transavia staakt

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mel78, 24 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Tjonge jonge,

    Na een lastige periode hebben mijn man en ik eindelijk vakantie. Dinsdag vliegen we voor een week lekker naar zuid-spanje. En nu besluit transavia die dag te staken.

    Dus: GEEN VLUCHT naar de zon!

    Zijn ze helemaal gek geworden? Ze willen iedereen laten vliegen en als de cao dan even vastloopt moeten honderden mensen maar die dag even niet op vakantie.

    Hopelijk ben ik op deze site de enige die er last van heeft, maar ik kan ze wel wat doen!

    *Edit moderator: topic verplaatst*
     
  2. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Hai ik werk zelf op een reisbureau en weet precies waar je over praat... Heb je van je reisbureau al gehoord of je een andere vliegtuig maatschappij krijgt ?
     
  3. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    of heb je rechtstreeks via transavia geboekt ?
     
  4. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nee we horen pas maandag hoe of wat. We hebben een pakketreis geboekt. Ze proberen mogelijk een andere maatschappij te vinden, maar bij Neckerman hopen ze dat het wel losloopt. Ze denken dat ze enkel dreigen.

    We zullen zien.
     
  5. Shady09

    Shady09 Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.475
    0
    0
    Thuiszorg medewerkster
    Almere
    Mn vriendin werkt bij transavia en zij zegt dat ze staken tussen 17:00 en 02:00 dus ik hoop dat je voor die tijd vliegt!
    Wij vliegen woensdag 3sept ook met transavia dus ik hoop dat ze de staking niet verder doorzetten want vorig jaar was het reisbureau waar we geboekt hadden al failliet gegaan dus we hopen dat het dit jaar wel ECHT doorgaat onze vakantie!
     
  6. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Neckerman lult uit zijn nek want het staat al vast dat ze gaan staken dus ga er maar van uit dat die vlucht niet door gaat ... Ik hoop voor je dat ze een andere vlucht kunnen vinden anders zou het echt balen zijn ...

    EDIT:
    Ik zeg het verkeerd, als Transavia dit weekend niet tot een accoord komt dan gaat de staking door.

    Een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij zei dat zaterdag.

    Volgens de zegsvrouw stapt Transavia naar de rechter omdat beide partijen nog niet alles hebben geprobeerd om tot een oplossing van het cao-conflict te komen. De rechtszaak dient maandag. Waar en hoe laat is nog niet bekend.

    Piloten van Transavia.com willen dinsdag van twee uur 's nachts tot vijf uur in de middag het werk neerleggen.

    Afwachten

    Een woordvoerder van de VNV zegt de rechtszaak af te wachten. "Het hoort er een beetje bij", reageert hij. Volgens hem wordt er informeel al weer gesproken tussen beide partijen. De zegsvrouw van Transavia "kan daar geen mededelingen over doen".

    Cijfers over het aantal passagiers dat mogelijk de dupe wordt van de acties lopen uiteen. De VNV heeft het over circa 24.000 reizigers op zeventig vluchten; Transavia houdt het op zo'n 10.000 op veertig vluchten.

    Cao

    De vliegers en Transavia.com zijn al enige tijd in onderhandeling over een nieuwe cao. De VNV deed de werkgever donderdag een eindbod met daaraan gekoppeld een ultimatum.

    Dat liep vrijdagochtend af. Belangrijkste twistpunt is de hoge werkdruk die volgens de vliegers wordt veroorzaakt door extra lange vluchten.

    Volgens de woordvoerder van de VNV is 90 procent van de 504 piloten bij Transavia.com lid van de vereniging.

    Verontruste reizigers

    Transavia zegt dat het "aardig wat" telefoontjes van verontruste reizigers heeft binnengekregen. "De mensen stelden vooral vragen. Sommigen waren boos." Om hoeveel mensen het ging, kon de woordvoerster niet zeggen.

    De ANWB dringt aan op een snelle oplossing. De toeristenorganisatie heeft begrip voor de eisen van het personeel, maar vindt een staking buiten proporties, aldus een woordvoerder.

    Hij zegt dat de ANWB de zaak in de gaten houdt en zich beraadt op juridische stappen.

    Bron: Nu.nl
     
  7. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Ze staken van 02:00 tot 17:00 dus de hele dag ... Hoop het beste voor jullie ... ik duim dat de staking neit door gaat
     
  8. Shady09

    Shady09 Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.475
    0
    0
    Thuiszorg medewerkster
    Almere
    Ow dan heb ik het net verkeerd om getypt haha sorry! Ja onze vakantie is pas 3sept maar die van de ts al aankomende dinsddag dus ik hoop voor haar dat ze snel tot een akkoord komen!

    Moet het reisbureau dan voor een vervangengde vlucht zorgen als de oorspronkelijke vlucht door de staking niet door gaat?
     
  9. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Het reisbureau moet wel zijn best doen om een andere vlucht voor je te kunnen boeken, maar goed dat is niet altijd makkelijk want zie maar voor zo kort voor vertrek nog een vliegtuig te vinden die naar die bestemming gaat en die nog plek heeft ... Maar het reisbureau moet wel degelijk er alles aan doen om het in orde te krijgen... ze moeten zowieso met een alternatief aan komen, en in sommige gevallen kan dat miss pas een dag later... :oops:
     
  10. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wij vliegen pas om 19.20 uur. Dus wie weet... En vanaf eindhoven. Maar dat zal wel geen verschil maken? Maar ik vind het wel een hele domme aktie hoor van transavia. Ze winnen er geen respect mee van de reizigers!
     
  11. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Het is voor jou en andere reizigers ontzettend vervelend dat ze staken, maar het heeft wel een goede reden (vind ik). Als piloten en cabinepersoneel heen en terug naar Egypte vliegen, dan maken ze een dag van zo'n 10 tot 12 uur (en dan zijn de vertragingen nog niet meegerekend). Vind jij het een prettig idee dat een piloot na 10-12 uur werken nog een kist in Amsterdam aan de grond moet zetten? En geloof me maar als ik zeg, dat in een cabine werken in de lucht zwaarder voor je lijf en dus vermoeiender, dan werken op de grond.
    Wat zij dus willen is overnachten in Egypte en de volgende dag weer terugvliegen, maar dat kost Transavia te veel geld. Ze moeten uiteindelijk op prijs concurreren met andere maatschappijen.

    Ik heb zelf als stewardess gewerkt en dagen van 10-12 uur werken waren bepaald geen uitzondering. Dan was je net op en neer naar Madrid geweest en werd je nog even heen en terug naar Munchen gestuurd.. nou, aan het einde van zo'n dag ben je geradbraakt! Dat is op zich niet erg, maar als er zich een incident voordoet, ben je wel verantwoordelijk voor de passagiers aan boord. Ik ben op een gegeven moment gestopt met vliegen, ik was het zat om continu moe te zijn en nooit plannen te kunnen maken omdat mijn rooster weer werd omgegooid. Ik werkte dan wel voor een Britse luchtvaartmaatschappij, maar het zal in Nederland niet veel anders zijn.

    Van SpanAir was overigens ook bekend dat zij het maximale aan werktijden van hun vliegend personeel vroegen. Het zal niet de directe veroorzaker van het ongeluk zijn van afgelopen woensdag, maar vermoeidheid werkt wel menselijke fouten in de hand.
     
  12. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Wie weet vliegen ze dan weer wel :D .. dat zou wel mooi zijn ... en vanaf welke luchthaven je gaat maakt niet uit het is een landelijke staking ...

    En respect krijgen ze zeker niet nee, ook niet van ons van het reisbureau... dit worden eindeloze discussies onderling ( in de reiswereld ) drama is dat altijd als er zulke achterlijke dingen gedaan worden...
     
  13. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    @Lia: Ik begrijp ook wel dat ze na zo'n lange tijd niet meer willen vliegen maar waarom moeten andere mensen daar de dupe van worden door die stakingen ?
     
  14. Shady09

    Shady09 Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.475
    0
    0
    Thuiszorg medewerkster
    Almere
    Ik kan het ook wel begrijpen dat ze staken want de piloten dragen een grote verantwoordelijkheid maar dat maakt het niet minder vervelend voor de reizigers
     
  15. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het spijt me zeer voor de piloten dat ik het niet waardeer. Ik begrijp dat ze wat anders willen en mogelijk is dat ook wel nodig. Maar... ik heb ook hard gewerkt voor mijn vakantie, en ik wil gewoon vliegen.

    Ik baal er van!
     
  16. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Staken is altijd vervelend voor degene die het treft, neem de busstakingen in mei en juni, maar dan pak je de fiets of de auto. Het wordt pas écht vervelend als er geen alternatieven zijn. Je gaat niet even met de auto naar Egypte.

    Wij zijn in mei met Transavia naar Corfu geweest, als die vluchten niet doorgegaan waren hadden we ook geen alternatief gehad. Ik zou in dat geval echt geen begrip gehad hebben voor het personeel, sorry hoor, maar je raak mensen hier op een heel pijnlijk punt vind ik. Er is ook nog wel iets anders dan staken denk ik dan. (ja gratis reizen zoals in de bus is wat moeilijk :p maar zou wel leuk zijn :) )
     
  17. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Wij vliegen in de nacht van 2 op 3 september met transavia! Ik hoop dat dan alles voorbij is maar ik kan het personeel wel heel goed begrijpen en ik zit liever met uitgeslapen personeel in een vliegtuig wel zoveilig!
     
  18. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Staken is vaak het laatste redmiddel. Als overleg op niets uitdraait, wat moet je dan?

    Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook absoluut niet blij zijn als het mij zou treffen!
     
  19. babytje

    babytje Bekend lid

    9 jan 2007
    926
    0
    16
    ik heb met ze gevlogen twee weken geleden! en moet zeggen dat de stewardessen erg chagi waren! ik vroeg ze om een fles warm te maken zodat mijn meisje kon gaan drinken en daarna hopelijk slapen! dit zei ik tegen haar, zegt ze ja dat zou voor ONS wel fijn zijn idd! zat ze later nog te zeuren over dat ze niet verstond wat we wilden bestellen bij haar! zegt ze wil je het nu wel of niet!schreeuwend! ook de man achterons moest het ontgelden omdat hij een servetje in de prullenbak gooide voordat ze bij hem was! hij gooide vuilnis naar haar! :(
    Sorry moest het even kwijt

    misschien daarom toch wel verstandig om te staken voor meer rust! maar doet dat dan op vluchten waar er nog alternatieven zijn!

    ik hoop dat je toch eeen fijne vakantie hebt!
     
  20. Shady09

    Shady09 Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.475
    0
    0
    Thuiszorg medewerkster
    Almere
    Wij vliegen dan ook om 5uur ik hoop dat het dan wel over is!
     

Deel Deze Pagina