borstvoeding in het openbaar

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door DastyQueen, 9 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    wat is jullie mening?!

    https://www.ad.nl/bizar/zogende-vrouw-wordt-gevraagd-zichzelf-te-bedekken-en-gaat-viraal-met-reactie~a46ce308

    Zogende vrouw wordt gevraagd zichzelf te bedekken en gaat viraal met reactie
    FOTOEen Amerikaanse vrouw is afgelopen week viraal gegaan met haar gevatte reactie op een man die niet wilde aanzien hoe ze haar baby borstvoeding gaf. De man vroeg of de moeder zichzelf wilde bedekken, waarna ze erg letterlijk reageerde. Ze pakte een dekentje en legde dat niet over haar borst, maar over haar hoofd.

    Het incident gebeurde toen fulltime moeder Melanie Dudley (34) met haar man, vier maanden oude baby en vierjarige tweeling op vakantie was in het Mexicaanse Cabo San Lucas. De vrouw uit Texas was verbijsterd toen een wildvreemde man vroeg of ze haar borst kon afschermen. ,,Ik ben normaal gesproken heel discreet, maar we zaten achterin een restaurant'', zegt ze tegen nieuwssite Yahoo.

    Ze vroeg haar man om een doekje, dat ze spontaan over haar hoofd gooide. De echtgenoot vereeuwigde het tafereel, waarna een kennis de foto op Facebook deelde. Het bericht verzamelde tot nu toe bijna 110.000 likes en werd 195.000 keer gedeeld.

    Dudley kreeg naar eigen zeggen een aantal negatieve reacties, maar vooral ook lof. Ze hoopt dat andere moeders kracht putten uit haar actie. ,,Borstvoeding geven is al moeilijk genoeg'', zegt ze. ,,Met dit soort verzoeken moeten we ons niet bezig hoeven houden.''

    'Zou jij eten op de wc?'
    Ongeveer een jaar geleden kwam een andere Amerikaanse vrouw overigens nog in het nieuws met een soortgelijke actie. De toen 29-jarige Nicolle Blackman legde haar drie maanden oude oogappel aan de borst in een restaurant van McDonald's, vlak buiten Seattle.

    Het ventje was kort daarvoor geopereerd en kon niet uit een fles drinken. Een andere vrouw merkte echter dat haar echtgenoot zijn ogen moeilijk van de zogende vrouw af kon houden en vroeg daarom of Blackman zichzelf kon bedekken.

    Daarop legde ook zij een deken over haar hoofd. ,,Mensen zeggen vaak dat ik mijn kind op de wc moet voeden'', reageerde Nicolle in lokale media. ,,Dan zeg ik: zou jij op het toilet eten?''

    De twee incidenten staan allerminst op zichzelf. Amerikaanse media schrijven regelmatig over vrouwen die borstvoeding geven en te maken krijgen met mensen die daaraan aanstoot nemen. Die mensen staan vrijwel nooit in hun recht; het is in alle vijftig Amerikaanse staten wettelijk toegestaan om in het openbaar de borst te geven.

    In Nederland zijn er cafés waar borstvoeding geven geen probleem is, dat wordt met een speciale sticker aangegeven:
     
  2. Kaila

    Kaila Fanatiek lid

    7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Haha, goeie actie!!
     
  3. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dat schuingedruikte stukje aan het eind... :rolleyes:
    Geen probleem? Pardon? Het is wettelijk gewoon overal toegestaan hoor.

    Ik vind dit echt zo'n non-discussie. Hoe vaak gebeurt het dat een moeder zit te voeden en je ook daadwerkelijk 'iets' ziet?! Als er geen doek oid wordt gebruikt om de boel af te schermen, zie je dus een hoofdje van een kindje. En misschien een stukje bh. Of, in de uitzonderlijke gevallen, een stukje borst. :eek:
    Een tepel zie je hooguit als je precies kijkt op het moment dat het kind aanhapt of loslaat. En als zulke dingen je storen: kijk de andere kant op. Doe je ook als je iets anders ziet wat je niet bevalt, toch?

    Ik geef zelf geen volledige borstvoeding, maar als het zo uitkomt, leg ik zoontje gewoon aan. Ongeacht waar ik ben of met wie. Ik zoek wel een rustig plekje, maar dat is hoofdzakelijk omdat er anders misschien teveel prikkels zijn, waardoor hij niet goed aanhapt.
     
    littlemunchkin, Nimue, Dana1989 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik vind het dubbel. Hangt er ook van af in wat voor restaurant je zit. In sommige restaurants vind ik kleine kinderen sowieso niet gepast.

    Maar in een simpel restaurant vind ik het prima als er borstvoeding gegeven wordt.
    In een winkel niet trouwens.
     
    DastyQueen en puzzelstukje vinden dit leuk.
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mijn mening:

    Borstvoeding kan bijna overal. In normale situaties in normale omstandigheden moet het overal kunnen. Uitzonderingen zijn er altijd...maar dat is omdat het soms niet handig is om het op sommige plekken te doen. Maar dat zullen vrouwen die BV geven ook zelf wel in kunnen schatten.

    Verder is het zo verschrikkelijk normaal en natuurlijk dat het naar mijn mening echt raar is om er een issue van te maken.
     
    Linnies2013, Nimue, Marchella en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Zolang ik niet je halve tet zie, vind ik alles prima.

    Ik vind namelijk een tet die uit een bikini ook lelijk en ordinair. Dus ook op andere blote tet momenten ;)

    Verder vind ik voeden normaal. Of dit nou borst of fles is.
     
    DastyQueen, Evanesco en Chocolat vinden dit leuk.
  7. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Voeden in het openbaar, mits discreet - dus geen volledige tiet zichtbaar zoals op die foto in het artikel - vind ik geen probleem.

    Zelf vaak genoeg gedaan, ook in een kledingwinkel (eerst gevraagd en toen hoekje achteraf gezocht).
    Maar... Mijn shirt gaat omhoog, mijn hemd omlaag, en kindje bedekt de rest.

    Ik ben niet preuts maar zou ook niet tegen die tiet aan willen kijken.
     
    Amberxx en Evanesco vinden dit leuk.
  8. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Is a zo’n oude grap om zo te reageren met zo’n doekje, bijzonder dat het weer het nieuws haalt. Die vrouw moet idd gewoon kunnen voeden, overal wanneer zij en haar kind dat willen en nodig achten. Belachelijk dat dit elke x toch blijkbaar weer zo uitgemeten moet worden, maar blijkbaar is het nodig. Voeden is gewoon overal dn altijd toegestaan. Iemand die er last van heeft sluit zijn ogen maar of gaat ergens anders zitten.

    Maar wat ik nou echt irritant vond aan het artikel is het volgende zinnetje: dat ze full time moeder is.

    Elke moeder is full time moeder. Sommige anderen werken naast hun full time moederschap ook nog om geld te verdienen. Dat maakt je niet een parttime moeder.
     
    Kangerootje, amdaa, Zara75 en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Oeh treffend!
    Wat een belachelijke bewoording inderdaad..:(
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    "Het incident gebeurde toen fulltime moeder Melanie Dudley (34)"

    Kan je ook parttime moeder zijn dan?

    Enniewee.. borstvoeding is normaal, kleine baby's moeten gewoon kunnen eten waar ze ook zijn.

    Een dreumes, peuter of kleuter aan de borst? Nee, doe dat maar thuis. Zij kunnen namelijk ook gewoon een banaan eten of een beker water drinken.
     
    DastyQueen, Melief, Linnies2013 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Voeden in het openbaar? Prima. Kinderen moeten nu eenmaal eten!
    Maar ik hoef er niets van te zien. Dus leg er even een hydrofiel voor of iets dergelijks. Beetje discretie is voor niemand slecht toch? Lijkt mij voor kind ook fijner overigens.
     
    DastyQueen en Amberxx vinden dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap niet waar mensen zich druk om maken als ze een moeder haar kind zien voeden. Het is te belachelijk voor woorden dat een vrouw zich volgens sommigen in huis zou moeten opsluiten zodra ze een baby heeft gekregen. Zolang het met de baby goed gaat en zijzelf zich daarbij prettig bij voelt, moeten óók vrouwen die moeder zijn geworden gewoon kunnen gaan en staan waar ze willen.
    En ja, dan moet er wel eens een luier worden verschoond of een kind gevoed. En het is dan wel zo sociaal dat je daarbij rekening houdt met anderen voor zover iets werkelijke overlast kan geven. Dus die luier verschoon je om hygiënische redenen niet op een tafel in een restaurant. Als baby het op een krijsen zet, zoekt papa of mama indien mogelijk even een rustig plekje op.

    Maar de borst geven veroorzaakt echt geen enkele overlast. Het is niet onhygiënisch, het maakt geen kabaal. En stel dat je bang bent iets te zien dat je niet wilt zien, kun je heel makkelijk zelf wegkijken.
     
    Jessie80, littlemunchkin, Nimue en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    @pietje1987 Waarom is dat fijner voor een kind? Voeden is voeden. Dus een baby die de fles krijgt voelt zich ook beter onder een hydrofiel?
    Gek, dat zie ik eigenlijk nooit...
     
  14. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Zodat het kind minder snel afgeleid wordt? Lijkt mij hoor... ik kon helaas bij de oudste geen bv geven
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Uhm, nee hoor. Mijn oudste raakte zwaar geïrriteerd van een doek over zijn hoofd. De jongste ging er kiekeboe mee spelen. Waardoor je juist méér ging zien. Bij beide ben ik daar dus snel mee gestopt. Ik had altijd twee laagjes aan. Truitje omhoog, hemdje omlaag. Kind lag er dan al voor. Ik had wel een hydrofiel bij de hand, om eventueel mijn borst af te dekken als m’n zoon losliet en wegdraaide. Maar iets over het hoofd van de baby’s leggen, had echt geen zin. Ik snap dat ook wel, trouwens. Slaat toch nergens op, een doek over je hoofd krijgen als je aan het drinken bent? Bovendien, wat is de meerwaarde? Dan heb ik het achterhoofd en het oor van mijn kind bedekt... wat is daar überhaupt aanstootgevend aan?

    Ik vind dat we heel snel van het beeld af moeten dat borstvoeding iets gênants is en dat vrouwen zich daarvoor moeten schamen. Je voedt je kind. Niks meer, niks minder.
     
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Maar dit gaat toch niet over borst of fles?
    Een kind dat de borst krijgt is toch niet sneller afgeleid dan een kind dat de fles krijgt?

    Ik probeer eigenlijk alleen duidelijk te maken dat er geen verschil is voor een baby..
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  17. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Haha, hier trokken ze dat alle drie gewoon weer weg zodra ze dat konden. En de enige keer dat ik een negatieve opmerking kreeg over voeden in het openbaar had ik juist een doek gebruikt. Maar goed dat waren een paar tieners die duidelijk niks gewent waren die ik duidelijk heb gemaakt dat baby's nou eenmaal moeten drinken en dat ze anders oorverdovend kunnen huilen.
     
  18. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    En bedekte jij je kind bij het drinken uit een fles elke keer met een doek?
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  19. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Bij onze dochter met de fles deed ik dat dus ook, vandaar :)

    @tupp ik heb absoluut niets tegen bv in het openbaar. Maar een beetje discretie mag best. Vorige week liep ik met mijn dochter in het lokale zwembad en daar was een dame net klaar met het voeden. Prima natuurlijk, maar waarom moeten wij op een volle tiet getrakteerd worden? Dek jezelf een klein beetje toe. (Het was ook echt niet maar 2 seconden totdat de kleding weer goed zat, maar best lang).
    Zoals jij het omschrijft klinkt het prima en discreet!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Hieronder net beantwoord, maar buitenhuis schermde ik haar inderdaad af omdat ze dan afgeleid werd
     
    Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina