Bekkenpijn na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Maagd, 4 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi dames,

    Mijn 2e zoon is inmiddels 3 maanden oud. In zijn zwangerschap had ik al vroeg last van bekkenpijn (van mijn 1e had ik bekkenpijn juist na de bevalling). Doordat ik naar de fysio ging kon ik het stabiel houden maar de laatste weken voor ik bevallen ben reageerde de rest van mn lijf op de bekkeninstabiliteit en kreeg ik veel pijn in mn benen en rug. Na de bevalling paar dagen bedrust gehad en daarna langzaam weer opbouwen (1e dag half uur uit bed, 2e een uur, 3e dag weer iets langer etc). Tillen en veel lopen hebben we heel lang uitgesteld en beperkt. Heb dus echt steeds rekening gehouden met herstel. Ik deed ook nog steeds wat oefeningen. De spreidoefening bijvoorbeeld en bruggetje (vast wel bekend als je fysio bezocht hebt voor bekkenpijn)

    Maar nog steeds heb ik pijn. Ik slaap nog met een kussentje tussen mn benen maar als ik wakker wordt heb ik vaak een stekende pijn achter mn schaambot. Als ik de spreid oefening doe is het vaak snel wel over. Of wanneer ik opsta en in beweging kom ook. Maar ook als ik een halfuurtje op de bank gezeten heb en dan opsta voel ik me stijf en loop ik voor een paar minuten stijf.

    Ik vroeg me af of dit normaal is. Herkenbaar voor iemand? Of iemand tips? Ik ben op de hoogte dat het lang kan duren voor je weer volledig hersteld bent maar ik ben op deze manier beperkt in m;n vrijheid.
    Ik wil me heel graag weer wat vrijer voelen en eigenlijk ook graag weer sporten (door het niet kunnen bewegen de laatste weken van zwangerschap en nu heb ik nog heel wat kilo's te gaan) maar ik ben bang dat ik de klachten daarmee vererger. Kan de fysio bijvoorbeeld nog iets voor me betekenen?

    Graag hoor ik jullie ervaring
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik vind het niet abnormaal klinken, ik had zelf in ieder geval ook dat soort klachten.
    Het kost gewoon tijd denk ik, maar misschien dat je dat met fysio kunt bespoedigen, dat durf ik niet te zeggen.
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Als ik erg veel gelopen heb op een dag voel ik nog steeds dat het nog niet 100% hersteld is, maar het wordt we beter.
    Ik denk dat het een kwestie van tijd is.
     
  4. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Tijd maar ik zou ook zeker met een bekkentherapeut een plan/ behandeling opstellen
    Zeker omdat je nu nog last hebt
    Ik zat na 4 weken al bij de therapeut
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik zou ook naar een fysio gaan. Ik had na bevalling van mijn 3e niet zo veel last van bekken en ik dacht, dat komt wel goed met ontzwangeren, tot de box en bedje van mijn baby met 6 mnd (vanwege veiligheid) naar beneden ging en ik veel meer ongunstig moest tillen. Binnen een paar maanden kon ik bijna niet meer lopen en uitsluitend met pijnstillers slapen...

    Ik heb toen met fysio oefenprogramma van Cecil Rost doorlopen en dat heeft mij goed geholpen. Fysio kan je ook adviseren welke oefeningen/bewegingen je juist wel/niet moet doen (fietsen heeft hier goed geholpen om de juiste spieren in betere conditie te krijgen!).

    Ik heb nog steeds 'te veel' beweeglijkheid in mijn SI-gewrichten en onderste wervels (3e zwangerschap net eentje te veel voor mijn bekken?) en krijg het in mijn dagelijkse leven niet voor elkaar om mijn spieren zo strak/sterk te maken dat het 'over' gaat. Het is dus nog steeds mijn zwakke plek die om de zoveel tijd opspeelt als ik te veel til/buk e.d.

    Veel beterschap!
     
    Tammie81 vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Ik was pas na 7 maanden weer hersteld met mn bekken. Liep in alle ontwetendheid nog de kwart marathon aan t begin van mn zwangerschap, altijd sportief geweest. Vond t zelf wel erg lang duren en helemaal 100% is t na 9 maanden nog niet. Vooral conditioneel gezien merk ik t nu nog. Na lang lopen of staan voel ik wel dat t nog niet helemaal hersteld is.
     
  7. Woelmuisje

    Woelmuisje Actief lid

    12 dec 2012
    386
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook veel last gehad, zowel bij de 1e als mn 2e. Van de 2 e ben ik 3 maanden terug bevallen, en de gehele zwangerschap erg veel pijn gehad. Ook erna ging dat door, en idd vooral slapen was een hel.
    Ik merkte dat de bekkenpijn bij de 1e erg snel verdween toen ik stopte met bv (toen 15 maanden)
    Dus gezien de langdurige pijn dit keer, en er echt doorheen zitten qua pijn ben ik sinds kort gestopt met bv.
    En voel me nu al beter. Dus hoe graag ik ook langer bv had gegeven, mn kindjes hebben zo veel meer aan mij. Dus ondanks dat ik zelf echt 'afscheid' moest nemen gevoelsmatig vd borstvoeding, ben ik er nu erg blij mee. Ik leef zelf veel meer op.

    Het verband is niet bewezen schijnt, maar voor mij al 2 x wel.

    Veel sterkte in elk geval met je pijn, ik hoop voor je dat je je snel beter voelt, want het is erg vermoeiend.
     
  8. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Toch hulp vragen van de bekkenfysio. Advies hoe je je kindje uit bed haalt, hoe je de vaatwasser in en uitruimen. Stofzuigen ed, simpele dingen maar als je het verkeerd doen dan krijg je meer last.
    Hoe heb je het aankleedkussen liggen? Dwars of recht, mijn fysio adviseerde om hem recht te leggen. Dus hoofd kindje naar de muur en voeten bij je eigen buik. Dit omdat je anders steeds moet draaien met je rug en bekken.

    Voor nu waarschijnlijk toch een tandje terug met je activiteiten. Lastig ja, maar als je het niet doet ben je er nog veel langer zoet mee.
     
  9. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28

    Dat borstvoeding bekkenpijn instand houdt klopt inderdaad niet. Het zijn verschillende hormonen die dit veroorzaken. Zie artikel van borstvoeding.com

    https://www.borstvoeding.com/aanverwant/bekken/instabiel.html

    Dat jij een andere ervaring hebt kan natuurlijk
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  10. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Niet wetenschappelijk bewezen ( zou ook niet gebeuren , omdat bv voorop staat) , maar wel zeker zichtbaar in de praktijk ,hier ook bevestigt door de ervaring vd fysio
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #11 Zoe123, 28 sep 2017
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
    Hier heftige bekkenklachten, die overgingen terwijl ik borstvoeding gaf.
    Per kind werd het erger. Per kind gaf ik langer borstvoeding.
    Bij een ander kan het wel over gaan na stoppen


    Kortom, onderzoek op iets meer dan een paar vrouwen heeft geen link bewezen.
    En wat bedoel je eigenlijk met "zou ook niet gebeuren"?
    Het is gewoon een hormonale kwestie.
     
  12. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Zou niet gebeuren als in ‘een onderzoek laten plaats vinden om mensen eerder/ vroeg te laten stoppen met bv geven’ om bewijs aan te gaan leveren wat de relatie is van bi en bv ;)

    Mijn fysio ziet wel iets meer dan een paar mensen. Maar goed ieder zn eigen ideeen en meningen en ervaringen ;)
     
  13. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Heel herkenbaar. Mijn jongste is inmiddels anderhalf. En nog steeds regelmatig bekkenpijn :(
    Bij mij is ook met name zitten funest. Gelukkig doe ik dat maar heel weinig met 3 jonge kinderen ;)
    Maar als ik een lange bijeenkomst op m'n werk heb met veel zitten dan loop ik daarna krom van de pijn.
    Ik probeer dus dan toch tussendoor veel af te wisselen (af en toe maar even lopen.)
    Verder heb ik niet veel tips maar lees ik graag mee.
    Wat voor mij ook altijd duidelijk de klachten verergert, is als ik in een andere omgeving ben, bv op vakantie en dan op andere stoelen of bank zit, in een ander bed slaap etc..
     
  14. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Oh ja, een aanrader van mijn fysio; alle bukkende beweging (iets pakken of wegzetten in de vaatwasser bijv) met een squat beweging doen. Dat versterkt ook nog eens je spieren rondom het bekkengebied, en je voert meteen de beweging goed uit. Het ziet er alleen een beetje achterlijk uit haha :D
     
    XmoonlightX vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina