Beginnende minimalistische mama's gezocht!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door rijo, 5 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. p1982

    p1982 Niet meer actief

    hier binnenkort ook verhuizen en nu echt aan het opruimen, Meiden helpen ook goed mee. Weg met van alles
    Proberen het te verkopen levert dan mooi wat geld op
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  2. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Plaats je het ook in de andere topic op zp?
     
  3. p1982

    p1982 Niet meer actief


    bedoel je
     
  4. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Zoo, vandaag gemininaliseerd op 'overal zand' en 'terras vegen'! De zandbak is leeg, alle zandspeeltjes schoon in de kast. Hopelijk komende week even de zandbak afsoppen en uitzwaaien (gaat op de weggeefhoek). Er werd bijna nooit langer dan 2 min mee gesperld en in die 2 minuten zaten ze dan helemaal onder..
     
    Sue87 en VBJ82 vinden dit leuk.
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    #305 rijo, 14 aug 2017
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
    Ohh wat zonde dat ze er zo weinig mee spelen! Mijn kinderen zijn er dol op (en ja, zij veranderen dan ook in zandmonsters haha). Wij moeten juist bijna een nieuwe, omdat er scheuren in komen (en bijna gaat lekken). Gebruiken ze de zandspeeltjes nog wel? Snap wel dat je 'm dan weg doet, het wordt dan gauw een sta-in-de-weg.

    Wij zijn op vakantie, dus er wordt thuis even niets geminimaliseerd. Hier wel: letten op afval, gratis/goedkope uitjes, zelf koken (voorheen gingen we om de dag uit eten........), etc. We hebben hier ook van alles bij het huisje, ook een zandbak :roflmao:, dus eigenlijk hoeven we niet eens weg. Heerlijk! Is een van jullie toevallig ook op vakantie?

    Ik heb overigens vlak voor vertrek mijn verjaardag gevierd. Ipv taart heb ik zelfgebakken cakejes en plaatkoek geserveerd: wat bespaar je daar een hoop geld mee! En tijd op de dag zelf (want iedereen kan gewoon zelf wat van de schaal pakken) en afval.. Ook heb ik de grote stukken inpakpapier bewaard, aangezien ik bijna door mijn eigen inpakpapier heen ben. Wederom minder afval + ideaal voor hergebruik!
     
    RoBiJe vindt dit leuk.
  6. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    De speeltjes bewaar ik voor de ochtenden dat we naar de speeltuin op de hoek, het lokale zwemmeertje gaan of naar de zandverstuivingen op de hei, dan zijn ze dan weer nieuw en intetessant. De zandbak wordt morgen opgehaald en ik ben nu al blij met de extra ruimte buiten (en als ze met zand willen spelen moeten we nu maar liefst 100 m lopen naar de speeltuin met megazandbak!)
     
  7. mariska165

    mariska165 Fanatiek lid

    4 jan 2009
    4.072
    573
    113
    groningen
    Hoi allemaal, ik neem even een abbo hier. Had al een paar keer meegelezen, nu is het heel rustig. Lijkt me leuk om mee te doen.
    Wij moeten binnenkort ons huis verlaten omdat hij versterkt moet worden ivm de aardbevingen in onze provincie. Alle vertrekken in het huis moeten leeg voor een enorme versterkingsoperatie plu de herstel van de scheuren die door de aardbevingen zijn ontstaan. Verwachting is dat we een half jaar ergens anders moeten wonen.
    Mooie gelegenheid om eens goed te kijken naar alles wat weg kan:rolleyes:
    Ik ben nogal van het bewaren want stel dat ik het nog eens nodig heb...maar ondertussen geeft het wel veel onrust in huis. Overal slingert wat.

    Ben nu met zwangerschapsverlof en heb de eerste stap gezet. Heb al mijn positiekleding op mp gezet. Nu wil ik per vertrek gaan kijken wat er weg kan.

    Volgens mij kwam ik in dit topic ook het zelf brood bakken voorbij. Dit lijkt mij ook wel erg leuk en lekker om te doen!. Hebben jullie nog tips of lekkere broodrecepten.
     
  8. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    @mariska165 : meid wat een ellende zeg. Ik kan me voorstellen dat je je dan even helemaal ontwricht voelt. Maar het is dan inderdaad weer een mooie kans. Succes en schrijf vooral eens mee!!
     
  9. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Na een tijdje meld ik me hier ook weer. Het minimaliseren gaat gestaag verder. Dochter wil volgend jaar op een rommelmarkt staan dus er staat een doos op haar kamer en die vult ze langzamerhand met speelgoed om te verkopen.
    Zoontje heeft een peuterbed gekregen dus alle ledikantlakens, dekens en slaapzakken zijn weg. Ledikant Is weg via de weggeefhoek. Beddengoed voor peuterbed Had ik al liggen (gekregen) dus er Is alleen wat weggegaan en niks bijgekomen. Ook het voorzitje van mijn fiets Is weg, die heb ik verkocht en geld gaat in de pot voor uitstapjes met het gezin.
    Vandaag de winterkleding van dochter uitzoeken en op marktplaats zetten of naar de kledingbank brengen.
     
  10. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hi, ik ben nieuw in dit topic maar zou graag minimalistischer gaan leven. Eigenlijk vooral om te besparen (is dat een geldige reden?) want mn ouderschapsverlof is begonnen en onbetaald...
    We gaan alleen in december verhuizen naar een woning die 30m2 groter is dan die we nu hebben... Ben een beetje bang dat als we spullen wegdoen, dat het daar helemaal zo leeg wordt.

    Hebben jullie tips waar ik kan starten met minimalisme? (Wil ook best terug gaan lezen hoor, maar de 15 pagina's waren een beetje afschrikwekkend ;))
     
  11. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    @Blijdorp alle dingen die je echt gebruikt of waar je gelukkig van wordt bewaar je. De rest doe je weg :D even heel kort gezegd. En dat kun je zo extreem doortrekken als je zelf wil. En als je iets nieuws wil kopen, vraag je jezelf eerst af of je het echt nodig hebt.

    Hier komt weer een beetje de klad erin. Heb wel een paar dingen weg gedaan, maar het ontbreekt me gewoon aan tijd om goed op te ruimen. En er komen toch weer een hoop dingen het huis binnen. Voornamelijk kleding, ook wel noodzakelijk, maar het voelt toch wat onrustig. En nu hebben we eerst nog vakantie dus eerst even lekker relaxen :)
     
  12. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Hier na een maand met een wat losser uitgavenpatroon toch weer even de broekriem aangetrokken.
    Ik ben begonnen met een bullet journal en moest natuurlijk zoon schrift hebben en fineliners en wasbi tape en stickers en spexiale pennen en en en..
    Lang geleden dat ik frutsels voor mezelf kocht, dus ik heb het maar gewoon gedaan. Gelukkig bevalt het en maak ik er echt gebruik van.

    Niet veel geminimaliseerd de laatste tijd.. behalve mn boodachappenlijst. Ik heb veel voorraad weg gegeten. :) het moet een keer op!
     
  13. mariska165

    mariska165 Fanatiek lid

    4 jan 2009
    4.072
    573
    113
    groningen
    Hier ook bewuster met boodschappen aan de slag gegaan. Ik bestel ze nu online bij de plus en dan haalt mijn man ze op. Dit kost 2,50 extra maar dat scheelt mij heen en weer rijden en mijn man komt er toch vanuit zijn werk langs.
    Anders ging ik 1x in de week eerst naar de lidl en dan door naar de Jumbo.
    nu kijk ik eerst naar de aanbiedingen en daar stel ik een weekmenu aan vast, plus de overige benodigdheden. Dit scheelt mij toch wekelijks geld en ik kom niet in de verleiding om in de winkel extra mee te nemen.
     
  14. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Hey Dames, zijn jullie nog een beetje bezig met minimaliseren en consuminderen?

    Hier gaat het wat moeizamer. Ik heb maanden lang op een houtje gebeten en de laatste tijd geniet ik weer van het kopen. Geen goede ontwikkeling. Ik heb weliswaar dingen gekocht die we toch moesten hebben, zoals een winterjas, schoenen, wintergarderobe, fohn (oude was niet meer).
    Ben dr heeeeel blij mee, maar sta nu wel in t rood. Oeps.

    Vanaf a.s. maand de broekriem weer flink aanhalen!
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Wel mee bezig, maar minder actief. Ik heb wel drie kasten in de woonkamer uitgemest (helaas staat van één kast de inhoud nog wel in de kamer, dat moet ik nog opruimen, verder staat er nog een deeltje op zolder te wachten tot ik het opruim...). Dingen die ik nodig heb, die koop ik gewoon, dus dat gaat wel gewoon door, maar een stuk bewuster dan een (hele) tijd geleden. Ik heb bv. ook een winterjas en schoenen voor mezelf gekocht, maar die heb ik ook nodig en dan ga ik niet lopen aanmodderen. En voor de meiden koop ik ook bewust, maar ik bezuinig er verder niet op oid. Ik kan op mijn rekening niet in het rood staan, ooit heel bewust voor gekozen en ik vind het ook wel prima dat het niet kan. :) Door aankopen te spreiden en als ik geen grote aankopen heb te sparen voor als ik er meerdere heb, lukt dat ook prima.
     
  16. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Ik koop ook gewoon de dingen die ik nodig heb. Heb ook al flink geshopt voor de kinderen voor de herfst/winter.
    Dingen weg doen staat even op een heel laag pitje want ik weet er gewoon de tijd niet voor te vinden. Ben al blij als ik het normale huishouden rond krijg.
    Heb wel van de week de kasten van de jongens doorgenomen en alle te kleine kleding weg gehaald. Dat staat nog in een zak te wachten nu.
     
  17. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Even nieuwsgierig, hoe consuminderen jullie met sinterklaas:D
    Vorig jaar had ik lekker enthousiast cadeaus ingeslagen, even niet rekening houdend met het feit dat de familie ook cadeaus had gekocht. En we vieren het altijd 2 keer, familie en schoonfamilie. Dus erg veel cadeaus. Dit jaar wil ik proberen om maar 1 cadeau per kind te kopen en dan nog 1 of 2 keer iets (nuttigs) in de schoen. En ik wilde misschien voor de familie ook een max opleggen qua hoeveelheid die ze voor onze kinderen kopen, mijn man vond dat niet kunnen. Wat denken jullie?
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Ik hou het bij ieder 1 groot cadeau, 2 kleintjes (oa pyjama, nieuwe klei) en gezamenlijk een bordspel. We vieren het ook bij mijn ouders en vooral mijn moeder kon zich altijd aardig uitleven op 'veel en goedkoop'. De afgelopen jaren heb ik aangegeven dat het jammer is als dingen snel stuk gaan en we een voirkeur hebben voor minder cadeaus, zodat er budget is voor wat betere kwaliteit. Ik maak ook altijd een lijstje online, zodat ze ook wat nuttige dingen erbij kan doen (bv Frozen pantoffels oid). Vorig jaar had ze het goed gedaan!
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik doe: Something they want, something they need, something to wear, something to read. Ze krijgen met pakjesavond dus vier cadeautjes van ons, maar vrijwel geen speelgoed (spelen ze toch niet mee). Mijn ouders kopen over het algemeen ook goedkope dingen...het zij zo. In de schoen doe ik een keer per week een klein cadeautje, maar geen flutdingen.

    Wij vieren een keer Sinterklaas (mijn familie) en een keer kerst (schoonfamilie). Met kerst doen we ook een beperkt aantal cadeaus (twee of drie).
     
  20. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik heb nu per kind 4 kleine cadeaus. Ik wil voor beide nog iets te dragen kopen en voor zoonlief dat knex gebeuren. Dan vind ik het wel prima!
     

Deel Deze Pagina