bewust niet werkende moeder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mach86, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Imd, het gaat mij niet om afhankelijk zijn in de zin van dat je niets doet... maar als de relatie stukloopt is het met een gat van (minimaal) 4 jaar lastiger om een leuke/goede/uitdagende baan te krijgen. Terwijl je dan toch echt aan ´t werk zal moeten. Ik ben blij dat ik door mijn baan te houden straks actief bijdraag aan de vaste lasten en als ´t ooit mis gaat zelf in mijn onderhoud kan voorzien.
    En om te zeggen dat je daar niet vanuit moet gaan.. nee natuurlijk niet, maar het is ook niet realistisch om te denken dat alle vrouwen die hier op ´t forum zitten over 5 jaar nog bij dezelfde partner zijn.
     
  2. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Overigens snap ik het gevoelsmatig wel, want het lijkt me heerlijk om niet te werken, ´t is nou ook weer niet zo dat ik juichend naar m´n werk ga straks ;)
    Maar als ik m´n verstand mee laat spelen ben ik toch blij dat ik blijf werken.
     
  3. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Ik denk niet dat ik dat zonde vind, ik geniet gewoon van mijn werk, ik verveel me al als ik langer dan 2 weken vakantie heb zonder op vakantie te gaan..
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    @imd: prima als jij die keuze maakt, maar anderen denken daar anders over toch? Dat er vrouwen (waaronder ikzelf) zijn die liever (gedeeltelijk) blijven werken, is toch ook prima?

    Ik moet zeggen dat ik wel eens verbaasd ben bij mensen die beiden fulltime blijven werken, veel veel geld inbrengen zo, maar hun kind wel van 7-18 op het KDV hebben. Zou mijn keuze niet zijn en in mijn werk kom ik de problemen die dat geeft wel tegen: kids die van ouders te weinig aandacht en grenzen hebben gehad. (Wat overigens niet wil zeggen dat als beiden fulltime werken je dus...enz)
    Maar goed, die situaties kom ik hier bijna niet tegen: het gaat bij bijna alle vrouwen hier om parttime kinderopvang... en dat is helemaal niet slecht voor je kind.
    Dat ik straks terug zal kijken en spijt heb dat ik dingen gemist heb... Ook als thuisblijfmoeder maak je niet alles van je kind mee. In ons geval zullen de dingen die ik mis, veelal meegemaakt gaan worden door mijn man: heeft die ook wat, :)
    En tegenover dat gemis staat voor mij wel de lol van werken. Mijn kind zal absoluut de eerste plaats krijgen, maar mag ook weten dat mama zo nog haar eigen dingen ook heeft. Best gezond hoor... (zolang het die tijd maar niet aan het lot overgelaten wordt).
     
  5. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Ik heb momenteel een baan die ik niet echt leuk meer vind. Te weinig uitdaging over het algemeen, maar dan zijn er ook weer hele erge uitschieters naar crisissituaties. Zo beleef ik dat dan. Werk in de zorg. Ik dacht dus: lekker, minder werken als de kleine er is dan kan ik dat werk nog enigzins verdragen. Maar ik heb besloten dat ik na mijn verlof ga kijken voor een andere baan. Wanneer precies ligt eraan hoe ik me voel na mijn verlof. Op zich heb ik wel zin in iets nieuws al zal het wel even eng zijn (moet altijd weer wennen aan verandering). Ik heb nu een baan met mbo niveau terwijl ik zelf een hbo studie achter de rug heb. Ik werk onregelmatig; maar wil graag weer regelmatig gaan werken of iig geen slaapdiensten meer. Dan mis ik de ORT, maar met de baan die ik zou kunnen krijgen op grond van mijn diploma, kan ik meer verdienen. Daar is dus in principe geen probleem.

    De reden dat ik niet voor een KDV heb gekozen is heel simpel: ik had absoluut geen zin in dat geregel en gestress. Ik had al mijn nodige stress gehad van allerlei andere zaken dit jaar. Een huis gekocht, dat heeft ook de nodige verhogingen in de maandlasten met zich mee gebracht. Bovendien zijn er zoveel die beweren dat een KDV niet goed is voor een kind (dacht ik eerst ook) en zovelen die zeggen dat het juist goed is voor de ontwikkeling. Ik zie door de bomen het bos niet meer en ben mijn gevoel achterna gegaan. Kan m'n dochter straks bij opa en oma laten. En voor je het weet gaat ze alweer naar de peuterspeelzaal waar ze ook ontzettend veel zal leren.
    Ik ben zelf opvoeder van beroep, dus van mama uit is er de nodige interesse in de ontwikkeling van haar kind :) Reuze interessant om te zien.
     
  6. mach86

    mach86 Actief lid

    Bedoel je dan ook dat thuis blijf moeders hun wereld niet verruimen en hun hersens niet laten kraken?
    Het lijkt mij wel een uitdaging om voor kinderen te zorgen, te ontdekken wat er in ze speelt, waar ze goed in zijn en hoe ik ze kan stimuleren om tot bloei te komen.
    Persoonlijk vind ik het niet erg om gewaardeerd te worden als vrouw en moeder. Ik vind het belangrijker om gewaardeerd te worden om wie ik ben en niet om wat ik doe.
     
  7. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Dit vind ik een hele goeie! Helemaal mee eens!
     
  8. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Lijkt mij ook.

    Ik ga straks werken en weer verder met mijn bandje, maar werk is eigenlijk alleen om geld te verdienen en mijn bandje is waar mijn passie ligt. Je kind en je band, 2 passies in je leven lijkt me heerlijk ! Zo heeft iedereen z'n eigen beweegredenen in het leven. Is maar goed ook ;)
     
  9. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik ben niet bang om er na lange tijd uit te zijn weer aan het werk te gaan. alles is te leren denk ik dan maar en ik ga niet nu mijn leven inrichten op hoe het er over tig jaar mísschien uit gaat zien.
    na terugkomst uit mijn verlof moest ik álles al opnieuw inlezen en hadden we ook nog eens te maken met een overname, niets was hetzelfde en dat in slechts 4 maanden tijd.

    onze ukkies gaan als het even kan niet naar een KDV. als ik ook naar mijn nichtje kijk vind ik het teveel op zo'n jonge leeftijd. Omdat de aandacht verdeelt moet worden wijken ze op sommige kdv's toch af van het ritme dat je kindje thuis heeft. mijn nichtje is 2 dagen kapot als terug is van het kdv, geen land mee te bezijlen. Ik vind het persoonlijk niet leuk dat ik 3 dagen in de week zou werken, maar de overige 3 dagen een jengelig kind zou hebben vanwege vermoeidheid.

    Sven gaat met 2 jaar naar de PSZ en leert daar dan ook veel en ondertussen zijn er ontzettend veel kleine ukkies om ons heen waar hij veel mee speelt en mee lert delen. hij mist echt niks hoor.

    Het verschilt dus ook een beetje per kindje vind ik wat beter werkt en wat je kindje thuis leert heb je ook zélf in de hand!

    over het ontwikkelen en je hersens laten kraken: ik doe niet anders, anders gek van verveling. ook dat heb je dus volledig zelf in de hand.

    Een thuisblijfmoeder zijn betekend niet 24 uur per dag aan huis gekluisterd zijn hoor, of nooit ergens alleen heen gaan!? Sven gaat ook wel een naar een oppas, omdat ma eigen dingen te doen heeft.
     
  10. Duma

    Duma Bekend lid

    13 sep 2007
    969
    901
    93
    Ik ben ook bewust stay-at-home-mom.
    Heerlijk! Zou 't niet anders willen..

    Sommigen kijken me ook raar aan,
    en vragen me waarom ik niet ga werken.

    Ik ben veel liever thuis met m'n kleine meid,
    niets te hoeven missen, en zélf m'n kind opvoeden.
    werken kan altijd nog als ze op school zit.
     
  11. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Dus vrouwen die ervoor kiezen om deels buitenshuis te werken (om wat voor reden dan ook) krijgen nu van jou de stempel dat zij niet zelf hun kind opvoeden?!?!? Nou, da's lekker!
    En 'ben veel liever thuis' kan helaas niet bij iedereen....

    Dit is een topic om moe van te worden, twee kampen en deels met elkaar eens en deels met elkaar oneens. Een discussie zonder einde, iedere moeder moet dat doen wat goed is voor haar gezin en voor zichzelf. Ieder kind is anders en wat voor de ene moeder, kind of gezin werkt kan voor een andere moeder, kind of gezin mogelijk niet werken. Maar doe niet neerbuigend naar een vrouw die op haar manier probeert voor iedereen het beste te doen, volgens mij doet iedere vrouw het maximaal mogelijke om alles goed draaiend te houden en de manier waarop doet er niet toe.
     
  12. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    tegenwoordig moet je je gewoon verantwoorden als je het normaalste in de wereld doet; je kind opvoeden en mama zijn.

    vroeger was het dat je moest verantwoorden dat je ging werken maarja dat was ook toendertijd een rare keuze

    Ik vind altijd dat vrouwen zo klagen, ik heb niet genoeg verlof, ik kan niet kolven op mijn werk ja dat is toch een keuze die je zelf maakt? moeten die bazen dan alles voor jou opzij zetten zodat jij een kind kan krijgen wat eigenlijk je eigen verantwoording is? Sommige vrouwen zijn wel heeeeeel erg veeleisend vind ik soms..
     
  13. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    meintje, ik geloof niet dat duma dat impliceert hoor, dat je zelf je kindje niet opvoedt als je buitenshuis werkt! althans, zo komt het op mij niet over. als het wel zo is dan raakt mij dit niet omdat ik het daar niet mee eens ben.

    iedereen vindt vanzelf zijn ideale balans, mee eens. daarom geloof ik ook niet dat dit een discussie is maar een uitwisseling van ervaringen en visies. geen enkele visie is goed of fout.
     
  14. Hoi, fijn om te lezen dat ik ook niet de enige ben. Ik werk nu al niet meer en ik heb er niet zoveel problemen mee. Ik heb niet het idee dat mijn wereld kleiner is geworden hoor, helemaal niet. Maar ik heb ook genoeg dingen buitenshuis, dus dat scheelt.
     
  15. roshi

    roshi VIP lid

    8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    jeetje kan nou nooit eens iemand zijn mening geven zonder dat een ander daar weer op in moet hakken?

    pietje zegt "ik vind dit, omdat..."
    klaasje zegt "ik vind dat, omdat..."

    heel fijn 2 meningen en KLAAR nee hoor mensen moeten elkaar aanvallen op hun mening of denken zelf aangevallen te worden door de mening van een ander...

    het zullen vast de hormonen zijn hoor maar moest het even kwijt :D

    succes weer verder ;)
     
  16. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    "grappig" of eigenlijk tries he...?!
    Ik zie altijd al aan t onderwerp of het weer zo'n discussie zal worden Ja of Nee.....
    Al vergis ik me soms ook wel en zijn simpele dingen opeens ook hot issues......

    Ook het tactisch formuleren blijft een probleem.... en gaat t van: Ik vind.... naar Wat ben jij.....

    zonde....
     
  17. roshi

    roshi VIP lid

    8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    precies! en nu zal er vast wel weer een reactie gegeven worden van "als je het niet zint moet je het niet lezen" maar ben WEL benieuwd naar de meningen van anderen alleen dat geblabla erom heen krijg je er gratis bij ;)
     
  18. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    hmmm heb altijd het probleem dat ik pas NADAT ik het gelezen heb, weet of het me niet of wel zint.....
    is zo moeilijk raden wat er staat als ik het niet gelezen heb..... :)

    Ach ja....

    En de opmerking... dit is een forum en er wordt om meningen gevraagd en die geven we dan ook....
    Nu vind ik je mening geven en iemand de grond instappen toch twee verschillende dingen.... (zal wel aan mij liggen)...

    Grappig vind ik ook altijd...
    Ik bedoel het niet rot hoor..... maar..... en dan komt er toch iets kwetsends achter..... :)
    Ik bedoel het niet kwetsend hoor, maar ik vind je toch een domme trol.... :) en daarna zeggen, maar ik had er toch bijgezet ik bedoel het niet kwetsend.... :)

    Helemaal off topic.... maarja wil wel een apart topic hierover openen maar denk dat dit uitloopt op een discussie......
    :D
     
  19. Hypnose

    Hypnose Bekend lid

    26 dec 2007
    737
    0
    0
    Hoi San

    Vind je het niet vermoeiend om te moeten denken in 'Wat als dit, wat als dat'?
    Het heeft totaal niets te maken met thuisblijven als moeder of gaan werken, want ik vind beide de normaalste zaak van de wereld. Moet iedereen echt lekker zelf weten.

    Maar... Jeetje... ik hou me er echt niet mee bezig dat mijn relatie over 5 jaar uitgaat hoor! Zou me wat zijn zeg!

    Misschien denk ik te makkelijk, maar ik heb echt zoveel meegemaakt de laatste jaren dat ik echt nooit meer over de toekomst nadenk. Simpelweg omdat het gewoon helemaal geen zin heeft. Je weet nooit wat er zal gaan gebeuren.

    Carpe diem! Meiden doe lekker allemaal wat voor jullie goedvoelt en laat iedereen in zijn waarde in de keuze die iemand maakt!
     
  20. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nee ik heb een goed stel hersens en ben JUIST extreem zelfstandig (ik denk dat ik meer in huis doe als de gemiddelde vrouw die werkt) ik timmer zo van alles in elkaar, leg laminaat, schilder zelf, okay op een langzamer tempo vanwege de zorg voro de kleine en mijn ziekte

    Maar de meeste vrouwen die ik spreek kunnen dat amper ik zit heel de dag alleen thuis (sochtends om 4-5 uur gaat mijn man weg en komt savonds tussen 18-22 ergens thuis, ik moet alles wel alleen kunnen.

    Qua zelfstandigheid ben ik dus veel verder dan de meeste vrouwen alleen qua geld ach daar vinden we dan wel weer een weg op van mijn part ga ik broodjes in pakken of ander simpel werk ik red mezelf ik ben een sterke vrouw wat dat betreft...
     

Deel Deze Pagina