Beginnen met eerste hapjes hoe en wat?

Discussie in 'Voeding' gestart door Noor31, 22 dec 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noor31

    Noor31 Actief lid

    20 feb 2016
    230
    47
    28
    Vrouw
    Vandaag met mijn zoon bij het Cb geweest hij is 1 dec 4 maanden en krijgt vanavond zijn eerste hapje naast zijn flessen 5x 180+6 hoe bouw je dit het beste op? Gr
     
  2. Poesta

    Poesta Bekend lid

    13 aug 2015
    879
    307
    63
    Weet je zeker dat je al wil starten en niet tot 6 maanden wil wachten? De meningen zijn erover verdeeld, maar er zijn aanwijzingen dat wachten tot zes maanden beter is voor de darmen en tegen allergieën.
    Los daarvan: heel rustig opbouwen en laten wennen. Tot 1 jaar is melk de belangrijkste voedingsbron.
    Vooral niet teveel willen dus!

    Wij hebben Rapley gedaan: vanaf 6 maanden, mits je kindje met hulp rechtop kan zitten, zelf laten eten en met de pot mee.
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Een klein worteltje stomen/koken en dit pureren.
    Drie hapjes is vaak op het begin de max.
    Je mag meer aanbieden, maar het gaat meer om het proeven.
    Wij zijn ook met 4 maanden gestart met een paar hapjes per dag en na een tijdje hebben we gewoon gegeven wat hij zelf wilde eten.
     
  4. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Hier ook met 4 maanden begonnen. Wij zijn begonnen met groente en een paar hapjes.. een paar dagen achter elkaar hetzelfde proberen, mocht er een alergische reactie komen, dan weet je waardoor het komt en dat weet je niet wanneer je alles door elkaar geeft :)
     
  5. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Dit ook gedaan bij N en V. Maakte vaak gelijk voor drie dagen klaar.
     
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De keuze wanneer je begint is aan jou, mits je tussen 4 en 6 maanden begint. Het cb wil vaak zeggen dat "uit onderzoek gebleken is dat het beter is om met 4 maanden te starten", echter dat klopt van geen kant.
    Het officiele advies wat binnen de cb gegeven hoort te worden is dat het niet uit zou maken of je met 4 of met 6 maanden begint. Volgens die artikelen en onderzoek is er gebleken dat er bij starten voor 16 weken of na 6 maanden meer kans op allergien zijn. Nergens is in hun eigen onderbouwing terug te vinden dat het beter zou zijn om met 4 maanden te starten.
    Dit is online ook terug te vinden.
    Dus weet dit en maak dan je eigen keuze.


    Goed hoe beginnen?
    Tot 6 maanden mag bijvoeding absoluut geen fles of borst vervangen. Tot zelfs 9 maanden is melk het aller belangrijkste.
    Als je begint wordt aangeraden om te beginnen met groente en dan een veilige groente, dus niet allergeen.
    Je begint met groente x. Dag 1 geef je 1 hapje x, dag 2 geef je een theelepel x en dag 3 mag je een eetlepel van x geven. Dag 4 is dag 1, maar dan met groente y. Dag 7 neem je rust en pak je x of y. Dag 8 is dag 1 en dus een nwe groente etc.
    Dit doe je tot een paar soorten groentes hebt en dan kan je verder uitbreiden naar fruit.

    Het beste is om in de ochtend te starten, zodat je evt reacties overdag krijgt en niet in de nacht zit met een krijsende baby van krampen of pijn.
     
    Uuz en Zoe123 vinden dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik kook hier grote porties, pureer dat en vries het in in ijsblokjes vormen. Als het bevroren is haal ik de blokjes eruit en doe ze in diepvrieszakjes. Om te eten een paar uur van tevoren even 1 of meerdere blokjes uit de vriezer halen, laten ontdooien en vlak voor t eten opwarmen in de magnetron. In begin haalde ik er steeds 1 blokje uit, puur om te proeven. Dat heeft een week of 3 geduurd en we hebben zo'n 4 groentes en 3 soorten fruit aangeboden in die tijd. Elk soort 3 dagen en geen 2 nieuwe dingen op een dag. Morgen krijgt ze bijvoorbeeld voor het eerst doperwtjes, dan geef ik in de ochtend dus fruit dat ze al eerder heeft gehad.
    Inmiddels zijn we een maandje bezig en sinds een week heeft ze het happen en doorslikken echt goed door en eet ze alles op wat ik aanbied, ongeveer de hoeveelheid van een half potje olvarit. Bouwen nu steeds wat meer op tot ongeveer 150 gram of als ze zelf aangeeft genoeg te hebben.
    Overigens als we zelf gewoon groente eten die zij ook mag dan krijgt ze gewoon daarvan, soms dezelfde dag en anders bewaar ik wat voor de volgende dag.
     
  8. Noor31

    Noor31 Actief lid

    20 feb 2016
    230
    47
    28
    Vrouw
    Bedankt voor alle reactie's! Dit is duidelijker dan hoe ze het soms op het CB of internet uitleggen. Ik wil me eerst ook nog even goed inlezen in idd de Rapley methode voordat ik begin. Als ik toch met hapjes besluit te beginnen haal ik geen potjes maar gewoon vers zodat ik er ook echt zeker van ben wat hij binnen krijgt. Dankjewel! Ik ben heel lang niet op dit forum geweest maar het is toch fijn als 21 jarige alleenstaande moeder (voor alle moeders natuurlijk) om af en toe te kunnen overleggen en andere meningen te horen!
     
  9. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Dit heb ik ook zo gedaan. Tot ik merkte dat alles wel goed ging en dan kreeg hij gewoon de groente die wij zelf aten.
     
  10. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij zijn bij beide jongens met 6 mnd begonnen vanwege allergieën van mijn man. De oudste geprakt met de pot mee, de jongste a la Rapley.

    Er zijn geen onderzoeken die aangeven dat starten met 4 mnd beter is. De meeste onderzoeken die gedaan zijn hebben ook nog eens de grote fabrikanten (Nutricia, Olvarit etc.)als sponsor. Je kunt je afvragen hoe betrouwbaar de uitkomsten van deze onderzoeken zijn.
    Er zijn wel grote onderzoeken gedaan, buiten Nl, die aangeven dat wachten tot 6 maanden beter is.

    Beide jongens kregen bv, dus heb ik verder niet moeilijk gedaan over zoveel dagen het een en dan het ander, ook heb ik niet gekeken naar eerst groente, dan fruit. Ze kregen wat wij aten. De smaken etc. hadden ze door de bv al leren kennen.
     
  11. Noor31

    Noor31 Actief lid

    20 feb 2016
    230
    47
    28
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties ik heb hem nu 3 dagen achter elkaar een oefenhapje gegeven, (broccoli) mijn gevoel zegt dat hij er nog niet klaar voor is en ik weet niet precies waarom haha. Maar kun je nu nog terug als je een iefenhap hebt gegeven?
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Tuurlijk.
    Genoeg moeders die vroeg beginnen, waarbij baby’s darmpjes er niet goed op reageren.
    Dan stop je ook, om later weer eens te proberen.

    Je kindje heeft nog een leven lang om lekker te eten, er is totaal geen haast bij
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ja hoor. Dat kan.

    Als jij denkt dat hij er nog niet klaar voor is, is het juist beter om nu te stoppen. Dan luister je namelijk naar je kind.
     
  14. Noor31

    Noor31 Actief lid

    20 feb 2016
    230
    47
    28
    Vrouw
    Oke bedankt! Heb hem vandaag ook nog niet gegeven denk dat hij nog even voldoende heeft aan melk.
     
  15. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dit heb ik ook zo begrepen. Wij begonnen met courgette. (Dl's maag was alleen pas veel later aan vaste voeding toe dan zij zelf wilde (in eerste instantie eindeloos buikkramp), en toen mochten we van het ziekenhuis ook meteen peer geven.)
     

Deel Deze Pagina