Borstvoeding frustraties

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Meizel, 28 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meizel

    Meizel Actief lid

    26 apr 2014
    112
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

    11-8-17 is ons 2e zoontje geboren. De bevalling liep vlot, herstel duurde ietsje langer en helaas moesten we na 4 dagen terug naar het ziekenhuis vanwege een huidinfectie bij de baby die hij waarschijnlijk had opgelopen in het ziekenhuis. Na 5 dagen antibiotica infuus mochten we weer naar huis.

    Nu was/ben ik vastbesloten om dit keer de borstvoeding wel te laten slagen. Bij mijn eerste had ik geen productie, ondanks vaak kolven en aanleggen. Wel al meteen tepelkloven trouwens.
    Nu gaat de productie goed (denk ik), de kleine groeit en plast goed, kolven lukt nog niet echt (wel met kolfapparaat wat gehuurd was, niet met kolfapparaat uit de winkel, een medela freestyle).
    Maar..... De voedingen blijven pijnlijk, ondanks advies van meerdere lactatiekundigen, ik voed daarom noodgedwongen met tepelhoedje omdat het anders echt niet te harden is. Mijn rechter tepel blijft grote kloven houden die niet echt genezen (ondanks dat hoedje dus). Het voeden wordt daardoor niet echt leuk. Het lijkt gewoon of mijn mannetje die grote hap niet kan maken die zo belangrijk is.

    Iemand zelfde soort ervaringen? Tips? Ik wil het zo graag volhouden maar het is wel erg lastig zo....
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.325
    113
    Zijn het tongriempje en lipbandje gecontroleerd?

    Ook kan achteroverleunend voeden nog wel eens helpen. Dat is een natuurlijke houding waarin ze goed kunnen aanhappen.

    En verder goed lanoline blijven smeren om je tepels te verzorgen.
     
  3. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    Gefeliciteerd met je zoontje!
    Bij niet helende kloven denk ik gelijk aan spruw. Zou het kunnen dat je hier last van hebt? Zeker omdat je zoontje antibiotica gehad heeft, wat een grotere kans op spruw geeft. En anders idd tongriempje en lipbandje.
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Idd even het tongriempje en lipbandje na laten kijken als dat nog niet gedaan is
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zou bovenstaande zaken ook even laten checken.

    Maar ik had hetzelfde, hoewel er geen duidelijke oorzaak was. Grote kloven, veel pijn. Ik denk' gewoon' gevoelige tepels. Bij de eerste vrij snel opgegeven, bij de tweede toch doorgezet en ondertussen bijna één jaar borstvoeding.

    Ik heb liters lanoline gesmeerd, vaak gewisseld van houding, een tijdje pijnstillers genomen en ook even gekolfd aan één kant om daar de ergste kloof te laten genezen.
     
  6. Meizel

    Meizel Actief lid

    26 apr 2014
    112
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Tongriempje en lipbandje zijn gecheckt: is in orde. Ik smeer zelf al voor de zekerheid met daktarin op de tepel ivm inderdaad het antibiotica gebruik.
    En goed om zelfde soort ervaring te lezen Shakes. Wanneer ging het bij jou makkelijker?
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als het spruw is door de antibiotica bij je zoontje, moet híj zeker ook daktarin (orale gel, niet de crème) krijgen. Anders haalt jouw smeren niets uit.

    De echte pijn duurde hier een week of vier, denk ik. Daarna nog steeds wat problemen met overproductie en onrustig drinken, dat was op zeven weken weg.
     
  8. Proetsel

    Proetsel Actief lid

    5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Ik heb ook een hele moeilijke start gehad met flinke kloven... Toen heb ik bijna een week alles afgekolfd en met het flesje gegeven, en daarna langzaam maar zeker weer steeds vaker de borst gegeven.
    Ondertussen ben ik blij om te zeggen dat het echt goed gaat! Het doet geen pijn, ze hapt goed aan, we worden er allebei gelukkig van :) Heeft al met al een week of 5 geduurd totdat ik oprecht kon zeggen dat ik tevreden ben met hoe het gaat.
    Nog even doorzetten dus... Heb je een lactatiekundige gezien? Voor mij was het heel belangrijk om het een tijdje lang echt allemaal te kolven, daarna konden we weer fris van start. Toen ging het ook niet meteen van een leien dakje (echt best lang moeten oefenen met aanleggen), maar het was het wel waard!
     
  9. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Ik heb ook een pijnlijke start gehad wat betreft bv. Met tepelhoedje ging de pijn van een 10 naar 3 en na een paar dagen was het zelfs 0. Mijn dochter heeft een brede kaakrand voordat haar gehemelte begint. Daardoor schuurde ze met haar kaakjes mijn tepels kapot.
    De lactatiekundige heeft me een techniek geleerd waardoor min tepel naar mijn dochter haar tong wijst ipv naar boven. Hierdoor werden mijn tepels ontzien en kregen ze de tijd om te genezen. Ze heeft me na een week geholpen om zonder hoedje te voeden, maar ik ben zo 'getraumatiseerd' door de pijn dat ik nu nog steeds met hoedje voed en dat gaat prima.
     
  10. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Ik had ook direct last van kloven en was ook al begonnen met kolven. Heb van mijn verloskundige een zalfje gekregen met iets antibacterieels, antischimmel en een steroid erin, wat je direct na een voeding opsmeert en super snel intrekt, maar ook veilig is voor je baby. Sinds ik dat smeer is het heel snel beter gegaan en heb ik binnen 3 dagen geen pijn meer. Misschien is dat iets voor je?
     
  11. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Heb je al purelan geprobeerd?

    Ik had de eerste 1.5-2 mnd ooo echt pijnlijke tepels. Maar daarna werd het beter. Heb dl tot ze een maand of 15 was gevoed, dus het kan echt nog beter worden!

    Andere positie met aanleggen hielp hier trouwens wel. Rugby positie was aan 1 kant het fijnst.
     
  12. mmmrolmops

    mmmrolmops Actief lid

    17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik kolf alles behalve snachts. Ik had ook pijn en een baby die het liefst de hele dag aan mijn tepel hing. Ik werd er gek van. Nu weet ik ook wat hij drinkt en brengt het bij mij meer rust. Ik kolf voor of na de voeding wanneer het mij het beste uitkomt. Ik kan het voeden in een keer afwerken iig, en niet meer om het uur/2 uur een baby die weer de borst wil.
     

Deel Deze Pagina