Beste vriend heeft "onze naam" als 2de naam voor zijn dochter. Wat noe?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Popidepi, 18 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popidepi

    Popidepi Bekend lid

    25 sep 2017
    672
    791
    93
    Toen ik zwanger was van onze dochter, verwachtte de beste vriend van mijn vriend ook een dochter.
    Wij twijfelden tussen 2 namen.
    Ivm herkenning zet ik de namen hier niet neer. Ik noem de namen even A en B.
    Zijn vriendin beviel 5 maanden eerder dan mij en gaf hun dochter 3 namen.
    ... B ...
    Nu hebben wij toen besloten om voor naam A te kiezen. We zeiden wel (voordat we wisten dat haar 2de naam B werd) dat bij een eventuele 2de dochter dat zij dan B genoemd zou worden.
    Nou... nu komt het dus. Ik ben zwanger van een dochter.
    We hebben wel een andere naam nu, vooral omdat mijn vriend dus liever niet de naam B aan onze 2de dochter wilt geven, maar toch knaagt het aan me en denk: he, ik vind het toch wel erg jammer dat we haar niet B kunnen gaan noemen.
    Nu heb ik het er vanochtend nog eens met mijn vriend over gehad en hij gaat er over nadenken of we toch voor B gaan of dat het onze andere naam wordt.
    Voor mij maakt het eigenlijk niets uit dat hun dochter die naam als 2de naam heeft. Ze noemen haar altijd bij haar eerste naam.
    Maargoed, nu vraag ik me dus af, wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
    Zij weten overigens dat B onze 2de keuze was hoor, dit heb ik verteld toen we bij hun op kraamvisite waren. Denk dus niet dat ze er gek van op zullen kijken als we haar toch B gaan noemen.
    Het hangt dus eigenlijk puur van mijn vriend af, of hij er ook achter gaat staan.
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Omdat het “maar” de tweede naam is zou ik het gewoon doen!

    Ik weet van de meeste kinderen van vrienden niet eens wat hun extra namen zijn ;) jullie hebben dit natuurlijk extra onthouden omdat het “jullie” naam is.
     
    Zonne straal vindt dit leuk.
  3. Chocoladekoekje

    Chocoladekoekje VIP lid

    25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Gewoon doen! Het is maar een tweede naam, die hoor je verder toch niet.
     
  4. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Hier is onze meisjesnaam voor de eerste als t een meisje waz geweest (wisten geen geslacht) ook de 2e naam van t kindje van vrienden. Zijn bijna even oud. Nu staat die naam wel weer op ons lijstje hoor. Haar roepnaam is anders en al noemen ze haar wel eens bij beide namen na elkaar, ik vind t prima kunnen
    We zien en spreken elkaar ook niet wekelijks. Als je heel intiem bent met hen, zou ik het anders gewoon bespreken!
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Gewoon doen!
    Wanneer gaan zij die tweede naam werkelijk gebruiken behalve op documenten?
    Voor de meiden kan het later alleen maar speciaal zijn, dat ze dat als gemeen hebben.

    Mijn dochter draagt dezelfde naam als het nichtje van mijn man. Zij ziet dat als een extra 'band' die ze met de nicht heeft t.o.v. haar zus bijv.
    Heb nog geen kind tegengekomen die zoiets als vervelend ervaart, en daar gaat het immers om?
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Popidepi

    Popidepi Bekend lid

    25 sep 2017
    672
    791
    93
    Oe ik word helemaal blij van jullie reacties! Zo fijn om er dan via een andere bril naar te kijken.
    Ik ga gewoon de reacties morgen aan mijn vriend laten lezen. :roflmao:
     
    Robijn89, Blijdorp, hummeltje5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik zou het ook gewoon doen, wat al eerder gezegd is, ik weet de 2e namen van kinderen in de omgeving vaak ook niet, hooguit een keer gelezen op het geboortekaartje.
    Eventueel bespreken, maar ik zou me er zeker niet door tegen laten houden!
     
  8. rums

    rums Niet meer actief

    Ach dat kan makkelijk. Gewoon doen.
     
  9. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Doen!
     
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Hoe vaak gebruik je nu een tweede naam?
    Gewoon geven hoor :)
     
  11. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Absoluut doen!
     
  12. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Misschien nog een andere manier van benaderen.

    Stel jullie hadden al dochter B zou die vriend dan B als tweede naam hebben gegeven? Resultaat is hetzelfde en denk niet dat zij zich zouden hebben laten tegenhouden omdat het inderdaad slechts om de tweede naam gaan.
     
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    De 2e of volgende naam wordt vaak niet eens onthouden door anderen ;)
    (wel door mij, maar ik ben dan ook namengek :p )

    Daarnaast: uitgezonderd familie (want dat zal altijd familie blijven), zijn vrienden/collega's/kennissen 'vervangbaar', oftewel: misschien is deze vriend over een paar jaar wel niet meer in jullie leven.
    Zou jouw partner (of jij) dan niet alsnog spijt krijgen als jullie jullie dochter dan geen B zouden hebben genoemd?
     
  14. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Kan prima
     
  15. K00

    K00 Niet meer actief

    Omdat het hier om een tweede naam gaat zou ik het gewoon doen!
     
  16. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    denk dat alle redenen al genoemd zijn dus wil alleen nog zeggen dat ik ook gewoon voor de naam zou gaan!
     
  17. Popidepi

    Popidepi Bekend lid

    25 sep 2017
    672
    791
    93
    Super bedankt allemaal voor de reacties!! Ik heb ze ook aan mijn vriend laten lezen en hij is van: "neee dat kan echt niet!" naar:"Hmm, Ik denk nu wel tsja..... eigenlijk maakt het helemaal niet zoveel uit". Hij gaat er dus over nadenken.
    Echt een omkeer want hij was echt heel stellig. Bedankt allemaal!!
     
    Robijn89, Blijdorp, Riverdale87 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Leuk! En jullie hebben nog even dus het komt vast goed ;).
     
  19. Elisabetta

    Elisabetta Fanatiek lid

    3 apr 2017
    1.462
    412
    83
    Gewoon doen! Als het de tweede naam van dat kindje is dan is er geen probleem toch?

    Hier hebben onze zoon en de zoon van een goede vriend van mijn man dezelfde roepnaam. Hun zoon werd twee weken eerder geboren, wij vielen wel even van onze stoel toen we de naam hoorden ;) Maar we zijn niet meer geswitcht en onze vrienden moesten erg lachen toen ze hoorden dat onze zoon dezelfde naam heeft.

    Niet te druk om maken dus! Als jullie het een mooie naam vinden,dan gewoon daar voor gaan.
     
    Robijn89, Blijdorp en hummeltje5 vinden dit leuk.
  20. 2107

    2107 Actief lid

    20 nov 2015
    188
    43
    28
    Toen ik in 2015 beviel van mijn dochter was een van mijn betere vriendinnen ook zwanger, 17 weken. De tweede naam van onze dochter (gem. 5x per jaar gegeven dus hoe toevallig!) hadden zij als eerste naam, mocht het een meisje zijn. Zij heeft mij toen gevraagd of ik er bezwaar tegen zou hebben dat ze die naam evengoed zouden gebruiken. Dit was wat ons betreft geen probleem, vond het juist een compliment!

    Nu mijn dochter 2 is en we haar wel eens met beide voornamen aanspreken, of spelenderwijs alle namen noemen, merk ik dat het voor haar wel verwarrend is. Ze zegt dan ook “Ik ben geen M, die woont bij tante S”. Maar goed, dat snapt ze vanzelf en dan is het vast ook weer prima!

    Al met al zou ik vooral doen wat goed voelt. Als de nieuwe naam net zo goed voelt, zou ik daar voor kiezen. Anders gaan voor de naam die je het mooiste vindt.
    Succes met de beslissing!
     

Deel Deze Pagina