Bijvoeding bij reflux

Discussie in 'Voeding' gestart door Petra82, 25 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.320
    113
    Westland
    Goeieavond dames,

    Jullie hulp wordt gevraagd! Ik ben nog ruim op tijd, maar maak graag een weloverwogen beslissing over hetvolgende:

    Dochter van 2,5 maand oud heeft verborgen reflux. Leefregels en ranitidine werken voldoende voor een tevreden baby.
    Bij de oudste pas met 6 maanden begonnen met groente (en daarna fruit). Dit om diverse allergieën aan mijn kant.
    Wat is verstandig voor mijn jongste spetter? WHO aanhouden, ook ivm allergieën, En pas met 6 maanden met bijvoeding beginnen of... Met 4 maanden beginnen ivm reflux...

    Ik ga beginnen met (potjes) groente en daarna (potjes) fruit. Ik ben niet van de rapley en zo.

    Ik hoop dat @Averlhach sowieso zou willen reageren? En uiteraard zijn andere meningen en/of ervaringen ook heel erg welkom.
    Bedankt alvast!
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Natuurlijk wil ik reageren :D

    Reflux en bijvoeding kunnen 2 totaal verschillende combinaties zijn.
    Soms werkt bijvoeden juist goed omdat het dikker is en dus beter in de maag kan blijven.
    Echter het kan ook juist de reflux verergeren omdat het slechter verteerbaar is en zwaarder kan vallen.

    Wat is de reden voor de keuze van potje ipv vers? (Geen aanval oid)
    Potjes zijn in theorie even goed als vers. Echter waar je met potjes tegen aan loopt is dat er vaker gemengd is. Bij mogelijke allergien is gemengde voeding veel minder prettig omdat als er een reactie volgt je niet weet wat de veroorzaker is.
    Dus als je potjes geeft, lees goed wat er in zit ;)
    Daarnaast is een potje vaak juist dunner wat vervelend kan zijn, maar som ook wel fijner.
    Ik heb vers gegeven en geen rapley. Gewoon lekker met een staafmixer pureren.


    Daarnaast de 4 en 6 maanden grens.
    Tja. Ik ben bij beide kinderen heel bewust later begonnen. De oudste precies 6 maand en de jongste net een paar dagen eerder. Dit omdat ik zelf allergisch ben (hooikoorts) en de oudste had bewezen kea. De jongste had ook echt gevoelige darmen en die reageerde vrij snel.
    Ik zie dus zelf de voordelen in van later beginnen.

    Luister vooral ook naar je eigen gevoel en als je met 4 maanden wil beginnen, je kan altijd weer stoppen als het niet gaat. (Tov allergien ben je dan wel de voordelen kwijt)

    Het cb zal je waarschijnlijk vertellen dat het "bewezen is dat het beter is om met 4 maanden te beginnen". Echter dit is niet zo. Het onderzoek waar het cb naar refereerd geeft namelijk aan dat beide goed is en niet bewezen zou zijn dat de een beter is dan de ander. Dus wat je ook doet, onthou dit even als je het cb spreekt :rolleyes:. (Ook is dit maar 1 onderzoek ;))
     
    Petra82 vindt dit leuk.
  3. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.320
    113
    Westland
    Bedankt voor jouw kijk op de zaak :)

    Potjes kies ik vooral uit gemakzucht, that's it... Natuurlijk als we bloemkool, Wortel etc eten, kook ik gelijk wat voor de kleine mee, maar als ik straks weer ga werken, heb ik er bij wijze van spreken geen zin in als ik voor ons even snel een pizzaatje erin schuif, dat ik voor de kleine nog "uitgebreid moet koken". (ben bij de oudste heel enthousiast begonnen met zelf koken, invriezen in ijsblokjes en zo, maar t is gewoon niet mijn ding... :/ ) al met al zal de verhouding potjes/zelf gepureerd denk ik zo rond de 60/40 liggen.

    Mijn gevoel zegt eigenlijk gewoon rond de 6 maanden (en dan kijk ik echt niet op een weekje hoor), maar tsja... Ik blijf t lastig vinden...
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Potjes zou ik eigenlijk net van wegblijven. Die zijn zo lopend dat het dezelfde issues kan teweegbrengen als melk.

    Vers geven kan ook gemakzuchtig hoor. Zakken diepvriesgroenten in huis halen en gewoon een handvol wortelen of bloemkool of broccoli uit een zak halen, in een potje water koken of stomen in de babycook, en pureren. Daar is echt geen kunst aan, en je hebt meer vitamines dan wanneer je een hele zak wortelen uit de winkel zit te schillen en gaat invriezen in kleine porties.
     
    Petra82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina