Borstvoeding afbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door onkruidbloem, 19 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onkruidbloem

    onkruidbloem Actief lid

    27 jun 2017
    142
    80
    28
    Vrouw
    Ik ben begonnen met afbouwen van de borstvoeding en heb een vraag.

    Als ons schema grofweg is: 7 -10 - 1- 4 - 7 - 10 - een of twee nachtvoedingen. En ik vervang nu de voeding van 10 (in de ochtend) voor een fles. Daarna die van 4. Kan ik dan daarna die van 1 vervangen om te kijken of ik de ochtend en avond kan behouden?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Hoe oud is je kindje?
     
  3. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Dat kan wel inderdaad. Maar bouw wel langzaam af (1 voeding per week) om een borstontsteking te voorkomen.
     
  4. onkruidbloem

    onkruidbloem Actief lid

    27 jun 2017
    142
    80
    28
    Vrouw
    bijna 11 weken
     
  5. RyansMommy

    25 mei 2018
    47
    9
    8
    Vrouw
    Ik heb gehoord dat borstvoeding afbouwen met dit warme weer ook lastiger gaat. Dus dat zal misschien nu ook wel lastiger gaan.
    En hoe langer je borstvoeding geeft, hoe beter je de borstvoeding wel in stand kunt houden als je voedingen weg laat. Het kan zijn dat je borstvoeding ook terug gaat lopen (dat heb ik 2 keer gehad).
     
  6. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Hoe weet je dat je borstvoeding terug loopt als ik vragen mag. Ik geef alleen sochtends, savonds en snachts nog bv...ik was wel gewaarschuwd voor het teruglopen van de bv op zo'n jonge leeftijd maar wat zijn de signalen? Vannacht was ie zo onrustig! Na de bv weer in bed gelegd. Uur later weer wakker, onrustig drinken... Ik merk sochtends dat ie heel af en toe sneller honger heeft, maar over t algemeen gaat t wel goed. Heeft vanmorgen ook gewoon weer rustig gedronken.... Ben wel benieuwd .
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Onrustig aan de borst. Bijten of trekken tijdens het drinken. Wenen na het drinken. Onrustig erna. Sneller weer honger. Zoiets was het hier...
     
  8. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Hmm ja ik dacht ook al aan een mogelijke terugloop. De lactatiekundige heeft me geadviseerd om alleen smorgens en avonds bv te geven en de nacht dan de fles zodat er langer tussen zit en de borsten de melk ook kunnen produceren. Ga t zo proberen want zou jammer zijn als t helemaal terugloopt. Advies is om anders bij te kolven bij die voedingen.....
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    De meeste melk wordt tijdens het drinken geproduceerd. Hoe minder voedingen hoe minder melk. Hoe langer je ertussen laat, hoe meer kans op terugloop. Gek advies dus
     
    Shakes en zonnetje2015 vinden dit leuk.
  10. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Hmm ja ik vond t eigenlijk ook een beetje raar. Ik ga t cb anders eens bellen!
     
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dit advies klopt idd van geen kanten!
    Als je productie terug loopt is er maar een manier om dit op te krikken en dat is de graag verhogen. Aanleggen, aanleggen, aanleggen. Evt extra kolven of een keer powerkolven.


    @onkruidbloem
    Wil je stoppen of minderen met bv?
     
  12. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Goed dat jullie dit aangeven hier. Ik bel morgen anders nog eens naar de lactatiekundige! Sorry onkruidbloem dat ik je even onderbrak :). Ben idd ook benieuwd wat jij wil, minderen of stoppen?
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad totaal onzinnig advies. Minder vaak geven = stuwing = borsten krijgen het signaal om mínder te gaan produceren. Vaker aanleggen dus.
     
  14. RyansMommy

    25 mei 2018
    47
    9
    8
    Vrouw
    Ik zag het direct omdat ik alles afkolfde. Dus ik zag het in milliliters. Maar ik kan me voorstellen dat je het aan je kindje merkt doordat hij/zij gewoon honger heeft. Bij mij liep het waarschijnlijk terug omdat ik harde plekken had (verstopt melkkanaaltje?) en dit er niet goed uit kreeg. Toen ben ik om de 2 uur gaan kolven (ook snachts) en heb ik de productie weer aan de gang kunnen brengen.
    Meer tijd tussen de voedingen laten, dus geven als je juist de stuwing voelt, wordt ook als advies gegeven als je helemaal wilt stoppen met borstvoeding. Hier zou ik inderdaad mee uitkijken als je helemaal niet van de borstvoeding af wilt! Bij de één stopt het sneller dan de ander. Dus als je meer tijd hiertussen wilt moet je echt heel langzaam hier steeds wat meer tijd tussen laten zitten. Ik ben nu al weken bezig met afbouwen en kan nu met 3 keer kolven per dag af, maar mijn productie is er nog steeds. Ik heb er steeds een half uur extra of een uur extra tussen gelaten per week.
     
  15. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Wow, wel intensief dan bij jou zeg dat afbouwen. Vandaag merkte ik niets aan mijn kleine mannetje, maar idd wel idd wel war harde plekjes omdat hij weer doorsliep. Ben goed gaan masseren. Wil niet helemaal stoppen, vind t geven van borstvoeding fijn en t is hier (als t goed is) de laatste dus wil er zeker nog even mee doorgaan. Voed nu 50/50 en dat bevalt me prima. Heb vandaag de lc nog eens gebeld en ze zei idd dat ik de nachtvoeding evt met de fles kon geven omdat hij niet meer iedere nacht wakker wordt. Dat scheelt kolven op een nacht terwijl het eigenlijk niet nodig is. Dan ga ik met de bv dus naar de ochtend en avondvoeding en komt de productie op peil door evt na te kolven mocht t nodig zijn of t gebruik van fenugreek. Schijnt ook goed te zijn voor de productie, maar ben er nog niet mee bekend.
     
  16. RyansMommy

    25 mei 2018
    47
    9
    8
    Vrouw
    Het is inderdaad even uitvogelen wat voor jou het beste werkt! En als het te veel terug loopt krijg je het echt wel weer aan de gang met om de 2 uur kolven/ aanleggen, maar het is zo vervelend als dat moet, vooral voor je nacht rust :confused:
     

Deel Deze Pagina