Hoe aanpakken bij tweede?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tanna, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tanna

    tanna Bekend lid

    26 mei 2008
    685
    0
    0
    Hallo allemaal,

    Ik zit al een tijdje te twijfelen wel of niet poste. Ik zit met het volgende.
    De borstvoeding is niet helemaal gegaan zoals ik verwachte. Dit komt door een aantal dingen die zich hebben op gestapelt.

    Het begon al bij de bevalling. Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik borstvoeding wilde geven en dat ik wilde dat ze binnen een uur voor het eerst aangelegd werd. Hier heb ik helemaal geen hulp bij gehad. Ik heb het zelf zo goed als het kan geprobeerd en het ging redelijk. Daarna hebben ze me heel lang laten liggen. Na 4 uur werd ik naar de kraamafdeling gebracht en zei de zuster "O ze had allang weer moeten eten." Proberen maar echt pakken wilde ze niet, maar ook hier nog geen super ramp. De dag erna naar huis en met de kraamzorg weer proberen aanteleggen maar de kleine pakte niet goed en kreeg niks binnen. Ze viel ook veel af en werd geel en had slijm bij het plassen. Ik ben steeds 1 borst aanleggen en 1 borst kolfen en mijn man dit met vinger feeding geven. Ik kreeg daarna een andere kraam hulp dit klikte goed en hebben een heel plan op gesteld met haar en met een lactatie deskundigge. Waarschijnlijk zat haar zuigreflex te verachterin d'r mond.Ik ben gaan voeden met een tepel hoedje dit ging super en het bijvoeden hoefde niet meer. Tot ik de derde kraamzorg kreeg en die zei we gaan het weer proberen zonder tepelhoedje. Op dat moment was ik nog te verzwakt om er tegen in te gaan. De zoveelste die aan MIJN borsten zat en mijn kleine meid maar huilen en weer heel driftig worden.

    Daarna eindelijk mijn huis en lijf voor mij dit ging heel goed. Tot ik 6 weken later een borst ontsteking kreeg en een week daarna een griep. Ik kolfen en iemand anders voeden ik was zo verzwakt dat ik niet meer voor de kleine kon zorgen (voeden). 's avonds zo erg zelfs dat ik letterlijk van de wc viel en mijn man me niet meer goed bij kreeg. HAP gebeld en die zeiden goed uit rusten. Ik veel slapen en voeden. De kleine was onder tussen veel gaan spugen en hed erg veel pijn. Overstrekken enz. Ik herkende uit mijn werk deze symtomen als reflux. Hier werd door de artsen goed op gereageerd en er is toen snel reflux vast gesteld. Maar met medicijnen en nutriton voor en na de voeding bleef ze toch veel spugen. Wat bleek mijn kleine meid dronk 's ochtends 90 cc per voeding en in de middag meer dan 200 cc dit kon haar maagje niet aan. Het advies kolfen en 150cc per voeding geven en nutriton er doorheen of over stappen op de fles. Ik had graag vollededig gekolfd, maar door de start had ik zo'n aversie tegen de kolf gekregen dat ik het echt niet meer zag zitten. Al met al Zo als het in het begin is gegaan wil ik echt niet meer.

    Dit heb ik nu heel goed in mijn hoofd, maar ik ben bang dat als ik een tweede krijg en ook zo'n zware bevalling dat ik dan weer te zwak ben om te zeggen zo niet.

    Ik wil bij de volgende niet dat er zoveel mensen helpen met aanleggen. En als blijkt dat we hulp van een tepelhoedje nodig hebben dan is dit ok bij michelle heb ik dit ook binnen twee weken af gebouwd en dit ging super. Al met al het is eigenlijk nog niet van toepassing maar ik wil het bij de volgende zeker minimaal een half jaar vol houden, maar hoe voorkom je dat je overrompelt wordt door mensen waar van je denkt dat die weten hoe het werkt. (hiermee bedoel ik niet de lactatiedeskundige die had een mooi plan opgesteld).

    Een heel verhaal maar het lucht wel op.

    Annemarie
     
  2. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Zorgen dat je zelf veel weet... je kan ook altijd een lactatiekundige inschakkellen natuurlijk maar voor die er is ben je ff verder en zelf weten wat er moet gebeuren scheelt een heleboel. De lactatiekundige fungeert dan meer als klankbord en steun.

    Verder zorgen dat je man en jij doorspreken wat je wilt zodat hij evt in jouw naam het woord kan voeren. Ik heb 2x een ks gehad en mn man heeft ervoor gezorgt dat er 2x binnen een uur werd aangelegd (1ste keer is mn dochter gewoon naar min op de intensive care gebracht ookal was het "protocol" dat ik daar eerst weg moest zijn)

    En beetje haar op je tanden laten groeien... ik had de eerste dagen bij elke voeding hulp nodig omdat ik mn kind niet uit het bedje kon tillen dus ik drukte minimaal elke 2u op het belletje en dan vroeg ik ook echt of ze even konden helpen/meekijken. Brutaal zijn, ik had maar in gedachten dat die bv belangrijker was dan wat hun wel niet zouden denken en dat ze ervoor betaald worden om mij te helpen.

    Zsm stoppen met een tepelhoedje is wel verstandig, dat kan ervoor zorgen dat de borst minder goed wordt geleegd wat meer kans geeft op een borstontsteking. Om dat te voorkomen zorgen dat heel je borst goed wordt leeggedronken dus in veel andere houdingen voeden. Het is normaal dat je weerstand na een zwangerschap-bevalling ook flink is aangetast en dus ben je vatbaarder voor griepje. Beide heeft meestal een negatieve invloed op de bv maar juist dan moet je doorzetten. Je kind naast je in bed leggen en voeden, voeden, voeden. De rest (huishouden ed.) moet even wachten. Bij een 2de is het nog wat lastiger want je hebt er nog 1 om voor te zorgen maar het is zeker de eerste maanden een kwestie van prioriteiten stellen.
     
  3. tanna

    tanna Bekend lid

    26 mei 2008
    685
    0
    0
    Bedankt ik zal het opslaan en ik wil er ook zeker voor gaan. Ik had me bij Michelle ook goed voor bereid, maar was helaas niet mondig genoeg om voor mezelf en mijn kleine meid op te komen.
    Dit zal me een volgende keer niet meer gebeuren. Hoop ik tenminste.

    Annemarie
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Mischien handig om nog eens een cursus samen met je man te doen ? Als het dan niet gaat zoals jij het wil kan hij ook nog ingrijpen. Jij bent immers dan net bevallen en moe enz. Hij kan dan zo ook zijn steentje bijdragen.

    Ik vond het in elk geval heerlijk dat mijn man mee was geweest op cursus. Kon hij ook meedenken en meehelpen.
     
  5. tanna

    tanna Bekend lid

    26 mei 2008
    685
    0
    0
    Bedankt voor jullie tips zal ze mee nemen en inderdaad dan nog een keer een bv cursus met man lief er bij. Bedankt
     

Deel Deze Pagina