Bevallen op éénpersoonskamer vs tweepersoonskamer

Discussie in 'De bevalling' gestart door PetiteBelge, 14 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    #21 Fee89, 15 mei 2018
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
    hah ja precies, ik had toch vermeld dat het doemscenario's waren.

    Moraal van het verhaal: ik zou zelf niet twijfelen als de financiën het aankunnen.
    Maar dat maakt elk toch voor zichzelf uit. Ik ben sowieso niet een persoon die graag een kwartier doorbrengt met een onbekende en smalltalk doet, laat staan 3 à 5 dagen en nachten. Nachtmerrie
     
  2. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Bij de eerste lag ik op een 4-persoonskamer (niet continu bezet) en bij de vierde op een twee persoonskamer.
    Mijn man mocht blijven slapen wanneer dat mogelijk was.
    Bij de eerste is hij lekker thuis gaan slapen en bij de 4e heeft hij wel bij me geslapen (toen lag ik alleen)

    Zelf zou ik niet extra betalen voor een 1-persoonskamer.
    Ik vind een beetje reuring wel gezellig.
    De verpleging zal echt wel hun best doen om aan eventuele wensen tegemoet te komen, maar zullen daar ook hun prioriteit in hebben. (Zieke moeders, moeders met een zware bevalling, moeders met baby in de couveuse zullen denk ik voorrang hebben op rustigere kamers)
    Dus als je er echt moeite mee hebt, zou ik voor zekerheid gaan en ervoor betalen.
     
    PetiteBelge en BeebieBeeb vinden dit leuk.
  3. Cest la vie

    23 sep 2016
    70
    24
    8
    Bij mijn eerste kwam ik na de bevalling op een 5 persoons kamer (was niet in NL of BE) maar een paar uur later ging ik ook al weer naar huis.
    De tweede is in België geboren en na de bevalling (laat in de avond) kwam ik op een eenpersoons kamer. De volgende ochtend ben ik rond 11u naar huis gegaan.
    De derde werd een geplande keizersnede en na de bevalling naar huis zat er dus niet in. Ik had geen hospitalisatie verzekering en lag dus op een twee persoons kamer. In dat ziekenhuis is er maar 1 twee persoons kamer en als die vol is word je op een een persoons kamer geplaatst. Daar hoopte ik natuurlijk op maar dat was niet het geval. Van de 5 dagen had ik 1,5 dag een kamergenoot. Ik vond dat niet extreem storend. Bezoekuur was vanaf 14u en alle medische verzorging en controles werden daarvoor of daarna gedaan. Dus geen last gehad van meeluisterende bezoekers.
    Het viel mij uiteindelijk heel goed mee, maar dat zal uiteindelijk heel erg afhangen van je kamergenoot.
    Dat papa niet kon blijven slapen had ik bij de eerste wel vervelend gevonden, nu was het onze derde en hadden we sowieso vooraf al afgesproken dat papa thuis bij de andere twee zou gaan slapen.
    Ik zou gewoon eens vragen aan de vroedvrouw bij een gesprek vooraf hoe ze omgaan met regels, bezoekers en privacy etc. Op een twee persoons kamer en dan je gevoel volgen.

    Succes met je keuze! (En bevalling t.z.t.;))
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  4. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Ik herken je angst. In deze situatie zat ik anderhalfjaar geleden ook. Viel uiteindelijk reuze mee. In welk ziekenhuis ga je bevallen? Pm me anders even ;) ben ook van Belgie en zat in zelfde scheutje als jij!
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Dat je alleen al denkt over een meerpersoons kamer! Het zou mij het extra geld (zeker aangezien jullie het kunnen missen geef je aan) absoluut waard zijn!

    De kraamtijd is bedoeld om rustig bij te komen. En dan wil je echt wel privacy met je eigen man en bezoek op tijden die jou uitkomen. Voor zowel jezelf als je baby lijken rust mij echt heel erg prettig!

    De ervaringen die ik ken met gedeelde kamers zijn helaas echt niet zo fijn. Je bent toch moe en wilt herstellen. Dan zit je echt niet te wachten op bezoek van een vreemde (die zich soms niet aan de bezoektijden houden, als die er al zijn), rondrennende drukke kinderen in je kamer, bezoek of een vreemde die de badkamer bezetten of erin willen als jij net op de wc zit (en dat is echt niet fijn na een bevalling!). En dat je (als jij je niet zo goed voelt) door de kamer heen moet waggelen met je kraamverband en dan tussen het bezoek van een ander door moet. En ik ken heel wat ervaringen van mensen die een kamer moesten delen met een patient van buitenlandse komaf. Die hebben toch andere gebruiken (vriendin lag op een kamer waarbij iedere dag de familie uren lang bleef, zelf eten ging meenemen met hefige kruidengeuren, tegen haar bed aan gingen stoten omdat er te weinig plek was, hard praten etc). Een kennis had een partner van de ander op de kamer die binnen kwam met een stapel pizza's. Bij een ander liep de partner in zijn slip! door de gezamenlijke kamer..
    Ook ken ik een verhaal van een collega uit België die op een kamer lag met een vrouw met behoorlijke problemen in de thuissituatie. Ze vertelde hele verhalen over haar ellendige leven waardoor collega echt met een knoop in de maag zat en zich zorgen maakte over de kleine baby van het stel. Zelfs jeugdzorg kwam in het ziekenhuis op bezoek! Collega kon alles horen en heeft daar echt wel last van gehad (situatie was nog slechter dan jeugdzorg wist).

    En zit jij echt te wachten op een huilende baby van een ander als die van jou net stil is? Om je zeer intieme vragen en problemen te delen met een ander en haar man en bezoek "zo mevrouw hoe gaat het vandaag met de scheuren/aanbeien".

    Maar stel dat jij je nu prima voelt en met de baby gaat alles goed. Waarom kan je dan niet gewoon naar huis?? Waarom moet je verplicht 3 dagen blijven als er verder niets aan de hand is? Ik zou toch veel liever thuis zijn. Bij problemen kan je toch medische hulp inschakelen?
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Oh en dan vergeet ik nog dat ik onlangs bij iemand op kraambezoek ben gegaan die met een ander op de kamer lag. Die lag zich daar echt dood te vervelen. Ze voelde zich prima maar mocht alleen maar de hele dag verplicht in bed blijven (in haar pyjama). Naast haar lag iemand die behoorlijk ziek was. Een overvloed aan "vieze geluiden" overgeven, rochelen, kreunen "auuuwww" "aiiii" etc. Dat ging dag en nacht zo door... Vriendin vertelde dat ze zelfs moest huilen en schreeuwen bij het onderzoek door de arts. Haar baby zette het op een brullen door al die onrust! Verpleging had zelfs voorgesteld dat beide baby's maar moesten uitrusten op een kraamafdeling! Vriendin is door al deze onrust zelfs eerder vertrokken. Ze moest thuis gewoon bijkomen en haar baby ook.
     
  7. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Ik denk dat het inderdaad wel mogelijk is om vroeger naar huis te gaan als het echt zwaar tegenvalt.
    Ik overweeg het omdat het bij bijvoorbeeld een keizersnede echt wel hoog kan oplopen... We spreken niet over een aantal honderden euro's, maar 1000, 2000, 3000,... Vriendin van mij had een factuur van 3600 na moeilijke bevalling met keizersnede en verblijf van 5 nachten op 1persoonskamer (zij was gelukkig wél goed verzekerd).
    Ik vind dit toch wel iets om over te na te denken...
    Er zijn heel wat doemscenario's, maar heb ook al positieve verhalen gehoord.
     
  8. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    @PetiteBelge
    Kleine tip die ik van het (Belgische) ziekenfonds gekregen had : vraag eens na of de afdeling waar je terecht zal komen wel 2p-kamers heeft. (Staat vaak ook op site van ziekenhuis)
    Indien niet, teken bij opname dan niet voor een 1p-kamer. Zo mogen ze geen kamersupplement aanrekenen en nog belangrijker (want dat is de grootste kost) geen supplement op het ereloon van de artsen. Want jij had zogezegd geen voorkeur maar lag door de afwezigheid van een 2p-kamer dan wel op een 1p-kamer.

    Of hoe een vriendin van mij het deed, zij tekende voor een 2p's maar indien er iemand naast haar lag of kwam te liggen, dan liet ze dat veranderen ( al lijkt mij dat ook niet zo praktisch + niet overal mag dit) en zou ze verhuizen.

    Een laatste tip is, vraag eens na bij vroedvrouw of je gyn na dat stel dat je een keizersnede krijgt, of dit een medische reden tot een 1p is. Als een arts verklaart dat een patiënt de rust en privacy nodig heeft van een 1p's, dan rekent het ziekenhuis die extra's ook niet aan.

    Grtjes van een landgenootje!
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was dat ook; er zijn wel 1p-kamers, maar die waren voor keizersnedes. Dus in dat geval was er een medische reden voor een 1p-kamer.

    Ik meen dat ze hier nu enkel nog 1p-kamers hebben op de kraamafdeling, dat zie je volgens mij op heel veel plekken, dus goede tip om dat na te vragen!
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de oudste ben ik verplicht poliklinisch bevallen (woonden net in Duitsland, maar wilde graag in NL bevallen) Na de bevalling kwam ik op een tweepersoonskamer te liggen, met de kindjes op de kamers. Ik kan niet zeggen dat ik er last van heb gehad, maar heb er toen ook alleen maar de nacht doorgebracht en kon in de loop van de ochtend weer naar huis.

    Bij de tweede ben ik Duitsland bevallen en ook hier is het gebruikelijk dat je een dag of vijf in het ziekenhuis verblijft. Ook hier op een tweepersoonskamer, wel ruim, maar de partners konden niet blijven slapen ofzo. Babies lagen in de babykamer. Je werd als mama gebeld wanneer je kindje wakker was en honger had, en snachts kwamen ze de baby bij je brengen voor een nachtvoeding. In dit ziekenhuis was het ook gebruikelijk dat je met het bezoek naar het dagverblijf ging, zodat je kamergenoot rust kreeg. Ook bij bepaalde medische zaken werd het bezoek van de kamer "gestuurd" of je werd naar een behandelkamer gebracht voor nader onderzoek.

    Dus nee, ik heb niet direct negatieve ervaringen met het verblijf op een tweepersoonskamer
     
  11. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Wolfmother
    @Fuddey
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik écht dacht dat 2persoonskamers op de kraamafdeling niet meer bestonden... er zijn veel ziekenhuizen in de buurt waar er idd geen meer zijn, maar in het ziekenhuis waar ik zal bevallen helaas wel...
    Met medische reden wordt de 1persoonskamer inderdaad wel vergoed door de verzekering, maar dit kan je op voorhand natuurlijk niet voorzien en ik weet ook nie wat daar allemaal precies onder valt. Je mag dan in ieder geval niet op voorhand tekenen voor een 1persoonskamer of het is toch op eigen kosten. Dat ga ik allemaal eens navragen binnen 2 weken, dan krijgen we individuele rondleiding en opstellen bevallingsplan.

    @Hopmarjanneke met dergelijke regels zou ik het wel zien zitten, maar ik denk niet dat die in veel ziekenhuizen zo worden toegepast. Heb vooral ‘schrik’ voor het bezoek van mijn mogelijke kamergenoot.
     
  12. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    Ik zit beetje in een gelijkaardige situatie als jij @PetiteBelge .
    Bij mijn eerste bevalling in een 'normaal', lokaal ziekenhuis had ik een 1p's die qua kamersupplement net binnen mijn hospitaalplan viel. Dus daar had ik geen twee seconden over moeten nadenken...
    Maar dit keer moet ik in Leuven bevallen, waar de kamersupplement een stuk hoger ligt (dus hoger dan mijn hospitaalplan).
    Op zich is dit nog geen probleem. Ik zou dat gewoon zelf het verschil moeten betalen, dit komt neer op een 15-20 euro per dag extra voor het kamersupplement. Maar ik heb dus ook weinig zicht op de andere extra's (erelonen artsen).
    Maar ik wil dus echt geeeeeeen kamergenote hebben, niet dat ik asociaal ben ofz (of mss toch een beetje:)).
    Maar ik weet nu al dat onze kindje na de geboorte jammer genoeg niet bij mij op kamer zal kunnen blijven (door zijn medische toestand, lang verhaal...). En dan moet ik echt geen andere baby bij mij hebbben of een mama die het ook moeilijk heeft met haar kindje op neonatologie.
    Dus ik ben ook aan het kijken naar opties om een 'free upgrade' te krijgen ;) maar als het puntje bij paaltje komt, zal ik wel gaan voor een 1p's. Mijn comfort is ook iets waard vind ik.

    Gelukkig heb je binnenkort nog die rondleiding waar je je vragen kan stellen (ik zou al je vragen opschrijven dat je niks vergeet de dag zelf).

    Grtjes
     
  13. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Wolfmother zo jammer dat je kindje niet bij jou zal liggen!
    Voor enkel het kamersupplement zou ik het zeker niet laten... Maar de erelonen zijn in de meeste ziekenhuizen +100% (dus voor tussenkomst gynaecoloog betaal je het volledige ereloon, als de anesthesist moet komen voor epidurale ook, bij tussenkomst kinderarts,...).
    Loopt dus snel op.
    Sommige verzekeringen vragen enkel een franchise van 150 of 250 euro als je 1persoonskamer kiest en komen dan wel tussen in de erelonen, ook in dat geval zou ik kiezen voor een 1persoonskamer (ben intussen al verzekeringsexpert geworden :roflmao:).
    Maar ik heb een zeldzame verzekering die er niet in tussenkomt, dus niet in het kamersupplement en niet in de erelonen.

    Moest ik jou zijn, ik zou zeker ook eens informeren, gezien de medische toestand! Misschien hoef je je hier wel helemaal geen zorgen in te maken en krijg je sowieso een 1persoonskamer, zonder dat je ervoor moet tekenen. Blijkbaar kunnen ze enkel doorrekenen als je effectief zelf intekent voor een 1persoonskamer.
     
  14. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Dag dames!
    Even kleine update... Ik ben gisterennacht bevallen van ons zoontje!
    1 maand te vroeg dus, maar hij stelt het goed, hij moet wel nog tot donderdag aansterken in de couveuse.
    Wat de kamer betreft, heb ik gevraagd om een tweepersoonskamer. Omdat we de kosten helemaal niet konden inschatten, hebben we het risico genomen.
    Nu liggen de tweepersoonskamers hier vol en heb ik dus lekker een kamer voor mijn eentje :D achteraf gezien dus heel tevreden, want de kosten zouden intussen al hoog opgelopen zijn door tussenkomsten kinderarts, opname op neonatologie,...
     
    pietje1987 en Fuddey vinden dit leuk.
  15. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    @PetiteBelge
    Ooh dikke proficiat! Ik hoop dat ondanks zijn vroege start alles vlot is gegaan en vlot blijft gaan.
    Was jij ingeleid wegens complicaties of had je zoontje zelf beslist dat hij eraan kwam? ( Je hoeft hier zeker niet op te antwoorden als je niet wil hoor)

    Wel leuk dat je plannetje gelukt is, zeker nu er idd extra kosten bij komen kijken!
     
  16. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Wolfmother , dankjewel!!
    Niets weer erop dat hij vroeger zou komen, 2 weken geleden nog controle gehad, geen ontsluiting, was nog niet gedaald...
    Gisteren water plots gebroken en 5 uurtjes later was hij er al :eek: wel zéér vlotte bevalling gehad dus en volledig natuurlijk.
    Hij weegt ook genoeg en is groot genoeg, vandaar dat hij maar enkele daagjes in de couveuse moet. Aan het eind van de week mogen we normaal samen naar huis :)
     
  17. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Na 4 bavallingen op een kamer gelegen met 3 andere dames.Ben niks anders gewend.Bij de laatste bevalling ben ik vanuit de verloskamer ontslagen.Toen waren we echt heel snel na de bevalling thuis.
     
  18. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Van harte gefeliciteerd!!
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  19. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    Wauw een bevalling waar veel vrouwen van dromen dus... Met een paar weekjes extra op de teller natuurlijk ;)
    Ik hoop het snel donderdag is en dat je je kereltje bij je op kamer krijgt! :thumup:
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  20. Happygolucky

    Happygolucky Bekend lid

    10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd!
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina