Basisschooldirecteuren gaan actievoeren

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Anne09, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    “Basisschooldirecteuren gaan na de zomer voor zichzelf actievoeren. Ze zijn ontevreden met de uitkomst van de salarisonderhandelingen voor leraren. Zo verdienen in de nieuwe cao de bestbetaalde leraren meer dan de meeste adjunct-directeuren.

    "Het is nu tijd om voor onszelf op te komen", zegt Petra van Haren van de Algemene Vereniging Schoolleiders. "Tot nu toe hebben we vooral meegestaakt om de leraren te ondersteunen. Vanaf september gaan we actievoeren voor ons eigen salaris."

    De blijdschap in lerarenkamers was vorige maand groot, toen bekend werd dat leerkrachten in het basisonderwijs er gemiddeld 8,5 procent en een bonus van bijna een half maandsalaris bij krijgen. Maar niet bij iedereen ging de vlag uit. Directeuren, conciërges, klassenassistenten, logopedisten en schoolpsychologen moeten het doen met veel minder: 2,5 procent extra loon en geen forse bonus.”

    (Voor het hele artikel van de nos https://nos.nl/artikel/2242193-ook-basisschooldirecteuren-willen-meer-salaris-en-gaan-actievoeren.html)

    Ik was al niet een al te grote voorstander van stakende leraren. Basisschooldirecteuren krijgen volgens mij een prima salaris. Een tekort lijkt me ook niet echt aan de orde. Afhankelijk van het aantal leerlingen verdienen directeuren uiteindelijk tussen de 4000 en 5000 euro bruto (https://www.poraad.nl/file/10632/download?token=2svRTOVL)

    Volgens bovenstaand artikel gaan ze niet staken, maar gaat het “zeker een actie zijn die ouders en leerlingen zullen merken." Ik ben wel benieuwd wat dit inhoudt dan.

    Wat vinden jullie hiervan?
     
  2. lloorrtt

    lloorrtt Niet meer actief

    Belachelijk. Meer heb ik er niet over te zeggen:o:.
     
    SDonya, Lieke1989 en Ysabella vinden dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zeg maar even niets
     
    lloorrtt en chrystel73 vinden dit leuk.
  4. Popidepi

    Popidepi Bekend lid

    25 sep 2017
    672
    791
    93
    Inderdaad. Harstikke belachelijk.
     
    lloorrtt vindt dit leuk.
  5. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Voor €4000-€5000 per maand ga je in het bedrijfsleven geen directeur vinden. Dus zoveel geld is het niet....
     
    Chocolat, Hopsatee, floppie888 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dus als ik het goed begrijp verdiend een leraar van bijvoorbeeld groep 5 straks meer dan de directeur? Een actie begrijp ik dan weer wel. Dat klopt toch niet?
     
  7. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    En dat hebben ze ook nog eens aan hun eigen vakbonden te danken ;)

    "Toen de vakbonden en de PO-raad met elkaar gingen onderhandelen over een nieuwe cao besloten ze dat het ondersteunend en leidinggevend personeel hier niet onder zouden vallen. Bijna 19.000 mensen (zo'n 20 procent van al het personeel) in het basisonderwijs gaan daardoor niet naar een hogere salarisschaal."
     
  8. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    :roflmao::roflmao::roflmao:
    Heb hem er nog niet over gehoord haha
     
    merah vindt dit leuk.
  9. Mimosa

    Mimosa Niet meer actief

    Ik weet zeker van wel, hoor! Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de grootte van het bedrijf. Maar bij een klein bedrijf (even uitgaande van directeur van een basisschool en niet van een groep basisscholen) is het toch een prima salaris? Ze hebben dan niet veel mensen onder zich en vaak veel ondersteuning vanuit een stichting of overkoepelende organisatie.
     
    DastyQueen en Lieke1989 vinden dit leuk.
  10. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Dit inderdaad, ik vind dat heel weinig voor een directeur. Mijn directeur verdient echt meer hoor!
     
  11. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Mijn man is directeur in het bedrijfsleven. Die verdient bijna het dubbele plus een auto.

    Vraag is wel...kun je een directeur van een basisschool vergelijken met het bedrijfsleven?
     
    Fennec, dds, Hopsatee en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Nee, dat kan ook niet. De branche onderwijs zorgt ervoor dat je zaken als een mooie leasewagens en bonus aan je voorbij laat gaan.

    Gekwalificeerde leiderschapsstijl heb je wel nodig. Dus is dan 60-70% van een kaal salaris van een gemiddelde MKB directeur netjes, lijkt mij wel. Die zit zonder extra's rond de 10.000. Zou dus 6.000-7.000 zijn voor een school directeur. Niet raar naar mijn maatstaven.
     
    Lieke1989 en suus1983 vinden dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Mee eens. Ik vind het niet zo raar. Helemaal niet als er leraren zijn die meer gaan verdienen dan sommige directeuren.
     
  14. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Ligt er natuurlijk helemaal aan wat je takenpakket en capiciteiten zijn.

    Zoon zit op een dorpsschool met iets meer dan 200 leerlingen. Ongeveer 12 (part time) leerkrachten, iemand op de administratie en een ib-er. Dus direct rond de 15 werknemers aansturen. En veel van de onderwijsvisie en methodes wordt bepaald door het bestuur waar de school onder valt. Daarnaast hebben ze net als de leerlingen gewoon 12 weken vakantie per jaar. Vaak zijn directeuren ook leerkrachten die doorgegroeid zijn.
     
    Syane vindt dit leuk.
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een directeur op een bs is ook absoluut geen vergelijkbare functie met een CEO van een bedrijf. Iig niet bij een waar ceo meet dan €5k verdient.
     
    Popidepi vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Was het maar zo'n feest. Over het algemeen is het alles behalve dat (leerkrachten in het algemeen trouwens). Ze hebben iets meer vakantie dan mensen in andere bedrijfstakken, maar vaak worden die uren dubbel en dwars extra gewerkt buiten de vakanties.

    Hier overigens vooral scholen met ongeveer 50-60 personeelsleden...wordt het dan al anders?

    Ik heb er geen mening over trouwens...behalve dan dat ze natuurlijk ook eerder hadden kunnen bedenken dat zij er ook wat bij wilden ed, dan hadden ze gewoon 'mee kunnen doen' met de eerdere acties.
     
    Chocolat en Oceanna vinden dit leuk.
  17. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Het is jammer om te lezen dat mensen nog steeds denken dat leraren zoveel vakantie hebben. Een gemiddelde werkweek van een docent is 50 uur. Hiervan krijgen ze er 25 betaald. De rest is dus in hun eigen tijd. En velen vergeten dat het een HBO studie is. Een directeur hoort toch wel meer te verdienen dan 4000-5000 bruto. Hoe groot of klein het bedrijf ook is. Zeker met een school. We willen allemaal dat onze kinderen goed onderwijs krijgen maar docenten worden zwaar onderbetaald, ten opzichte van andere HBO studies, maar mogen zeker niet zeuren. Want een stakende leraar of directeur dat is alleen maar lastig voor ons als ouders. Kinderen moeten op school zitten en niet thuis om nog maar te zwijgen over de extra dag vrij nemen of een extra dag opvang die genomen moet worden. Nee docenten moeten vooral niet zeuren over hun lage salaris en steeds maar doorwerken.
     
    Athina, Chocolat, Riene en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. lloorrtt

    lloorrtt Niet meer actief

    Het onderwijs mocht toch niet vergeleken worden met het bedrijfsleven? Of wel als het hen beter uitkomt?
     
    Zonnestralen, Ziggi, Nellie4 en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Een directeur van een school valt vaak onder een stichting. Zoveel bevoegdheid heeft hij volgens mij niet. Leerkrachten zijn dan in dienst vd stichting en niet bij een specifieke school. Lastig ivm ontslaan als ze niet functioneren.

    Ik denk dat nubze gezien hebben dat het blijkbaar loont als je maar lang genoeg staakt zij dat ook gaan proberen.
     
    Syane en amdaa vinden dit leuk.
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Ik denk dat ik er niet zo veel last van heb als de directeur van de school van mijn kinderen staakt dus ik zou zeggen: success :thumup:
     

Deel Deze Pagina