Nieuwe baan of wachten tot ik zwanger ben

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door poekie, 23 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poekie

    poekie Nieuw lid

    23 jan 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Allemaal,
    Ben helemaal nieuw hier, voor "zwanger" zijn heb ik nog niet veel van doen. Maar wel betreffende dit topic, want ik zit echt in dubio...8) en ik vraag me af wat jullie zouden doen in mijn situatie.

    Ik werk nu 3 jaar bij een firma, waar ik het niet altijd super naar m'n zin heb, maar goed. Nu is het zo dat mijn directe (mannelijke)collega het niet voor elkaar heeft gekregen om van 40 uur naar 32 uur te gaan werken. Ook hebben ze hem voor het blok gezet (onrealistisch voorstel) wat betreft ouderschapsverlof. Dit baarde mij toch al een beetje zorgen, tot deze week. Een andere collega (ook mannelijk, maar ik werk alleen maar met mannen, technisch beroep) krijgt het niet eens voor elkaar om in plaats van 7.30 naar 8.00 tegaan, ivm het wegbrengen van zijn zoontje naar school. Terwijl wij werken met flexibele werktijden.

    Eigenlijk ben ik gewoon de pineut met mijn leidinggevende (geinstrueerd door bovenaf) en wordt er binnen het bedrijf met 2 maten gemeten. (andere afdelingen zijn heel flexibel, vrouwen mogen ook van 5 naar 4 of 3 dagen) Met mazzel heb ik vorig jaar het voor elkaar gekregen om 36uur te gaan werken (geen 9x4 uur maar 5om4 werkweek, maar dat was met een andere leidinggevende, terwijl op een andere afdelingen er wel 9x4 wordt/kan worden gewerkt, ook zo iets:x)

    Aangezien wij wel plannen hebben dit jaar "het te gaan proberen" vraag ik mij af wat het verstandigst is:
    Een andere baan (er is nu namelijk een leuk aanbod) vinden voor 36 uur, proberen 4x9uur, plan is om dit ook na eventueel verlof dit te blijven volhouden.
    Of
    Blijven zitten waar ik zit, hopelijk (snel8)) zwanger te worden en in het verlof iets anders zoeken of bij eventuele afwijzing om naar 32 uur te gaan dit aan te vechten via rechtsbijstand.

    Conclusie is wel dat alle flexibiliteit uit het bedrijf is, maar mocht het ons niet gegeven zijn zit ik onnodig te lang op een plek waar ik het niet naar m'n zin heb.

    Wat is jullie mening en wat lijkt jullie het verstandigst?

    Alvast bedankt meiden!!!
    Liefs Poekie 'de twijfelkont'
     
  2. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Als je het zat bent bij je werkgever zou ik gewoon op zoek gaan naar wat anders. Je kunt niet in de toekomst kijken, misschien ben je heel snel zwanger en vind je dat lullig tegenover een nieuwe werkgever, maar goed, dat is het risico dat een werkgever neemt door een vrouw aan te nemen. Aan de andere kant, misschien duurt het wel hartstikke lang voor je zwanger bent en blijf je maar bij die oude werkgever hangen. Nee hoor, ik heb inmiddels geleerd altijd voor jezelf te kiezen in zo'n situatie. Gewoon lekker op zoek gaan naar wat anders dus én hopen dat je maar snel zwanger mag zijn.
     
  3. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    als je al een leuk aanbod heb zou ik hem met beide handen aannemen.
     
  4. debster2009

    debster2009 Fanatiek lid

    9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Heel lastig, ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt. Bij mijn oude werk hadden ze een hekel aan parttimers (te duur, onhandig). Ze gingen niet accoord dat ik parttime wilde werken. Ik heb toen heel erg getwijfeld om het aan te vechten, want ik had er wel recht op (absoluut geen verantwoordelijke baan) en ik had een vast contract. Ik heb uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen: na mijn verlof ouderschapsverlof opgenomen en op zoek naar een andere baan. Die had ik binnen 3 maanden gevonden. Bleek uiteindelijk nog een veel leukere baan te zijn, veel dichterbij huis en het aantal uren dat ik wilde.
    Zeker omdat je het er al niet naar je zin hebt, zou ik niet voor rechtszaken enzo gaan, maar lekker op zoek naar wat anders. Wel zou ik wachten tot je bevallen bent, of nu alvast op zoek naar een parttime baan. Als je nu weer fulltime gaat werken en over een jaar bevalt, heb je de kans dat je nieuwe werkgever hier ook niet blij mee is. Als je al parttime binnen bent, maakt het natuurlijk niks uit.
     
  5. poekie

    poekie Nieuw lid

    23 jan 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey,
    Bedankt voor jullie reactie. Het blijft lastig, echt voor jezelf kiezen of met meer verstand. Ik ga inderdaad op zoek naar iets wat niet volledig fulltime is om verrassingen in de toekomst te voorkomen.
    Anders weet ik het ook niet meer...wat is het soms moeilijk als je vrouw bent:p
     
  6. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ik zou ook gaan zoeken, je weet nooit hoelang het duurt (zowel zwanger raken als een andere baan vinden)

    maarre.... heel leuk van je bedrijf, maar minder willen werken mogen ze alleen weigeren als ze kunnen aantonen dat dat schadelijk is. dus laat je niet zomaar een oor aannaaien mocht het zover komen!!!!!!
     

Deel Deze Pagina