Borstvoeding eerste weken

Discussie in 'Voeding' gestart door 3boymom, 27 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Hallo dames,

    18 april zijn mijn mooie kindjes geboren en sindsdien geef ik borstvoeding. Me.kraamhulp is gister vertrokken en gelijk en zenuwen vliegen om me oren. Ze zei dat een kindje gemiddeld 15 tot 20 min uit de borst drink. De babies drinken 1 borst per keer maar me schatjes drinken gemiddeld 10 min per voeding en vallen dan in slaap. Ze zijn erg klein me 2380 en 2450 gram en wil wel dat ze aan blijven komen. Hoe lang deed jullie baby per voeding erover?
     
  2. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    Ten eerste gefeliciteerd met je hummeltjes. Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt dat de kraamhulp net weg is en dan al helemaal icm de opmerking gaat ze 15 tot 20 min uit de borst horen te drinken.

    Maar de enige hiervoor geldt is: zo lang ze goed groeien is er niks aan de hand!
    Ik heb twee snelle drinkers gehad die beide nooit langer dan 10 min dronken. Tijd zeg dus niks.
    Als ze niet goed groeien is het natuurlijk ren ander verhaal, je zou dan vaker kunnen aanleggen en vaker wisselen van borst zodat ze weer even wakker worden.
     
  3. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Gefeliciteerd!

    Ik weet er niet veel van, maar zal je mijn advies doorgeven die ik destijds kreeg:

    Wanneer je kindje drinkt, even aaien over de wangetjes zodat ze niet in slaap vallen. Mijn dochter dronk 10 minuten en moest na een uur of geen eens weer. Was erg vermoeiend. Maar misschien zit hun maagje vol na 10 minuten, geen idee. hoop dat iemand je op dat gebied een goed antwoord kan geven.
    Succes en geniet van de kleine spruitjes!
     
  4. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Leg ze aan op verzoek en probeer niet op de klok te letten. Zolang ze tevreden zijn, voldoende plassen en poepen is er niets aan de hand.

    Onze oudste tutte wel een uur per voeding soms. De jongste nog geen tien minuten maar die groeit het vlotst. Zegt dus niets.

    Succes mama, je kunt dit!
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dit eigenlijk, TS.

    Wat jammer dat de kraamzorg je zo onzeker heeft gemaakt over de bv. Helaas zijn ze meestal niet echt een expert op dat vlak...

    Belangrijk is dat je je kindjes laat drinken tot ze voldaan zijn. En dat je hen vaak genoeg voedt. Om het anderhalf uur is bijvoorbeeld niet overdreven, dat kan perfect.

    Verder kan je hun gewicht en lengte bijhouden op een who curve (bijvoorbeeld in de app Growth) om te kijken of ze hun lijntje volgen. De curve van het cb is helaas géén who curve en dus niet echt geschikt voor bv kindjes.

    Maar vooral: stoer joh, een tweeling aan de borst!
     
  6. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Bedankt voor alle lieve adviezen en tips. Gelukkig komt dinsdag de cb langs met een weegschaal. K kan er zelf nog niet naar toe omdat ze pas naar buiten mogen bij 3 kg. Ik voed ze wel op verzoek maar dan maak ik de ander wel.gelijk wakker erna zodat ze hetzelfse ritme volgen. Fijn dat sommige van jullie kindjes ook 10.min drinken. Ik merk niet dat ze erna honger hebben zowel.leg ik ze weer aan. Is soms wel lastig met nog 3 kids en t voedde maar k ga t deze keer proberen vol te houden de bv!!

    Iemand nog tips om de productie te verhogen?
     
    Blijdorp en Roty vinden dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De lactatiekundige had mij destijds als tip gegeven dat als ze die eerste tijd globaal gezien een uurtje voldaan kunnen slapen na een voeding, ze genoeg gedronken hebben.

    Tips om je productie te verhogen:
    - Aanleggen. Bij voorkeur max twee uur tussen een voeding laten
    - Veel drinken
    - Bv thee kan soms helpen
    - Domperidon werkt productie verhogend, maar dat is nu ook weer niet zoiets dat je standaard moet innemen
    - genoeg ontspannen
    - Vaak huid op huid contact
     
  8. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Aanleggen aanleggen aanleggen. En je niet te druk maken of stressen.

    Je doet het al heel erg goed, en dan ook nog 3 andere kinderen.
     
  9. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Nou heeft me zoontje 15 minuten gedronken maar me meisje drinkt maar 4 min en valt in slaap en de voeding ervoor ook al.. ze is ook slaperig als zr wakker is. Iemand die dit herkent?
     
  10. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hoe zijn de plas en poepluiers. Is ze verder wel alert?

    Toch proberen om haar wakker te houden tijdens drinken, tussendoor verschonen, om de hoeveel uur drinkt ze?
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    #11 Zonnestralen, 28 apr 2018
    Laatst bewerkt: 28 apr 2018
    Gefeliciteerd!

    Mijn jongste dronk 3 a 5 minuten totaal (1 borst per voeding) en kwam een kilo aan per maand alleen op bv. De oudste dronk 15 min per borst en kwam een halve kilo aan per maand. Tijd zegt niet alles.

    De oudste moest ik aan het drinken houden. Dit deed ik door nu en dan even te kietelen onder zijn voeten en tussendoor verschonen.
     
  12. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Gefeliciteerd met je kleintjes! Heb nu al bewondering voor je dat je een tweeling borstvoeding geeft!

    Mijn dochtertje dronk in het begin steeds 20min dus dat klonk leuk maar toen produceerde ik te weinig. Toen het eenmaal voldoende was dronk ze nooit langer dan 8min en vaak maar 1 borst. Je kraamzorg was er niet blij mee geweest denk ik maar de kleine groeide heel goed.
     
  13. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor de reacties. Maak me nu een stuk minder zorgen. Ze klokken ook echt de melk naar binnen en slapen dan tot nieuwe voeding ong 2.5 3 uur. Dinsdag komt cb wegen en hoop dat ze dan goed gegroeit zijn.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Klinkt alsof het perfect gaat!! Je hoeft je productie dan ook zeker niet te verhogen. Wanneer dit nodig is heb je of onrustige kindjes of je gaat regendagen krijgen.
    Succes het is verslavend!
     
  15. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Bedankt zonnetje2015! Hopelijk is dat ook zo! Heb nooit echt eerder bv gegeven dus vind zo spannend maar t geeft me een fijn gevoel dat me babies groeien op me melk ondanks de helse pijn de eerste 10 seconden bij aanleggen elke keer haha
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina