Bevallen op éénpersoonskamer vs tweepersoonskamer

Discussie in 'De bevalling' gestart door PetiteBelge, 14 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Hallo,

    Ik heb een hospitalisatieverzekering via mijn werk en blijkbaar de 'basisformule'. Ben er maar net achter gekomen dat deze basisformule enkel opnames op een tweepersoonskamer dekt. Ik moet in juni bevallen.
    Heb even gebeld naar de verzekeraar en ze zei dat als ik voor een eenpersoonskamer zou kiezen, het bedrag wel heel snel zou oplopen: alle supplementen erelonen, een franchise van 250 euro en extra kosten zijn sowieso voor eigen rekening. Een tweepersoonskamer wordt volledig terugbetaald, zonder eigen kosten.

    Nu vraag ik mij af of er dames zijn die in een tweepersoonskamer hebben gelegen na de bevalling?
    (In België is het de gewoonte dat je 3 dagen in het ziekenhuis verblijft, 5 dagen bij keizersnede).
    Het lijkt mij minder aangenaam om samen te liggen met een andere vrouw en haar baby (+ alle bezoek die ze misschien krijgt), maar anderzijds kan je met wat je uitspaart wel andere leuke dingen gaan doen...
    De kans bestaat ook dat je op een tweepersoonskamer toch alleen ligt... (al ga ik daar best niet van uit).
    Daarnaast vind ik het wel spijtig dat mijn partner niet kan blijven overnachten in een tweepersoonskamer, wat wel kan in een éénpersoonskamer...

    Iemand ervaring, tips?
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    hier heeft het ziekenhuis alleen maar eenpersoonskamers :)
     
  3. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Geen ervaring mee, ik sliep wel op 1 persoonskamer toevallig.

    Maar mijn partner is gewoon elke avond naar huis gegaan om goed te kunnen slapen. Zonder onderbrekingen van voeden en verschonen ed.
    In het zh heb je de vpk die je in de nacht helpen.

    Zo was mijn partner redelijk uitgerust toen ik na 3 dagen thuis kwam.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kon niet kiezen en lag op een tweepersoonskamer - baby’s lagen er ook bij. En eerlijk? Ik vond het vreselijk. Bij ieder geluidje van mijn dochter was ik bang dat de andere baby ook wakker zou worden of de moeder. En bij ieder geluidje van de andere moeder en baby was ik wakker... Plus het bezoek van de andere moeder, vader die er natuurlijk overdag continu bij was, haar bezoek ging ook allemaal naar ons gedeelde toilet enzo; ik vond het écht níet fijn. Ze deden medische checks bij mij met een dun gordijntje er tussen; ik buurvrouw én haar bezoek konden alles horen, ik had echt graag veel meer privacy gewild.
    Bij mijn tweede had ik het geluk dat het rustig was en lag ik alleen op een tweepersoonskamer, maar toen lag mijn dochter op een andere afdeling. Mijn man kon niet blijven slapen (mocht niet ivm mogelijke spoedopnames, dan was er geen plek). Ik moest iedere 2u naar de andere afdeling, werd daarbij vrijwel niet geholpen door vpk’s ofzo. Ik verzorgde mijn dochter ook volledig zelf.

    Mijn schoonzus had een eenpersoonskamer met logeerbank, baby lag ook op haar kamer, eigen badkamer... HEERLIJK! Dat had ik ook dólgraag gehad...
     
  5. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Bij mijn 1e kind had ik zelfs een 4 persoonskamer :rolleyes:
    1 dame had al 5 kids die ook heeeel vaak en heeel lang op bezoek kwamen, lekker druk dus :eek:
    1 dame had een man die allerlei arabische liederen aan het zingen was aan haar bed...
    Totaal geen rust dus, vreselijk!

    Bij mijn 2e kind had ik een 2 persoonskamer en lag ik naast een hele gezellige dame! Ik vond het wel gezellig, beetje leven om je heen, je kan kletsen als je dat wilt, en had ik geen zin, trok ik lekker dat gordijn tussen ons in dicht. Was ook niet bang dat mijn kind hen wakker zou maken ofzo, want ja het blijven baby's en die huilen nou eenmaal soms. Ik ben daar wel relaxed in..

    Ik kan wel moeilijk alleen zijn, nu ben je dat natuurlijk niet met je baby, maar ik hou van levendigheid om me heen.
    Als je dat ook wel kunt waarderen, zou ik gewoon een 2 persoonskamer doen, dat geld kun je beter besteden. En heb je echt last van je kamergenoot, kun je misschien vragen of je verplaatst kunt worden?

    Nu hebben ze hier in het ZH alleen nog maar 1p. kamers en zie er wel tegenop zo stilletjes alleen te liggen. Hopelijk vind ik het nu juist wel lekker ipv mijn drukke kindjes om me heen :)
    Mijn man kan wel blijven slapen, maar gaat ook liever naar huis om daar nog even echt zijn rust te pakken. En daar geef ik hem groot gelijk in!
     
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Oh vreselijk!
    Ik zou ondanks de kosten toch kiezen voor een eigen kamer.
    Hier heb je alleen maae gezinssuites.
    Daar staat een bed voor de mama, een couveuse voor het geval dat, een wieg, slaapbank voor papa en je hebt je eigen badkamer.
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.686
    3.225
    113
    Hier ook.

    Ik als partner zou het afschuwelijk hebben gevonden om niet bij mijn vrouw en kind te mogen blijven om te overnachten. Ik betwijfel of ik dan meer had kunnen slapen, zou waarschijnlijk kapot zijn gegaan van de zorgen dan. Maar goed, wij moesten na een paar uur gewoon naar huis gaan en dat is ook niet alles ;) (midden in de nacht...)
     
  8. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Bij ons ziekenhuis heb je alleen maar 1-persoons kraamsuites (Nederland). Je baby blijft op je eigen kamer en je partner kan ook gewoon blijven slapen en (tegen betaling) mee eten. Ik moest bijna een week blijven en mijn man is alleen een paar keer overdag een paar uurtjes naar huis geweest (even voor het huishouden om om even in ons eigen bed te gaan slapen).

    Ik vond het ontzettend fijn dat we die eerste dagen toch samen in een zekere privacy konden beleven en dat we geen last hadden van andere kraamvrouwen/baby’s/visites. Ik zou mij dan enorm opgelaten voelen.
     
  9. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Wat jammer dat het niet gedekt is door je werkgevers verzekering. Als de financiën het enigzins toelaten, zou ik zeker voor de eenpersoonskamer gaan. Natuurlijk kan je ook net het geluk hebben om alleen te liggen in de tweepersoonskamer, maar hoe groot is de kans.

    ok doemscenario's, maar als je ze kan vermijden, waarom niet. Je kan je kraamweek niet over doen.

    Ik mag er niet aan denken dat jullie babies mekaar wakker maken afwisselend de ganse nacht door, of zelf niet kunnen slapen.

    Naar toilet gaan na een bevalling is geen pretje, laat staan als er op twee meter van de deur een andere dame in haar bed ligt mee te luisteren. Of je moet dringend en toilet is bezet. Dan lukt het al helemaal niet.

    Douche delen, vuilnisbakje met alle kraamverbanden delen.

    Als je baby net slaapt overdag en je mee een dutje wil doen, krijgt je buur bezoek.

    Ik had veel bloedverlies en de verloskundige kwam de dag van de bevalling 2 x mijn bm leegduwen met een bedpan onder me. Gelukkig was ik alleen op de kamer...

    Of je buur wil lekker kletsen de hele dag door en jij wil gewoon op je roze wolk stilletjes genieten van je baby.

    Of je hebt pijn en kan haar en haar bezoek niet verdragen.

    Of je wil 's avonds even op bed met je partner gewoon knuffelen, maar je buur en haar familie zijn er ook nog haha.

    Of je wil borstvoeding geven en het start niet zo goed op, dan wil je niet met een dun gordijntje ertussen bij haar bezoek zitten, die gezellig aan het kletsen is.

    Ik heb ook wel tranen gelaten de eerste dagen, dan ben je graag rustig en alleen op je kamer.

    Of je buur snurkt gewoon keihard de ganse nacht door.

    De arts of vroedvrouw komt langs en stelt intieme vragen met dun gordijntje tussen.

    Jij wil tv kijken voor je slaapt maar je buur klaagt dat ze wil slapen. Of omgekeerd.

    Ik kan blijven doorgaan hoor, maar goed je snapt het vast wel al. In het ziekenhuis hier kan je een schatting van de kost van je verblijf opvragen. Misschien dit navragen en de schatting naar je verzekeraar sturen en vragen dat ze je meedelen wat jouw aandeel in de factuur zou zijn. De mutualiteit betaalt sowieso ook al een groot deel. Dan kan je beter beslissen wellicht of het al dan niet haalbaar is. Moeilijk is het sowieso. Praktische kant afwegen tegen kostenplaatje.
     
  10. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen

    Wauw dit is echt pessimisme ten top :eek:
     
    SophieSoHappy en Tuttebella vinden dit leuk.
  11. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties!
    Ik ben een sociaal type en voor eender welke andere ingreep in het ziekenhuis zou ik er niet mee inzitten een kamer te delen, maar dit is toch iets heel bijzonder?
    Bij een gewone ingreep krijgt de gemiddelde mens ook minder bezoek denk ik...
    @BeebieBeeb , 5 kinderen en een man die zit te zingen, dat is misschien net iets teveel van het goede :roflmao:
    Kan mij niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld een knip moeten komen verzorgen en dat er achter het gordijntje een volledig familie zit... (in het ergste geval met kindjes die het fijn vinden om met het gordijn te spelen, oooh doemscenario's :D).
    We kunnen het financieel wel aan, we zullen er geen boterham minder door moeten eten. Maar het blijft toch een spijtige kost, vooral omdat ik het nog kon aanpassen naar een duurdere verzekering, had ik het geweten... Volledig mijn eigen schuld natuurlijk :rolleyes:

    Op 29 mei mogen we naar het ziekenhuis voor het bevallingsplan en ik ga daar nog eens goed informeren over bijvoorbeeld het maximumbedrag dat we dan kunnen verwachten...
    Het hangt ook van zoveel factoren af: epidurale of niet, keizersnede of niet,...
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik herken echt ontzettend veel van de kraamtijd in het zkh met mijn oudste... zo pessimistisch vind ik het niet dus. Mijn kamergenoot kreeg van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat visite, echt continu 6 man in de (kleine) kamer. Ik lag bij de deur, zij bij het raam, dus al haar visite kwam langs mijn bed. Ik lag dus de hele dag met dat gordijntje dicht, want ik was ziek (kraamvrouwenkoorts) en wilde rúst. Hier kon ik niet kiezen voor een 1-persoonskamer, anders had ik dat meteen gedaan.
    Inmiddels is hier wel verbouwd en zijn er meer 1-persoonskamers, maar ik geloof dat die 2-persoonskamers er ook nog zijn.
     
    Fee89 vindt dit leuk.
  13. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen

    Nouja dan zal ik waarschijnlijk gewoon iets optimistischer ingesteld zijn. :) Of misschien simpeler, kan ook hoor!! Ik ben gewoon niet iemand die gelijk van het allerslechtste uit gaat.
    Ik denk dan gewoon ja het is erg vervelend, maar daarna heb je alle tijd om in je eigen huis van alles te genieten. Begrijp me niet verkeerd, als je het echt zo ervaart, is dat natuurlijk hartstikke vervelend. Maar het is en blijft een ziekenhuis en there's no place like home..
    Mijn ervaring is dat de verpleegkundigen in het ZH er alles aan doen om het je naar de zin te maken en met alles willen helpen en meedenken. Als je het zelf ook maar aangeeft natuurlijk.
     
  14. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Misschien ben ik zelf dan wel die horrorbuuf die snurkt, een huilbaby heeft, een heleboel bezoek krijgt en voortdurend wilt kletsen etc etc :roflmao:
     
  15. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Zou er geen mogelijkheid zijn om op het moment zelf te vragen naar de bezetting van de tweepersoonskamers? :D
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.197
    113
    Ik lag bij de oudste na ks met nog iemand op 1 kamer. Had er geen last van maar ook geen plezier.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Verpleging zette alles op alles om mij een eenpersoonskamer te geven toen, maar het was echt enorm druk, er lagen zelfs moeders op andere afdelingen omdat alles vol was. Bij mijn tweede was het rustig en had ik dus wel een eigen kamer. Ik neem het de verpleging ook zeker niet kwalijk, maar ze kunnen vrij weinig doen tegen de ongemakken van een kamergenoot natuurlijk.

    En ik heb vaker kamergenoten gehad, maar dat toen niet als heel vervelend ervaren - in mijn kraamweek had ik echt behoefte aan rust en privacy. Speelt ook mee dat mijn andere kamergenoten ook ziek waren, dat was de kamergenoot na mijn bevalling niet (en ik dus wel), zij was super actief en had geen behoefte aan een rustuurtje bv.
     
  18. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ja ik doelde met de hulp van de vpk meer op bijvoorbeeld het weren van te veel mensen op een kamer. Hier deden ze dat bij mijn 2e wel, max 2 personen bezoek per patiënt.
    En bijvoorbeeld ongemakkelijke controles doen voordat er visite was of als de kamergenoot onder de douche stond.
    En aparte rust en bezoek tijden, maar dat is natuurlijk niet overal.
    En soms kun je een ander plekje krijgen, wel mét kamergenoot maar misschien iemand die het ook wat rustiger aan doet :)
     
    PetiteBelge en Fuddey vinden dit leuk.
  19. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik denk dat alleen het ZH je daar een antwoord op kan geven.. En garanties krijg je toch ook niet helaas...
    Ik denk echt dat je voor jezelf moet afwegen wat je het belangrijkst vind en of je het het waard vindt :)
     
  20. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Ga het sowieso eens vragen, maar had vorige keer al de indruk dat ze ook liever hebben dat je een eenpersoonskamer kiest... Verdienen ze natuurlijk wat meer aan...
     

Deel Deze Pagina