnyl kun je ook heel simpel zelf klaarmaken, als je al een klein beetje ervaring hebt met het mengen van poeder met vloeistof.
    Ik heb er ook altijd een aantal dagen een harde, gevoelige plek van. Maar ach, ik til daar niet zo zwaar aan. Alles voor het goede doel!
     
  16. droomwens79

    droomwens79 Niet meer actief

    Ook mijn ervaring, foam echo was goed te doen, ook ik had een dichte eileider helaas.
     
    Cassie21 vindt dit leuk.
  17. Cassie21

    Cassie21 Actief lid

    1 okt 2016
    263
    55
    28
    Gek dat ze eerst IUI hebben gedaan en daarna pas de HSG
     
  18. droomwens79

    droomwens79 Niet meer actief

    Kwam omdat ik ooit een hsg heb gehad en toen was alles open, dus gingen ze ervan uit dat het open was, ik kreeg de foamecho op eigen verzoek
     

Deel Deze Pagina