Werken en borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door joyce30, 19 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Hallo

    Dit zal vast al een keer gevraagd zijn maar ik zie een beetje tegenop met borstvoeding en werken .
    Het lijkt mij moeilijk in te schatten hoeveel je moet meegeven naar het kd .
    Kan je ook bv. in de avond borstvoeding geven en overdag flesvoeding of vinden jullie dat ik het dan snel opgeef .
    Ik ga straks namelijk van baan veranderen als ik weer werk en dan al gelijk te gaan kolven daar .
    Het is ook werk waar ik voornamelijk alleen op een groep werk .
    Ik wil het aan de ene kant niet opgeven maar aan de andere kant lijkt het me zo lastig borstvoeden en dan werken .
    Hoe vaak kolven jullie af en wanneer ?
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Joyce.

    Bij mij gingen ze niet naar het kdv maar naar de opa's en oma's en ik gaf gewoon mijn hele kolfopbrengst mee ;). Maar er is een beetje een rekensommetje. Dat is het gewicht in kilo's X 150ml en dan dat totaal door het aantal voedingen delen, dan krijg je hoeveel er ongeveer in 1 flesje zou moeten zitten. Dus bijv 5.5 kilo X 150ml = 825ml. 825ml : 8 voedingen = 103 ml per flesje dus zeg 100ml per flesje. En dan tel je dus even hoeveel flesjes je denkt dat de kleine nodig heeft die dag. Evt kan je wat flesjes gekolfde melk op het kdv in de diepvriezer zetten.


    Dat kan ik niet voor jou beslissen, als jij het echt niet ziet zitten om overdag op je werk te kolven dan zou je idd overdag flesvoeding kunnen geven, maar dit is dan ook op de dagen dat je niet werkt. En de voedingen overdag zul je dan af moeten bouwen voor je aan het werk gaat. Hoe lang geef je nu borstvoeding? Je productie is meesal pas rond de 10 maanden 'stabiel'. Oftewel, de vraag is of je genoeg voeding blijft houden wanneer je alleen de avond en ochtend (misschien late middag en nacht) voeding live voed.


    Je hebt de eerste 9 maanden gewoon kolf-recht/voedings-recht. Je mag dus kolven, je kindje bij het kdv gaan voeden, je kindje naar je toe laten komen om te voeden, of eerder weg/later beginnen op je werk. Dit is gewoon een recht wat je hebt, in de tussentijd moet je baas/bazin/teamleid(st)er vervanging voor jou regelen. Daar hoef jij niets voor te doen eigenlijk, alleen is het fijn als je op tijd doorgeeft dat je borstvoeding geeft en graag wil kolven (of een andere optie;)).


    Toen ik werkte en nog volledige borstvoeding gaf, kolfde ik 3 keer op een hele werkdag en 1-2 keer op een halve werkdag. Ik werkte 1 hele dag van 08.00 tot 18.00 en 2 halve dagen van 08.00 tot 13.00. Op die hele dag kolfde ik dan rond 09.30-10.00, rond 12.30-13.00 en rond 15.30-16.00. Op de halve dagen rond 09.30 en rond 11.30-12.00.


    Ik hoop dat je iets met mijn antwoord kunt!
    Liefs, Hanneke!
     
  3. mano82

    mano82 Fanatiek lid

    15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Het is inderdaad je recht om tijdens je werk af te kolven maar hou er wel rekening mee dat je productie achteruit kan gaan doordat je mobieler bent, minder ontspannen bent, het drukker hebt...
    Je kan uiteraard enkele voedingen overdag vervangen door flesvoeding en dus wel nog 's morgens en 's avonds bv geven. Ik ben zelf nog niet aan het werk maar zal het waarschijnlijk zelf zo doen eens ik een baan gevonden heb.
     
  4. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Wow, niet zo negatief Mano82! Dat hoeft namelijk helemaal niet! Iedereen die ik kende die gemotiveerd en goed voorbereid aan het kolven ging, die heeft het zonder problemen volgehouden. Zorg voor een goede kolf (ik zweer bij een dubbelzijdig elektrische), blokkeer je kolftijden in je agenda zodat je niet in de knel en stress komt met afspraken en een af te sluiten kolfruimte. Check die van tevoren (bijvoorbeeld als je kindje gaat wennen op de creche), dan heb je op je eerste dag geen stress of de ruimte wel geschikt is. Mocht je last hebben met je tsr, dan vraag je aan de huisarts de syntocinon neusspray en die heb je voor de veiligheid in je tas zitten.

    Ik kolfde de eerste periode 3 keer (elke 3 uur), maar al snel ging mijn zoontje naar elke 4 uur zodat ik nog maar 2 keer kon kolven.... om 11.30 uur en 15.30 uur. Ik ben er - inclusief van en naar de kolfruimte en wassen van mijn spullen - 20 minuten mee bezig.

    Mocht je het kolven toch te zwaar vinden in combinatie met je werk, dan zou je ook een voeding kunnen vervangen, maar ik zou eerst even proberen hoe het gaat. Misschien valt het hartstikke mee en ben je voor niets afgebouwd. Dat zou zonde zijn! Een voeding vervallen kan altijd nog en is in principe in een week gedaan.

    Succes en misschien heb je nog wat aan de kolftips op www.borstvoeding.com. http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/
     
  5. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Daarnaast is het verstandig het bv-op-verzoek-principe gewoon door te laten gaan op de dagen dat je werkt, en je kindje naar kdv/oppas gaat.

    Maak meerdere kleine flesjes klaar van laten we zeggen 60-80 ml, zodat er elke keer keurig gevoed kan worden als erom gevraagd wordt. Je zal zien dat na verloop van tijd er vanzelf een soort van *ritme* in komt. Eeen kindvriendelijke oppas/kdv is daarbij natuurlijk wel een must, zij moeten begrijpen dat bv kindjes niet op de klok gevoed worden maar bij vraag.
     
  6. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Als jullie zo lang bv geven dan neem ik aan dat jullie het met een flesje doen ivm de tandjes ?
     
  7. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Haha... nee hoor, waarom zouden we? :) Een kindje drinkt met zijn tong over zijn onderkaak (en dus tanden). De bovenkaak doet in principe niets, dus je voelt er - mits goed aangelegd - niets van. Als er tandjes doorkomen dan kan het wel eens zijn dat een kindje een keertje bijt, maar dat is zo afgeleerd (in mijn geval dan).

    Wat me niet helemaal duidelijk is of je al bevallen bent? Zo nee, dan zou ik aanraden een bv-cursus te doen. Dat kan vaak bij een LLL-leidster in jouw regio of via een zorginstelling. Op www.borstvoeding.com staat ook een berg aan informatie.
     
  8. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Mijn zoontje is 5 weken oud .
     
  9. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Nou, dan zijn er voorlopig nog geen tanden te verwachten. De meeste kindjes krijgen de eerste tandjes rond de 6 maanden (al kreeg het zoontje van mijn vriendin 2 tanden toen hij 6 weken was, arm jong...).

    Sta je inmiddels anders tegenover de combi werken en voeden? Ik merk zelf dat je soms dingen moet laten gebeuren en je van te voren niet teveel zorgen moet maken. Geniet van het moment! :D
     
  10. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Ik had voordat ik zwanger was ook zoiets van,ik ga niet borstvoeden .Nu ik het heb gedaan vind ik het een hele belevenis .
    Ik wil altijd dingen van te voren plannen en zo .
    Maar misschien net wat je zeg moet ik het maar over mijn heen laten komen en eerst proberen .
    Kolven op zich gaat goed hoor .
    Bedankt voor je advies .
     
  11. mano82

    mano82 Fanatiek lid

    15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik ga het uiteraard eerst proberen maar ik blijf realistisch ;) Ik hoorde van enkele vriendinnen bij wie het niet lukte om bv te blijven geven toen ze reeds enkele weken aan het werk waren... Er kwam nog amper melk uit. Ik merk bij mezelf ook dat ik de laatste weken minder melk heb, dit omdat ik veel mobieler ben dan de eerste maanden, toen moest ik nog herstellen van de keizersnede en zat ik bijna voortdurend op de bank. Wat ik nu wel doe is af en toe afkolven om de productie te verhogen...
     
  12. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    De beste manier om je productie te verhogen is zelf een aantal regeldagen inlassen, dwz, consequent om de 2 uur voeden( je kind aanleggen!) en 's nachts de wekker zetten om te kolven.

    @Joyce: de drinktechniek aan de borst is een totaal andere dan de fles. Bij bv legt de baby de tong over de ondertanden, de boventanden voel je niet aangezien de tepel de mondholte ingezogen wordt.
    De boventanden zouden dan tegen de tepelhof aankomen, en als je een aantal maanden bv erop hebt zitten voel je dat eigenlijk niet.

    Het bijten zelf kan wel eens voorkomen, maar vaak is dit alleen als er een tand doorkomt, als er een tand door is, is het bijten vrijwel over.
    Er zijn verschillende trucjes om bijten te voorkomen, te vinden op bv.com
    Daarnaast hoor ik in de praktijk eigenlijk bijzonder weinig negatieve verhalen over bv en tanden.
     
  13. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik ben sinds begin juli aan het werk (4 dpw) en dus aan het kolven. Dat gaat op zich prima. De eerste 2, 3 weken was het voor mij genoeg om 2 keer per dag te kolven op mijn werk. Daar haalde ik meer uit dan m'n kleintje dronk op zo'n dag op het kdv. Dat kwam vooral doordat hij het drinken uit een flesje niet echt wat vond, dus overdag dronk hij ineens heel weinig (en ging dat 's avonds en 's nachts inhalen :( ).
    Toen hij het flesje goed onder de knie kreeg, met hulp van lieve en geduldige leidsters op het kdv, ging hij meer drinken dan ik kolfde. Paniek dus.... Maar eigenlijk niet nodig: ik ben gewoon nog 'n extra keer gaan kolven 's ochtends thuis, en daarmee red ik het wel. Vaak hou ik over, dus ben weer voorraad aan het opbouwen.

    Concrete tips:
    1. Zorg vooraf voor een voorraadje melk in de vriezer. Die kun je opbouwen door iedere ochtend even te kolven - je hebt dan meestal de meeste melk. Ik deed het net na de voeding, behalve als hij lekker lang bleef slapen, dan deed ik het ervoor, was ik gelijk van de stuwing af.
    2. Oefen met drinken uit een flesje vanaf een week of 5, 6. En blijf oefenen! (heb ik ook gedaan en toch vertikte hij het ineens.... geen paniek, niet dwingen, maar wel blijven proberen. hier zijn allerlei tips voor te vinden) Het is een zo andere techniek dat ze in de war kunnen raken.
    3. Hoeveelheid inschatten is en blijft lastig. Geef in het begin gewoon een hoop mee, en dan kom je er wel achter. Mijn ventje begon met 200-250 cc per dag op het kdv (ongeveer 50-60 cc per keer), maar nu drinkt hij 2 of 3 keer per dag 180 cc. En daar is hij content mee. Een enkele keer wil hij nog wat meer hebben, voor die gevallen staat er een noodflesje MM in de vriezer op het kdv. Maak goede afspraken over wat zij moeten doen als ook dat flesje op gaat!

    Overleg het vooraf bij het kdv, als het goed is hebben zij hier ervaring mee! Veel succes! Laat je niet te snel ontmoedigen. Als je het niet ziet zitten, hoef je het natuurlijk niet te doen. Maar het kan in de praktijk ook erg meevallen!
     
  14. Bri

    Bri Niet meer actief

    enne.... bijten is ook geen pretje als er nog geen tandjes zijn!
     

Deel Deze Pagina