Bevallen met een ruggenprik; bij hoeveel cm ontsluiting naar ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tella, 16 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Mijn voornemen is om met een ruggenprik te bevallen vanwege extreme vermoeidheid en uitputting sinds week 15. Ik ben ongeveer een uur per dag uit bed (ik had dit heel graag anders gezien!).

    Wat ik in de folder lees van de verloskundige ga je normaal met 5 cm ontsluiting naar het ziekenhuis als je poliklinisch wilt bevallen.

    Hoe is dit als je van te voren al weet dat je een ruggenprik wil? Moet je dan ook wachten tot 5 cm ontsluiting?
     
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Wat zegt je verloskundige?
    Want dat verschilt heel erg per persoon. Ik ging bijvoorbeeld in 4 uur van 0 naar 5 cm en vervolgens in 20 minuten van 5 cm naar geboorte. Ik had het ziekenhuis niet eens gehaald als ik dat had gewild.
    En over die vermoeidheid, dat klinkt erg vervelend, maar mijn ervaring is dat de adrenaline het overneemt.
     
    boogiebril vindt dit leuk.
  3. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Ruggenprik zetten ze in ons ziekenhuis met 3 cm! Maar mijn laatste 2 kindjes waren Zoiezo al medisch! Dus ik was al in het ziekenhuis.

    Bij de eerste kwam de verloskundige in de ochtend en had toen al 5 cm dus gelijk na het ziekenhuis toen we daar aankwamen had ik al volledige ontsluiting dus een ruggenprik kon niet meer!

    Ligt er dus echt aan hoe snel jou ontsluiting vordert!
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik heb de ruggenprik ekregen toen ik 5 cm ontsluiting had
     
  5. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Mijn eigen verloskundige die is er de komende tijd niet.

    De vervangster had zich niet ingelezen en raadde me aan om lekker te gaan zwemmen... Dan kunnen ze me van de bodem van het zwembad halen als ik niet al voor die tijd onderuit ben gegaan....Mijn eigen verloskundige en de huisarts hadden me net in een modus hadden gekregen om niet over mijn grenzen te gaan.

    Over de bevalling zei ze inderdaad dat het wel goed komt door de adrenaline. Dat geloof ik wel maar ik wil niet nog tijden uitgeput op bed liggen. Ik herstel langzaam weet ik.

    De snelle bevalling is ook een optie omdat mijn moeder en zus dat ook hebben gehad alle keren. Ze had al meerdere keren meegemaakt dat anderen in de familie ook snel bevallen. Ze hield wel het standaardprotocol aan qua beltijden. En anders moest de begeleiding telefonisch gebeuren.

    Het was niet dat ze niet aardig was, juist wel.
    Ik wilde relax de bevalling ingaan. Maar dit helpt niet mee. Voor het volgende gesprek wilde ik me goed voorbereiden. Vandaar mijn vraag wanneer je naar het zkh gaat voor een ruggeprik als je al weet dat je die wil.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik was helemaal uitgeput toen ik aan de bevalling van de eerste begon, viel regelmatig in slaap tussen de weeën door. Had (daardoor?) geen pijnbestrijding nodig, ik was heel relaxed ;). Misschien heb jij ook helemaal geen ruggenprik nodig :)
     
    Tella vindt dit leuk.
  7. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Is het een optie dat je met het ziekenhuis belt over je vraag misschien dat zij je kunnen helpen.
     
  8. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Dat is wel een goede?
     
  9. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Bedoel ! ipv ? :D
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.956
    7.884
    113
    Vrouw
    Andere verloskundige zoeken. Snel bevallen (mits er geen spraken van complicatie/slechte ligging is) zit vaak in de genen.

    Bij snek bevallen is ruggenprik vaak geen optie indd. Ik zat op volledige ontsluiting eer dat ik klaar was voor de prik de eerste keer.
     
  11. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Dit vind ik heel bijzonder! Ik was ook heel moe maar toch kreeg ik de adrenaline dat ik ineens alle kracht had.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Toen ik moest persen was ik wel helemaal wakker, maar de ontsluitingsweeën vond ik vooral irritant en blijkbaar niet de moeite waard om wakker voor te blijven :D. En ik heb staand alle weeën opgevangen in de armen van mijn man dus hij heeft het zwaar te verduren gehad (en geen seconde geklaagd :thumup:)
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Een ruggenprik kan de onsluiting vertragen en zorgen voor langer en moeilijker persen waardoor het langer duurt. Juist een snelle bevalling zorgt voor minder uitputting dan iets dat uren of dagen duurt.

    En of ze een prik kunnen zetten hangt puur af van jouw ontsluiting en of er tijd en plek is in het ziekenhuis.... vriendin moest een uur wachten op de prik vanwege de anesthesie die elders nodig was (jij bent voor hun geen spoedgeval) en toen kon het niet meer. Kan je vooraf niets over zeggen helaas. Andere vriendin had iemand die eerst van huis moest komen (dus ook te laat
     
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Wat Amberxx zegt moet je ook rekening mee houden inderdaad. Het is niet zo dat je een anesthesist kan reserveren oid.
     
  15. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Ik kan geen antwoord geven op je vraag, want ik was medisch. Ik wilde eerst geen ruggenprik, maar bij 6 of 7 cm wel. De anstasist kwam gelijk naar m’n kamer en binnen 3 kwartier zat hij. (Inclusief problemen met nieuw computersysteem). Die tijd was wel lastig want ik moest op m’n bed zitten met allerlei plakkers. Maar dat was ik al snel vergeten toen de prik er eenmaal in zat!

    Dit even als tegenhanger op bovenstaande reacties als: hij moet van huis komen (verschilt per ziekenhuis) ‘Je kan hem niet reserveren’ ‘er is niet altijd tijd’

    En dat klopt natuurlijk wel. Maar TS is bang dat ze te moe is tijdens de bevalling. Dat wil ze oplossen door een ruggenprik. Ik denk niet dat het een goed idee is om haar nog meer angst aan te praten dat ze die misschien niet kan krijgen.
     
    Jajo, Light, Shaddixxx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Nee klopt, daar heb je gelijk in. Ik wilde bijvoorbeeld bij mijn eerste een ruggenprik. 4 cm toen ik vertrok naar het zkh. 8 cm toen ik aankwam. Dan zetten ze hem dus niet meer en dat wist in niet. Ik wist niet wat ik hoorde. Het is soms fijn als je weet wat je kan verwachten.
     
    Zonnestralen en Nemo1 vinden dit leuk.
  17. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Was bij mijn eerste ook! In 20 minuten tijd van 5 cm na 10!
     
    Typicalme en Jackie87 vinden dit leuk.
  18. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Met 35,6 weken braken mijn vliezen spontaan. Moest naar het ziekenhuis. Toen ik daar een uurtje lag had ik al 5 cm ontsluiting. Heb gelijk aangegeven dat ik een ruggenprik wilde. Moesten ze eerst overleggen maar heb hem toch gekregen gelukkig.

    Je kunt het helaas niet plannen omdat je niet weet hoe het gaat lopen. Zou het tijdig bij je verloskundige aangeven en eventueel in het ziekenhuis ook als je daar ligt. Meer kan je niet doen.
     
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik zou je iig niet te veel vastpinnen op een ruggenprik. Dadelijk kan t niet om wat voor reden dan ook en dan kan t flink tegenvallen..
    Als je nu al zo moe hebt gaat een ruggebprik je ooi niet helpen om fris en fruitig je kraamweek in te gaan. Moe ben je sowieso na een bevalling zodra de adrenaline afneemt.
    Heb je floradix al geprobeerd? Of kijk eens of je hij een homeopaat terecht kunt.
     
  20. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dit inderdaad. Ik was een uur in het ziekenhuis toen mijn weeën erg heftig werden en ik een ruggenprik wilde. Maar mijn vk opperde het bevalbad nog. Dat geprobeerd, maar na een uur was dat ook niet meer prettig. "Doe me nu toch maar die ruggenprik!" Even de ontsluiting checken, terwijl de weeën steeds sneller kwamen en langer duurden. Zat ik dus al op 7 cm. En dan krijg je in mijn ziekenhuis dus geen ruggenprik meer, omdat de laatste centimeters vaak heel snel gaan en je dan met persdrang bij de anesthesie zit.

    Had ik dat geweten, dan had ik waarschijnlijk het bad overgeslagen en direct de prik geregeld.
    Ik ben nu vrij snel bevallen, maar ik vond het echt flink pittig.

    Ik zou dus van tevoren uitzoeken wat het beleid van het ziekenhuis is.
     

Deel Deze Pagina