Borstvoeding blijven geven als student

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Romyvs, 5 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romyvs

    Romyvs Actief lid

    31 okt 2013
    105
    0
    16
    Vrouw
    Student
    Hi mama's,

    Op dit moment ben ik 27 weken in verwachting van onze tweede zoon. Ik wil ontzettend graag borstvoeding blijven geven na mijn 'verlof'. Ik schrijf verlof met aanhalingstekens aangezien ik een voltijd student ben en daar geen verlof voor bepaald is... Nu vind ik het belangrijk om zeker de eerste tien weken volledig borstvoeding te geven, daarna mag het ook deels. Wanneer ik start met school is nog niet bekend maar eerder dan 10 weken is zeker (mocht alles goed gaan).

    Heeft iemand ervaring met kolven op een school en/of hoe ik dit toch kan doen ondanks dat er daar geen tijd voor is vrijgemaakt? Ik volg een rooster en dat is, op twee korte pauzes na, aansluitend les. Ik weet ook niet of het mogelijk is dat ik eventueel in de ochtend voedt en dan na mijn school weer? Of brengt dit vraag/aanbod in gevaar?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Met 10 weken zal je, wil je blijven voeden, moeten kolven op school.

    Kolf je niet, zal je te kampen krijgen met ontploffende borsten. De andere optie is afbouwen.
    Maar met 10 weken is je productie nog lang niet stabiel genoeg om overdag niet voeden aan te kunnen.


    Qua korte pauzes, hoe lang duren deze?
     
  3. lovelymommanl

    28 mrt 2015
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb een vaste pauze van 15 minuten. De andere pauze is niet vast, maar ook een duur van 15 minuten. Ik heb helaas ook geen koelkast tot mijn beschikking. Daar zal ik dan naar moeten vragen of er ergens een staat die ik mag gebruiken.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik kolf zelf op tien minuten, inclusief start en stop. Dus dat kan. Je hebt ook geen koelkast nodig, ik gebruik het koeltasje van medela en dat blijft de hele dag ijskoud.

    Informeer je wel tijdig over een goede kolf. Dubbelzijdig en elektrisch is meestal het snelst. Ik heb de medela Freestyle, maar die is niet goedkoop.
     
  5. RAppel

    RAppel Fanatiek lid

    2 mei 2014
    1.155
    191
    63
    Ik ben ook een student die borstvoeding geeft en ik heb gemerkt dat door te communiceren er vaak meer mogelijk is dan op voorhand gedacht.
    Ik kan 3x kolven per dag, iedere keer ongeveer 10 minuten. Ik bewaar het ook in een koeltasje of in de koelkast van de lectoren.
     
  6. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik volg een opleiding en saar kolven ook moeders. Tijdens de les zijn ze even 10 min weg om te kolven en zij mogen gebruik maken van een koelkast op de opleiding. Geen probleem dus.
     
  7. Freddel

    Freddel Fanatiek lid

    30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    @Romyvs Allereerst respect dat je het allemaal combineert! Ik denk dat je inderdaad even met een mentor of zo iemand moet praten om te kijken wat mogelijk is. Je zult vast niet de 1e student zijn die borstvoeding geeft.

    Daarnaast wil ik je heel graag vragen hoelang jij ongeveer 'verlof' neemt van je studie, als alles goed gaat met de bevalling en de baby. Ik studeer namelijk zelf ook en wil graag een 2e kindje, maar ik twijfel heel erg of ik juist tijdens de studie ervoor wil gaan of na de studie pas. Wat waren jouw afwegingen hierin? Als je niet wilt antwoorden dan moet je dat gewoon zeggen hoor;) Maar ik dacht ik doe even brutaal en vraag het even:D
     
  8. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Geen verlof tijdens een studie?! Dit is echt nieuw voor mij. Ik heb wel degelijk verlof gehad tijdens mijn studie 3 jaar geleden. Ik kreeg ook tijd om of naar huis te gaan om te voeden of een ruimte om te kunnen kolven.
     
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Ik zou even informeren bij school. Kan mij voorstellen dat er misschien wel iets geregeld is voor docenten qua ruimte/koelkast waar jij ook gebruik van zou kunnen maken.
     
  10. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij ons is er gewoon een kolfruimte per gebouw inclusief koelkast, stoel, bed en gootsteen met doekjes. Die is beschikbaar voor medewerkers en studenten. Wel moet je hem reserveren.

    Kan je niet de studieadviseur vragen naar de mogelijkheden? Kolven zou toch op iedere instelling mogelijk moeten zijn.

    Zelf kolfde ik 2x per dag en was ik 30 min kwijt (incl looptijd, sleutel ophalen en schoonmaken). Ik heb ook collega's die 3x per dag kolfden.
     
  11. ijsje82

    ijsje82 Actief lid

    8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik heb tijdens mijn opleiding ook gekolft. Bij ons op school was wel een ruimte beschikbaar dienik als kolfruimte mocht gebruiken. Ik zou gewoon even op school informeren. Ik denk dat er wel veel mogelijk is.
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.135
    113
    Studie kan je volgens mij ook bevriezen mocht je niet voldoende hersteld zijn na je bevalling. Dr zijn regels voor volgens mij. Kolven en het verlenen van de faciliteiten werken bijna alle scholen aan mee. Mijn man is docent en zijn school geeft daar in elk geval alle ruimte voor. Ik ben alleen allicht een kneuter die t dan eng vindt om de melk voor mn kind in een vreemde koelkast te zetten waar een ander (al of niet met sleutel) ook bij kan.

    Medela tasjes zijn idd super, je hebt ook met een stekker voor als je een hele lange dag hebt. Stopcontact is altijd wel te regelen en het is voor een goed doel. (en geeft een control freak als mij meer rust dat ik mn melk voor de kleine in t zicht heb).

    Ik ben overigens gestopt met bv, trok t zelf niet qua energie (lang verhaal), lichte tepel (kz had al dr bedenkingen) en een pitbull dochter. Allicht bij een evt volgende dat ik t wel probeer (met de kolf!) heb een dubbele electrische kolf staan medela pump advanced geloof ik. Schijnt vrij uniek te zijn, meestal verhuurt de kz die namelijk, ik had m zelf. Heb m overgenomen van collega van mn man en bijna alles vervangen (behalve motor en accesoires die niet in contact waren gekomen met haar melk (die wel meervoudig uitgekookt)).
     

Deel Deze Pagina