Bewust alleenstaande moeders

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Lavita, 26 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Goedemiddag dames,

    Eigenlijk ben ik min of meer een bewust alleenstaande moeder van mijn dochtertje van 13 maanden. Al vroeg in de zwangerschap heb ik de relatie verbroken omdat ik het beste voor mijn kindje wilde, met als gevolg dat hij niks met zijn dochtertje te maken wil hebben. Al sinds de geboorte van mijn dochtertje roep ik dat ik niets liever wil dan een tweede kindje. Ik had nooit verwacht het moederschap zo geweldig te vinden. Ik heb voor mezelf het beeld dat er tussen mijn dochtertje en een eventuele tweede kindje maximaal 3 jaar leeftijdsverschil zit. Tussen mij en mijn zusje zit ook 3 jaar en we hebben zoveel aan elkaar. "Probleem" is dat ik op het moment geen relatie heb en dit ook niet op korte termijn zie gebeuren. Ik voel me gelukkiger dan ooit samen met mijn dochtertje. Ik wil graag zelf iets opbouwen zonder tussenkomst van een andere man. Vandaar dat het idee om voor een tweede kindje te gaan via donorschap, al een tijdje in mijn hoofd rondspookt. Waar ik over zit te dubben en wat ik van een aantal mensen hoor, is dat ik misschien ooit wel toe ben aan een relatie en dan twee kinderen heb van twee verschillende 'vaders'. Een mogelijk derde kindje zou dan sowieso ook weer een andere vader hebben. Ik probeer voor mezelf uit te vinden in hoeverre dit een belemmering is. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de verhalen van andere bewust alleenstaande moeders. Wat gaf de doorslag om er voor te gaan en hoe zie je dit in de toekomst met een mogelijke partner?
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Hoe oud ben je? Als je sowieso nog wel een relatie wil dan zou ik wachten met kindje via donor. Vooral als je nog jong bent dan heb je nog tijd zat. Ik zou die gedachten van leeftijdverschil tussen je dochtertje en mogelijk 2e kindje opzij zitten. Vind niet dat dit een rede moet zijn voor kindje via donorschap. Persoonlijk zou ik alleen voor donorschap kiezen als je echt geen toekomst ziet qua relatie of als je al ouder bent en dus nog weinig tijd voor hwt krijgen van een 2e kindje hebt. Ik vind ook dat je er zoveel mogelijk aan moet doen om meerdere vaders te voorkomen. 3 kinderen van verschillende vaders is niet niks. Ik weet niet of je kindje contact heeft met haar vader? Zo'n situatie ga je dan ook nog krijgen als je een kindje via donor krijgt. Je oudste die wel contact heeft met haar vader en die van een donor niet. Je oudste weet wel haar roots/achtergrond en donorkindje niet. En dan mogelijk ook nog een kindje met toekomstige relatie..... denk er goed over na. Ik ken een paar alleenstaande moeders die bijv kinderen hadden van meerdere donoren. Bijv kindje via umc utrecht. Daar deden ze toen niet aan zaad bewaren voor een 2e. Een volgend kindje zou dus waarschijnlijk van een andere donor zijn. Er wordt heel makkelijk over gepraat maar vaak hebben mensen et geen idee van hoe het voor die kinderen zou kunnen zijn. Kindje die op zoek gaat naar zn vader en hem niet vind of die geen contact wilt en de andere vind wel zn donor en wil wel contac. Kan erg confronterend zijn....
     
  3. Klavrtje4

    Klavrtje4 Bekend lid

    15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik zou daar niet zo snel voor kiezen.
    Liever iets meer leeftijdsverschil en dan een tweede kind in een leuke stabiele relatie, bij voorkeur met een man die blijft en die ook een vaderrol voor je oudste kindje op zich zou willen nemen. Ik denk dat je beide kinderen daar heel veel voordeel van zouden hebben, meer dan van een evt. Klein leeftijdsverschil.

    Ik heb zelf 2 zussen, eentje met 3 jr verschil en andere 8jr (zelfde ouders) en ik heb met de jongste een beter contact. Het is echt niet zo heel erg belangrijk, dat leeftijdsverschil. Zeker als je zelf nog jong bent zou ik dat echt even laten varen en jezelf geen druk opleggen.
     
  4. AmberM

    AmberM Actief lid

    27 nov 2016
    107
    2
    18
    NULL
    NULL
    Wat is je leeftijd? Levert het grote problemen op als je nog een jaar of wat wacht? Als je nu 35 bent wordt het tricky om te wachten tot je 40e, ben je 25 dan is nog een kind krijgen op 30 niet zon probleem.

    Ben je actief aan het daten of zie je binnen nu en de aankomende jaren uberhaupt geen man in je leven verschijnen omdat je dat helemaal niet wilt?

    Kan je dit tweede kind een goed leven geven? Is er iemand die een mannenrol kan vervullen (je vader, broers, goede vrienden)? Toch belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Kun je dit financieel goed bolwerken ook als je bijvoorbeeld opeens ontslagen zou worden? Heb je een netwerk vrienden/familie dat wil helpen? Een nood-oppas voor 1 kleine is makkelijker dan voor 2 heb ik me laten vertellen. En ben je bereid de vragen van dit kind later te beantwoorden omtrent de vader? En van je huidige kind over de vader van dit tweede kind?

    Lijken me allemaal vragen waar je voor jezelf een bevredigend antwoord op moet hebben. Wat mensen zouden denken als je drie kids van drie vaders zou hebben, zou ik me niet veel van aantrekken. Maar kun je dat aan jezelf en je kinderen verkopen?

    Bewust alleenstaand moederschap heb ik niets op tegen, maar het moet wel een goed doordachte keus zijn. Je bent de enige ouder van beide kinderen, geen beslissing die je lichtvaardig moet nemen lijkt me!
     
  5. NiBu

    NiBu Actief lid

    24 nov 2011
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er helemaal voor gaan. Dit is een beslissing die je neemt voor jou en je kindjes.
    Ik zou een dergelijke beslissing zeker niet laten afhangen van een eventuele toekomstige relatie en een eventuele kinderwens van een toekomstige partner.
    De kans op spijt (als je geen partner krijgt, als je een partner krijgt zonder kinderwens, als het tegen die tijd niet meer lukt, etc.) lijkt me veel te groot.

    Als (bewust) alleenstaande moeder zul je toch wel moeten omgaan met de valkuilen die daarbij horen.
     
  6. wensmoeder

    wensmoeder Actief lid

    11 mrt 2013
    295
    0
    16
    Ligt heel erg aan de leeftijd.
    En enkel om een man zou ik het niet doen.
     

Deel Deze Pagina