Borstvoeding aan je eerste kindje....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lenthe87, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Hey dames :) Ik geef ook nog stees borstvoeding en Kyra is mijn eerste kindje. Ik weet niet of ik actief mee ga kletsen maar wilde even antwoord geven op de vraag van SLC.

    Bij mij is het zo dat mijn omvang in de zwangerschap van 70 naar iets van 85 is gegaan. Niet met extra isolatie (lees extra kilo's) maar dat mijn ribbenkast door Kyra opgerekt werd. Dit is bijna helemaal goed gekomen maar mijn omvang is nu een 75. Het kan natuurlijk zijn dat het bij jou wel helemaal goed komt. :)
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja, ik heb ook het idee dat bij mij mijn ribbenkast is opgerekt. Moet ook haast wel, want heb 2 grote kindjes gekregen, maar had maar een heel kleine buik, ze moeten toch ergens hebben gezeten.
     
  3. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hallo!!!

    Zowww, ik heb vannacht ook een hele goede nacht gehad!! :D
    Half 12 heeft ze de laatste voeding gehad en vanmorgen om half 8 werd ze wakker :) Dat mag wel vaker haha. Ik merk wel dat ik dr 2 maanden geleden al direct oppakte bij het minste geringste piepje, en nu dus niet....En wat denk je? Ze slaapt ook gewoon door dan, dus geen gehuil. Dus als ze wat begint te piepen draai ik me gerust nog een keer om ;) Je wordt wel makkelijker!!

    @SLC; Soms kloppen de maten van de bh's ook niet vind ik. Ik heb 2 borstvoeding-bh's en de ene is 75C (omvang is veels te strak) en de andere ook een 75C (omvang is veels te los) :( Voorheen had ik 70 maar tegenwoordig moet ik echt een 75 hebben. Mijn borsten zijn niet groter geworden van de zwangerschap noch borstvoeding :( Hmm jammer hahaha.....

    @Suus; Zo ey, 10 pond is idd niet nix.....was het een zware bevalling?? Mijn dochter was 7 pond, redelijk standaard geloof ik...maar wel 53 cm bij dr geboorte. Dus ja, zegt niets :D
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @mamamirthe: ja, 2 keer een helse bevalling helaas. Ach ja, ben het nu alweer een beetje vergeten. Hier 2 kindjes van 56 cm, maar die van jou is ook lang bij 7 pond!
     
  5. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    @Suus; ohh zag je dan niet erg op tegen je 2de bevalling?? ;) Ik denk dat een 2de bevalling sowieso enger is, omdat je al weet wat je te wachten staat. Ik heb gelukkig een ruggenprik gehad, pff ik kon niet meer na 10 uren puffen. Ach, na 11,5 uur had ik mn kindje :D Echt raar om te persen terwijl je gewoon niets voelt!!!! Vind ik aan de ene kant wel jammer, want ik mis dus dat stukje "pijn" van mn bevalling. Maar ach, mss bij nummertje 2 wel hahaha. Ja vond mn dochter ook lang, ze kon ook best 54 cm bij dr geboorte zijn, hebben het thuis opgemeten dus vandaar......
     
  6. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    bedankt voor de antwoorden.
    Hmmm...denk me setje toch maar te ruilen dan.
    Denk ook dat de ribbenkast opgerekt is met die kleine buik van mij en ze was ook gewoon netjes aan het formaat.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @mamamirthe: ik zag niet zo heel erg op tegen de 2e bevalling omdat ze me vantevoren beloofd hadden dat ze eerder zouden ingrijpen als bij de eerste keer. (geeindigd in ks) Helaas voor mij waren ze die belofte helaas spontaan vergeten toen mijn bevalling was begonnen. Uiteindelijk werd het nog erder dan de eerste keer, wat ik niet gedacht had dat het mogelijk zou zijn. Ook dit keer weer geeindigd in een ks. Het is maar goed dat ik het vantevoren niet had geweten, want dan weet ik niet of we wel aan een tweede begonnen waren. Gelukkig maar dus dat ik het niet wist. Hier ook een ruggeprik gehad, maar hij werkte maar aan een kant, dus had helaas nog steeds pijn.
    Tja, over het persen zonder pijn, ik ben wel iemand die niet gelooft dat pijn echt noodzakelijk is en ben zeker voorstander van een ruggeprik, dus zou dat wel prima hebben gevonden hihi.
     
  8. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    @Suus; Ja ik ben ook absoluut voor een ruggenprik. Ik was er altijd op tegen, zo erg kon het toch niet zijn?? Nou ik neem die woorden terug, met die ruggenprik kreeg ik ineens zoveel "rust" in mn lijf dat ik in 1 uurtje tijd 5 cm erbij heb gekregen en kon persen ;) Boven verwachting! Maar achteraf denk je altijd, goh had ik dit maar of had ik dat maar hahaha. Ook een ks lijkt me idd erg zwaar, vooral als je al vele uren weeën gehad hebt. Maar gelukkig vergeet je zulke dingen weer snel als je eenmaal je kindje gezond en wel in je armen hebt. Is jullie gezin nu compleet of wil je nog een kindje??
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @mamamirthe: tja, moeilijke vraag.. Voor nu is ons gezinnetje compleet, maar ik vind het zwanger zijn en borstvoeding geven en zo'n klein kindje weer echt heel leuk en speciaal, dus ik sluit een derde nog niet uit. We zijn allebei nog jong, 25, dus wie weet, maar voor nu is het goed. Bovendien krijg ik dan sowieso een ks en dat vond ik best zwaar. De eerste keer zwaarder dan de tweede keer, maar het is toch een operatie. Ach, we zien het wel. We hebben gelukkig nog even.

    Ik wilde eerst trouwens ook geen ruggeprik, tot ik aan allerlei slangetjes lag op zo'n stom ziekenhuisbed. Ja, dacht ik, doe me dan ook maar een ruggeprik. Voor die tijd stond ik namelijk lekker onder de douche en dat was een stuk beter op te vangen moet ik zeggen. maar door een eerdere ks moest ik perse plat op bed liggen, grr..
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had bij mijn oudste een ruggenprik en was daar ook een groot voorstander van.

    Maar nu een paar jaar later, nu ik wat meer afstand heb, een 'normale' bevalling gehad heb en meer weet denk ik er toch echt heel anders over.

    Ten eerste de pijn, die ging inderdaad even een paar uur weg, maar kwam daarna ZO hevig terug dat het me helemaal overweldigde, mijn coordinatie en contact kwijtraakte. Uiteindelijk werd het na eerst nog een paar uur heel veel pijn en gemartel een keizersnede, waarbij het hele gedoe van ruggenprik zetten weer helemaal overnieuw moest.

    Daardoor duurde het herstel ook veel en veel langer, en mijn kind kwam door al het gedoe toch ook suffer en met meer hoofdpijn ter wereld dan nodig was.

    Pas toen ik een paar jaar daarna een kindje kreeg zonder verdoving (en zonder al te veel gedoe rond mijn bed, het was druk, dus heerlijk...ik was helemaal alleen, waardoor ik alles veel beter kon opvangen) ging er bij mij een knop om. Voor mij nooit meer een epiduraal.
     
  11. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    @ SLC, setje nog geruild? Wel lief van je man trouwens!

    @ Suus, 10 pond joh, wow! Ik vond 8 pond al veel ;) Maar ons hadden ze een klein kindje voorspeld, dus dan is 8 pond natuurlijk wel een enorm groot klein kindje :D

    Ruggenprik heb ik niet gehad en daar ben ik erg blij om. Ik ben namelijk echt als de dood voor naalden etc. Ben uiteindelijk thuis bevallen, was sowieso geen tijd meer om naar het zkh te gaan. Dus een ruggenprik kwam ook helemaal nicht im frage.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @dirksmama: ik wilde ook heel graag zonder bevallen, maar aangezien mijn bevallingen nu niet bepaald 'gewoon' verliepen was ik heel blij dat de mogelijkheid er was. Er zitten zeker ook veel nadelen aan. Maar ja, hier was het sowieso noodzakelijk uiteindelijk, want 2 keer een spoedks. Dan toch liever een ruggeprik dan onder algehele narcose.

    Het had me 'heerlijk' geleken een 'normale' bevalling te hebben gehad, maar het is niet anders. Evt volgende wordt sowieso een ks, dus een ruggeprik.

    @mg:8 pond is ook groot toch? Hier werd 2 keer een kindje van 7 pond geschat, dus in schatten geloof ik voor geen meter meer.
     
  13. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn eerste bevalling WAS ook niet 'gewoon'.

    Maar de tweede ging gewoon stukken beter!
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @dirksmama: ik bedoelde ook niet te zeggen dat jouw eerste bevalling makkelijk of gewoon was hoor! Weet niet of je het zo hebt opgevat? Wat ik bedoelde te zeggen was dat ik ook hoopte dat mijn tweede bevalling beter zou gaan dan de eerste, maar dat dat niet zo was en ik die hoop nu heb opgegeven. Bij mij zal de bevalling gewoon niet op de natuurlijke manier gaan en daar baal ik van, maar daarom ben ik wel blij dat de mogelijkheid tot een ruggeprik bestaat.
     
  15. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Hey dames, even weer een berichtje van mij. Gister gewerkt, mijn eerste late dienst... Was pas kwart voor twaalf thuis. Mijn zoontje werd voor het eerst door papa naar bed gebracht. Normaal doe ik dat, want voordat hij gaat slapen krijgt hij nog de borst bij mij in het grote bed. Als hij klaar is met drinken leg ik hem in zijn eigen bedje. Gister kon dat dus niet, omdat ik zelf moest werken. En mijn zoontje weigert de fles, dus vriend kwam even voor bedtijd van de kleine met hem op mijn werk. Daar hem gevoed, en gelukkig ging hij thuis lief slapen. Was toch een beetje bang dat hij zonder zijn vaste ritueeltje minder makkelijk zou slapen. Maar had me om niets zorgen gemaakt gelukkig, want hij sliep bijna meteen!!

    Las dat jullie het hadden gehad over bevallen met/zonder epiduraal. Ik had er nooit zo over nagedacht, ook niet toen ik zelf zwanger was. Ik wilde graag thuis bevallen, dus dan is het sowieso niet aan de orde. Helaas liep het bij mij ook anders, en moest ik na 16 uur goeie weeen thuis alsnog naar het zkh omdat de onsluiting niet vorderde. Daar kreeg ik vrij snel een epiduraal, en ik moet zeggen: HEMELS!!! Ohhhhh, wat was ik blij zeg. Ik wist echt niet meer waar ik het moest zoeken van de pijn eerst. Uiteindelijk kreeg ik alsnog niet voldoende ontsluiting, en werd het een ks. Maar een ruggeprik, ik zou het de volgende keer ook best wel willen hoor....
    En MG2009, ik was ook als de dood voor naalden. Gelukkig is die angst nu wel weg. Ben zoveel geprikt voor en na de bevalling.... En op het moment dat de ruggepik gezet werd had ik zoveel pijn, dat ik er echt niets van heb gevoeld. Maar ik kan me je angst levendig voorstellen.
    @Dirksmama: kan me voorstellen dat het een heftig gevoel moet zijn na uren zonder pijn, ineens de weeen weer volop te voelen!!! Dat is eigenlijk ook niet natuurlijk. In een normale situatie heb je kans om aan de pijn te wennen, omdat de weeen (meestal) langzaam in intensiteit toenemen. Waarom moest je ruggenprik bij de keizersnede weer opnieuw dan? Hadden ze hem niet laten zitten??? Bij mij bleef hij gewoon zitten, en konden ze me ook volledig verdoven voor de ks via de epiduraal die ik al had. Wat rot voor je! Ik zie trouwens net pas je in in Indonesie zit???!!! Vertel!!

    @Suus, wat een @#$$@ in het ziekenhuis zeg bij je 2de bevalling. Als er gezegd wordt dat er eerder ingegrepen wordt bij de tweede, dan vertrouw je daar ook op. Lijkt me een vreselijke situatie. Vaak realiseer je je achteraf pas alles goed. Heb je nog een gesprek met de gyn gehad na die tijd op de poli? Ben erg benieuwd wat zijn/ haar redenen waren om pas zo laat in te grijpen...
    @mamamirthe: wel super dat je ineens zoveel ontsluiting had met de ruggeprik! Helaas werkte dat bij mij niet zo goed.... En lijkt me inderdaad ook vreemd om te persen als je niets voelt. Dat was het gedeelte van de bevalling waar ik vantevoren het meest tegenop zag, maar dus niet heb meegemaakt.

    Ik ga nog even verder lezen op het forum, misschien ben ik er straks nog even!
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @femke: ik heb niet eens een nagesprek gehad. De operatie was goed verlopen en dat vonden ze daarom niet nodig. Nieuw beleid ofzo.. Denk er nog over om stappen te ondernemen, maar weet nog niet of ik er wel weer de hele tijd mee bezig wil zijn.
     
  17. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    @ suus, tja, het is maar wat je 'goed verlopen' noemt.... Technisch gezien waarschijnlijk wel, maar de uren daarvoor??? Bizar hoor. Kan me voorstellen dat je erover denkt om iets te ondernemen naar het ziekenhuis toe. Alleen al om het in de toekomst misschien te kunnen voorkomen. Maar het is inderdaad ook weer moeilijk om ermee bezig te zijn... Zoiets kun je alleen maar zelf beslissen. Ik heb zelf ook het een en ander meegemaakt na de ks, waar ik nog wel iets mee ga doen naar het ziekenhuis toe... Niet bijzonders, maar ik ga toch een klachtmail sturen. Ik hoef ook geen reactie van hen, maar ik wil toch even mijn verhaal doen. Wie weet dat er dan toch nog iets mee gedaan wordt...
     
  18. ikkin08

    ikkin08 Bekend lid

    17 okt 2009
    622
    0
    0
    Pff als ik jullie bevallingsverhalen lees :$ brrrr

    Ik ben in totaal 10 uur en12 min bezig geweest (eerste wee tot geboorte) Nachts vliezen gebroken 5 min daarna de eerste wee 3 min na de eerste wee de 2de al... Om 7 uur smorgens naar het ziekenhuis met meconium houdens vruchtwater en toen al 3uur lang weeen om de 2 min. inmiddels 4 cm ontsluiting.
    Om 10 uur prik met...(naam kwijt:() in mijn been en met weeen opwekkers aan infuus. Om dat en nog maar een minuut of wat tussen de weeen zat en ik dus niet meer kon ontspannen (het boeltje daar beneden dus ook niet;)).
    Moet zeggen vond het vreemd spul werd er een beetje licht inmin hoofd van maar ben nog nooit zo relaxd geweest... rond 11 uur had ik al persweeen, die nog wegmoeten zuchten (omdat er naast mij nog 2 vrouwen moesten bevallen met 1vk:()
    Uiteindelijk kreeg ik om 11.45 te horen volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen, maar wel onder begeleiding van de gyn (omdat de mevr. in de kamer naast mij ook lag te persen). De best man heeft zich voorgesteld en toen mocht ik verder met persen. En 28 min na de eerste keer persen was dochter lief er al!
    Iets daarna dochter aangelegd en die dronk als of ze nog nooit anders gedaan had.


    In mijn ogen een hele fijne bevalling, en neem dan ook mijn petje af voor die van jullie!

    @ femke: FIjn dat het zo goed ging met je zoontje! mijn dochter viel ook altijd na de borst in slaap en dan legde ik er in bed. Zag ook spoken en beren als papa of oma dat (dan wel met fles) moesten doen. Inmiddels drinkt mijn dochter en gaat ze dan wakker naar bed waarna ze na zon 10 min piepen (heeft ze echt nodig om in slaap te komen) lekker gaat slapen.

    (mochten jullie je af vragen wat ik om dit tijdstip op doen:(, dochterlief krijgt tandjes! En wil maar niet slapen en
    heel veel "tietje doen")

    Wat mij op het volgende brengt hebben juliie ook een anders naampje voor het geven van borstvoeding?
    Als ik tegen mijn dochter zeg moet je even "tietje doen" snap ze heel goed waar het om gaat. Kreet is btw bedacht door haar papa.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    @ikkin: wij noemen het hier gewoon drinken. Maar dat snapt ze nu nog niet, want ze is natuurlijk nog maar 3 maanden. Ik vraag wel altijd, kom je nog even bij mama drinken?
     
  20. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hallo!!

    @Dirksmama; Ja als alles zo'n beetje anders gaat dan de planning dan is een ruggenprik uit den boze. Snap dat je er dan geen goede ervaringen mee hebt gehad. Ik zou in eerste instantie ook thuis, maar omdat ik totaal geen vordering in de uitsluiting kreeg en de weeën me heel pijnlijk waren ben ik naar het zk gegaan. Mn dochter had ook flink in het vruchtwater gepoept dus had toch heen gemoeten...ik ben juist blij dat ik al die bende thuis niet heb gehad hahaha :D

    @MG2009; Haha, ik kan ook niet goed tegen naalden ;) Ik wilde absoluut geen ruggenprik.... Maar toen ik al 10 uren lag te puffen, was ik doodmoe en kon niet meer!! Dacht, ach het kan nooit erger zijn dan dit dat prikje. En dat was dus ook zo, heb niets gevoeld en kon eindelijk ontspannen. Maar ik denk dat dat voor iedereen anders is hihi.

    @Suus; Ahh jammer zeg! Het lijkt mij heel moeilijk als je nooit op de normale manier bent bevallen :) Een ks is geestelijk maar ook lichamelijk een heel zwaar iets. Maar gelukkig is het er, en kan je kindje toch op de wereld komen! Mag je bij 2x een ks niet meer op de normale menier bevallen dan?

    @Femke; Ik vond die prik ook hemels :D Jammer dat het toch in een ks uitgelopen is!! Bij mij ook bijna, maar omdat de kleine al in de geboortegang zat moesten we wel verder. Het moest snel gebeuren want mn baby had het benauwd en had een ontzettend lage hartslag. Ze is er met de pomp uitgetrokken arm kind :( Ze is lang misselijk geweest en ze had hoofdpijn. Onze kraamweek was een hel :)

    @Ikkin; Idd een fijne bevalling zo te lezen. Nou ja, fijn....;) Super dat je dochter meteen wilde drinken!! Bij mij heeft dat 3 dagen geduurd en is ze ook meer dan 10% afgevallen. Dus spannende kraamweek was het, hebben gelukkig die week ook weinig visite gehad, ik was helemaal gebroken. Maar ach, komt goed!! Het gaat nu super, madame groeid als kool hihi. Haha tietje doen :D Ik heb er geen ervaring mee, mijn dochter is 3,5 maand!! Maar vind het wel grappig!
     

Deel Deze Pagina