Enkele vragen over werk en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Emily27, 11 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik ga het nog allemaal binnenkort met mijn werkgever bespreken, maar vroeg me voor die tijd al af:

    - als je je verlof zo plant dat je vooraf 4 weken opneemt en achteraf 12 weken, behou je dan 12 weken na de bevalling als de baby na 40 weken pas geboren wordt? of gaat dit van je 12 weken af?

    - ik wil na het zwangerschapsverlof gebruik gaan maken van ouderschapsverlof om een dag minder te werken per week, dit is voor een deel ook doorbetaald bij mijn werkgever, dus erg gunstig. Maar er is ook de ouderschapsverlofregeling van de Belastingdienst. Weet iemand of deze regeling onder politieke druk staat met al dat gepraat over bezuinigingen? Of blijft deze gewoon bestaan (voor zover bekend)?

    - zijn er nog andere belastingvoordelen en regelingen om in de gaten te houden? Je krijgt natuurlijk sowieso kinderbijslag, en bij gebruik van kinderopvang ook een tegemoetkoming in de kinderopvangkosten. En dus de ouderschapsverlofkorting op je belastingaangifte. Is er nog iets anders waarmee je voor financiële voordelen kan zorgen? (want het is allemaal al duur genoeg ;)) Op zaken als zorgtoeslag, kindgebonden budget en huurtoeslag hebben wij helaas geen recht.
     
  2. Laurie

    Laurie Fanatiek lid

    29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Als je 4 weken voordien neem krijg je minimaal 12 weken na die tijd. Maar altijd 12 weken nadat je kindje is geboren (komt je kindje later dan heb je dus ook langer verlof).

    De ouderschapsverlofkorting staat onder druk, zoals het nu lijkt wordt het per 1 januari 2013 afgeschaft.

    Volgens mij heb je geen recht op andere toeslagen, maar daar zit ik minder in doordat we er zelf ook geen recht op hebben.
     
  3. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ha Laurie, dank voor je antwoorden. Echt balen dat ze die ouderschapsverlofkorting willen schrappen. Snap van dit kabinet soms echt niet hoe ze tegelijk kunnen willen dat (jonge) mensen meer werken, en toch maar bezuinigen op alles wat dat enigszins mogelijk maakt. Laten we maar hopen dat het schrappen van de korting nog een keer een jaartje wordt uitgesteld :)
     
  4. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik denk dat de kans klein is dat je recht hebt op ouderschapsverlofkorting. Je zegt zelf al dat je je ouderschapsverlof doorbetaald krijgt en het gaat om het verschil in jaarsalaris van 2011 en 2012 (het jaar waarin je verlof opneemt) Heb je in die tijd een loonsverhoging, heb je al weinig verschil meer. Krijg je dan ook nog eens een deel doorbetaald, blijft er eigenlijk niks meer over.

    Edit: Voordat jij weer begint met werken is het jaar ook al weer bijna ten einde en heb je dus ook naar verhouding weinig OV uren opgenomen, snap je?
     
  5. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Nee klopt, ik heb er dit jaar niets/nagenoeg niets aan (het is niet 100% doorbetaald, maar 60% van je salaris), maar mijn man wel. Want die neemt al vanaf september dan ouderschapsverlof op, wat bij hem onbetaald is, en ook nog eens 2 weken achtereen na de bevalling. Dus voor hem gaat daar wel nog korting in zitten, denk ik.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja wanneer je man verder geen hele grote loonsverhoging verwacht en het idd in 2012 wordt opgenomen. Dan kan het voor je man nog wel schelen. Dus loont het de moeite!
     
  7. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ja, we gaan het voor 2012 zeker aanvragen! Al levert het maar een beetje op, je moet altijd gebruikmaken van de rechten van de Belastingdienst, niet alleen van de plichten ;)
    Nu maar hopen dat het parlement nog een keer besluit het stopzetten de korting tegen te houden, zodat het ook in 2013 doorloopt :)
     
  8. Elies25

    Elies25 Niet meer actief

    Ik snap t ff niet, die ouderschapsverlofkorting houdt je werkgever in toch? Ik heb een overzichtje van personeelszaken hier gehad en die zeiden dat die ouderschapsverlofkorting in mindering komt op het bedrag aan belasting dat je moet betalen, dus dat je sowieso wel wat terugrkijgt, alleen misschien niet volledig???
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee je werkgever houd dat niet voor je in. Jij geeft bij je belastingaangifte over een bepaald jaar aan dat je ook X uren ouderschapsverlof hebt opgenomen.
    In de berekening zal daar dan rekening mee worden gehouden, idd wel in de zin van een korting op het bedrag wat je uiteindelijk zou moeten betalen. Maar het gaat dus NIET via je werkgever.
     
  10. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Je hebt misschien wel werkgevers die het wel doen. Maar die van mijn man in ieder geval niet. Die van mij doet de meeste kortingen (loonheffingskortingen) vaak wel, maar niet altijd zorgvuldig.
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het gaat om het verschil in jaarsalaris over in dit geval 2011 en 2012. Stel je hebt een salarisvermindering van totaal 1000 euro als gevolg van je ouderschapsverlof, maar je hebt ook nog een salarisverhoging gehad.

    Dan heb je dus recht op een vergoeding van max 1000 euro. Per uur opgenomen OV krijg je max € 4,18 (meen ik) terug. Dat betekent dat je dus over max 240 uur OV die korting kunt ontvangen (1000/4,18)

    Heb je meer uren OV opgenomen dan krijg je nooit meer dan die 1000 euro. Heb je minder uren opgenomen, dan krijg je dus een vergoeding van 4,18 per uur.
     
  12. Laurie

    Laurie Fanatiek lid

    29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Volgens mij klopt dat niet wat je zegt.

    je kunt maximaal een vergoeding krijgen over de vermindering in je over het jaar van aanvraag tov het voorgaande jaar. Een eventuele salaris verhoging moet je dus wel meerekenen en kun je niet vergoed krijgen.

    Stel je verdiende in 2011 30.000 euro

    In 2012 ga neem je ouderschapsverlof op waardoor je inkomen naar 26.000 euro gaat. Echter door een loonsverhoging wordt dit 28.000 euro. Dan kun je maximaal over de 2000 euro verlaging ouderschapsverlofkorting krijgen.
     
  13. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Het klopt inderdaad dat het gaat om het verschil tussen 2011 en 2012, dus salarisstijging dat jaar gaat af van het bedrag wat je kan krijgen.
     
  14. Elies25

    Elies25 Niet meer actief

    Ik heb hier van PZ toch echt de mededeling gehad dat zij ouderschapsverlofkorting inhouden ??? Zie hier uit de mail:

    Als je van 24-09-2012 t/m 19-10-2012 volledig ouderschapsverlof opneemt, dan hou je in september € netto over en in oktober € netto.
    We houden ook een ouderschapsverlofkorting in die je eventueel, afhankelijk van je privésituatie, van de belastingdienst terug kunt krijgen. Deze ouderschapsverlofkorting bedraagt voor sept. € en voor okt. € . Deze bedragen zijn al meegenomen in de berekeningen.
     
  15. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat zeg ik in feite ook hoor. Alleen heb ik de tussenstap van (in jouw vb) 26000 naar 28000 even overgeslagen. Ik spreek puur over een verschil van 1000 tov het voorgaande jaar.
     
  16. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hmmmm vreemd, want zij hoeven nl die korting niet voor je in te houden. Ze betalen gewoon het aantal uren uit wat je straks daadwerkelijk gaat werken.... en over de uren dat je OV opneemt vraag je die korting aan bij de BD.

    Dus toch nog maar even duidelijk navragen bij PZ.... straks houden ze veel te veel in en ben je een dief van je eigen portemonnee.
     
  17. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij mij is het zo: Ik sta op papier voor 36 uur en daarmee verdien ik bruto zeg 3500,= p/m. Ik neem 4 uur per week ouderschapsverlof, dus werk 32 uur. dus zou eigenlijk zeg 3200 bruto moeten krijgen
    Op mijn loonstrook staat dan, bruto 3500 daarvan wordt afgehaald 300 euro ivm ouderschapsverlof (dus niet-gewerkte uren).... en daarna gaan daar alle premies van af.
    Ik vraag vervolgens bij de BD een korting aan over die 4 uur per week.
     
  18. Elies25

    Elies25 Niet meer actief

    Ja ik snap t ook niet... morgen mn laatste dag hier, hoop dat ik nog even iemand kan spreken, want dit klinkt zo erg raar.. Thanks voor je hulp!

    Misschien bedoelt ze het ook wel op de manier zoals jij het beschrijft.
     
  19. Laurie

    Laurie Fanatiek lid

    29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Elies in wat voor sector werk je?

    Ik werk zelfs als senior personeelsfunctionaris/salarisadministrateur in de zorgsector. Maar ik zou zelfs geen ouderschapsverlofkorting voor een werknemer kunnen aanvragen al zou ik het willen.
     
  20. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Maar als het gaat om een kórting die zij ínhouden, en die je weer terug kan vragen vd Belastingdienst, dan is het toch juist niet zo dat zij de ouderschapsverlofkorting al direct uitbetalen? Of hebben de zwangerschapshormonen mijn hersenen nu definitief aangetast?
     

Deel Deze Pagina