Bijstand levert meer op dan werken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door DastyQueen, 26 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Was laatst al een discussie dat iemand als alleenstaande er financieel op zou vooruitgaan dmv toeslagen. Hieronder een artikel uit de telegraaf dat het voor mensen in de bijstand niet loont om te gaan werken.
    Ik vind dat een slechte zaak!

    woensdag 26 april 2017, 9:34
    'Bijstand levert 750 euro meer op dan baan'
    [​IMG]

    Alleenstaande ouders die vanuit de bijstand gaan werken, gaan er financieel zo op achteruit dat het aantrekkelijker blijft om in de bijstand te blijven zitten. Daar moet verandering in komen, zegt raadslid Marianne Poot van de VVD.



    Haar partij maakte zich eerder al kwaad over de royale Amsterdamse regelingen. De VVD is zelf gaan rekenen met een fictieve alleenstaande moeder, die ze hebben omgedoopt tot Ariane.

    Zij heeft een zoon Emile van 10 die op de basisschool zit en een dochter Laura van 15 op de middelbare school. „Zij wonen in een sociale huurwoning met een huur van €550 per maand. De VVD komt tot de rekensom dat dit gezin €1983,79 per maand van de rijksoverheid ontvangt, plus €2640 per jaar (inclusief gemiddeld €114 aan bijzondere bijstand per jaar) aan Amsterdamse regelingen bij volledige uitnutting. Dat is aanzienlijk meer dan het minimumloon van €1551 per maand”, aldus Poot.

    Ze wijst op een gratis laptop van de gemeente, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, kledingbonnen, een gratis ID-kaart, een Stadspas, een internetabonnement en twee gemeentelijke scholierenvergoedingen.

    „Werken moet lonen is een belangrijk speerpunt voor ons”, zegt Poot. „Met name voor mensen in een uitkeringssituatie is het van het grootste belang dat zij er financieel op vooruit gaan als zij een baan vinden.”

    Poot gaat vragen stellen aan verantwoordelijk wethouder Arjan Vliegenthart. „We hebben Vliegenthart al eens gevraagd uit te rekenen wat iemand in de bijstand aan inkomen krijgt, maar daar werd niet inhoudelijk op gereageerd. Daarom hebben we het nu maar zelf gedaan.”
     
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik las het net en moest toen inderdaad aan de discussie denken die er bestond, uit dit artikel blijkt dus inderdaad dat het soms meer loont om thuis in de bijstand te zitten dan te gaan werken. Heel jammer, hierdoor zullen meer mensen thuis willen blijven zitten dan voor een lage loon aan de slag te gaan... misschien toch een idee om de minimum lonen wat omhoog te krikken.
     
  3. Missmommy

    Missmommy Lid

    8 apr 2017
    68
    0
    6
    Ongelofelijk dat dat kan, snap dat het geen stimulatie is om te gaan werken als je dit leest.
     
  4. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    26
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik zit in de bijstand, en het gaat er hier wel iets anders aan toe dan in het artikel beschreven. Geen gratis laptop, gratis ID-kaart, kledingbonnen en al die andere gratis dingen die genoemd worden. Wel kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, maar dat is voor iedereen met een inkomen tot (ik dacht) 130% van het minimumloon dus ook voor mensen die werken.

    Het is, helaas, wel zo dat voor mij in de bijstand blijven momenteel financieel aantrekkelijker is dan werken. Speelt bij mij mee dat er gezondheidsredenen meespelen waardoor een fulltime baan geen optie is. Ik kan enkel parttime werken. Maar als ik daarmee minder dan het minimumloon verdien, ga ik er financieel op achteruit. De bijstand gaat enkel uit van het getalletje op je loonstrook. Dat hele bedrag wordt van de bijstand afgetrokken. Maar ik moet wel kinderopvang betalen, en de toeslag dekt daarvan niet de volledige kosten dus een deel ervan moet ik zelf betalen. Maar daar houdt de bijstand dus geen rekening mee. Stel ik verdien 400 euro, moet 50 euro bijbetalen aan de kinderopvang (bovenop de toeslag dus), dan heb ik maar 350 verdiend in werkelijkheid, terwijl wel de volledige 400 met de bijstand wordt verrekend. En ga ik er dus 50 euro op achteruit vergeleken met thuis blijven.

    Nu ben ik dus heel erg zoekende naar een manier van werken waarbij ik er niet op achteruit ga. Want dit betekent dat ik alle banen waarbij ik niet het minimumloon ga verdienen moet laten schieten, financieel is het niet slim om daarnaar te solliciteren plus ik zit dan nog steeds in de bijstand, alleen heb ik minder bijstand nodig. Dus alleen als ik met parttime werken het minimumloon verdien en uit die bijstand kan komen is solliciteren zinvol. En voor die banen word ik tot nu toe constant afgewezen.

    Dus doe ik momenteel vrijwilligerswerk waarbij mijn zoontje mee kan. En toen ik bijlessen gaf ging hij tijdens die bijlessen naar mijn moeder, die past gratis op. Maar die wil niet vast oppassen dus het is voor als ik echt ga werken geen optie.

    Dus momenteel maar weer aan het onderzoeken of ik eventueel voor mezelf kan beginnen, als ZZP-er, en dan iets waarbij mijn zoontje erbij kan blijven of waarmee ik met de eigen bijdrage aan de kinderopvang meegerekend toch niet onder het minimumloon uit kom. Maar ook dat is vrijwel onmogelijk vanuit de bijstand. Het wordt je onmogelijk gemaakt. Eenmaal ingeschreven bij de kamer van koophandel vervalt namelijk per direct het recht op een uitkering, maar je hebt niet per direct genoeg inkomsten uit een nieuw bedrijfje.

    Nou ja, heel verhaal. Heb zelf heel erg het gevoel dat ik in die bijstand vast zit. Als je helemaal gezond bent en fulltime kunt werken is er nog wel een weg uit. Maar als je enkel parttime kunt werken dan is de weg uit de bijstand niet makkelijk te vinden. Al wil ik hier dolgraag uit. En baal ik dat ik het nu moet doen met wat laag vrijwilligerswerk terwijl ik zoveel meer kan dan dat. Het is me nog niet gelukt.
     
  5. Missmommy

    Missmommy Lid

    8 apr 2017
    68
    0
    6
    Dit vind ik dan ook weer heel treurig om te lezen. Wil je werken word het je op zo'n manier onmogelijk gemaakt. Ik vind dat je op deze manier eigenlijk dubbel gestraft word als het ware. Is het een optie om een thuisstudie te doen waardoor je een hogere functie kunt krijgen, misschien kom je dan wel aan een minimumloon of meer met een part time baan..
     
  6. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    26
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Een thuisstudie overweeg ik iedere keer weer opnieuw. Maar is zo enorm duur en moet ik allemaal zelf betalen. Voor een thuisstudie krijg je geen studiefinanciering.
    Naar school zou dan een andere optie zijn, maar dat is me na psychisch onderzoek afgeraden (ivm mijn problematiek dus, zelfde reden waarom fulltime werken ook geen mogelijkheid is). Maar ook daar weer een probleem: zodra ik studiefinanciering aanvraag vervalt mijn recht op een uitkering. Maar studiefinanciering is tegenwoordig allemaal lening. Dus dat betekent dan dat ik heel veel moet gaan lenen bij DUO. En ik heb al een hoge studieschuld die dan dus alleen maar nog veel hoger gaat worden. Maar ik ben nu dus wel in staat om te zeggen: sch**t aan die uitkering, sch**t aan die psychiater, ik ga gewoon naar school. De kans is alleen heel groot dat ik in dezelfde problemen terecht kom als tijdens mijn eerdere studies en dat ik daar een hele verkeerde keuze mee maak.

    Ik vind ook dat de gemeente hier te weinig doet om mensen uit de bijstand te halen, heb soms het idee dat ze het wel makkelijk vinden als die mensen er blijven zitten. Iedereen in de bijstand moet hier in een werktraject, dat zijn baantjes voor de gemeente die normaal niemand wil doen. Denk aan plantsoentjes schoffelen en afval prikken. In de bijstand heb je geen keuze, dan moet je er verplicht heen. Als er minder mensen in de bijstand zitten zijn er dus ook minder mensen voor die flutbaantjes. Dus daarom vermoed ik soms dat ze mensen liever in de bijstand houden zodat ze voor de gemeente kunnen werken...

    Ik heb ze een keer een compleet ondernemingsplan gegeven. Dit is wat ik wil gaan doen, dit is wat ik met mijn problematiek kan, en ik heb een klein beetje hulp nodig om dit vanuit de bijstand op te zetten. Maar dat werd afgekeurd. Nu heb ik een paar weken geleden een compleet nieuw ondernemingsplan geschreven (en ik ga er nog één schrijven want ik kreeg nog een geweldig idee een paar dagen geleden, misschien nog beter dan de eerste). Ik kan nu elk moment opgeroepen worden voor een gesprek, wacht op de brief, en dan leg ik ze dat weer onder hun neus. Ik wil werken, ik kan werken, ik kan alleen niet alles, maar dit zijn dingen die ik wél kan. Dan wil ik het ook graag doen... Een andere optie is de loterij winnen, die bijstand de deur uit gooien en dan vanuit die loterijwinst een bedrijfje opbouwen, maar ja, zo'n geluksvogel zal ik wel niet zijn :p
     
  7. Noorie

    Noorie Niet meer actief

    Hier helaas ook. Geen gratis laptop etc maaarr...
    Ik ben alleenstaand en werk parttime. Ik verdien evenveel als wanneer ik in de bijstand zou zitten alleen nu komen er kosten zoals kinderopvang en reiskosten bij.
    Natuurlijk krijg ik toeslagen maar als ik niet zou werken zou ik ook niet een deel van de opvang etc hoeven te betalen.
    Ik zou niet thuis kunnen of willen zitten maar zonde dat werken niet altijd loont.
     
  8. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.652
    1.822
    113
    Wat mij opvalt is dat in dergelijke discussies alleen maar naar geld wordt gekeken. Niet naar het stuk groei, ontwikkeling, collega's hebben etc. Zoals ook hier boven te lezen is: heel graag willen en door regels niet door kunnen gaan. Tenzij je je gezondheid op het spel zet.

    Hier ook geen laptop en id kaarten. Maar even serieus.. wat kost een id kaart en hoe lang is zo'n ding geldig? Gemiddeld 60 euro. 10 jaar geldig. We hebben het hier over 50 cent per maand:confused:

    Los daarvan zijn de regels per gemeente verschillend. Ik vind het artikel dus niet sluiten op landelijk niveau. Hier kreeg ik onlangs de rekening van de afvalstoffen. Vorig jaar vrijstelling. Dit jaar niet meer. Niemand met een laag inkomen. 80 euro.. onverwachts want de verandering werd ook pas op dat moment kenbaar gemaakt. Dat is een kwart van mijn zelf betaalde vakantiegeld. Want je uitkering is die 963 euro..of wat is het exact? Daar gaat dik 40 euro af netto voor reservering vakantiegeld. Het is niet die 8 procent er nog eens bij. (En de alimentatie voor dochter gaat er ook af. Ik zelf krijg geen alimentatie)

    In sommige gevallen kun je vrijlating krijgen als je werkt. Ook die regels verschillen per gemeente. Dan mag je een bepaald bedrag bijverdienen. Max. Zo'n 198 euro per maand. Het is wel tijdelijk. Het rare is..toen ik in de bijstand kwam, had ik een parttime baan. Maar de regeling ging voor mij niet op. Want die baan had geen zicht op een betere toekomst .. meer uren..etc. best krom. Want terwijl ik werk had naar mijn zin, moest ik verplicht solliciteren. Dan ga je toch raar naar je werk toe. Het geeft ook onrust. Mijn contract werd niet verlengd.Ik was tenslotte op zoek... en zo kwam ik in volledige bijstand. Moest de opvang afzeggen en kwam thuis te zitten. En dan kun je weer werken. Tijdekijke jobs.. maandag solliciteren, om 17.00 uur horen dat je op dinsdag om acht uur kan starten. Je voelt hem al: waar laat ik mijn dochter? Ik heb geen achterban voor opvang. Geen ouders of andere familie..vrienden. Het is geen onwil. Maar voor jou tien anderen he..je krijgt amper de tijd om iets te regelen.
    Al die dingen kom je tegen in de bijstand. En meer. En heus. Financieel kan ik me redden. Net aan. Maar dat is het niet alleen. Ik vond het vreselijk om niet binnen mijn maximale vermogen te kunnen werken. Ik kan niet sparen. En zodra wel mag je niet eindeloos doorsparen. Er zit een limiet op. Wanneer je niet al teveel nadenkt is de bijstand opzich wel te doen. Maar het heeft ook maatschappelijke nadelen. En die staan niet in dat artikel. Men maakt zich daar druk om een laptop en een id kaart a 50 cent per maand. 12,5 cent per week aan extra inkomen..
     
  9. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    Als je bezig bent met het opstarten van een eigen bedrijf dan kan je een BBZ aanvragen. een bijzondere bijstand zelfstandigen. Voorwaarde is wel dat je Ondernemingsplan wordt goedgekeurd. Je krijgt dan je huidige uitkering doorbetaald als lening. Aan het eind van het jaar wordt je bedrijfs aangifte gemaakt en dan wordt er verrekend indien je bedrijf winst heeft gemaakt (en dus inkomen heeft gegenereerd)..
     
  10. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    Artikel schetst een scheef beeld.. Ik weet dat gemeente A'dam een vrij soepele gemeente is en inderdaad veel mogelijkheden en extraatjes heeft.
    Ga je het vergelijken met een strenge gemeente als Rotterdam.. daar betaal je wel gewoon de afvalstoffenheffing, je eigen ID kaart, geen laptops, geen extra's.. gemeentes maken eigen beleid op sommige vlakken.
     
  11. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Maar met een minimum inkomen heb je ook recht op toeslagrn die worden hier nu niet meegerekend dus het is geen eerlijk vergelijk. En buiten dat scheelt het dus ook waar je woont voor welke extra's je krijgt.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Sowieso zie ik de toeslagen er niet bij staan. Maar het zou best kunnen dat het op korte termijn meer geld opleverd. Maar er wordt geen pensioen opgebouwd, je kan niet met de tijd in een hogere schaal belanden of promotie krijgen. Gebrek aan sociale contacten. Een steeds groter wordend gat op het cv. Op korte termijn levert het misschien meer geld op als je op de juiste plek woond. Maar op langere termijn geloof ik niet dat je veel redenen hebt om jaloers te zijn op deze groep.
     
  13. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Er zijn natuurlijk ook mensen die het heerlijk vinden om in de bijstand te zitten. Zwart bijklussen, uitslapen, toeslagen en alle minimaregelingen. Waarom zou iemand dan voor hetzelfde geld of misschien wel minder zich 40 uur per week uit de naad gaan werken?
    Niet iedereen heeft de behoefte om aan zijn of haar CV te werken of aan contact met collega's.
    Gebrek aan sociale contacten? Hoezo? Geen collega's hebben betekent niet dat je geen andere contacten kan hebben :)

    Oh ja, nog iets wat gekoppeld is aan de bijstand: als alleenstaande niet hoeven werken zolang je kind nog geen 5 is. Waar hebben we het over??? Of iedereen die optie bieden of niemand!

    Ik ben blij dat er zoiets als de bijstand bestaat, maar het is zo oneerlijk en er wordt teveel misbruik van gemaakt. Werken moet lonen ipv dat het wordt afgestraft.
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Even over die regel van niet hoeven werken tot je kind 5 is...

    Ook dat is gemeente gebonden... in Rotterdam is dat nl echt niet het geval hoor.

    Dus niet iedereen krijgt daar standaard een ontheffing voor ;)
     
  15. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
  16. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Oh de link pakt niet dat stukje. Dit staat er op de site:
    Bent u alleenstaande ouder?
    En heeft u jonge kinderen?
    Alleenstaande ouders met kinderen tot 12 jaar moeten zoeken naar betaald werk of een tegenprestatie doen. U moet dan wel voldoende opgeleid zijn en er moet oppas voor de kinderen zijn. Als uw kinderen jonger zijn dan 5 jaar, kunt u een tijdelijke ontheffing aanvragen van de arbeidsverplichting. Als u dan een ontheffing krijgt is de voorwaarde dat u een scholing volgt. Zolang u deze scholing volgt hoeft u niet te zoeken naar betaald werk en hoeft u geen tegenprestatie te doen.
     
  17. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.993
    18.697
    113
    Rotterdam is redelijk streng vergeleken met andere gemeentes.
    Ik heb een vriendin die als alleenstaande moeder daar in de bijstand zit (en druk werkzoekende is, maar dat is met een Turkse achternaam niet altijd even makkelijk) en zij moet dus sinds kort 2 uur met OV reizen naar haar vrijwilligerswerk dat om 8 uur 's ochtends begint. Erg lastig in combinatie met zorgintensieve kinderen. Ze heeft al gevraagd of ze niet op een plek dichterbij haar huis vrijwilligerswerk mocht zoeken, maar dat werd gewoon afgewezen. Dan vraag ik me toch echt wel af of het nou om die tegenprestatie op zich gaat, of dat het hen gewoon gaat dat ze je in hun "macht" hebben. Er zijn namelijk genoeg plekken dichterbij haar huis waar ze een tegenprestatie zou kunnen verrichten zoals een jongerencentrum en bejaardentehuis maar dat wordt dan om heel vage redenen afgewezen.

    Ik vind het overigens altijd krom dat er gelijk wordt gesproken over minimaregelingen wanneer het over bijstand gaat. Die regelingen zijn er namelijk net zo goed voor mensen die het minimumloon verdienen en dus gewoon werken, dus het is niet iets wat exclusief geldt voor bijstandsgerechtigden.
     
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Als je niet werkt moet je dus een opleiding doen, je zit dus niet thuis met je hand in je broek te roeren ;)

    En er staat KUNT, er staat niet dat dat altijd is, je aanvraag kan nl ook gewoon geweigerd worden.
    Ik had er ook echt geen recht op hoor;)
     
  20. Missmommy

    Missmommy Lid

    8 apr 2017
    68
    0
    6
    Nou, als ik bij de bijstand zou werken en jij zou aan mijn bureau verschijnen zou ik alles doen om je te helpen! Ik heb enorm respect voor jou dat je, ondanks alles, toch positief blijft en doorzet. Er zijn velen in een vergelijkbare situatie die bij de pakken neer gaan zitten, wat ik ook best begrijp. Des te meer lof voor jou!

    Ik hoop voor jou dat ze akkoord gaan, ik zal in ieder geval heel hard voor je duimen!
     

Deel Deze Pagina