borstvoeding - fruithapje - borstvoeding: hoeveel tijd ertussen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Danabelle, 17 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Dochter krijgt op advies van de kinderarts al groenten- en fruithapjes sinds ze drie maanden is. In het begin ging het om een theelepeltje per keer maar inmiddels eet ze een halve banaan/appel/peer geprakt met een halve Liga Eerste Stap. Mijn vraag is nu hoeveel tijd er dan tussen de borstvoedingen ervoor en erna mag zitten?
    Neemt dit fruithapje in deze hoeveelheid al een halve of hele voeding in beslag? Vandaag kreeg dochter om elf uur borstvoeding, om kwart over één fruit met liga. Daarna zijn we gaan wandelen, is ze voor de verandering in slaap gevallen in de wagen en nu slaapt ze nog. Hoe laat zal ik haar wakker maken? Bij alleen bv liet ik maximaal vier uur tussen de voedingen zitten, maar hoe moet dat nu, nu er een fruithapje tussen/bij zit?
     
  2. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    phoe he...ik vind haar reuze vroeg met zo een hoeveelheid maar je hebt advies van de kinderarts. Zal dan wel snor zitten denk ik.
    Voor je produktie is het beter om eerst de bv te geven en een half uurtje daarna het fruit/groente. Je bouwt nu langzaam af en omdat je pas bijna 5 mnd bv geeft is hij nog niet stabiel. Dit gebeurd pas bij 9 a 10 mnd.
    Het kan wel goed gaan maar t is een kwestie van proberen.
    Je kan ook als je kindje doorslaapt een keertje kolven om een vooraadje aan te maken als je een keertje weg wilt. Best handig.
    In fruit zit vocht en dat vervangt dus ook de dorst en honger naar borstvoeding.

    Ben stiekem wel nieuwschierig waarom ze al zo vroeg fruit moest?
     
  3. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had ook zo'n idioot van een kinderarts bij mijn dochter. 3 maanden mevrouw, nou dan moet ze toch wel aan de groente en het fruit hoor. Mooi dat we dat natuurlijk niet gedaan hebben! Ik heb hem er over doorgevraagd en de man WIST gewoon een heleboel dingen over bijvoeden niet eens! Erg he?

    Maar goed, dat is geen antwoord op je vraag.

    Moedermelk en bijvoeding kunnen altijd gewoon samen. MOETEN juist samen juist als je zo veel te vroeg met bijvoeden begint. Moedermelk bevat namelijk enzymen die ander eten al een beetje verteren en die helpen bij het verdragen van ander voedsel.

    Als je bijvoeding geeft bij borst dan is de beste manier: 1 borst, meteen daarna wat eten en meteen daarna weer een borst.

    Moedermelk zit heel anders in elkaar als kunstvoeding. Koemelk (en dus ook kunstvoeding) bevat stoffen die de opname van voedingsstoffen afremmen. Daarom mag dat nooit tegelijk met bijvoeding gegeven worden. Terwijl je moedermelk dus samen moet geven.

    In jullie geval laat je dus nooit meer dan 4 uur tussen een eet/drinkmoment en zorg je ervoor dat je kind altijd eerst moedermelk in de buik heeft voor je bijvoeding geeft en altijd ook een borst als toetje.

    Bijvoeden voor 6 maanden is niet alleen riskant voor je kind, het is ook een grote bedreiging voor je melkproductie.

    Hoe kwam die kinderarts erbij je zoiets te adviseren? Heb je daar wel over doorgevraagd?
     
  4. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi dames,
    Bedankt voor jullie reacties. Kinderarts adviseerde ons dit in verband met reflux waarbij medicatie niet helpt en dochter dus de hele dag aan het spugen is. Verdikte voeding (borst- of kunst) in een flesje gaf ook geen soelaas, maar een fruithapje met liga WEL. Aanvankelijk kreeg dochter er buikkrampjes van en toen ben ik ook weer een tijdje gestopt hoor! Maar nu geeft dochter geen pijn aan, ze vindt het juist prettiger dan vloeibaar eten/drinken. Spuugt er NIETS van uit, terwijl ze van de borstvoedingen halve voedingen uitspuugt. Vandaar ook dat ze zelf die hoeveelheid aangeeft!
    Dat de productie nog niet stabiel zou zijn.. Ach, ik heb een tijdje gedeeltelijk kunstvoeding gegeven en gedeeltelijk bv en nu geef ik weer volledig bv, dat 'kon ook niet' omdat mijn productie nog niet volledig zou zijn, nouja, ik heb daar weinig boodschap meer aan. Wil niet vervelend overkomen naar jullie toe hoor, maargoed het is voor mij echt duidelijk dat fruithapje met liga heel goed aanslaat bij dochter. Ben wel blij dat jullie ook antwoord op mijn vraag geven, nl: niet meer dan vier uur ertussen.
    Overigens.. ik begin niet zo VEEL TE VROEG met bijvoeding. De theelepeltjes per keer vanaf drie maanden waren ook echt vóór de borstvoeding hoor :) Dat adviseerde de KA. Nu mag dochter dus 'los' fruit met liga eten en dat mag tussendoor van de KA, was alleen vergeten te vragen met hoeveel tijd ertussen enzo.
    Oh en.. Ik wil niet eeuwig borstvoeding geven hoor, dus het geeft niet als het op een gegeven moment terugloopt.
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou geen hapjes 'los' geven. Dat is zelfs als een kind 9 maanden is beter om nog niet te doen (tenzij het niet anders kan). Dus gewoon steeds borst en hap op hetzelfde moment, da's echt beter.
     
  6. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ik zei ook niet dat het niet kon wat betreft je produktie.
    Stabiel zal hij niet zijn en dat zul je pas na zeker een maand merken of misschien eerder.
    Vriendin van mij gaf ook met 4 mnd alleen nog avond en ochtenvoedingen en dat tot 9 mnd lang. T kan dus wel. Maar zal niet meer het hoofdvoedsel zijn. Je bouwt dus langzaam af.
    Dit moet je dus niet doen als je zeker tot het eerste jaar echt borstvoeding wil geven. Dus dat het hoofdvoedsel wil hebben en bijvoeding echt bijvoeding wil hebben.

    Je zal dus 3 hoofdmaaltijden hebben en 2 tussendoortjes.
    Als je dat lekker aanhoud dan zit je wel snor denk ik zo.
    Heb jij het geluk ook geen nachten meer te hebben met voedingen? Dan is dat dus het beste om in je achterhoofd te houden.

    Ik merkte trouwens ook dat het spugen hier ook minder werd toen ik tussen de voedingen het gaf.
     
  7. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ sweetlakecity, dochter wil juist wel nachtvoedingen.. Meestal twee keer tussen twaalf en zes (alleen dan vind ik het echte nachtvoedingen).
    Heb dochter vanmiddag bv gegeven, anderhalf uur later hap (tussen de voedingen zit gemiddeld drie uur) en direct na de hap bv. Uiteraard dronk ze toen weinig, maar zo hoort het dus begrijp ik.
     
  8. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    klopt helemaal!
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Om antwoord te geven op je vraag; ik geef nu twee bijvoedingsmomenten; nl. bij de lunch boterham + fruit en bij het avondeten groente + aardappel of volkorenpasta. Liefst daarvoor borst, maar ook wel daarna als het uitkomt. Altijd wel vlak voor of na.
    's Ochtends of in de namiddag wel eens een rijstwafel om op te knabbelen, maar geen echt voedingsmoment.

    Pas na 1,5 maand bijvoeden ging er een voeding af, maar hij drinkt wel weer langer. Ik denk niet dat je met 5 maanden al een melkvoeding moet gaan vervangen; het is bijvoeding en groente/fruit en brood vervangt geen melkvoeding. Je dochter heeft nog zeker 500cc melkvoeding per dag nodig.
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor 6 maanden mag bijvoeding nooit een melkvoeding vervangen, hoe dan ook!
     
  11. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik schrijf maar even hier, heb er een vraag over en een nieuw topic openen leek me zo'n onzin, aangezien het hier precies over mijn vraag gaat :)

    Ik geef bijvoeding a la Rapley, maar ik heb geen schema :D.
    Momenteel mamamelk op verzoek uit de fles, en hij bepaalt zelf hoeveel. Ik voed eigenlijk altijd na een slaapje (dus 's morgens als hij wakker wordt, na het ochtendslaapje, na het middagslaapje en na het late middagslaapje (= onze etenstijd +/- 18:00), dan voor ie naar bed gaat (19:30) en voor wij naar bed gaan (23:00, dat is de enige voeding kunstvoeding). Ergens in de nacht haalt hij alle verloren milliliters in (en dat zijn er heel wat!). Zo'n 7 of 8 voedingen dus.
    Hij eet nog niet echt wat, krijgt wel wat binnen maar het komt er meestal grotendeels weer uit, of ik vind stukjes in de luier. Echt eten en opnemen doet hij dus niet.

    Momenteel geef ik fruit voor de voeding na het ochtendslaapje, maar hij wil dan eigenlijk drinken. Geef ik eerst drinken, dan wil hij geen fruit 8). Groente is gewoon als wij ook eten, na de voeding van om en nabij 18:00...
    Ik zie niet in welke voeding er ooit komt te vervallen? Gaat hij dan zoveel fruit/groente eten dat hij gewoon geen honger meer heeft? Of hoe zit het? En zoals ik begrijp heeft ie toch mamamelk nodig om het allemaal te verteren? Moet ik dan dus de voeding na het ochtenslaapje opsplitsen, dus flesje mamamelk-fruit-flesje mamamelk? Dan ben ik toch zes uur bezig? Hoe moet ik dit dan allemaal gaan doen?

    En wanneer moet ik in hemelsnaam brood geven want we hebben het hier al aardig druk mee op een dag... Lijkt wel of ie de hele dag moet eten? En dan ook nog rijstewafels? Liga doe ik niet aan, en aan pap ook niet (als in van lepelen).

    Nou, ik kom er dus even niet uit...

    Hoop niet dat je het erg vind dat ik in je topic zit te roeren Danabelle ;)
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Na 1,5 maand ging ik hier van 5 voedingen (of 6 als hij 2x komt 's nachts) naar 4 (of 5 als hij 2x komt s' nachts).

    's Ochtends heeft hij meestal geen trek want hij tankt zich 's nachts helemaal vol.

    Tussen de middag eten we samen brood met fruit en 's avonds eten we groente.

    Gewoon naar je kindje kijken. Ik doe niks op de klok of op schema, het gaat zoals het gaat en dat gaat hartstikke lekker!

    Ik weet dus ook niet welke voeding is komen te vervallen; het is er gewoon 1 minder geworden!;)
     
  13. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ik deed eerst die van het avond eten weg. Dan was het eerst bijvoeding en daarna bv toetje. Ik merkte ook dat ze hier totaal GEEN intresse in eten had na de voeding. Nu nog steeds.

    ireen hoe oud is je kindje nu?
    Alles rustig opbouwen hoor.

    Ik doe het nu zo

    7 bv
    9 koekje
    11 bv
    12 boterham
    15 bv
    16 fruit (weinig intresse..omdraaien werkt super maar ik kolf nog steeds op me werk. HOERA en ze heeft op de dagen dat ik werk anders te weinig melk)
    17.30 avondeten
    daarne deed ik een bv toetje die heb ik uiteindelijk laten vervallen.
    19 bv
     
  14. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hij is woensdag 6 maanden.

    Maar.... wanneer slaapt ze dan?

    Jens slaapt nog best veel (is een moeilijke slaper maar heeft wel veel slaap nodig (ja ga er maar aan staan ;))) en is max 2 uur wakker achter elkaar. Hij is dus zeg maar 4 x 2 uur wakker per dag en de rest zijn we bezig met slapen of gaan slapen... Ik zie niet hoe ik al die eetmomenten moet invoegen. Als hij nou echt gaat eten dan kan het nog wel, maar hij zit alleen maar een beetje te knoeien (dat hoort zo dat weet ik en ik vind dat ook leuk! Maar praktisch is anders)...

    Op dit moment wil hij steeds zo'n max 90 ml drinken (afgekolfde bv) en dan een uur later weer... Hij gooit alles in de war. (en mama is emotioneel al zo stabiel met een borstweigerende, bijtende baby). Ik ben de hele dag bezig met kolven, flesjes en potjes afwassen, flesjes opwarmen, flesjes geven, restjes weggooien en rondvliegende bananen, broccoli en sperziebonen...

    Sorry hoor jongens maar ik zie het even niet gebeuren allemaal.
    Moet ik hem toch in een schema proppen?
     
  15. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ze slaapt sinds ze 7.5 mnd is om deze tijden

    9.30 ongeveer en dat is meestal 3 kwartier

    13.30 dat is 1 1/2 uur.

    Als het 2e slaapje minder is gaat ze in de namiddag nog een keer slapen.

    als je rapley doet heb je geen schema. Bv is de hoofdmaaltijd. Ik merkte dat rapley en prakjes hier beter werkte. Juist omdat ze overdag steeds vaker kwam. Daarin heb ik dus het fruit/ koekje en avondeten gestopt.
     
  16. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    oja moet wel zeggen dat ik zeker van 6-8 mdn het gevoel had alleen maar bezig te zijn geweest met slapen/ eten/ bv geven.
    Dus snap je best. Knetter werd je ervan!!
    Daarom leerde ik haar aan fruithapjes te nemen omdat die makkelijker mee namen in de buggy.
     
  17. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    denk dat je zoontje clusterd tegen de avond aan.....
    Daarom al die voedingen. Damn..bijtende baby. Knap dat je kolft!

    Wil hij dus geen grotere voedingen? Hmmm...opzich niet erg maar niet handig voor een kolvende mama.
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb even gerekend en mijn zoontje is vandaag maar 6,5 uur wakker geweest. Maar ik voed denk ik wat minder; 4 a 5x per dag nu (wel 2x een uur aan tafel gezeten).
     
  19. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Tja jongens, ik weet het echt niet meer... Het is zo lastig, ik weet natuurlijk niet wat hij aan de borst dronk en maakte me daar ook echt niet druk over, ik legde hem gewoon vaak aan en hij lurkte dan wat weg.

    Afgelopen week heeft hij ongeveer een liter per dag gedronken. Gister was dat opeens 500 ml (en vannacht 200 ml). Nu heeft ie dus vannacht om 4 uur 200 ml gedronken en vanmorgen nog maar 100. Vraag me echt af of dat genoeg is. Ik word er echt gek van, vannacht weer bijna de halve nacht op geweest.

    Ik denk toch dat ik een beetje een schema aan ga houden, want ik heb zelf helemaal geen houvast op deze manier...

    Nu ga ik maar weer kolven (heb ze gisteravond door de kamer gesmeten die borstschildjes. Kreeg geen tsr en was zó moe en zó gefrustreerd 8)). Ik zit er sterk aan te denken om over te stappen (zou ik echt verschrikkelijk vinden), dit is zó geen doen en ik ben zó moe...
     
  20. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    anders doe je kv en bv samen?
    Als je kleine echt een borstweigeraar is ivm bijten is dat een optie. In de avond kv. Pakt hij wel een speen of duim? Hier slaapt ze goed op haar duimpje.
    Kinderen die in de nacht wakker zijn voor een voeding slapen meer dan kinderen die doorslapen dan.
    Ik denk dat je echt van 15 uur op een dag slaap moet vasthouden.
     

Deel Deze Pagina