bloedsuikertest in het ziekenhuis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door inekehendriks, 20 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inekehendriks

    25 jan 2008
    57
    0
    0
    hallo ik ben gisteren bij de vk geweest en die heeft gezegt dat ik met 26 weken zwangerschap een bloedsuikertest in het ziekenhuis moet doen maar ik ben helemaal vergeten te vragen wat dat nou inhoud dom he maar omdat ik overgewicht is dat verplicht en ik moet ook in het ziekenhuis bevallen bij mijn andera kindjes was ik net zo zwaar en toen hoefde ik dat allemaal niet dus ik weet eigenlijk niet wat het inhoud maar ik had toen wel te hoog suiker en mijn kindjes waren ook erg zwaar mijn zoon was 9 pond en mijn dochter 8,5 pond en daarom krijg ik wel een extra echo met 30 weken een groei echo maar dat is een pluspunt :) dus heeft iemand ervaring met zo,n test
     
  2. Marisha

    Marisha Fanatiek lid

    15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Die test is om vast te stellen of je aan zwangerschapssuiker leidt of niet.

    Indien je last hebt van zwangerschapssuiker (diabetes) is de kans dat je kindje diabetes krijgt en ook heel groot en zwaar wordt heel groot. Daarom moet je (indien je er last van hebt) beter opgevolgd worden (soms moet je ook op een soort dieet) zodat ze kunnen zien hoe je kindje zich ontwikkeld (vaak komt de bevalling dan ook vroeger).

    Ik heb deze test ook moeten laten doen maar alles was ok bij ons (hoop ik toch want heb er niets meer van gehoord)!
     
  3. Marisha

    Marisha Fanatiek lid

    15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Enne, voor het verloop van de test heb ik de indruk dat dit per ziekenhuis verschilt. Ik moest 's morgens nuchter binnenkomen en werd er bloedgetrokken. Dan kreeg ik een heel gesuikerd drankje om te drinken en moest ik een uur wachten. Na een uur werd er weer bloedgetrokken en een uur later dan nog eens.

    De drie stalen werden dan vergeleken om te zien hoe mijn lichaam op die suiker reageerde maar dat was allemaal ok.

    Ik wist trouwens niet dat deze test alleen bij "overgewicht" wordt gedaan. Ik heb wel een paar kilootjes teveel maar echt dik vind ik mezelf niet :(
     
  4. Lolieken

    Lolieken Fanatiek lid

    1 jul 2008
    1.107
    1
    36
    In Belgie word die test niet enkel bij mensen met overgewicht gedaan hoor. Hoe het in Nederland zit weet ik natuurlijk niet. Ik zal die test ook nog moeten ondergaan en laat ik daar nu net niet naar uitkijken... :) Wat moet dat moet he!
     
  5. inekehendriks

    25 jan 2008
    57
    0
    0
    bedankt voor jullie snelle reacties dus dat wordt een dagje ziekenhuis de vk zei dat het aan je bmi lag als je boven zoveel procent kwam dat moest je zo,n test doen maar we hebben het er voor over maar had gister een suiker van 5.4 en dat was prima dus had geen verhoogde suiker en bij mijn dochter dat is nu bijna 4 jaar geleden had ik wel een beetje verhoogde suiker en dat moest ik toen gewoon bij de huisarts laten prikken dus dit is wat anders en grote kindjes ben ik gewent maar heb toen ook nooit een groeiecho gehad en ik mocht toen ook thuis bevallen wat niet gelukt is maar nu moet ik polyklinisch bevallen dan is er wel wat verandert in die paar jaar maar we hebben het er voor over
     
  6. Sharon20

    Sharon20 Fanatiek lid

    19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    In belgie doen ze die test bij iedereen, of je nu dik, vol, gewoon of super mager bent...

    het is inderdaad overal anders. ik mocht gewoon een hele dag eten en drinken. 's avonds voor ik naar de gyneacoloog vertrok moest ik het suikerwater drinken (hier kan je het poeder gewoon bij de apotheker halen) moet je mengen in water en dan opdrinken, ik vond het trouwens niet eens vies :D zou het zo nog een x doen :p

    en na precies een uur hebben ze bloed afgenomen. nadat je het drankje gedronken hebt mag je wel niets meer eten of drinken (alleen water mag weer wel :))
     
  7. Krokus

    Krokus Fanatiek lid

    5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik heb dit ook moeten doen. Je moet nuchter naar het ziekenhuis. Er wordt dan meteen bloed geprikt om te kijken hoe je bloedsuikerwaarde nuchter is. Daarna moet je binnen tien minuten een drankje drinken. let op dit is echt vreselijk vies, dus die tien minuten heb je echt nodig. Daarna wordt er elk uur bloed geprikt om na te gaan hoe je reageert op die glucose drank.

    Ik had zw suiker en moest insuline spuiten. vier keer per dag in de buik spuiten en 6 keer per dag in mijn vinger prikken om te kijken wat de waardes waren. Ik heb inderdaad ook overgewicht. Heb ook in het ziekenhuis moeten bevallen, baby moet ook met 38 weken geboren worden, je wordt dan ingeleid, natuurlijk niet als je spontaan zelf eerder bevalt.

    IK heb vorige week weer dezelfde test moeten doen omdat ze willen weten of ik nu ook suiker heb. Krijg daar as maandag de uitslag van.

    Het is trouwens niet zo dat je baby suiker kan krijgen, ja wel op latere leeftijd maar niet meteen. Ze onderzoeken de baby ook meteen na de geboorte.
     
  8. kims

    kims Actief lid

    7 jan 2007
    352
    1
    0
    Hoe de test in zn werk gaat ligt per regio anders...

    Hier is het zo dat je een uur en anderhalf uur na de lunch een vingerprik krijgt. Je hoeft dus maar een half uur in het ziekenhuis te zijn ipv een hele dag. Mochten hieruit afwijkende waardes komen, moet je voor een dagcurve waarbij je inderdaad nuchter moet komen e.d.

    Soms moet het wel via een venapunctie gedaan worden ('gewone' bloedprik met naald en buisje) omdat ook het Hb gelijk bepaald wordt.
     
  9. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Bij mij werd de test ook anders gedaan. Ik moest een dagcurve maken waarbij ik op 4 punten gedurende de dag een vingerprikje moest doen. Nuchter en na elke maaltijd. Het moest eerst in het ziekenhuis, maar kon gelukkig een apparaatje lenen van de ha zodat het thuis kon. Hoefde ook helemaal geen drankje te drinken oid.
     

Deel Deze Pagina