Borstvoeding aan je eerste kindje....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lenthe87, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Vannacht weer gedonder gehad met zoonlief, wilde absoluut niet slapen in zijn bedje, was echt krijsen.. hebben hem maar tussen ons in laten slapen, maar zelf slaap ik dan dus echt bijna niet.

    Vanochtend gelijk naar de huisarts geweest en zoonlief heeft oorontsteking! Dat verklaart een heleboel (veel huilen, niet willen liggen etc). Omdat hij geen koorts heeft en het niet een superheftige oorontsteking is (tot nu toe) hebben we geen antibiotica gekregen. Moeten nu een paar keer per dag druppelen in zijn neusje om de buis van Eustachius open te krijgen.


    Volgens de HA konden we de tweede mex. prik gewoon halen, hij adviseerde gewoon te gaan en dat hebben we dus net gelijk maar gedaan. Had zoiets van, als het kan, dan maar nu, kan ie in 1 x van alles uitzieken. (hoop ik)
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    @mg: aah, wat zielig voor je mannetje! Beterschap.

    Wij kunnen donderdag voor de 2e keer voor de mex. griepprik. Weet het nog niet helemaal zeker aangezien ik dus nog steeds een rood bultje heb van de vorige keer. (was eerst heel groot, maar nu nog maar een klein plekje) Ben allergisch voor de raarste dingen dus durf niet zo heel goed haha.

    @mamamirthe: volgens mij doen ze na 2 keer ks sowieso een 3e ks, maar dat durf ik niet 100 % zekerheid te zeggen. In mijn geval sowieso wel en gelukkig moet ik zeggen. Ik wilde de 2e keer graag natuurlijk bevallen, maar nu zou ik het niet weer aan durven. Ik ben vrijdag begonnen en zondagmiddag eindelijk bevallen met een ks. Mijn kindjes komen niet verder, ze zijn beiden ook nooit ingedaald. Nee, aan dat geduw en getrek begin ik nooit weer.

    Hier ook een moeilijke kraamweek en dochterlief wilde niet aan de borst. Herkende dit van mijn zoontje helaas. Dit keer is het gelukt op de 5e dag met behulp van tepelhoedje. Voor die tijd kreeg ze met fingerfeeding flesvoeding. Ze moest sowieso bijgevoed worden in het ziekenhuis omdat ze zo zwaar was, standaard protocol. (ga ik sowieso nog achteraan omdat ze tegen mijn man hadden gezegd dat ik mijn dochter niet mocht zien voor ze een flesje had gehad!) en daarna dus omdat ik er geen druppel uitkreeg. Pas toen ze zelf aan de borst dronk, nou ja, met tepelhoedje, kwam het goed op gang. Ik kolfde voor die tijd wel elke 3 uur dag en nacht.

    Inmiddels gelukkig sinds een week of 6 zonder tepelhoedjes en is het vooral genieten geblazen.
     
  3. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hay!

    @MG; Beterschap met je zoontje!! Oorontsteking is niet leuk. Hopelijk gaat het snel over van die neusspray! ;)

    @Suus; Ohh bij mij was de baby ok niet ingedaald, pas met de bevalling. Ach, heb er geen last van gehad, het zij zo. Ik zou trouwens ook niet met 30 graden met mn hoofd vast willen zitten hahaha, dus erg slim van dr :D Ohh, want bij een eerste ks hoef je niet persee bij je 2de bevalling ook een ks te krijgen. Mirthe wilde ook niet aan de borst, heb vlakke tepels en het deed me giga-pijn. Dus heb de eerste 2 weken gekolft. Ik was dat zo zat na 2 weken:), dus ben kunstvoedingen in gaan lassen om af te bouwen met pijn in mijn hart moet ik zeggen. Toen sprak ik iemand en die zei dat zij dat ook had en 1 week met een tepelhoedje heeft gevoed en het toen klaar was. Nou dat gaf me wel moed hihi, dus heb dat ook 5 dagen gedaan. Ging super!! Ik was zo blij!! Dus na die 5 dagen zonder tepelhoedje, ohh dr ging een wereld voor mij open zeg!! Sindsdien nog steeds life aan de borst, wil niet meer anders! Ben zo blij dat ik heb doorgezet!! :D Dus herken het wel een beetje ja. Trots kun je zijn hé, dat het dan uiteindelijk echt goed gaat??
     
  4. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ik heb de verhalen over 2e bevallingen en wel en niet prikken maar even overgeslagen. Ben nog niet zover dat ik zeg YES kom maar nr 2. :p
    Reageer even snel.

    femke> die man van jou. Wat goed zeg dat jij ritje mama ging maken. Beter van je werk dat dit mocht. Ik heb alleen geen onregmatige diensten gedraaid tot 9 mnd. (heeel heeel af en toe)

    ikkin> straks gaat je kind roepen: TIETEN mama TIETEN! Nee ik noem ze niet zo. Hahahaha
    Gewoon drinken bij mama of borsten.

    Vanavond ga ik proberen of ze zonder borstvoeding gaat slapen. T is altijd zo een strijd om 19 uur. Drinken doet ze amper.
    Ik kolf wel af just in case de komende tijd.
    Misschien dat ze anders gewoon een flesje neemt omdat dat sneller gaat.
     
  5. missmamsie

    missmamsie Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Wendyp, wat leuk dat jullie dochter bij jullie in bed slaapt. Ik heb het nog nooit gehoord van iemand en voor ons zou het niet werken, maar als dat voor jullie wel werkt...lijkt me ergens best gezellig! Of was het geen bewuste keuze en wilde ze gewoon niet in een eigen bedje slapen?

    Mamamirthe, jaaa...het kleine baby is er zeker zo snel vanaf. Onze vent kwam met 42 weken en keek meteen al zó wijs uit zijn oogjes. De eerste wilde ik graag snel groot hebben (weet ook niet waarom), maar de tweede absoluut niet, hihi. Jaaa, dat had ik ook, dat ik onze vent in het begin bij elk piepje meteen oppakte... nou, nu dus mooi niet meer. Toen kwam hij elk uur, nu slaat hij toch zeker drie à 4 uur over. Ik snap dat advies dan ook niet zo goed dat 'huilen' bij borstvoeding een te laat signaal zou zijn.... een kickje is iig een te vroeg signaal, hihi

    Suus1983, mooi gewicht hoor, voor een meiske van drie maandjes!!

    MG2009, beterschap voor je zoontje. Zielig altijd weer, als ze ziek zijn...

    Zo, ben een beetje moei, dus ik houd het hier even bij:)
     
  6. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    @ mamamirthe: wat super dat de borstvoeding toch nog is gelukt! Zo zie je maar! Denk dat er bij heel veel mensen opstartproblemen zijn hoor. Maar je hoort dat toch vaak niet. Is toch heerlijk dat het nu zo goed gaat! Ik vind het echt super dat ik mijn kindje zo kan voeden zonder allemaal gedoe met flesjes (en dan niet leegdrinken of nog honger hebben en niet meer mogen...). En hij doet het er nog goed op ook!

    @MG: hopelijk slaapt je zoontje vannacht wel een beetje, en jij dus ook. Valt niet mee zulke gebroken nachten. Is voor je zoontje wel fijn dat hij lekker bij papa en mama in bed mag liggen. Toch een veilig gevoel. Mijn zoontje heeft ook een paar keer bij mij in bed geslapen toen hij beetje ziekjes was. Maar mijn vriend slaapt dan op de logeerkamer. We zijn allebei te bang dat hij dan in zijn slaap bovenop de kleine belandt (slaapt beetje onrustig soms). Vind het wel knus samen met de kleine in bed, maar ik slaap dan ook niet zo vast. Je staat toch soort van op de stand-by modus.

    @ SLC: enig idee waarom het zo'n strijd is bij de voeding van 19.00? Wil zij niet? Wie weet dat ze gaat slapen zonder borstvoeding?

    @ Suus: wat idioot dat ze in het zkh zeiden dat je je kind niet mocht zien voordat ze een flesje gehad had? Wat is dat voor iets belachelijks??? Daar kan ik echt zooo kwaad om worden! Wie zijn zij om te bepalen wanneer jij je dochter ziet!!! Ik moest ook de eerste week kolven, omdat ik niet mocht voeden vanwege medicatie die ik toen kreeg voor pre-eclampsie. Ik kreeg er ook echt niets uit! Heb zelfs geen stuwing gehad toen. Pas toen hij na een week aan de borst mocht, kwam het op gang! Het is toch iets tegennatuurlijks he, zo'n kolf aan je borst. Moeder natuur werkt zo niet (bij mij niet in iedergeval...) Hoewel ik nu wel kan kolven (maar dit niet nodig heb omdat zoon geen fles wil).

    @ Ikkin: mijn zoontje valt ook meestal niet meer aan de borst in slaap, en ik leg hem dus ook wakker in zijn bedje (misschien schreef ik het niet helemaal duidelijk...). Hij kan soms ook wat protesteren, maar meestal ligt hij nog even lekker met zijn knuffeltje te spelen en slaapt dan lief. Toen hij nog wat jonger was viel hij wel aan de borst in slaap hoor! Dan legde ik hem slapend in zijn bed.
    Wij hebben niet echt een andere naam voor de borstvoeding. Meestal spreken we over de voeding, of eten geven, of de borst. Heb er nog nooit over nagedacht!!

    Morgen weer een dagje werken en dan ben ik weer drie dagen vrij!! Kan altijd zo genieten van mijn vrije dagen met mijn zoontje. Nu ik weer werk geniet ik dubbel en dwars!!
     
  7. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    niet gelukt zonder borstvoeding slapen.
    Ze was zo dankbaar dat ik kwam.
    Zo lief en zonder strijd gedronken.
    Ik heb geen idee waarom er altijd strijd is rond die tijd. Lijkt wel alsof ze het niet fijn vind hoe het gaat.

    pyama aan, drinken, scharrelen boven, tandenpoetsen, slaapzak aan, alles goede nacht wensen in de kamer ;), in bed liggen en verhaaltje voorlezen, trekbeertje aan, en kusje en slapen.
    Lijkt me niet verkeerd....
    Ik voed namelijk eerst en daarna tandenpoetsen want ik hoorde dat dat moest....toch??
     
  8. pippeloentje

    pippeloentje Bekend lid

    9 mei 2008
    983
    0
    0
    Hoi sweetlakecity,

    er is niets veranderd in de lingerie hoor! Alleen valt de ene bh groter dan de ander.
    Maar 80 is de omvang van je lijf, opgemeten onder je borsten met een meetlint. Als je aankomt dan zal die naar bv 85 gaan en als je afvalt naar bv 75.
    A, B, C, D, E, F enz is de cupmaat, de de maat van je borst.
    Als nu de omvang te klein is en de cup goed, dan zou je van diezelfdde bh eens 80A moeten aan passen. En niet 75C, want dan blijft juist je omvang hetzelfde en wordt je cup een maat groter!
    Zou nu bijv de omvang goed zijn en de cup te klein, dan zou je maat 75C kunnen passen.
    Hoop dat je hier iets aan hebt!! (heb 7 jaar bij HKM gewerkt ;) )
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hoi meiden,

    Vanmorgen weer naar het cb geweest, kleine meid weegt nu 7640 gram en is 66cm lang.
    Verder helemaal goedgekeurd. Ze vroeg wanneer ik met bijvoeding ging beginnen (huh, ze is net 3 maanden) Dus ik zei met 6 maanden. Zei ze dat het heel normaal is dat kindjes op borstvoeding met 4/5 maanden niet meer doorslapen en dat je dan wel pap ofzo kunt bijgeven. Ik aangegeven dat dat onder bijvoeding valt en dat dus niet van plan ben. Gezegd dat ik geen probleem heb met een nachtvoeding en toen was het goed.

    Hoevaak drinken jullie kindjes per dag? Mijn dochtertje nu zo'n 7-8 keer en slaapt dan vaak de nacht door. Ze clustert wel nog de hele avond.
     
  10. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wat is het rustig vandaag! Iedereen druk?
    Suus: mijn zoontje drinkt ongeveer 5-6 x per dag. Voordat ik weer werkte dronk hij 5 keer, en de laatste keer was dan rond 18.30, en dan de volgende ochtend rond 6.00-7.00 weer. Nu ik werk, drinkt hij overdag minder, dus heeft hij er zelf rond mijn bedtijd een extra voeding bijgeregeld. Hij sliep meteen vanaf het begin super door op de borstvoeding. Dus waarom ze bij het cb pap aanraden? Ieder cb is weer anders. Wel vreemd dat ze al vragen wanneer je met bijvoeden wilt beginnen als je kindje nog maar 3 maanden is. Ze voorzien al problemen voordat ze er zijn, zo komt het op mij over. Maar goed! Je moet gewoon lekker je ding doen hoor. Je kindje geeft het vanzelf wel aan wanneer de borstvoeding alleen niet meer genoeg is. Merk aan mijn zoontje dat hij mijn eten wel erg interessant gaat vinden. Maar ik wil graag ook wachten tot hij 6 maanden is. Misschien dat ik binnenkort wel ga starten met pap gemaakt van borstvoeding. Hij weigert de fles, dus het zou fijn zijn om 1 van de voedingen die ik hem onder werktijd geef te kunnen vervangen door een papje. Maar tis geen must. We zien wel!
     
  11. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    @Suus, zoooo!!!! Met 3 maanden al 7640 gram en 66 cm!! :D Ik dacht dat mijn dochter al lang was met haar 64 cm ;) Ben gister ook geweest bij het CB, ze weegt nu 6095 gram. Wat een verschil dan hihi, over 12 dagen is ze 4 maanden. We hebben er gewoon een uur over gedaan met de sneeuw, echt niet normaal!! Waar we anders 10 minuten over deden nu een uur dus. Baalde er ontzettend van. Maar goed, wij waren ook één van de weinigen die kwamen opdagen hihi......En wat raar dat ze over bijvoeding begonnen!!! Hier niet ter sprake geweest, tot 6 maanden hoeft er niets bij. Mijn dohter drinkt 5x per dag, 's avonds wordt er niet meer geclusterd. Ze komt om half 8 en half 12 de laatste en dan slaapt ze zo weer tot 7 uur in de morgen :)

    @Femke; volgens mij is iedereen druk ja!! ;) Ik ook hoor, dus vandaar mn korte berichtje....:) Zo ey, jou kindje slaapt helemaal goed door hahaha, niet te geloven...en dat op borstvoeding!! Heerlijk hoor. Alleen, sta je dan niet 's morgens op knappen?? Na 8 uren ik wel, ik moet haar dan geven of gaan kolven. Doe ik meestal ook hoor, want ze krijgt dan maar 1 borst leeg zoveel zit er in. En uit de andere haal ik dan 100cc voor in de vriezer :D

    Is er bij jullie ook zoveel sneeuw gevallen?? Hier wel 20 cm!!! :$
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier ook heel veel sneeuw! Moet er vanmiddag nog uit, maar ben bang dat ik er niet doorheen kom met de dubbele wagen.

    Volgens mij heeft mijn dochtertje regeldagen. Slaapt bijna niet overdag, wil vaak drinken, 's nachts weer wakker voor een voeding, clustert zich gek.. En vooral mij gek.. Heb het wel een beetje gehad met het clusteren, wanneer hield dit bij jullie op?
     
  13. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Ja vervelend hé die sneeuw. Wij moeten straks ook de grote boodschappen halen, met dit weer is er geen doorkomen aan :(

    Dat gek clusteren herken ik wel ja. Ik geloof dat het met 2,5 maand wel gebeurt was. Daarna ging ze mooi 6 á 7 voedingen drinken. Maar ik werd er ook gek van hoor, om de 1,5 - 2 uur wilde ze drinken, nou voor mijn gevoel had ik helemaal geen melk meer in de avond, mn borsten hadden niet eens de tijd om wat aan te maken :) Ben eerlijk gezegd blij dat ik er vanaf ben. Ik weet niet hoelang zoiets kan duren, geen idee. Hoop dat je er snel vanaf bent, want je hebt zo nergens anders tijd voor.....
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

    Bij mij hielden ze meestal er mee op op een moment dat ik zoiets had van ´dit moet echt niet veel langer duren of ik word gek´. En ze begonnen weer als ik achteroverleunde en dacht alles onder controle te hebben:(
     
  15. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Clusteren had ik nog nooit van gehoord eigenlijk! Ik begrijp dat het heel veel voedingen dicht op elkaar zijn? Denk wel dat wij daar last van hebben gehad, nu ik erop terugkijk. Met name in de namiddag, vroege avond wilde mijn zoontje een paar maand terug veel drinken. Bij de laatste voeding waren mijn borsten leger dan leeg...
    Nu is er meer regelmaat in gekomen gelukkig.

    @mamamirthe: idd lekker dat hij zo doorslaapt, maar hij doet het een beetje hetzelfde als jou kindje toch? Mijn zoon krijgt tegenwoordig ook nog een late avondvoeding rond 22.00 - 22.30. Mijn borsten staan gelukkig niet op knappen 's morgens. Vraag-aanbod sluit goed op elkaar aan... Ik heb altijd genoeg melk, maar nooit teveel eigenlijk...

    Hier ook sneeuw, maar niet zoveel. Wel genoeg om alles wit te maken. Kan me nu al verheugen op de volgende winter, kan ik lekker met de kleine buiten in de sneeuw spelen, haha! Sleetje rijden enzo. Goed excuus om zelf lekker kinds te doen!

    Hier ook druk, dus laat het weer even erbij
     
  16. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Heyhey.....

    Hier heeft mn dochter last van het 4de sprongetje :(
    4de sprongetje begint +/- 14,5 wk - 19,5 wk.
    Hangerigste periode: 17 weken.
    Ze is namelijk vandaag 16 weken.......

    Ze kan zichzelf niet goed vermaken, constant bij mama op de arm willen (en dat is zelfs niet goed!), ze drinkt slecht, is heel huilerig en zeurderig, slaapt ook niet zoals ze anders doet, huilt als ze vreemde mensen ziet.......Hmmm.....

    Hoop maar dat deze periode snel over is hihi. Dit kan heel vermoeiend zijn ;)
    Hebben jullie kinderen er ook duidelijk last van gehad of niet???
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    @mamamirthe: ja, we zitten er middenin. Ze wil niet slapen, aldoor huilen, slecht en kort drinken. Ze is nu 14 weken, maar bijna 2 week te laat geboren, dus dat zou precies kloppen! Vroeg me al af waarom ze zo doet deze week. Nou hopelijk is het snel weer voorbij, want het is wel een beetje irritant.
     
  18. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    Ja, Mirthe is ook 10 dagen te laat geboren.....dus klopt helemaal...dan hebben ze die sprong eerder. Bluhhhh steeds halve uurtjes slapen en maar jengelen. Heb dr beetje genoeg van eigenlijk :) Morgen gaat ze voor het eerst een hele dag naar mn schoonmoeder, nou leuke dag wordt dat voor dr hahaha ;) Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Hoop dat ze zich toch een beetje gedraagt :D

    Maar hopen dat het snel bekeken is deze sprong.
    Ze is anders zo lief, huilt nooooit. Maar nu......:(
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    @mamamirthe: ja, hier precies hetzelfde! Ze huilt eigenlijk nooit, maar nu is ze constant aan het huilen of jengelen. Ze wil niet meer slapen en ook maar matig drinken. Alleen 's ochtends drinkt ze nu echt goed door, de rest van de dag heel vaak en heel kort. Ik hoop dat het snel voorbij is. Mijn dochtertje is vandaag een hele dag naar de creche. Even oefenen voor als ik over 2 weken weer aan de slag mag. Hopen voor hun dat ze weer zo lekker rustig is.
     
  20. Lenthe87

    Lenthe87 Bekend lid

    9 dec 2009
    916
    1
    16
    @Suus: En hoe ging het bij de creche? Was ze nog lief? Hier lijkt het al beter te gaan, ze kan weer lachen en brabbelen hahaha. Hoe is ze nu bij jou? Nog steeds slecht slapen en drinken? Vandaag hebben we dr voor het eerst in dr eigen ledikant laten slapen (ze slaapt normaal in de kinderwagen bij ons op de kamer. Maar uhh....het is niet naar haar zin. Steeds halve uurtje slapen en veel huilen. Wel zielig hoor, maar ze zal toch een keer moeten. Dan heb ik zoiets van, dan nu gelijk maar anders wordt het straks nog moeilijker. Ben benieuwd hoe dat zal gaan.
     

Deel Deze Pagina