Borstvoeding en MMM

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door LMM, 2 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LMM

    LMM Nieuw lid

    2 sep 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,
    Iemand enig idee wat de invloed van borstvoeding(shormonen) heeft op een icsi-traject of andersom?
    Bedankt!
     
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    maartje84 vindt dit leuk.
  3. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Volgens professor de Sutter uit Gent kan het geen enkel kwaad. Ik heb mailcontact met haar gehad. Zij wordt genoemd in het rapport over BV en IVF maar dat onderzoek was niet van vorige week ofzo dus ik wilde van haar weten of ze er nog steeds achter stond. Dat bleek het geval te zijn. Het feit dat ik al lang weer menstrueerde was mooi genomen, maar ook zonder dat was er geen enke probleem. Het enige probleem zou kunnen zijn dat in geval van zwangerschap mijn bv zou kunnen teruglopen.

    Scholtes uit Düsseldorf wilde er niets van weten. Mijn prolactine gehalte was zo laag -zelf stiekem aangekruist bij de internist haha- dat Scholtes het niet zou weten dat ik nog BV gaf wanneer hij mij zou checken op prolactine. Ik heb dus tegen hem gejokt dat ik gestopt was en heb stiekem bv gegeven tijdens twee pogingen. Die pogingen zijn niet succesvol verlopen want ik raakte niet zwanger maar dat kwam absoluut niet door de bv, maar door mijn pre ovarieel falen.

    Uiteindeijk moeten stoppen omdat ik het niet aandurfde met DHEA wat ik bij de laatste eigen poging zou gaan proberen. Daar was nog onvoldoende over bekend en ik wilde geen risico’s lopen met mijn kindje. De reguliere IVF medicatie is veilig.
    Die poging raakte ik trouwens ook niet zwanger, maar dat doet er in dit verhaal verder niet aan toe.
     
    LMM vindt dit leuk.
  4. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Bedankt voor het delen van je verhaal. Heeft het invloed gehad op je productie? Hoe lang gaf je toen al bv?
    Bij een cryo tp in zowel een natuurlijke als kunstmatige cyclus zou er ook niets aan de hand moeten zijn dus?
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  5. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt, volgens de Sutter. Ik heb een cryo in natuurlijke cyclus laten terugplaatsen, maar wel met utrogestan ondersteuning.

    Hoelang ik toen BV gaf? Ehh ff denken. Ik weet het niet precies maar de cryo heb ik laten plaatsen toen ik ruim een half jaar daarvoor was bevallen en de twee volledige pogingen heb ik gedaan tussen de 6 en 18 maanden ergens.
    Gedurende de laatste fase van de poging had ik iets minder productie, maar niet schrikbarend minder. Ik had het daarna ook direct weer omhoog door lekker veel aan te leggen.
     
  6. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Ah fijn zeg! Onze dochter is nu 10 maanden, we hebben volgende week intake voor de eerste cryo tp. Ik twijfel of ik de bv überhaupt ter sprake ga brengen. Heb geen zin in discussie namelijk. Ben ook al vier keer ongesteld geweest, dus mijn lijf doet het prima.
     
  7. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gewoon niet zeggen ;)
     
    Buko vindt dit leuk.
  8. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Nee ga inderdaad mijn mond houden. Vriend even instrueren dat hij zijn mond ook houdt :D
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ik reageer ook even, ik ben zelf onderzoeken gaan lezen omdat het mij ontrade werd. En uiteindelijk wel besloten daardoor te shoppen, probleem is dat het nog steeds niet helemaal duidelijk is of het wel of geen negatief effect heeft, wat wel een trend lijkt is dat het waarschijnlijk een negatief effect kan hebben echter ook geen harde bewijzen voor maar andersom ook niet en dat het echt per patient verschild.
    Aangezien ik vind dat wanneer je het traject weer aangaat je zeker moet weten dat er totaal geen dingen spelen die een zwangerschap tegen zullen gaan heb ik ervoor gekozen om pas weer te beginnen toen ik gestopt was met de bv. En ik ben toen ook weer Vrij snel zwanger geraakt helaas werd dit een late miskraam, hopelijk is een zwangerschap weer snel voor ons weggelegd.

    En ik vind het ook nogal wat om het achter te gaan houden, straks ben jij wel net die ene patient waarbij het een negatief effect heeft en dan heb je al die moeite en stress weer voor niks moeten ondergaan.
     
    RoGiJuLi vindt dit leuk.
  10. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik snap jouw redenatie en als het zo voor jou het beste voelt is dat prima toch?
    Feit is alleen dat volgens de onderzoeken het geen nadelige effecten heeft. Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan en heb hier veel over gelezen én ben “Dé-One-And-Only-Heilige” Professor De Sutter hierover gaan contacten.

    Stoppen met iets fantastisch iets als bv geven is nogal wat. Wat als je daarna nooit meer zwanger raakt en het dus nooit meer mag geven en dat je dus voor Jan doedel gestopt bent?? Daar zou ik onwijs veel spijt van hebben gekregen. Dat idee alleen al vond ik ondragelijk. Ik heb de ogen uit mijn kop gejankt toen ik drie maanden DHEA moest slikken en wachten niet kon ivm pre ovarieel falen. De geboorte van uiteindelijk mijn jongsten maakten een hoop goed maar ik vind het nog altijd verdrietig dat ik toen al met 18 maanden ben gestopt. Voor ‘gewoon’ IVF zou ik echt niet stoppen.
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Wat het nadeel is is dat deze prof om het zo te zeggen dus een onderzoek heeft gedaan waarbij dit uitkwam. En probleem met wetenschappelijk onderzoek is dat je met statistiek populatie etc de heleboel ook naar je hand kan zetten. En juist met het onderzoek wat er tot nu toe gedaan is vind ik het een behoorlijke boute uitspraak dat het geen invloed heeft. Naar mijn mening kan dat niet zo hard geconcludeerd worden. Maar het is echt wat dat betreft doen waar je jezelf natuurlijk prettig bij voelt. En ik neem dus niet het risico om mijn kansen nog kleiner te maken om zwanger te kunnen worden.
     
  12. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik zou die keuze eerlijk gezegd niet maken ook al zeiden de artsen dat het wel kon.
    Het zijn toch onnatuurlijke stoffen die je in je lijf spuit/neemt, en ik zou bang zijn dat na x aantal jaar en onderzoek tóch bleek dat het slecht is voor je kindje.
    Of dat het niet wil lukken voor een tweede en je die wens uiteindelijk moet opgeven, en je altijd blijft twijfelen of het misschien aan de borstvoeding heeft gelegen.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening, dus niet uitgezocht op medisch onderzoek of overleg met artsen. Vind het wel ver gaan om te achterhouden voor je arts eigenlijk.
     
  13. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Hoi Siepie, werd het jou ontraden bij een heel nieuw IVF traject? Of ook al bij een cryo traject?
    Heb het er nog met mijn vriend over gehad en die wil het perse wel melden, dan kunnen we altijd nog het gesprek erover aangaan.

    We hebben morgen de afspraak, ben heel benieuwd. Ligt er ook heel erg aan hoeveel/vaak hormonen ik deze keer zal moeten spuiten. Als de terugplaatsing in een natuurlijke cyclus is valt het misschien wel reuze mee en zal ik alleen een paar dagen moeten kolven?
     
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ook bij het cryo traject, gaat namelijk niet omdat er medicatie bij de moedermelk komt, dat is verwaarloosbaar. Maar omdat je prolactine gehalte hoger is dan normaal waardoor het mogelijk een zwangerschap in de weg kan zitten. Ook al zit je bijv nu in een normaal waarde maar stel dat jouw waarde normaal gesproken lager is dan kan het nog steeds invloed hebben alleen weet je dat niet omdat dat nooit bepaalt is in een situatie zonder borstvoeding.
     

Deel Deze Pagina