Bekkenklachten wanneer verholpen?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Baileyy, 23 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Voor de moeders met bekkenklachten na de bevalling. Wanneer was dit bij jullie wat beter?
    Wat kon je als eerste weer en wat is juist belastend?
    Ik ben nu 6 weken verder maar kan nog niet veel. Krijg ook steeds meer vragen van omgeving natuurlijk hoe het gaat en wat prognose is. Fysio zegt dat het lastig te zeggen is.

    Hoe kwamen jullie de dag door? Kon je zelf voor de kleine zorgen?
    Wanneer weer wandelen?
    Wanneer kleine weer tillen?
    Dat soort dingen?

    En als je dan weer wat kan, wat is dan meest belastend? Kleine dolle, lopen, autorijden?

    Ik hoor heel graag jullie ervaringen!!
     
  2. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Zo te lezen heb ik een stuk minder bekkenklachten (gehad) dan jij maar toch even een reactie.
    Ik kon tijdens mijn zwangerschap met moeite een rondje winkel doen, heb dus wel kunnen blijven lopen. Na de bevalling heb ik het eigenlijk vrij vlot opgepakt. Dus zelf voor de kleine zorgen na de kraamweek (heb ernstige fluxus gehad na de bevalling dus in de kraamweek kon ik weinig). Rondje winkel na 1,5 week en ook zelf autorijden weer na 2 weken. Bij mij was rondje wandelen na 6 weken nog steeds heel belastend. Mijn klachten zijn pas wat verbeterd nadat ik na 6 maanden 2 behandelingen bij de osteopaat heb gehad. Daarvoor de hele dag door pijn. Ik kon wel steeds meer maar pijn bij lopen, zitten, liggen bleef steeds aanwezig. Nu 15 maanden later heb ik niet dagelijks meer pijn maar zwaarder tillen/drukke dagen/veel lopen zorgt nog steeds voor last dat wel.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Tijdens de zwangerschap heel veel pijn. In de kraamweek ook nog. Maar goed m’n rust gepakt (5 dagen alleen maar boven geweest en in de gehele kraamweek max 1 maal per dag naar beneden).
    En fysio direct aan huis paar dagen na de bevalling. Maar na twee weken was de pijn zo goed als weg en na een aantal weken fysio spieren weer redelijk opgebouwd en nu nergens meer last van.
    Was na vorige zwangerschap ook.

    Maar bij mij is het echt hormonaal. Zodra ik zwanger ben, doen m’n bekken pijn, en zodra ik bevallen ben, is het weer weg.
     
  4. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Bij mij heeft het bijna een jaar geduurd voordat ik weer normaal functioneerde.
    En ik voel het nog steeds als ik te veel heb gedaan. En als ik ongesteld ben heb ik ook weer meer last. Ik ga er vanuit dat dit blijvend is.
    Waarschijnlijk niet het antwoord wat je wil horen, haha.
     
  5. Lieflief

    Lieflief Fanatiek lid

    12 jan 2013
    1.708
    203
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Ik had forse bekkenklachten tijdens de zwangerschap (niet voor zoon kunnen zorgen, buiten in een rolstoel ed).
    Snel na de bevalling ging het beter, maar het is niet helemaal weg gegaan. Nu 2 jaar later nog steeds klachten bij eisprong en menstruatie en als ik teveel doe.
    Ik ben nu flink aan het trainen om mijn buik- en rugspieren sterker te maken en dat helpt wel iets.
    Echter verwacht ik er nooit meer helemaal vanaf te komen.
     
  6. bluebelleke

    bluebelleke Actief lid

    8 apr 2013
    338
    9
    18
    Vrouw
    Belgie
    Ik ben 1 jaar geleden bevallen van 5de kindje en nog altijd flink last! Ik geef nog borstvoeding en Osteopaat denkt dat het maar zal beteren na de borstvoeding.
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Na mijn derde bevalling is het nooit meer helemaal goed gekomen. Ik had meteen na bevalling niet eens zo veel last (ik kon lopen, mijn kind verzorgen, kleine huishoudelijke klusjes), maar kreeg een flinke terugval toen bedje en box van baby naar beneden werd gezet (rond 6 mnd). Vreselijk pijn gehad, kon nauwelijks meer lopen en niet slapen zonder stevige pijnstilling. Daar ben ik van herstelt met oefenprogramma van Cecile Rost (onder begeleiding van bekkentherapeut). Het trainen van buik/rug en bilspieren is inderdaad een belangrijke stap, zodat je met 'spierkracht' de boel bij elkaar kunt houden.

    (ik heb overigens bij alle 3 de zwangerschappen bekkeninstabiliteit gehad, en verschillende fysio's en therapeuten bezocht, maar dat Cecile Rost programma werkte het beste! Nu jammer dat ik dat niet al tijdens de zwangerschap van eerste wist :rolleyes:)

    Nu is mijn jongste 5 jaar en bekken is nog steeds zwakke plek, deels ook hormonaal merk ik (bepaalde dagen van de maand). Ik moet nog steeds uitkijken met tillen, veel autorijden, bukken, (vooral de huishoudelijke dingen als bedden verschonen, stofzuigen, dweilen, tuinieren moet ik mee uitkijken!) slenteren, en soms 'verstap' ik me letterlijk, dat het er opeens in schiet. Dan moet ik bekken weer 'recht zetten' met een bepaalde oefening. Ook stress zorgt er voor dat ik meer/sneller last krijg. Gemiddeld genomen, als ik let op wat ik doe en hoe ik dat doe, dan heb ik max 3-4 dagen per maand pijn. De ene maand heftiger dan de andere, maar kan meeste wel gewoon doen. Ik heb grotendeels geaccepteerd dat het zo blijft ;), al loop ik soms wel eens over van frustratie dat ik net op die ene vrije dag dat ik de tuin wilde gaan doen last heb van bekken en me koest moet houden :p...

    Veel sterkte en beterschap!
     

Deel Deze Pagina