Stagiaire bij de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kimmie1983, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmie1983

    Kimmie1983 Actief lid

    5 aug 2008
    255
    0
    0
    Vandaag ben ik voor het eerst bij de verloskundige geweest en zij legde mij de vraag voor of ik wel of geen stagiaire bij de bevalling wil.

    Hier twijfel ik nog erg over.
    Bij de onderzoeken maakt het me niks uit, maar bij de bevalling zelf vraag ik me af of het wel zo prettig is als er nog iemand meekijkt en uitprobeert (voel ik me een beetje een proefpersoon zeg maar...).

    Aan de andere kant moeten stagiaires het ook érgens leren....

    Heeft iemand misschien ervaring hiermee?
     
  2. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Bij mij is er 5 dagen lang een stagaire aan't werk geweest. Ik was dan ook opgenomen in een universitair ziekenhuis, waar bijna ALTIJD stagaires meekomen.

    Op voorhand heb ik ook altijd gezegd dat ik geen stagaires aan mijn bed wou, maar op dat moment zelf stoorde het mij helemaal niet.
    Ten slotte moeten zij het vak ook nog leren hé.

    De stagaire die ik had, was een hele lieve.
    Tijdens het inleiden van de bevalling was ze een hele steun (zij deed tenminste alsof ze me begreep :p )
    En zij heeft ook nog de keizersnede mogen meemaken. Ook daar vroeg ze elke 2min of het nog ging voor mij.

    Hoewel mijn bevalling bijna een traumatische ervaring was, heb ik met "mijn stagaire" nooit een probleem gehad... :)
     
  3. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    Toen ik in het zh aankwam vroegen ze me of ik het goed vond als een stagiaire vk mijn bevalling zou doen (mijn eigen v zou haar helpen).
    Ik had geen moeite mee.
    Ik had op een gegeven moment een stuk of 8 (vreemde) mensen aan mij bed staan..op dat moment kon me dat weinig schelen...als de beeb er maar uitkwam ;)
    Waar ik minder blij mee was, was dat zij me ook gehecht heeft. Het was een gecompliceerde knip en scheur dus de gyn (die er uiteindelijk bij is gehaald) vond dat wel een mooie klus voor haar :confused:
    Er zaten mega lange draden in :) mijn vk moest daar later nog om lachen toen ze de hechtingen heeft verwijderd.

    Als ze me nu weer vragen voor een stagiaire zou ik dat weer geen probleem vinden.
    Zij moeten het ook leren idd ;)
     
  4. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Bij mij was er ook een stagiaire bij. Ze vroegen het toen ik in het ziekenhuis aankwam en op dat moment maakte het echt niet uit wie er allemaal bij zouden zijn. Heb dus gewoon gezegd dat ik het goed vond, en ik heb daar geen spijt van hoor. Ze was heel aardig en meelevend!
     
  5. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Bij mn 2e was er ook een stagiaire bij, en zij heeft mn bevalling gedaan onder begeleiding van mn eigen verloskundige.

    Bij mn 1e was de vk vergeten de stagiaire op te halen hihi.
     
  6. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ze zijn juist meestal liever dan de werkelijke artsen... en op dat moment maakt er niet uit wie naast je bed staat al was het de paus als je maar serieus genomen word en word geholpen en een stagiare is meestal nog heel persoonlijk dus vind ik een voordeel!
     
  7. Jacqueline1984

    29 jun 2006
    22
    0
    0
    Sittard
    hier ook een stagiare erij gehad, die heeft ook de evalling gedaan en gehecht. goed evallen hoor ;)
     
  8. kims

    kims Actief lid

    7 jan 2007
    352
    1
    0
    Hier zelf een student verloskunde :)

    Vaak is het zo dat je meer begeleiding krijgt van een student verloskunde. De echte verloskundige zal eerder vertrekken, haar rondes doen en later terugkomen en een stagiair blijft vaak achter om de bevalling goed te begeleiden (hier leren wij veel van).
    Te allen tijde is er een verloskundige bij mochten er handelingen uitgevoerd worden! (behalve touchers dan). Deze staat er vaak bovenop en kan direct ingrijpen wanneer nodig.

    Mocht je het toch niet fijn vinden als ze er eenmaal is, kan je nog altijd aangeven dat je de student geen handelingen wil laten doen. Van observeren leren wij ook veel.

    Kijk gewoon wat je zelf prettig vindt. Als je het op voorhand al helemaal niks vind, hoef je het ook niet te doen. Het is geen verplichting ;)
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik had er ook een stagiare bij. Die heeft mooi gefilmd. Verder geen "last" van gehad ;)
    Ik vond het ideaal dus en hoop stiekem deze keer weer op een stagiare.
     
  10. schanulleke

    6 jul 2008
    48
    0
    0
    roze wolk!
    ik heb bij de eerste geen stagiare gehad maar bij de tweede wel, vondhet geen probleem en zou bij een volgende keer er gerust weer bij mogen zijn
     
  11. Moon13

    Moon13 Lid

    30 jun 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    Heel goede vraag~ ik heb gezegd 1 actief stagiaire maak me niet uit maar geen batterij studenten natuurlijk! ;)
     
  12. Kimmie1983

    Kimmie1983 Actief lid

    5 aug 2008
    255
    0
    0
    Bedankt voor jullie reactie.

    Fijn om te horen dat er zoveel posititieve ervaringen zijn met stagiaires. Dat geeft me meer vertrouwen.
     
  13. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.748
    183
    63
    Ik had ook een stagiaire bij mijn bevalling. Deze is bij mij gebleven tijdens de persweeen en was erg lief voor me!

    Toen er een ks werd besloten is de stagiaire naar een andere vrouw gegaan die op het zelfde moment aan het bevallen was maar op 4 cm bleef hangen (wat ik daarvan heb opgevangen) en na mij een ks kreeg ;)
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    wat ik vervelender vond was de stagiair (ja een man dus) die bij de inwendige echo was :)

    inwendige echoos vind ik toch al niet fijn.. en dan zeker niet als het oo nog door een donkere mannelijke stagiair word gedaan

    eenmaal begonnen viel het reuzemee :)
    hij bleek zelf 3 kinderen te hebben en had na de geboorte van zn eerste kind besloten dat hij gynaecoloog wilde worden.
    deed al een medische studie.. maar is dus spontaan van richting veranderd
    uiteindelijk was het zelfs gezellig :)

    en bij de vk was ook een stagiaire.. maar die was er bij de bevalling verder niet bij.
     
  15. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    sorry, even offtopic, maar wat heeft het "donkere" ermee te maken?

    Van mij mag er een stagiaire bijzijn, eentje, dus of van de kraam of van de vlos. Niet een heel bataljon aan leerlingen...:)
     
  16. Rootje79

    Rootje79 Fanatiek lid

    Mijn hele bevalling is gedaan door een stagiare verloskunde. Gelukkig maar want omdat het allemaal zo snel ging was de kraamhulp te laat en kon de vk zelf alles klaarmaken voor de komst van ons kindje.
    Uiteindelijk was het erg fijn dat ze met z'n tweeen waren want, ons meisje had wat opstartprobleempjes en omdat ze allebei erg adequaat reageerden loopt ons meisje nu helemaal gezond rond. Dit was misschien anders gelopen als de vk alleen was geweest zei ze later. Dus van mij mag er altijd een stagair bij zijn hoor! Ik ben haar nog iedere dag dankbaar.
     
  17. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik had tijdens de inleiding van mijn bevalling een VK die steeds met dezelfde stagaire kwam controleren. Ze vroeg me wel bij de eerste en tweede controle (toucheren, bloeddruk etc) of de stagaire ook handelingen mocht verrichten. Ik wou dat absoluut niet hebben. Ten eerste was ik zelf veel te angstig voor alles wat komen zou en wou zo min mogelijk gepruts aan mijn lijf, en ten tweede was het de verlegen 'zou-ik-het-wel-goed-doen' uitdrukking van de stagaire.

    Nu ik zo'n beetje weet hoe een bevalling is, zou ik bij een eventuele tweede bevalling (denk ik) geen moeite hebben met een stagaire.
     
  18. Chantico

    Chantico Niet meer actief

    Ik had geen stagiair bij mijn bevalling, maar wel een supergoede vk. Later bleek dat het haar eerste zelfstandige bevalling was geweest. Ze was echt fantastisch, zou geen andere vk er bij hebben gewild. Ze had als stagiair wel al een hele hoop bevallingen bijgewoond en onder begeleiding gedaan. Naja, wat ik wil zeggen: niet elke stagiair is een beginnend stagiar, ze kunnen ook bijna afgestudeerd zijn.

    En een andere vk van de praktijk waar ik bij liep had bijvoorbeeld meer een 'niet zeuren, ik heb ook drie kinderen gebaard'-houding, en daar zou ik me denk ik minder fijn bij hebben gevoeld. Deze net afgestudeerde vk was juist heel begaan met me. Volgens mij leren ze hele waardevolle omgangsvormen op de opleiding tegenwoordig, die sommige oudere vk's missen...
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een stagaire, bij wie ik ook de laatste controles had, heeft mijn bevalling gedaan. Ze was bijna klaar met de opleiding. En ze heeft het heel goed gedaan! Een 'oudere' verloskundige was er ook bij, die was wat stugger zeg maar, maar wel heel kundig en duidelijk en dat kon ik ook wel waarderen. Ben erg blij geweest met die combinatie!
     
  20. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik kan niet uit ervaring spreken,maar denk dat het je op dat moment echt niets uit maakt. dat je alleen maar dat kind eruit wil hebben.

    Ik heb ruim 2 jaar bij de gyn onder behandeling gelopen, en daar kwam dus ook wel eens een leerling mee. vond het eerst ook niet echt prettig dat er dan twee mensen stonden te kijken als je met je benen in de beugels lag,maar lag op een gegeven moment 3x in de week in die beugels dus dan maakt het je ook niet meer uit.

    en idd ze moeten het ergens leren, je kan eventueel ook aangeven dat ze wel mee mag kijken,maar liever niet voelen en dat soort dingen.
     

Deel Deze Pagina