Borstvoeding aan je eerste kindje....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lenthe87, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    @ikkin08: zoontje is nu bijna 5 maanden, dus met zijn 8,5 kilo flink aan de maat. Bij de geboorte was hij 3430 gram, dus een heel normaal gewicht. Vorige week bij het cb geweest, maar lengte werd toen niet opgemeten. Hij zal denk ik rond de 68 cm zitten nu. Er zitten zoveel verschillen in de gewichten van baby's als ik om me heenkijk. Echt grappig!

    @ MG2009: jij hebt ook een flinke knul zeg! Poeh! Da's ook niet meer rondsjouwen zonder rugpijn lijkt me! Hoeveel woog hij bij de geboorte?

    @ Suus1983: wat fijn dat de borstvoeding nu wel is gelukt! Merk je eigenlijk ook echt verschil met borst of fles? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk. Flesvoeding kun je niet zo makkelijk op verzoek geven. Lijkt mij dat borstvoeding daardoor ook gemakkelijker is. Waardoor lukte het de eerste keer niet? (bij mij is het ook bijna niet gelukt namelijk, vandaar...)

    Mijn zoonlief heeft me vanaf 3 uur vannacht wakker gehouden. Hij was zo aan het huilen. Geen idee wat er aan de hand was. Maar nu heeft hij een beetje verhoging. Hij was echt zo zielig... Normaal slaapt hij lekker door. Ben wel heel erg verwend met hem, vanaf 5 weken werd hij niet meer wakker 's nachts. Dus voor mij was dit even afzien, erg he... Mijn vriend denkt dat hij tandjes gaat krijgen (dat is natuurlijk ook zo, maar de vraag is wanneer), maar volgens mij is hij gewoon een beetje grieperig. Hij niest en proest en is wat huilerig (plus verhoging, 38.4). Is trouwens voor het eerst dat hij ziekig is. Tot nu toe nog niet ziek geweest. Op het kdv viel ze dat ook al op. Zou dat nu door de borstvoeding komen? Heeft er wel mee te maken denk ik.

    Morgen moet ik weer werken, en ik heb echt GEEN zin.... Hoop dat de kleine dan weer beter is in iedergeval. Vriend heeft een papadag, dus hij hoeft gelukkig niet naar de creche!
     
  2. teigetje1

    teigetje1 Fanatiek lid

    18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ha leuk een nieuwe topic. Ik heb me bij borstvoeding en trots ook niet gemeld omdat dat al zolang bestaat dat topic, maar goed hier kom ik dan.

    Ik ben 24 jaar en geef nog steeds volledige borstvoeding (5x per dag), ik vind het heerlijk om te doen en het is ook nog eens zo makkelijk. Ze groeit niet echt als kool op de borstvoeding, en ze is ook maar een kleine ukkepuk van 66 cm nog geen 7 kilo (en dat met 8 maanden). Ach ja, zolang ze goed poept, plast en vrolijk en allert is dan is het allemaal prima.
    Ik ben dan ook nog steeds van plan om nog een tijd door te gaan met borstvoeding, al weet ik niet hoe ik het over een maand of 7 moet doen, omdat ik al 10 weekjes zwanger ben. Maar ach daar komen we wel aan uit.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    @femke: bij de eerste was het niet gelukt doordat ik me zelf niet goed genoeg had voorbereid (dacht, dat doe ik wel even, is toch natuurlijk), slechte begeleiding in het ziekenhuis, mijn zoontje had kiss syndroom, heb vlakke tepels en grote borsten, beide kindjes lukte het in het begin niet om de tepel te pakken. Kortom, er zat een boel tegen haha.

    Verschillen? Ja, ik vind de borstvoeding veel makkelijker, maar dat komt ook doordat mijn dochtertje veel makkelijker is. Mijn zoontje huilde de eerste 4 maanden de hele tijd en hij had veel honger. Ik probeerde hem wel op verzoek te voeden met de fles, maar ik moest wel rekken tussen de voedingen omdat hij anders teveel kreeg. Ik vind het zo relaxed dat dat nu niet meer hoeft en ze gewoon lekker zo vaak en zo veel mag drinken als ze wil.

    En nog een heel opmerkelijk verschil vind ik dat ik nu veel meer een 'verliefd' gevoel heb. Ik houd superveel van mijn zoontje en was vantevoren juist bang dat ik niet zoveel van de tweede zou kunnen houden, maar dat is dus helemaal niet zo. Las het gisteren ook op een ander forum en het schijnt zo te zijn dat door de hormonen je dat gevoel krijgt.
     
  4. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    @ Femke, haha dat klopt ja, ik sjouw me soms een breuk. Ach ja…
    Bij zijn geboorte woog hij 3980 gram trouwens.
    Werkse morgen!

    @ Teigetje, gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Zo lekker druk al hier zeg! :) Ik ga morgen even lekker alles bijlezen en weer reageren!
     
  6. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Inderdaad al gezellig druk! Hopelijk morgen weer even de tijd te reageren (na lange werkdag, brrrr).
     
  7. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    #27 Lenthe87, 10 dec 2009
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
    Hey!!!

    Ohhh wat een gezelligheid hihi. En ben ik dus toch niet de enige die dat gevoel had bij dat andere topic. Het is te groot en te druk, ik geloof nooit dat je op iedereen persoonlijk kunt reageren op die manier en dat vind ik dan echt een minpunt.

    Het werken viel me 100% mee hoor!! Heb geen traantje gelaten, dus boven verwachting hahah!! Het is alleen even uitkienen wanneer je borstvoeding geeft, maar ze wilde mooi nog even voor ik naar mn werk ging en in de grote pauze ben ik weer naar huis gesjeest en kreeg ze net honger :D Dus helemaal goed!! En om half vier heb ik gekolft, 200cc dus ook niet onaardig. Ach, het zal wel loslopen ;) Ik stop i.i.g. niet met de borstvoeding!!!!!

    @Sweetlakecity; kom er gezellig bij hahaha!!!! Ik vind dat er best 2 topics kunnen zijn ;) Hoe bevalt de borstvoeding bij jou??

    @Suus; ik geloof idd dat borstvoeding veel "meer" is dan flesvoeding. Het is zo'n intens gevoel, dat heb ik niet met een fles. Heerlijk om je kindje 's avonds aan de borst in slaap te wiegen...SMELT!!!!

    @MG2009; ohh wat goed van jou!! Hoe reageerde je zoontje op de groente en fruithapjes?? En drinkt hij dan nog 4x200cc denk je?? Loopt de productie dan niet terug of gaan die 4x gewoon goed en zijn je borsten daar aan gewend?? Ben wel benieuwd......

    @Ikkin; ohh leuk!! Gaan we samen dat doel bereiken, ben benieuwd hoor haha :) Zou wel erg leuk zijn. Hihi, ja ik zou ook iederen borstvoeding aanbevelen. Ik snap niet dat mensen bewust voor flesvoeding kunnen kiezen. Waarom??? Omdat het makkelijk is? borstvoeding is makkelijker! Eer een ander kind zijn fles pas krijgt ben ik allang klaar met voeden. Super gemakkelijk toch?

    @Tijgertje; ohh hihi, een kleintje idd!!! Mijn meisje is al 6 kg en 64 cm, en ze is nog maar net 3 maanden geweest. Nu zit ze ook wel boven gemiddelt met dr lengte haha. Maar idd, zolang ze goede natte luiers heeft en vrolijk is, is dr toch niets aan de hand?? Lekker doorgaan zo :p

    @Femke; ik geloof idd dat je kindje wel een voorsprongetje heeft met jou borstvoeding!! Door de afweerstoffen van de borstvoeding zijn ze veel minder snel ziek!! Heerlijke bijwerking toch?? Mss kan het trouwens een sprongetje zijn? Die krijgen ze rond de 4,5 maand toch? Wij hebben die van 12 weken ook weer achter de rug, merk dan echt dat ze alleen maar bij mama wil zijn. Je hebt gelijk, het werken was wel weer even leuk. Maar gelukkig ben ik geen full-timer meer, heb dat helemaal gehad hoor! Werk nu 2,5 dag.....
     
  8. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    En ineens is het hier weer rustig...... ;) Jammer.....
    Vandaag weer lekker vrij gehad.
    Werken is leuk maar ben toch liever thuis hoor!
    Maar helaas kunnen we het hier niet op 1 salaris redden, dus dan moet er wel gewerkt worden :(

    Hoeveel uur werken jullie of zijn jullie wel full-time moeder??
     
  9. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Heee meiden,
    inderdaad rustig vandaag! Ik heb gewerkt! Om meteen antwoord op jou vraag te geven Mamamirthe, ik werk nu ongeveer 20 tot 24 uur per week. Ik ga uiteindelijk 28 uur werken, maar ik heb nog veel vakantieuren over, die ik gespreid opneem. En ik ga nog wat (onbetaald) ouderschapsverlof opnemen, zodat ik voorlopig 24 uur blijf werken. Vind ik zelf ook meer dan genoeg hoor. Mijn zoontje is nog zo klein!!! Af en toe lijkt het me heerlijk om helemaal thuismama te zijn, maar helaas kunnen wij ook niet leven van 1 salaris... Aan de andere kant denk ik dat ik me ook wel zou gaan vervelen, als ik alleen maar thuis zou zijn. Denk wel dat ik een leukere mama ben als ik (een beetje) werk, hihi. Maar dat ligt voor iedereen anders! Zou het liefst maar 2 dagen in de week werken...
    Ben ook benieuwd of de andere mama's hier ook werken, en hoeveel! Ik ben trouwens verpleegkundige, werk ik een ziekenhuis.

    Wat borstvoeding geven betreft ben ik het helemaal met Mamamirthe eens, het is zo gemakkelijk. Voordat een ander de fles klaar heeft, ben ik ook al klaar. En het is ook zo makkelijk als je weggaat. Je hoeft alleen maar aan luiers en schone kleertje te denken! Ideaal!!

    Ik heb trouwens net vanavond een bugaboo gekocht via marktplaats! Hij staat hier in de kamer, en ben er helemaal blij mee!! Ik heb nu nog een wagen te leen van een vriendin, maar ik wilde ook zelf een wagen hebben. En de kleine man vindt de kinderwagenbak helemaal niet meer leuk, hij wil om zich heen kunnen kijken. Dus vandaar de bugaboo, dan kan hij in de buggyzit liggen, en toch om zich heen kijken. Morgen meteen even uitproberen. Kunnen we hopelijk wat langere stukken wandelen!
     
  10. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Hmmm, dat doe je toch niet? Als een kind kan lopen, naar zn mama toerent, shirt omlaag trekt en dan aan de borst gaat drinken.....




    Dat was mijn tekst, 2 jaar geleden.... En zie me nu eens, haha.

    Mag ik vanaf hier ook meekletsen? Ik ben Wendy, 27 en ik geef mijn dochter al 19 maanden borstvoeding :D (volgens mij het langst van allemaal hier hihi) Ik heb me ook niet bij dat andere topic aangemeld, omdat ze al zoooo lang met elkaar kletste.

    Sasha krijgt nog tussen de 6 en de 10 keer borstvoeding per dag. Zo vaak, omdat ze snachts tussen de 4 en de 6 keer komt. Sasha lijkt qua doen en laten ook heel erg op Milan van Linda86 zijn we achter gekomen. Hihi.

    @femke... ik heb jou verhaal volgens mij al eerder hier gelezen. Echt super zeg, dat je uiteindelijk na zo'n nasleep van de bevalling, alsnog borstvoeding bent gaan geven en zo goed als dat het nu gaat. Hulde!
     
  11. missmamsie

    missmamsie Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik kom ook meekletsen:D Ik geef nu twee mnd. borstvoeding en het bevalt super!!
    Wendyp; tjee...zo vaak 's nachts? Waar heeft dat mee te maken of is dat nu eenmaal zo?? Ben je dan niet totaal gesloopt?? Hoe lang voed je dan per keer??
     
  12. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Geen idee, wie een idee heeft, mag zich melden ;) Nee valt wel mee, je leert ermee leven denk ik, hihi. Ik ben zelf nooit een doorslaper geweest. Mijn man's wekker staat meestal om 4 uur snachts en die werd/wordt nooit wakker ervan ;)

    Hoe lang, valt wel mee, zo'n 10 minuten-kwartier ofzoiets. De ene keer iets langer en de andere keer iets korter. Soms ook maar gewoon een paar slokjes.

    Overigens, ze slaapt wel bij ons in bed, dus dan gaat het wat makkelijker ;)
     
  13. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hallo allemaal....

    @Femke; ja die wagens zijn leuk hé!! Ik vond hem persoonlijk wat te duur dus ik heb een MaxiCosi Mura 3 aangeschaft en die bevalt ook super!! Nog geen spijt van gehad i.i.g. Ik werk ook in de zorg, ene week 23 uur en andere week 28 (om en om). Ben pas begonnen met dat rooster dus moet nog zien of het me bevalt haha :D

    @Wendyp; ohh ja ik herken het helemaal!!! "Vroeger" vond ik het maar raar als mensen nog borstvoeding gaven aan een kind wat al kon lopen en praten, borstvoeding hoorde toch puur en alleen bij een zuigeling?? Maar nu ik zelf een kindje heb denk ik daar heel anders over. Kan alleen maar zeggen RESPECT!!! :) Ga ervoor!!!! En gezellig dat je mee wilt kletsen hoor, leuk leuk leuk!! Hier 6x op een dag borstvoeding, 's nachts 1x. Bevalt me prima op deze manier. Het went idd.

    @Mismamsie; welkom hoor. Leuk :D Wat gaan die maanden ineens rap hé!! Over 19 dagen is mijn dochter alweer 4 maanden......Het baby is er zomaar vanaf, ik vond dat al toen ze 2 weken oud was hahaha. Wat vind jij? ;)

    Ik ga mn bedje maar eens opzoeken!!!
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Hier ook een bugaboo, heel fijne wagen! Ik had hem voor mijn zoontje gekocht en nu een roze kap erbij, heel leuk.

    Ik werk 24 uur en moet in januari weer beginnen bij een nieuwe baan. Ik heb er over gedacht om te stoppen met werken, maar zag het toch niet zitten. Vind het ook wel weer lekker om te gaan werken. Heel goede beslissing geweest, want mijn man is misschien binnenkort zijn baan kwijt! Van zijn salaris redden we het wel, maar van mijn parttime salaris niet, althans niet zo lang, dus hopelijk vind hij snel wat anders of valt het mee. Hij gaat in elk geval wel 32 uur werken straks, zodat de kleintjes maar 2 dagen naar het kdv moeten.

    Hier 2 hele goede nachten gehad! Ze heeft 2 nachten achter elkaar dooregeslapen van 22.00 uur tot half 8.. Dat heeft mijn zoontje (2 jaar ouder) dus nog bijna nooit gedaan haha. Die is bijna elke nacht nog wel een keer wakker.
    Ze groeit tot nu toe goed, gisteren alweer 7500 gram, bij 3 maanden netjes toch?
     
  15. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    @mamamirthe...Ja het baby zijn is er inderdaad snel vanaf! Ik vond al dat ik geen baby had bij de geboorte, haha. Ze woog 3900 gram en zag er niet uit als een pasgeboren baby! Iedereen die haar foto nu ziet, denkt dat ze daar een week of 4 was. Ze is alweer 1,5, het gaat echt veelte snel!

    @suus... wat een lekkere nacht zeg! Van 10 tot half 8, dat zijn voor mij droomtijden! :D Balen dat je man misschien zn werk kwijt is, in wat voor branche werkt hij?

    Ik heb weer een rotnacht gehad, de derde in rij. Sasha was van 4 tot kwart over 6 wakker. Mijn collega zou me ophalen voor het eerst en tuurlijk ben ik vandaag voor het eerst door mijn wekker heen geslapen! Toen heeft mn collega me wakker gebeld. Schaamde me kapot! Nu ben ik lekker vrij en lig met laptop op schoot in bed. Mijn schoonouders zouden de hele dag oppassen, mooi, kan ik slapen hihi.
     
  16. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Hier ook een bugaboo, bevalt prima!

    Werk, ik ben gestopt met werken toen zoonlief 8 mnd was. Bewust, want had het niet meer 100% naar mn zin op mn werk en vond het zonde om zoveel tijd in de auto door te brengen (reistijd), had het idee alles half/half te doen. Nu dus fulltime mama, bevalt prima! Al kijk ik toch wel om me heen naar iets voor een dag of 1 a 2 in de buurt, liefst nog op HBO niveau ook. Zal ik dus niet zo snel vinden, aangezien die banen niet voor het oprapen liggen ;)

    @ Wendy, slaapt je kindje elke nacht bij je in bed joh? Jemig.. kom je dan zelf wel aan slapen toe? Mijn zoontje heeft vannacht een half uurtje bij ons gelegen, want in zn eigen bedje bleef ie aan de gang. Maar ik kan dan echt niet slapen hoor. Was blij toen ie eindelijk sliep, toen heb ik hem snel overgeheveld naar zn eigen kamertje en bedje ;)
     
  17. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    pff kweet niet of ik t red.
    Zit ook ergens anders altijd te kletsen.
    borstvoeding en trots vind ik ook leuk alleen...merk nu dat ik geen antwoord op me vraag daar krijg. Damn...

    Ik ga het proberen bij te houden.
    Misschien dat jullie dit weten.
    Ik had altijd 75 B en kreeg in ze zwangerschap 80 C. Ik kreeg van me man een leuk setje. 75 B. Nu was de omvang te klein maar de cup wel redelijk. Zeker tegen het eind van de dag zijn ze wat slapper he..hihi
    Komt het nog goed met de omvang of blijft het altijd 80 vanaf nu? Of hebben ze in 1 1/2 jaar tijd de maten veranderd van de lingerie ofzo??

    Vanavond gaat ze voor het slapen gaan haar eerste flesje kv krijgen. Ik ben er op tegen maar mijn kolfrecht is afgelopen en ik kan niet opkolven tegen die avonden. Ik zal 2 x p/m een avond moeten werken. T voelt als heiligschennis maar t kan gewoon even niet anders. Ik haat kolven nu zo erg...heb toezegging gehad dat ik verder onder werktijd mag kolven mits me werk af is natuurlijk. Nog 2x per dag.

    Ik voed mijn dochter nog 4 x per dag. Nee heb geen zin extra te kolven voor die avonden.
     
  18. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    @ SLC, had je vraag idd gezien, sorry... was nog even niet zo snel ;)
    Ik heb weer dezelfde omvang als voor mn zwangerschap, maar wel een cupmaat groter. Voor de zws 70B en nu 70C. Dus ik kan je eigenlijk niet helpen...
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    @sweetlakecity: heb hier sinds de eerste zwangerschap wel de omvang groter gehouden, maar ja, ben dan ook nog steeds te zwaar, dus durf ook niet met 100% zekerheid te zeggen.

    Ik vond mijn kindjes trouwens wel beide echt babytjes, ook al waren ze heel groot. (beiden 10 pond) Maar ik had dan ook geen babytjes in mijn omgeving om ze mee te vergelijken.
     
  20. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    @mg... ja hoor, daar raak je ook aan gewend. De laatste keer dat ze in dr eigen bedje heeft gelegen is zeker al een jaar geleden. Maar we gaan morgen een 1persoonsbed kopen. Kijken of dat misschien werkt ;)

    @slc.... Ik heb qua cupmaat groter, van E naar G en nu F. Alleen ben ik na de bevalling dik 30 kg afgevallen, dus ik ben wel van 85 naar 75 gegaan.

    @suus... wow 10 pond en ik vond 8 pond al groot hihi. Wel gewoon allebei de keren vaginaal bevallen?
     

Deel Deze Pagina