Bekkeninstabiliteit ervaringen.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sama1, 11 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hallo dames op dit moment ben ik 14 weken zwanger en erg last van bekkeninstabiliteit. Het begon vorige week serieuze vormen aan te nemen. Nauwelijks uit bed kunnen komen in de nacht, tintelende benen, zere rug en ik kan wel geteld 20 min lopen om daarna op de bank te gaan liggen met pijn. Nu ik dit schrijf doet het ook erg pijn en heb werkelijk waar geen donder gedaan. Het huis ziet eruit als stront op een vlagschip, mijn man is boodschappen aan het doen en dochter van 3 voor de tv zodat ik even kan rusten voordat ik haar ga douchen. Ik kan wel janken. De huisarts heeft mij doorverwezen naar de fysio en vrijdag gesprek op het werk.
    Mijn vorige zwangerschap heb ik tot 36 weken geen klachten gehad alleen de bevalling was niet om naar huis te schrijven en ben met rollator in huis gekomen. Heb erg lang na tijd last gehad. Zeker twee jaar. Ik ken het dus niet van in de zwangerschap en mijn vraag is helpt fysio ook of wordt dit alles nog erger? Voel mij zo schuldig tegenover mijn dochter. Kan amper iets om daarna op de blaren te moeten zitten. En het vooruitzicht van nu nog 26 weken maakt mij ook niet echt vrolijk. Ervaringen??
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik heb er fysiotherapie voor gehad en zolang ik netjes iedere dag mijn oefeningen deed ging het redelijk goed. Het was zeker geen pretje maar ik heb wel de hele zwangerschap kunnen lopen. Had ook al instabiliteit vanaf 12 weken. (Volgens UWV arts kon dat niet).
     
  3. K00

    K00 Niet meer actief

    Ja, sowieso naar een bekken fysio.

    - zo min mogelijk auto rijden.
    - zeker niet in de file
    - niet stofzuigen
    - "hard" zitten (stoel, niet de bank)
    - trap oplopen met 2 voeten op een trede.
     
  4. Lieflief

    Lieflief Fanatiek lid

    12 jan 2013
    1.708
    203
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Ik had ook heftige bekkeninstabiliteit vanaf 11 weken. Zelfs met rolstoel buitenshuis en krukken in huis. Ik kon niet voor mijn zoontje zorgen, kon eigenlijk niet alleen thuis met hem zijn op het laatst. Waardeloos, maar het was niet anders. (Is nu makkelijk zeggen, vond ik toen niet).

    Hier wat tips die kunnen helpen:
    Kleine stapjes nemen en zorgen dat je bewegingen met een recht lijf zijn. Dus niet benen wegdraaien onder je romp.
    Zo min mogelijk traplopen en tillen, slapen met een kussen tussen je benen.
    Op handen en knieën gaan zitten en rug hol en bol maken of "kwispelen". Dat kon ik soms prettig vinden. Dit alles wel in een rustig tempo.
    Rust nemen als het kan.

    Heel veel sterkte. Pas goed op jezelf.
    Misschien kan je hulp in schakelen voor het huishouden iig voor stofzuigen, dweilen, badkamer en wc. Huishouden kon ik echt niet bij houden.
     
  5. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Oh vreselijk ik had het bij de jongste ook.. ik ben ook naar fysio geweest en zij vroeg je man mee zodat ze de oefeningen ook aan he man kan leren jou te helpen zodat je niet zo vaak naar haar hoefde..
    Tips zoals hierboven inderdaad echt aan houden!
    En neem als dat kan financieel een huishoudelijke hulp of vraag familie.. ik wilde dat ook lang niet maar het geeft zo'n verlichting en verademing!!!!
    Sterkte!
     
  6. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Aanvulling op de al goede tips die hier gegeven zijn: ontspanningsoefeningen. Zijn bij mij de enige oefeningen die ik nog kan ivm duizeligheid en misselijkheid. Bij bekkeninstabiliteit ga je gauw een verkeerde houding aannemen en compenseren met andere spieren (zo heb ik enorme last van mijn liezen en bovenbenen), waardoor het ontspannen hiervan belangrijk is.
     
  7. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Bedankt dames! Na mijn bevalling heb ik juist oefeningen gehad die mijn spieren weer moesten versterken. Ben benieuwd wat ik nu mee krijg van de fysio. Het is ook gewoon dat ik mij net een lui mens voel. Niks doen is het beste en dan voelt het goed. In de ochtend bij opstaan denk ik och dat gaat wel weer en wanneer ik dan aan het werk ben denk ik zoooo dat valt niet mee. Ik wil vooral niet bij huis komen te zitten dus hopelijk kan ik daar het één en ander in aanpassen. Het vind het ook zo zeurderig over komen naar mijn werk en collega's toe. 14 weken zwanger en nu al klachten. Maar goed het is eenmaal zo. Huishoudelijk hulp ga ik inderdaad over nadenken. Hiervoor ook gehad zonder bekkeninstabiliteit en dat beviel al ;) helaas moest zij stoppen.
     
  8. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Daar doe je niets aan. Zij kunnen niet voelen wat jij voelt. Als het niet meer gaat moet je dat optijd zeggen. Je moet nog wel een tijd voordat je kan bevallen en daarna moet je ook nog voor je kind kunnen zorgen. Beter op tijd aangeven dan net te laat.
     
  9. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Bij mij begon het nu ook al erg vroeg dus ik had mn huisarts gevraagd en hij gaf aan vooral goed de spieren sterk te houden, veel wandelen, niet teveel belasten en niet de hele dag zitten.. Dus ik wandelen en hoe langer ik dat deed, hoe beter het ging.. Daarnaast gebruik ik ook de tips van de cesartherapeut, hoe je de trap op loopt, bukt en uit de auto moet stappen! En mn homeopaat heeft me wat voorgeschreven. Nu ben ik bijna 35 weken en ik kan nog steeds 5km wandelen en ben nog steeds op de been!
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  10. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    Bij mij begon het al rond 10 weken en met 16 weken was het zo erg, mocht ik niks meer!
    Maatregelen genomen (minder werken, overdag even half uurtje plat na inspanning) en... nu kan ik eigenlijk meer dan toen! Er zijn dus ook positieve veranderingen mogelijk. Neem je rust. Dit is echt heeel belangrijk!
     
    Oceanna vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina